handdator

Visa fullständig version : Stannat i vikt på militärpress.


Ajiusa
2017-05-02, 14:37
Hej!

Jag har militärpressat 2-3 gånger i veckan senaste 2 åren då den var extremt svag från början samt att jag inte har särskilt bra axlar. Det har väl fungerat helt ok,gick från 40X3 till 50X3 senaste 6-7 månaderna. Kanske inte jättebra men helt okej. Senaste 2-3 månaderna har jag dock stannat av helt. Får normalt sett ut 3-4 reps på 47.5, 4-6 reps på 45. Men kommer inte högre än så.

Jag vet att militärpress generellt är något som många har problem att öka i men känns ändå väldigt tråkigt,speciellt när jag stannar av på så här låga vikter. Bör jag köra en deload och hoppa på något relativt långsamt schema såsom 5/3/1 för militärpressen?

Vad skulle ni gjort för att få fart på ökningen igen?

Mvh

HenrikJ
2017-05-02, 14:57
Hur har din bänk utvecklats under samma period?

Ajiusa
2017-05-02, 15:07
Hur har din bänk utvecklats under samma period?

Smalbänken ökar varje 1-2 veckor. Inte kört bänk under den perioden då jag fick ont i handlederna,körde därför smalbänk istället. Gick från 60X5- 80X6 i smalbänken senaste 6-7 månaderna. Provade bänk med något slags hybridgrepp mellan vanlig och smalbänk förra veckan,drog en trea på 85.

ceejay
2017-05-02, 15:47
Du behöver nog mer muskelvolym helt enkelt, fokusera på 8-10 reps ett tag för att bygga mer massa och sen ner på tyngre igen.

Jeneric
2017-05-02, 16:36
Skaffa mindre viktskivor och öka vikten 1 kg i taget istället för 2,5 gjorde susen för mig.

Ajiusa
2017-05-02, 16:51
Skaffa mindre viktskivor och öka vikten 1 kg i taget istället för 2,5 gjorde susen för mig.

Vart köper man sådanna? Helst en svensk sida,undviker gärna att vänta en månad från ebay eller liknande!

Bob90
2017-05-02, 16:54
Vart köper man sådanna? Helst en svensk sida,undviker gärna att vänta en månad från ebay eller liknande!

Googla på eleiko 0.5 kg. Finns flera svenska webbutiker som säljer. Både PL och TL funkar, men TL-kakorna är snyggare ;)
Vägde mina (TL-versionen) på en ganska noggrann våg på jobbet, ena vägde 506g och den andra 507g. Så det är ganska exakt 0,5 kg också. Finns nog också billigare alternativ, men som kanske diffar mer.

Ajiusa
2017-05-02, 17:21
Googla på eleiko 0.5 kg. Finns flera svenska webbutiker som säljer. Både PL och TL funkar, men TL-kakorna är snyggare ;)
Vägde mina (TL-versionen) på en ganska noggrann våg på jobbet, ena vägde 506g och den andra 507g. Så det är ganska exakt 0,5 kg också. Finns nog också billigare alternativ, men som kanske diffar mer.


Har du någon koll på om detta http://www.lyftarshopen.se/eleiko-pl-competition-disc.html är en pålitlig sida? ganska billigt,blir typ 250 spänn
:)

Ajiusa
2017-05-02, 17:22
Du behöver nog mer muskelvolym helt enkelt, fokusera på 8-10 reps ett tag för att bygga mer massa och sen ner på tyngre igen.


Kan nog stämma,är extremt svag på högreps. Kan ganska lätt dra t.ex en 5a i smalbänk men nästintill omöjligt att komma över 8 reps på 60kg. Samma gäller i militärpressen.

Bob90
2017-05-02, 17:33
Har personligen inte handlat där men vet att tex Angelica Roos är sponsrad av dem så det går nog att lita på.

