handdator

Visa fullständig version : Leverskador av läskeblask och aspartam


King Grub
2017-05-04, 11:01
Dietary intake of fructose corn syrup in sweetened beverages is associated with the development of metabolic syndrome and obesity. We hypothesized that inflammatory cytokines play a role in lipid storage and induction of liver injury. Therefore, this study intended to explore the expression of adipocytokines and its link to hepatic damage. Rats were assigned to drink water, cola soft drink (free access) and aspartame (240 mg/kg body weight/day orally) for 2 months. The lipid profiles, liver antioxidants and pathology, and mRNA expression of adipogenic cytokines were evaluated. Subchronic intake of soft drink or aspartame substantially induced hyperglycemia and hypertriacylglycerolemia, as represented by increased serum glucose, triacylglycerol, low-density lipoprotein and very low-density lipoprotein cholesterol, with obvious visceral fatty deposition. These metabolic syndromes were associated with the up-regulation of leptin and down-regulation of adiponectin and peroxisome proliferator activated receptor-γ (PPAR-γ) expression. Moreover, alterations in serum transaminases accompanied by hepatic oxidative stress involving induction of malondialdehyde and reduction of superoxide dismutase, catalase, and glutathione peroxidase and glutathione levels are indicative of oxidative hepatic damage. Several cytoarchitecture alterations were detected in the liver, including degeneration, infiltration, necrosis, and fibrosis, predominantly with aspartame. These data suggest that long-term intake of soft drink or aspartame-induced hepatic damage may be mediated by the induction of hyperglycemia, lipid accumulation, and oxidative stress with the involvement of adipocytokines.

Nutr Res. 2017 Apr 19. pii: S0271-5317(17)30096-9. Long-term soft drink and aspartame intake induces hepatic damage via dysregulation of adipocytokines and alteration of the lipid profile and antioxidant status.

kaspen
2017-05-04, 14:38
Jag har sett iaf 4-5 studier på råttor och möss som ger liknande resultat, men jag vet att det finns en eller två studier på människor med leverskador där man inte ser någon effekt av aspartam.

Sverker
2017-05-04, 16:40
aspartame (240 mg/kg body weight/day orally) är mycket !

ADI är satt till 40 mg / kg kroppsvikt vad jag minns.

Kay123
2017-05-04, 18:05
översatt till förståelig svenska ; hur mkt kvarg, funlight, cola zero, whey etc innebär detta?

tomten1
2017-05-04, 18:08
översatt till förståelig svenska ; hur mkt kvarg, funlight, cola zero, whey etc innebär detta?

Den frågan har blivit ställd en miljard gånger utan att någon gett något vettigt svar, såvitt jag vet iaf.

Tror att man helt enkelt inte vet hur mkt aspartam producenterna tillsätter i sina produkter.

kaspen
2017-05-04, 20:09
översatt till förståelig svenska ; hur mkt kvarg, funlight, cola zero, whey etc innebär detta?

Om du väger ungefär 70 kg så blir det 96 burkar Cola light om dagen.

Kay123
2017-05-04, 22:00
Om du väger ungefär 70 kg så blir det 96 burkar Cola light om dagen.

haha okej det blir nog svårt även för cola junkie som mig att komma upp i =)

ceejay
2017-05-04, 23:25
så för mig på 120+ blir det 150+ burkar. No probs.

Mats J
2017-05-05, 08:50
Just nu ja gäller det där, men varför chansa, undvik det helt istället.

ARMSTARK
2017-05-05, 09:19
Jag skulle nog hellre undvika tex alkohol som man VET kommer leda till leverskador så småningom, istället för att sila mygg.
Skippa alkohol, tobak och stark sol så kommer du leva längre och se yngre ut. Aspartam, nigga please! cofffee

Laksen
2017-05-05, 12:40
Orka stressa över alla tillsatsämnen, sötningsmedel etc. Dessa medel testas väldigt utförligt före de accepteras för människobruk. Klart som fan att runt 100 burkar cola om dagen inte är hälsosamt men dricker man sådana mängder har man nog större problem än någon marginell skada på levern.

Vi kan nog fixa till en undersökning som bevisar att man dör av att dricka för mycket vatten också men det verkar ganska poänglöst tycker jag. Jag antar, dock utan vetenskapliga grunder, att man dör om man häller i sig 50l vatten per dag. Detta betyder inte att vatten är farligt, det betyder att man får använda sin hjärna.

