handdator

Visa fullständig version : Varför har jag högt blodtryck?


mattias123
2017-05-02, 16:15
Har 140/80-90, tror jag haft det ungefär ett år för det är under denna tid jag tydligt kan höra hjärtat "slå" när jag ska sova eller sitter i ett tyst rum, känns också som att hjärtat slår snabbare än det gjorde förut.

Är bara 26, tränar på gym 3-4ggr vecka och går 1-2 timme typ varje dag.

Vad kan anledningen vara? *grr*

King Grub
2017-05-02, 16:17
Det bör du ta med din läkare. Träningsforum i all ära, även när det gäller skador, men rena medicinska saker bör man nog ta med vården.

Sheogorath
2017-05-02, 16:18
Stress och oro/ångest är de kanske vanligaste orsakerna till högt blodtryck i din ålder, men brukar framförallt påverka övertrycket. Viktigt att kolla upp oavsett. Ta kontakt med din VC.

mattias123
2017-05-02, 16:22
Stress och oro/ångest är de kanske vanligaste orsakerna till högt blodtryck i din ålder, men brukar framförallt påverka övertrycket. Viktigt att kolla upp oavsett. Ta kontakt med din VC.

Jag var hos läkaren för några månader sedan för en annan orsak, och som vanligt gjorde man hos allmänläkaren det vanliga dvs kollade blodtryck etc, det var då det visade sig att jag hade 140, läkaren sa dock inget alls om detta och verkade obrydd.

Är nu när jag läser det i journalen och sen kollade upp det på internet som jag inser det är för högt.

Mitt kortisol var lite ovanför referensen, kan detta vara orsaken?

mattias123
2017-05-02, 16:32
Jag tar även c:a 200mg koffein per dag från tabletter, kan detta bidra?

Bärsärk
2017-05-02, 16:54
133/80 hade jag sist jag var på VC det var ingen som sa något om det där och då. Antar att det inte spelar så stor roll...

upperkatt
2017-05-02, 17:21
Ta kontakt med VC för att ta blodtrycket igen. Be dem också att inte bara mäta blodtrycket en gång, utan flera. Och man ska helst också få vila innan det tas första gången.

grimfish
2017-05-02, 17:47
Ett enstaka uppmätt blodtryck kring 140 mmHg i övertryck säger väldigt lite. Blodtrycket varierar kraftigt och kan ibland vara dubbelt så högt som vid andra tillfällen. Ibland är man kanske inte helt avslappnad när blodtrycket mäts i samband med ett läkarbesök vilket också kan påverka mätresultatet. Ett stort intag av koffein kan också påverka blodtrycket kortsiktigt. Överskott av kortisol kan påverka blodtrycket, men är en mycket ovanlig orsak till förhöjt blodtryck och man har då också andra tecken till kortisolöverskott. Gränsen för ett normalt blodtryck är under 140/90 mmHg, men det rör sig då om medelvärden av flera mätningar. I ditt fall tycker jag nog att man kan ha lite is i magen och nöja sig med att kontrollera om blodtrycket om något år igen.

exevision
2017-05-02, 18:01
Jag tar även c:a 200mg koffein per dag från tabletter, kan detta bidra?

Får man fråga varför du gör det?

Sheogorath
2017-05-02, 19:26
Ett enstaka uppmätt blodtryck kring 140 mmHg i övertryck säger väldigt lite. Blodtrycket varierar kraftigt och kan ibland vara dubbelt så högt som vid andra tillfällen. Ibland är man kanske inte helt avslappnad när blodtrycket mäts i samband med ett läkarbesök vilket också kan påverka mätresultatet. Ett stort intag av koffein kan också påverka blodtrycket kortsiktigt. Överskott av kortisol kan påverka blodtrycket, men är en mycket ovanlig orsak till förhöjt blodtryck och man har då också andra tecken till kortisolöverskott. Gränsen för ett normalt blodtryck är under 140/90 mmHg, men det rör sig då om medelvärden av flera mätningar. I ditt fall tycker jag nog att man kan ha lite is i magen och nöja sig med att kontrollera om blodtrycket om något år igen.

Instämmer i stort. Samtidigt kan jag tycka att många primärvårdsläkare är lite väl kyliga när det kommer till en så viktig sak som hypertoni. Det borde vara rutin att man faktiskt tar om även lätt förhöjda tryck tills man säkerställt att det faktiskt bara handlade om ett tillfälligt förhöjt blodtryck: inte utgå från det och släppa det som så ofta görs, t.ex. där jag jobbar.

grimfish
2017-05-02, 20:02
Instämmer i stort. Samtidigt kan jag tycka att många primärvårdsläkare är lite väl kyliga när det kommer till en så viktig sak som hypertoni. Det borde vara rutin att man faktiskt tar om även lätt förhöjda tryck tills man säkerställt att det faktiskt bara handlade om ett tillfälligt förhöjt blodtryck: inte utgå från det och släppa det som så ofta görs, t.ex. där jag jobbar.

Så kan det nog vara i vissa fall, men det styrs ju lite av vem man har framför sig också. Det känns betydligt mer angeläget att följa upp en 60-årig, överviktig man med diabetes och ärftlighet för hjärt-kärlsjukdom än en ung, frisk och vältränad kille, dels eftersom sannolikheten att det faktiskt rör sig om en hypertoni är betydligt större men även eftersom den eventuella behandlingsnyttan är väsentligt större hos den förre.

mattias123
2017-05-02, 20:43
Får man fråga varför du gör det?

Jaadu, blivit lite av en vana innan träningspassen. Brukade använda "pre workout" drinkar förut som ibland innehöll upp emot 500mg koffein plus en massa andra stim ämnen, insåg att det kanske inte var så bra i längden så bytte ut det till en koffeintablett bara.

Ahlnold
2017-05-03, 11:02
Jag hade liknade blodtryck som dig och var också orolig. Skulle ge blod men fick inte för jag hade för högt, jag hade 160/100. Vården sa att det var ok, hade då 140/90. Men jag tänkte: Va fan, jag har hypertoni för fan, jag kommer inte bli så gammal. Jag kommer nog behöva blodtryckssänkande snart *cry*

Detta var kanske 5år sen och jag har inte ändrat så värst mycket när det gäller kost och träning. Har nu 125/70. Jag blev antagligen nervös tidigare och nojig över blocktrycket som gjorde att det steg rejält vid varje blodtryckstagning. Du borde självklart kolla upp det, vill bara ge förhoppning att det finns chans att det är falskt värde p.g.a. nervositet.

Masterpan
2017-05-04, 07:49
Finns något som kallas vita rock-syndrom, vilket innebär att blodtryck höjs vid mätning hos läkare pga nervositet.

Har själv alltid 140-145 i systoliskt när mitt mäts i vårdsammanhang. Testade att ligga och ta det lugnt hemma i sängen i 10 minuter och sen ta det på mig själv, då låg det systoliska på 117.

Kan precis som du ofta höra pulsen när jag ska sova, det kanske beror på stress i vardagen vem vet.

Vidare kan man ha högt blodtryck idiopatiskt. Min vän behandlas med blodtryckssänkare just för idiopatiskt essentiell hypertoni, och han är en person som "inte borde" ha högt blodtryck.

Shqypnia
2017-05-04, 09:17
Om du har högt blodtryck så kanske du ska se över din vikt, kost, träning och inte minst din vardagsmotion.