Man "bör" för övrigt inte länka till butiker av "konkurrerande karaktär" enligt §3 i forumreglerna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6018).

exevision
2017-05-02, 17:46
Har du någon koll på om detta http://www.lyftarshopen.se/eleiko-pl-competition-disc.html är en pålitlig sida? ganska billigt,blir typ 250 spänn
:)

Lyftarshopen är bra enligt mig.
Har beställt där flera gånger.

Old Nick
2017-05-02, 20:24
Billigast och enklast är att köpa handledsvikter. Finns lite varstans på sportaffärer, Biltema, Clas Ohlson och liknande ställen.

Ett annat hett tips är att byta pressövning ett tag. Jag stod också och stampade i militärpressen jättelänge. Till slut bytte jag till sittande hantelpress och körde det i flera månader. Tills även den övningen stagnerade. Sedan gick jag tillbaka till militärpressen. Fick börja lite lättare än när jag slutade, men kunde snabbt lägga på vikt och gled förbi platån där jag varit tidigare.

Låg på runt 5 reps på 50 när jag växlade till hantelpress. När jag började om igen tog jag mig upp till 55 kg. Sedan växlade jag till sittande militärpress utan ryggstöd och lyckades komma upp till 4 reps på 60 kg. Och nu kör jag en sväng med hantelpress igen.

Ajiusa
2017-05-02, 20:40
Billigast och enklast är att köpa handledsvikter. Finns lite varstans på sportaffärer, Biltema, Clas Ohlson och liknande ställen.

Ett annat hett tips är att byta pressövning ett tag. Jag stod också och stampade i militärpressen jättelänge. Till slut bytte jag till sittande hantelpress och körde det i flera månader. Tills även den övningen stagnerade. Sedan gick jag tillbaka till militärpressen. Fick börja lite lättare än när jag slutade, men kunde snabbt lägga på vikt och gled förbi platån där jag varit tidigare.

Låg på runt 5 reps på 50 när jag växlade till hantelpress. När jag började om igen tog jag mig upp till 55 kg. Sedan växlade jag till sittande militärpress utan ryggstöd och lyckades komma upp till 4 reps på 60 kg. Och nu kör jag en sväng med hantelpress igen.

Brukar vanligtvis köra tunga militärpressar på 3-6 reps och sedan lättare hantelpressar på 8-12 reps. Dock är vikten sinnessjukt löjlig,vet inte varför jag är så svag i hantelpress,tar vanligtvis endast 12-14kg för 10 reps vilket är väldigt lågt.

Kanske bör prova ditt tips och köra dem först. Vad kör du för reps? Kör du med helt strikt form 90 graders bänk med ryggen pressad mot stödet eller kör du lite tyngre med svank?

smerk
2017-05-02, 20:42
Jag har också problem med militärpress. Är svag i den jämfört med bänken. Min lyftväg blir kurvad om jag ska gå ned till bröstet, måste typ gå ned strax under hakan om jag ska kunna ha rak lyftväg. Är för övrigt ganska stark i sittande hantelpress, och var som starkast någonsin i militärpress då jag aldrig körde det utan bara körde sittande hantelpress och testade ett set militärpress...

Old Nick
2017-05-02, 21:09
Brukar vanligtvis köra tunga militärpressar på 3-6 reps och sedan lättare hantelpressar på 8-12 reps. Dock är vikten sinnessjukt löjlig,vet inte varför jag är så svag i hantelpress,tar vanligtvis endast 12-14kg för 10 reps vilket är väldigt lågt.

Jag var också löjligt svag i hantelpress. 5x50 i militärpress som sagt. Och med hantlarna fick jag börja med 15 kg. Minns inte hur många reps. Men under 10 var det i alla fall.

Men jag nötte som bara den och fick upp det till 5 reps på 27.5 kg. Men där var det stopp.

Kanske bör prova ditt tips och köra dem först. Vad kör du för reps? Kör du med helt strikt form 90 graders bänk med ryggen pressad mot stödet eller kör du lite tyngre med svank?

