handdator

Visa fullständig version : Bra prisvärd multitool


Peter.B
2017-05-02, 13:26
Jag ska ut och resa i Sydostasien (backpacka, dyka, volontärarbeta osv) och tänkte att det kanske vore bra att ha med sig en liten multitool om man behöver fixa något, slakta en frukt eller så. Har ingen idag, aldrig haft ett jättebehov heller och har nu efter snabb googling insett att det är en stor djungel. Någon som har några bra tips?

Prisvärt (billigt) är uppskattat, men den ska ju gärna hålla och funka också.

Tack på förhand för tips!

ccm
2017-05-02, 13:57
http://partsolutions.com/wp-content/uploads/2014/01/Worlds_largest_Swiss_Army_knife_wenger_giant_knife .jpg

Peter.B
2017-05-02, 14:10
http://partsolutions.com/wp-content/uploads/2014/01/Worlds_largest_Swiss_Army_knife_wenger_giant_knife .jpg

Taget.

Vinter
2017-05-02, 14:18
En leatherman skeletool eller liknande med kabinhake så du kan fästa den i en hälla så den inte tappas. Perfekt att fästa i bältes hälla.

Peter.B
2017-05-02, 14:30
En leatherman skeletool eller liknande med kabinhake så du kan fästa den i en hälla så den inte tappas. Perfekt att fästa i bältes hälla.
Tänkte nog mestadels ha den i en liten väska/bagaget, så just den delen är inte alls viktig för mig.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Vinter
2017-05-02, 14:47
Leatherman Wingman borde fungera för det mesta. Inte allt för dyr.

LoveMachine
2017-05-02, 14:49
Jag gillar Leatherman Wave. Tången är funkis, knivarna är vassa, de flesta verktygen går att låsa i utfällt läge, till och med sågen är långt bättre än man kan förvänta sig. De hade varit ännu mer prisvärda om jag slutat tappa bort dem.

Peter.B
2017-05-02, 15:00
Leatherman Wingman borde fungera för det mesta. Inte allt för dyr.

Tack för tipset!

Bob90
2017-05-02, 15:08
Jag ska ut och resa i Sydostasien (backpacka, dyka, volontärarbeta osv) och tänkte att det kanske vore bra att ha med sig en liten multitool om man behöver fixa något, slakta en frukt eller så. Har ingen idag, aldrig haft ett jättebehov heller och har nu efter snabb googling insett att det är en stor djungel. Någon som har några bra tips?

Prisvärt (billigt) är uppskattat, men den ska ju gärna hålla och funka också.

Tack på förhand för tips!

Det är enklare att ge tips om du har ett hum om vilka verktyg du tror är viktigast för dig. Men bra märken är tex Victorinox och Leatherman. Finns också Gerber men tycker kvalitén var bättre förr, plastiga och konstiga nu.

Märkena har olika styrkor och svagheter, Leatherman är tex värdelösa på att göra saxar men har bra tänger. Leatherman och Victorinox är också ganska olika då Victorinox bygger runt en klassisk "fickkniv" medan Leatherman är lite mer "multiverktyg" och i princip bygger runt en tång. Av den anledningen tycker jag Leatherman är bättre att ha nära civilisation och Victorinox lämpar sig bättre i naturen. Väldigt sällan man behöver ha en tång i naturen jämfört med en bra kniv eller såg (tycker Victorinox såg är mycket bättre än Leathermans).

Sen så tycker jag du ska ha en liten fastbladare också, fickknivars knivar är inte alls lika starka eller pålitliga som en fastbladare.

Sen så bör man ju också tänka på knivlagar utomlands, vissa är ganska hårda på sånt medan andra inte.

agazza
2017-05-02, 15:27
Valfri Leatherman utifrån ditt behov, köp inget billigt skit, blad och skruvmejslar går av och dylikt. Tråkigt i nödsituation.

Ståltråd och silvertejp är också bra.

Ett Orm
2017-05-09, 20:29
Minimalistiskt: https://www.knivesandtools.co.uk/productimages/photogallery/photos/victorinox-rambler-VT5V06363-d1.jpg

Smidigt komplement till LM wave tex.

Nål/tråd, ståltråd, tejp, buntband och superlim är bra att gör att litet kit med för reparationer av saker på resande fot eller fisketuren.