Wain
2017-05-05, 13:06
Orka stressa över alla tillsatsämnen, sötningsmedel etc. Dessa medel testas väldigt utförligt före de accepteras för människobruk.

Nej.

Laksen
2017-05-05, 13:11
Nej.

I stand corrected. Tack för det tunga argumenten.

G_lund
2017-05-05, 13:11
vattenmängden i läskeblasken blir med andra ord skadlig före sötningsmedlet blir det?

Wain
2017-05-05, 13:34
I stand corrected. Tack för det tunga argumenten.

Det är inget argument, ditt påstående om att alla tillsattsämen " testas väldigt utförligt före de accepteras för människobruk" är helt enkelt inkorrekt.

xan
2017-05-05, 13:36
Det är inget argument, ditt påstående om att alla tillsattsämen " testas väldigt utförligt före de accepteras för människobruk" är helt enkelt inkorrekt.

Utveckla?

Wain
2017-05-05, 13:48
Utveckla?

Om samtliga tillsattsämen hade testats väldigt noga så skulle det inte hända att de förbjuds efter antal år av användning. Att sedan vissa ämnen anses som farliga i en del länder men inte i andra säger en hel del om testningen och godkänningsprocessen.

Kischen
2017-05-05, 14:12
Måste finnas fler ämnen i 100 burkar cola som blir skadliga i sådana mängder.

ARMSTARK
2017-05-05, 14:25
Om samtliga tillsattsämen hade testats väldigt noga så skulle det inte hända att de förbjuds efter antal år av användning. Att sedan vissa ämnen anses som farliga i en del länder men inte i andra säger en hel del om testningen och godkänningsprocessen.

Det beror väl på vad man menar med väldigt noga, man kan ju inte genomföra tester i 30 år för varje produkt som kommer ut på marknaden. Möjligen skulle man kunna försöka göra någon form av accelleration i laboratoriemiljö där råttor får äta tex bara aspartam i 10 generationer, och förmodligen har något sådant också genomförts. Å andra sidan har vi ätit det sen 80-talet så det borde väl vara safe för människor.

Sverker
2017-05-05, 16:49
Om samtliga tillsattsämen hade testats väldigt noga så skulle det inte hända att de förbjuds efter antal år av användning. Att sedan vissa ämnen anses som farliga i en del länder men inte i andra säger en hel del om testningen och godkänningsprocessen.

Samma godkännande i hela EU.


Sötningsmedel har sin plats för de som vill dricka sött och undvika socker. Aspartamet är hittills det bästa m a p hälsa och miljö.

Wain
2017-05-05, 20:40
Samma godkännande i hela EU.


Sötningsmedel har sin plats för de som vill dricka sött och undvika socker. Aspartamet är hittills det bästa m a p hälsa och miljö.

Och EU klassar diverse ämnen som potentiellt skadliga som andra länder klassar som ofarliga.

Sötningsmedel är helt onödigt och eventuellt skadligt.

Ett Orm
2017-05-05, 21:17
Hur smakar cola mm helt utan nån form av sötningsmedel? Nån som provat?

Tree Fiddy
2017-05-05, 22:55
Och EU klassar diverse ämnen som potentiellt skadliga som andra länder klassar som ofarliga.

Sötningsmedel är helt onödigt och eventuellt skadligt.

Vad tänkte du använda istället för socker då?

Sverker
2017-05-06, 06:08
Sötningsmedel är helt onödigt och eventuellt skadligt.

Väldigt lätt att skriva när man är anonym på nätet. Vi har alla våra svagheter. Du klarar dig tydligen utan söt smak men andra gör det inte.


Skadlighet måste alltid sättas i sitt samband. En vanlig läsk med socker innehåller 130 - 150 kcal. En läsk sötad med aspartam eller sukralos innehåller 0 - 1 kcal. Vill vi ha energin eller inte ?

Wain
2017-05-06, 06:35
Väldigt lätt att skriva när man är anonym på nätet. Vi har alla våra svagheter. Du klarar dig tydligen utan söt smak men andra gör det inte.