Jag körde dem inte först. Jag körde helt enkelt enbart hantelpress. Fem set, så många reps jag orkade på varje. Höll mig mellan 4-8 reps. D.v.s. orkade jag 8 reps eller mer med ett hantelpar ökade jag till nästa vikt nästa pass. Orkade jag bara 4 på den vikten så fick nästa set bli med den gamla vikten.

Typ:

22.5 x 8, 7, 7, 5, 5
25 x 5, 4 / 22.5 x 7, 5, 5

O.s.v.

90-graders ryggstöd funkar inte. Skall man ha ett ryggstöd skall det vara lite lätt lutat så man kan sitta bekvämt och få stöd för hela ryggen. Kanske 75 grader eller så.

De som har 90 grader ryggstöd tenderar att köra mest ostrikt tycker jag. Efter ett tag sitter de längst ut på dynan, hyperextenderar ryggen å det grövsta och bänkpressar upp vikten. Det enda som tar i ryggstödet är axlarna.

Old Nick
2017-05-02, 21:16
Jag har också problem med militärpress. Är svag i den jämfört med bänken. Min lyftväg blir kurvad om jag ska gå ned till bröstet, måste typ gå ned strax under hakan om jag ska kunna ha rak lyftväg. Är för övrigt ganska stark i sittande hantelpress, och var som starkast någonsin i militärpress då jag aldrig körde det utan bara körde sittande hantelpress och testade ett set militärpress...

Du kanske har långa underarmar i förhållande till överarmarna. I sådana fall kan enda sättet att komma ända ner till bröstet vara att låta armbågarna gå bakåt. Och då tappar man enormt mycket kraft när underarmarna inte längre är vertikala.

Jocke67
2017-05-02, 21:33
Vad skulle ni gjort för att få fart på ökningen igen?

Jag skulle testa öka volymen lite (men fortfarande tungt) ett par veckor. T.ex.
Pass 1: 8 set x 4 reps @ ca 40kg
Pass 2: 8 set x 2 reps @ ca 45kg

Ajiusa
2017-05-03, 05:10
Jag skulle testa öka volymen lite (men fortfarande tungt) ett par veckor. T.ex.
Pass 1: 8 set x 4 reps @ ca 40kg
Pass 2: 8 set x 2 reps @ ca 45kg

Skall definitivt prova detta,fungerar det inte så får jag väl prova att köra hantelpress istället :P hatar dock hantlar överlag i pressövningar,så jobbiga att svinga upp till axeln osv.

Ännu jobbigare i övningar där man kan gå ganska tungt typ lutande hantelpress

Old Nick
2017-05-03, 07:23
Testa du det. Men rådet med mindre viktskivor är ändå något du bör ta till dig hur som helst. 2,5 kg är för stora hopp i militärpressen. För mig gick det betydligt bättre när jag skaffade sådana.

Old Nick
2017-05-03, 07:35
Och vill man inte utmärka sig på gymmet genom att vara killen/tjejen som släpar runt egna viktskivor har Energetics ett par diskreta 0.5 kg elastiska handledsvikter för 79 kr. Finns på Intersport. Man behöver inte ens böka med att lasta dem på stången om man vill. Det går lika bra att ha dem på handlederna under lyftet.

Shqypnia
2017-05-03, 08:21
Första gången jag körde militärpress körde jag på 50kg efter flera år utav "militärpress" i smithmaskinen där jag bara maxade vikterna som en idiot (med ryggstöd såklart).

Min poäng är att det kan hjälpa att köra på andra sätt/andra övningar men behålla rörelsen.

