handdator

Visa fullständig version : Hudproblem


moggia
2017-05-02, 06:54
Postar jag i rätt forum nu? Annars får ni skälla ut mig eller nåt [emoji12] Hur som helst. Det jag funderar på är följande: Finns det ett samband mellan styrketräning och hudproblem? Sist jag styrketränade hade jag stora problem med acne på ryggen men satte det aldrig i samband med träningen då. Jag tränade i massor av år och skyllde finnarna på stress (var då ensamstående med tre ganska små barn samtidigt som jag pluggade heltid på universitetet och jobbade timmar i vården.) Nu är mitt liv betydligt lugnare. Två av barnen är redan tonåringar, jag delar vardagen med en till vuxen och jag jobbar bara deltid, men i takt med att musklerna kommer tillbaka så gör även finnarna det. Är det en slump eller kan det vara så att det är en trist bieffekt av styrketräning? Erfarenheter?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Klein
2017-05-02, 07:04
Postar jag i rätt forum nu? Annars får ni skälla ut mig eller nåt [emoji12] Hur som helst. Det jag funderar på är följande: Finns det ett samband mellan styrketräning och hudproblem? Sist jag styrketränade hade jag stora problem med acne på ryggen men satte det aldrig i samband med träningen då. Jag tränade i massor av år och skyllde finnarna på stress (var då ensamstående med tre ganska små barn samtidigt som jag pluggade heltid på universitetet och jobbade timmar i vården.) Nu är mitt liv betydligt lugnare. Två av barnen är redan tonåringar, jag delar vardagen med en till vuxen och jag jobbar bara deltid, men i takt med att musklerna kommer tillbaka så gör även finnarna det. Är det en slump eller kan det vara så att det är en trist bieffekt av styrketräning? Erfarenheter?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Kan det vara så att du äter tillskott såsom gainer och proteinpulver eller helt enkelt bara unnar dig mer sötsaker för att du tränar?

moggia
2017-05-02, 07:21
Kan det vara så att du äter tillskott såsom gainer och proteinpulver eller helt enkelt bara unnar dig mer sötsaker för att du tränar?
Check på proteinpulver. (Bara efter styrketräning dock, så inga hästmängder.) Annars inget "nytt" i kosten. Jag har hållt fast vid löpningen under de år jag haft styrketräningen liggande på hyllan, så förbränningen och kosten tror jag inte ändrats så mycket ändå även om jag nu börjat lyfta vikter igen. Jag äter inte socker alls i princip och har inte gjort det de senaste 15 åren. Jag äter tårta om någon jag tycker om fyller år eller så men till vardags är jag sockerfri. Dock äter jag mer ju mer jag tränar... Kanske får börja fundera kring om det är proteinpulver det beror på...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

King Grub
2017-05-02, 07:28
Kostmässigt är det främst mjölkproteiner som är kopplade till akne via hormonpåverkan. Även styrketräning i sig påverkar hormonbalansen så att personer som är känsliga för saken kan reagera med akne. Det är en förändring av hormonbalansen som är positiv, även om den tyvärr kan medföra denna bieffekt. Även om den är relativt ovanlig; man måste ha "goda" förutsättningar för att få akne för att drabbas.

moggia
2017-05-02, 07:34
Kostmässigt är det främst mjölkproteiner som är kopplade till akne via hormonpåverkan. Även styrketräning i sig påverkar hormonbalansen så att personer som är känsliga för saken kan reagera med akne. Det är en förändring av hormonbalansen som är positiv, även om den tyvärr kan medföra denna bieffekt. Även om den är relativt ovanlig; man måste ha "goda" förutsättningar för att få akne för att drabbas.
Aha! Fasen också. Men tack för svar. Då är det nog inte så mycket att göra åt misstänker jag. Det är i och för sig mjölkprotein i proteinpulver, men jag tror inte jag drar i mig såna mängder att det skulle göra skillnad att sluta med det. Jag får försöka hitta någon salva (igen) helt enkelt. Har ingen lust alls att lägga undan skivstången pga finnar på ryggen i alla fall [emoji53]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Klein
2017-05-02, 07:42
Check på proteinpulver. (Bara efter styrketräning dock, så inga hästmängder.) Annars inget "nytt" i kosten. Jag har hållt fast vid löpningen under de år jag haft styrketräningen liggande på hyllan, så förbränningen och kosten tror jag inte ändrats så mycket ändå även om jag nu börjat lyfta vikter igen. Jag äter inte socker alls i princip och har inte gjort det de senaste 15 åren. Jag äter tårta om någon jag tycker om fyller år eller så men till vardags är jag sockerfri. Dock äter jag mer ju mer jag tränar... Kanske får börja fundera kring om det är proteinpulver det beror på...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk


Skippa proteinpulvret och ät mer färsk och mindre processad mat. För oss som är benägna att utveckla acne så handlar fin hud inte bara om att utesluta utan även om att inkludera. Äter du fettsnålt? Lägg till mer fett från tex löskokta ägg och lax-sashimi. Det gör under för huden.
Använd rena träningskläder varje pass, byt dushhandduk och sängkläder frekvent och ligg inte med naken hud mot gymmets bänkar och maskiner. Det är att be om att få infekterade porer.