Skadlighet måste alltid sättas i sitt samband. En vanlig läsk med socker innehåller 130 - 150 kcal. En läsk sötad med aspartam eller sukralos innehåller 0 - 1 kcal. Vill vi ha energin eller inte ?

Uppenbarligen en avvägningsfråga upp till varje individ. Jag konsumerar t.ex. en stor mängd socker från frukter, samt en viss mängd socker tillsatt i andra produkter. Läsk och andra produkter med sötningsmedel undviker jag dock.

Förstår inte vad annonymitet har med det hela att göra? Jag heter för övrigt Pär, bor i Helsingforsområdet och doktorerar vid Helsingfors universitet.

Sverker
2017-05-06, 09:07
Kul. Sverker och bor i Örebro.

Anonymiteten är, som du skriver, irrelevant. Fel av mig.
Men man ska kanske gå i andras skor någon mil innan man skriver att något är onödigt.

Tråden handlar om aspartam och 6 ggr mängden för ADI. Jag tror inte någon tvekar på att stor mängder av något ämne ger bieffekter i kroppen.

King Grub
2017-05-06, 09:10
Om aspartam gav svåra bieffekter vid 6 gånger ADI vore det väl en katastrof. ADI är satt med en tänkt säkerhetsmarginal på x100.

BobaFett
2017-05-06, 09:12
Just nu ja gäller det där, men varför chansa, undvik det helt istället.

För att allt är dosrelaterat. Bara för att något är dåligt i stora mängder betyder det inte automatiskt att det är dåligt i små.

Det kallas hormesis och är enligt vissa forskare det vanligaste förhållandet och att man bör utgå ifrån hormesis tills dess att ämnet testats.

https://i0.wp.com/traningslara.se/wp-content/uploads/2014/07/hormesis.dosering.png

De flesta människor tänker om gifter ur två aspekter. 1: Om ett ämne är farligt i stora mängder måste det vara farligt i små. 2: Ett ämne är ofarligt i små mängder tills det överskrider en viss tröskel.

Det är oftast inte så och ska man undvika allt som är potentiellt farligt så kan du inte äta någonting.

kaspen
2017-05-06, 09:19
Om aspartam gav svåra bieffekter vid 6 gånger ADI vore det väl en katastrof. ADI är satt med en tänkt säkerhetsmarginal på x100.


Nu har det dock inte gjort det så alla kan fortsätta med sötningsmedel utan att vara oroliga.

Wain
2017-05-06, 13:55
Kul. Sverker och bor i Örebro.

Anonymiteten är, som du skriver, irrelevant. Fel av mig.
Men man ska kanske gå i andras skor någon mil innan man skriver att något är onödigt.

Tråden handlar om aspartam och 6 ggr mängden för ADI. Jag tror inte någon tvekar på att stor mängder av något ämne ger bieffekter i kroppen.

Har själv varit lighläsk-"beroende". Min åsikt är att det är dumt att chansa med något som definitivt inte har några positiva effekter och eventuellt är skadligt.

Konradsson
2017-05-06, 14:25
Sötningsmedel har sin plats för de som vill dricka sött och undvika socker. Aspartamet är hittills det bästa m a p hälsa och miljö.

Stämmer detta verkligen? Jag har trott att xylitol är det bästa sötningsmedlet eftersom det kan förebygga karies. Vad är hälsofördelarna med aspartam?

EDIT: läste nyss att xylitol förebygger öroninflammation också.

King Grub
2017-05-06, 14:28
Xylitol är helt säkert, men svårt att jämföra i och med att det inte alls är kalorifritt.

kaspen
2017-05-06, 18:08
Har själv varit lighläsk-"beroende". Min åsikt är att det är dumt att chansa med något som definitivt inte har några positiva effekter och eventuellt är skadligt.

Med ett sånt resonemang får man utesluta mycket ur kosten.

MAGlC
2017-05-06, 18:31
Alla pratar om sötningsmedlen i läsken men för min kropp är banne mej kolsyran i läsken flera hundra gånger farligare. Hela magen blir uppfuckad på det och det kan vara ett rent helvete ifall man t.ex. är på en dejt dagen efter och har massa gaser.

Det tror jag fan man kommer upptäcka inom några år också dvs. att kolsyra är ren skräp. Inte liksom som att homo sapiens har fått några tusen år på att vänja sig vid det utan det är ju nya världens påfund.

