handdator

Visa fullständig version : Det här med deload...


PKtarzan
2017-05-03, 19:15
Är inte det här med deloads lite överskattat i vissa kretser? Förstår att man tar deloads inför toppningar eller om man är på gränsen till övertränad/står still i sin utveckling, men att ta en deload var 4e vecka bara för att man följer ett schema från någon amerikans guru låter lite väl i mina öron.

Vad är era åsikter kring deloads? I vilket läge bör man ta en deload? Behöver man ens ta en deload om progressionen fortfarande är bra och man inte planerar att göra någon typ av maxning på länge?

Tristan1
2017-05-03, 19:20
Tänker du på 5/3/1?

Nej tycker absolut inte att man behöver deloada var 4:de vecka speciellt om man fortfarande ökar utan några större problem.

ceejay
2017-05-03, 19:36
Deload tar man inte mitt i en bra progression, en deload planerar man efter en extra jobbig vecka. Beroende på hur stor man är och hur man tränar så kan man deloada olika.
Deloads är inget nödvändigt, men med rätt användande kan det ge lite extra.

z_bumbi
2017-05-04, 11:02
Deload kan man använda för att förlänga perioder där man gör bra ökningar,. Jag tror också det är smart för att låta annat än musklerna återhämta sig lite extra t ex muskelfästen som om man fortsätter lasta på högre och högre belastning kanske inte riktigt hänger med i sin återhämtning. Hur man sedan lägger upp det för varje person är en annan fråga men fyra till sex veckor är för många en period som är lätt att hantera psykiskt.