Att peka på träningen som en bov är bara fånigt. Det går alldeles utmärkt att träna hårt och vara acnefri. I synnerhet eftersom träning förbättrar insulinkänsligheten.

Klein
2017-05-02, 07:44
Aha! Fasen också. Men tack för svar. Då är det nog inte så mycket att göra åt misstänker jag. Det är i och för sig mjölkprotein i proteinpulver, men jag tror inte jag drar i mig såna mängder att det skulle göra skillnad att sluta med det. Jag får försöka hitta någon salva (igen) helt enkelt. Har ingen lust alls att lägga undan skivstången pga finnar på ryggen i alla fall [emoji53]

Hur kan du dra den slutsatsen utan att ha provat? Proteinpulver gör varken till eller från för din träning så du har inget att förlora på att skippa skiten.

Klein
2017-05-02, 07:49
Ytterligare en sak:

Om du tränar på eftermiddag/kväll så äter du gissningsvis en kolhydratsrik middag därefter och detta är inte optimalt för den som är acnebenägen. Försök lägga träningen tidigt på dagen och ät dina kolhydrater till lunch istället så att du intar dina kolhydrater när din insulinkänslighet är som högst.

Ribcage
2017-05-02, 08:14
Proteinpulver gör varken till eller från för din träning så du har inget att förlora på att skippa skiten.

Hur kan du dra den slutsatsen utan att veta hur mycket protein hon får i sig i övrigt?

ispåse
2017-05-02, 08:29
Jag får finnar på de kroppsdelar jag tränar. Efter axelpass så kan jag få ett par på axlarna, efter armpass ett par på triceps, gäller även rygg och ben.

Klein
2017-05-02, 08:32
Hur kan du dra den slutsatsen utan att veta hur mycket protein hon får i sig i övrigt?

Då får hon väl äta mera protein från hela källor istället såsom kött och ägg. Vassleproteinpulver är en etablerad acneutlösande faktor. Kött och ägg är det inte. Och så länge man inte deffar eller är gammal så är proteinintaget relativt oviktigt.

svag74
2017-05-02, 08:40
Aha! Fasen också. Men tack för svar. Då är det nog inte så mycket att göra åt misstänker jag. Det är i och för sig mjölkprotein i proteinpulver, men jag tror inte jag drar i mig såna mängder att det skulle göra skillnad att sluta med det. Jag får försöka hitta någon salva (igen) helt enkelt. Har ingen lust alls att lägga undan skivstången pga finnar på ryggen i alla fall [emoji53]


Värre när de kommer i ansiktet... *gah!*
Själv har jag fått dra ner intag av vassle, och äta mer ägg istället.
Och framförallt dra ner rejält på mjölk/ost, och äta äckligare mat istället *cry*

Ozziking
2017-05-02, 08:43
Har också fått en hel del acne på ryggen. I don't mind tho, sjukt nice att klämma :D

Värre när de gör riktigt ont och är i vägen när man ska köra knäbök

Ribcage
2017-05-02, 09:15
så länge man inte deffar eller är gammal så är proteinintaget relativt oviktigt.

Nej, det är inte sant. Vill man bygga optimalt bör du äta mer än normen(1,3g/kg).
Som du säger kan man givetvis få i sig protein från annat håll och hon kanske inte har svårt att få i sig medelbehovet på protein-intag på 1,7g/kg. Eller mer om hon har mer muskler.