Sverker
2017-05-06, 19:19
Kolsyran i läsken ? Det du inte rapar ut kommer att passera magen, vandra över till blodet runt tarmen och så andas du ut gasen.

kaspen
2017-05-06, 20:03
Kolsyran i läsken ? Det du inte rapar ut kommer att passera magen, vandra över till blodet runt tarmen och så andas du ut gasen.

Men hur vet vi att det inte är farligt på nåt annat sätt? Det bästa är väl att undvika allt som inte är direkt essentiellt för överlevnad. Och sen vara försiktig med det direkt essentiella så vi inte får skadligt höga nivåer av det (vilka vi inte kan veta var de är). Men varför chansa.

Det blir svårt att äta nånting med ett sådant resonemang.

caelus
2017-05-07, 12:39
Sötningsmedel har sin plats för de som vill dricka sött och undvika socker. Aspartamet är hittills det bästa m a p hälsa och miljö.

Är aspartam bättre än stevia ur miljö- och hälsosynpunkt? Isåfall varför?

Sverker
2017-05-07, 13:06
Aspartamet har funnit på marknaden sedan 1980-talet.
Stevia är relativt nytt i västvärlden. Vi får se vad som händer med steviol när det kommer till våra reningsverk.

3bz
2017-05-08, 10:31
Aspartamet har funnit på marknaden sedan 1980-talet.
Stevia är relativt nytt i västvärlden. Vi får se vad som händer med steviol när det kommer till våra reningsverk.


Från Water Analysis: Emerging Contaminants and Current Issues (http://sci-hub.cc/10.1021/acs.analchem.5b04493), p.553:

Several interesting fate studies have also been published the
last 2 years. For example, Subedi and Kannah investigated the
fate of artificial sweeteners (sucralose, saccharin, aspartame, and
acesulfame) in WWTPs in New York State. 24 This was the first
study to investigate their mass loadings, removal efficiencies,
and environmental emission based on wastewater influent,
primary effluent, suspended particulate matter, and sludge.
Significant sorption was found for many, with the following
rank order sorbed onto suspended particulate matter:
aspartame (50.4%) > acesulfame (10.9%) > saccharin and
sucralose (0.8%).

Så visst har aspartam varit på marknaden länge, men det verkar ju bara vara nyligen man tittat på vad som faktiskt släpps ut.

Sverker
2017-05-08, 17:02
Nu är jag lat och bara sökte i texten på stevioside och på aspartame.

Jag hittade inget som antyder att något av sötningsmedlen hamnar i reningsverken.
Självklart kommer folk alltid att hälla ut lightläsk som de inte gillar i vasken men mängden är troligen mycket mindre än den som dricks. Aspartam borde, BORDE, inte komma hela vägen till reningsverket.

Vad händer med stevia ?

3bz
2017-05-09, 03:43
Nu är jag lat och bara sökte i texten på stevioside och på aspartame.

Jag hittade inget som antyder att något av sötningsmedlen hamnar i reningsverken.
Självklart kommer folk alltid att hälla ut lightläsk som de inte gillar i vasken men mängden är troligen mycket mindre än den som dricks. Aspartam borde, BORDE, inte komma hela vägen till reningsverket.

Vad händer med stevia ?

Står ju såhär:

Artificial sweeteners are widely used in diet soft drinks and
foods, and many survive wastewater treatment and are present
in environmental waters.

Wastewater treatment bör ske vid reningsverk antar jag?

Från Determination of high-intensity sweeteners in river water and 1
wastewater by solid-phase extraction and liquid chromatography- 2
tandem mass spectrometry (http://sci-hub.cc/10.1016/j.chroma.2015.03.035):

Cyclamate, aspartame, neohesperidin dihydrochalcone, acesulfame and sucralose were 39
found in river water, with the two last compounds being present at the highest values (1.62 40
µg/L for acesulfame and 3.57 µg/L for sucralose). In influent and effluent wastewater, all 41
of the compounds were found at concentration levels ranging from 0.05 to 155 µg/L except 42
for stevioside and neohesperidin dihydrochalcone, which were not detected.

Koncentrationerna för aspartam är låga, både i floder och reningsverk, stevioside hittade de inte alls i denna studien. Vad det senare beror på är ju svårt att veta, men troligen att det inte är vanlig nog ännu.