Jocke67
2017-05-03, 08:23
Om man hamnar i platå och inte blir starkare så spelar det ingen roll hur små viktskivor man har. Men om man vill göra mindre ökningar än 2,5 kg så kan man alltid justera antalet reps. Tex om man kör 5 x 5 och precis klarat 40kg:

5/5/5/5/5 @40kg
5/5/5/4/3 @42,5kg
5/5/5/4/4 @42,5kg
5/5/5/5/4 @42,5kg
5/5/5/5/5 @42,5kg

Eller ett annat alternativ:
5x5 @40kg
1x5 @42,5kg + 4x5 @40kg
2x5 @42,5kg + 3x5 @40kg
3x5 @42,5kg + 2x5 @40kg
4x5 @42,5kg + 1x5 @40kg
5x5 @42,5kg

ziggekatten
2017-05-03, 09:29
Har du någon koll på om detta http://www.lyftarshopen.se/eleiko-pl-competition-disc.html är en pålitlig sida? ganska billigt,blir typ 250 spänn
:)

Köpte mina där just för att jag hade samma problem i militärpressen. Snabb leverans.

Old Nick
2017-05-04, 07:32
Om man hamnar i platå och inte blir starkare så spelar det ingen roll hur små viktskivor man har.

Klart att det gör. Hade inte storleken på skivorna spelat roll hade vi kunnat nöja oss med 20 kg-plattor och bara reppat på stången tills vi orkade 60 och sedan reppat på 60 tills vi orkade 100.

Men det gör vi inte. För då skulle alla stagnera på 20 kg i militärpress. Lagom stora ökningar gör att man inte kör fast. Och lagom i militärpressen är bra mycket mindre än lagom i bänkpress, knäböj eller marklyft.

Därmed inte sagt att TS problem enkelt löses av ett par lätta skivor. Men just i militärpressen tycker jag att de är mer eller mindre obligatoriska.

Ramboline
2017-05-05, 16:29
Hej!

Jag har militärpressat 2-3 gånger i veckan senaste 2 åren då den var extremt svag från början samt att jag inte har särskilt bra axlar. Det har väl fungerat helt ok,gick från 40X3 till 50X3 senaste 6-7 månaderna. Kanske inte jättebra men helt okej. Senaste 2-3 månaderna har jag dock stannat av helt. Får normalt sett ut 3-4 reps på 47.5, 4-6 reps på 45. Men kommer inte högre än så.

Jag vet att militärpress generellt är något som många har problem att öka i men känns ändå väldigt tråkigt,speciellt när jag stannar av på så här låga vikter. Bör jag köra en deload och hoppa på något relativt långsamt schema såsom 5/3/1 för militärpressen?

Vad skulle ni gjort för att få fart på ökningen igen?

Mvh
Om du körer axlarna 2 dagar i veckan ena passet kan se ut så här.

Du börjar med en vikt som du fixar 8 reps, men inte till fail, sen höjer du vikterna lite för varje set. Sista setet är till fail. Det ser ut så här

8/6/4/4*

Det andra passet gör du på samma sett men har lite andra reps

10/8/6/6*

Körer själv så, och har fina höjningar


Skickat från min LON-L29 via Tapatalk

Weakbish
2017-05-05, 18:42
Jag hade också kört som många i tråden rekomenderat fsst med modifikation,

istället för t.e.x
5/5/5/4/3
5/5/5/5/4

så hade jag kört
5/5/5/4/3 och när jag failat pushpressat upp dem sista repsen till 5, och sen sträva efter att göra fler o fler strikta som en form av progeession.
Köpa 0,5kg plattor
Köra ett lätt set på 50%-60% varje träningstillfälle i oh-press

Ajiusa
2017-05-05, 20:58
Om du körer axlarna 2 dagar i veckan ena passet kan se ut så här.

Du börjar med en vikt som du fixar 8 reps, men inte till fail, sen höjer du vikterna lite för varje set. Sista setet är till fail. Det ser ut så här

8/6/4/4*

Det andra passet gör du på samma sett men har lite andra reps

10/8/6/6*

Körer själv så, och har fina höjningar


Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Kör tvärtom på alla mina större övningar då jag känner att jag vill lägga mest energi på tyngsta setet. Brukar se ut typ så här.

47.5kg X 4
42,5 X 5
40 X 7