moggia
2017-05-02, 09:30
Jag är 165 cm lång och väger ca 60 kg. Har en fettprocent på ca 20% och försöker bygga muskelmassa. Det går hyfsat men jag behöver mitt proteinpulver om jag ska upp i över 2 g protein per kilo kroppsvikt. Jag äter hyfsat ren mat annars. Nästan aldrig hel och halvfabrikat utan lagat från grunden av färska råvaror. Jag går inte på någon diet och det har ja aldrig gjort heller. Däremot är jag intresserad av kost och matlagning och försöker se till att balansera mina måltider. Inget analt räknande av kalorier och makron, men ändå hyfsad koll. Jag äter bra med fett. Är absolut inte rädd för helfeta produkter men föredrar fett från fisk, olja, nötter avokado osv. Jag tvättar mina träningskläder och handdukar efter användning Haha :-) Det gör väl folk eller? 😂
Jag är inte redo att kasta varken yoghurten, keson eller proteinpulvret faktiskt. Jag hör vad ni säger, men jag mår bra på min kost och den har inte gett mig acne förrän jag började styrketräna igen med lite ordning och reda. Det kan vara proteinpulvret som bidrar, men det är mer praktiskt att ha med till gymmet som mellanmål än en grillad kyckling. Jag tränar på förmiddagarna och åker direkt till jobbet sen. Jobbar som sagt deltid och börjar klockan 12. En vanlig dag äter jag ordentlig frukost, tränar och tar en proteinshake. Sen äter jag "lunch" på jobbet när de andra har eftermiddagsfika. Jag är helt nöjd med allt utom finnarna. Men hellre finnar än att börja sjabbla med kosten. Ärligt faktiskt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Klein
2017-05-02, 09:41
Nej, det är inte sant. Vill man bygga optimalt bör du äta mer än normen(1,3g/kg).
Som du säger kan man givetvis få i sig protein från annat håll och hon kanske inte har svårt att få i sig medelbehovet på protein-intag på 1,7g/kg. Eller mer om hon har mer muskler.

Trådskaparens problem är acne. Lösningen på problemet är framför allt att ta bort vassleproteinet. Det finns ingen människa på planeten som måste äta vassleprotein för att bygga optimalt med muskler. Man får anstränga sig med ordentliga mängder fikabröd, godis, chips, juice, saft och vetesubstitut om man ska misslyckas med att få i tillräckligt med protein för muskelbygge på kaloribalans.

Ribcage
2017-05-02, 09:51
Det finns ingen människa på planeten som måste äta vassleprotein för att bygga optimalt med muskler. Man får anstränga sig med ordentliga mängder fikabröd, godis, chips, juice, saft och vetesubstitut om man ska misslyckas med att få i tillräckligt med protein för muskelbygge på kaloribalans.

Ändå äter genomsnittssvensken 1,3 g/kv medan medelbehovet är 1,7, vilket stiger ju mer muskler du får. Man ser positiva resultat av att ge folk proteindryck utan att ge andra kostråd. Hon vet väl bäst själv hur enkelt det går för henne att höja intaget. Det går ju enkelt att räkna över en dag eller vecka.

Klein
2017-05-02, 10:17
Ändå äter genomsnittssvensken 1,3 g/kv medan medelbehovet är 1,7, vilket stiger ju mer muskler du får. Man ser positiva resultat av att ge folk proteindryck utan att ge andra kostråd. Hon vet väl bäst själv hur enkelt det går för henne att höja intaget. Det går ju enkelt att räkna över en dag eller vecka.

Medelsvensken äter även över 50kg socker per år.

http://www.dn.se/nyheter/svenskarna-ater-mest-godis-i-varlden/

Det är kring 547 kcal om dagen. Bara där har du 130 gram protein.

Klein
2017-05-02, 10:22
J
Jag är inte redo att kasta varken yoghurten, keson eller proteinpulvret faktiskt. Jag hör vad ni säger, men jag mår bra på min kost och den har inte gett mig acne förrän jag började styrketräna igen med lite ordning och reda. Det kan vara proteinpulvret som bidrar, men det är mer praktiskt att ha med till gymmet som mellanmål än en grillad kyckling. Jag tränar på förmiddagarna och åker direkt till jobbet sen. Jobbar som sagt deltid och börjar klockan 12. En vanlig dag äter jag ordentlig frukost, tränar och tar en proteinshake. Sen äter jag "lunch" på jobbet när de andra har eftermiddagsfika. Jag är helt nöjd med allt utom finnarna. Men hellre finnar än att börja sjabbla med kosten. Ärligt faktiskt.


Så nu kommer det fram att det inte bara är proteinpulver utan keso och yoghurt också. Men det är så lite så det gör nog varken från eller till för finnarna. *facepalm*

moggia
2017-05-02, 10:32
Så nu kommer det fram att det inte bara är proteinpulver utan keso och yoghurt också. Men det är så lite så det gör nog varken från eller till för finnarna. *facepalm*
Facepalma du. Det är gulligt 😎 Sorry om du upplever att jag mörkat med mitt missbruk av mjölkprodukter. Det du ursprungligen frågade om var proteinpulver gainers och socker. Proteinpulver är det enda jag tillfört min kost sedan jag började styrketräna. Därav tog jag inte upp min relation till keso och yoghurt i mitt första svar. Och när jag nu ändå håller på att erkänna en massa så händer det att jag äter annat som innehåller mjölkprodukter också. Ibland är jag otrogen mot min yoghurt med Kefir. Men Kefir betyder ingenting för mig egentligen. Jag gör det för spänningen 😂

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

svenbanan
2017-05-02, 10:32
Håller med Klein.

Har man acenproblem så sluta med proteinpulvret och käka vettig mat istället.
Märker man att man hux flux ökar styrka (eller vad man nu mäter sin progression i) i mycket långsammare takt än innan, men ökar i kroppsvikt i samma gamla takt, så har man väl några alternativ:

* Käka några extra ägg per dag och få upp proteinet från 1,5g/kg till 2g/kg igen (eller vad nu skillnaden kan vara).

* Acceptera att ökningarna går i lite långsammare takt ifall man drar ner på proteinet en aning. Om man nu faktiskt har konstaterat att det gör skillnad. Många stirrar sig dock blinda på att nån förståsigpåare har påstått att 2g protein/kg är optimalt, men vet inte vad skillnaden blir för dem ifall de äter lite mindre. Hur viktigt är det att öka från 80kg i bänkpress till 100kg jämfört med att gå från 80kg till 95kg?

* Tycka att några finnar på ryggen är ett billigt pris för några hekto extra muskelmassa, om man inte orkar prioritera att få i sig proteinet från riktig mat.

Klein
2017-05-02, 10:53
Sorry om du upplever att jag mörkat med mitt missbruk av mjölkprodukter.

Du fick ju förklarat för dig av King Grub att mjölkprotein är ett problem och du svarar med att det inte är behjälpligt (på grund av vad du hävdar är ett minimalt intag). Men till slut kommer sanningen fram vilken är att du inte vill ändra din kost. Och det är helt ok. Men det är inte gulligt.

moggia
2017-05-02, 11:02
Du fick ju förklarat för dig av King Grub att mjölkprotein är ett problem och du svarar med att det inte är behjälpligt (på grund av vad du hävdar är ett minimalt intag). Men till slut kommer sanningen fram vilken är att du inte vill ändra din kost. Och det är helt ok. Men det är inte gulligt.
Jag skrev också att jag förstår vad ni säger och att det mycket väl kan bero på vassleproteinet. Ellerhur? Att jag sen är för lat för att lägga om min kost är väl mitt eget misstag i så fall. Och faktum kvarstår. Mjölkprodukter har jag konsumerat utan acne i många år. Förändringen består i proteinpulver och styrketräning. Det kan bero på det ena eller det andra eller en kombination. Men jag tvivlar på att jag plötsligt som snart 40 år gammal skulle få acne av mjölkprodukter när jag ätit det i hela mitt liv och inte haft problem när jag inte styrketränat eller ätit proteinpulver.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

MasterChief
2017-05-02, 11:05
Jag skrev också att jag förstår vad ni säger och att det mycket väl kan bero på vassleproteinet. Ellerhur? Att jag sen är för lat för att lägga om min kost är väl mitt eget misstag i så fall. Och faktum kvarstår. Mjölkprodukter har jag konsumerat utan acne i många år. Förändringen består i proteinpulver och styrketräning. Det kan bero på det ena eller det andra eller en kombination. Men jag tvivlar på att jag plötsligt som snart 40 år gammal skulle få acne av mjölkprodukter när jag ätit det i hela mitt liv och inte haft problem när jag inte styrketränat eller ätit proteinpulver.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Men mjölkproteinet kanske inte räcker som en trigger. Men tillsammans med styrketräningens hormonella påverkan så blir 1+1=3.

Kan ju vara värt att testa i en månad bara för att få veta åtminstone.

moggia
2017-05-02, 11:08
Men mjölkproteinet kanske inte räcker som en trigger. Men tillsammans med styrketräningens hormonella påverkan så blir 1+1=3.

Kan ju vara värt att testa i en månad bara för att få veta åtminstone.
Så kan det förstås vara... Jag ska fundera ut en plan. Men det måste nog värka fram. Fan. Jag gillar min yoghurt alltså...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

King Grub
2017-05-02, 11:12
Det måste inte vara träning eller kost som orsakar aknen heller. Det kan bero på andra faktorer som inflammationer, stress och liknande.

Klein
2017-05-02, 11:25
Det måste inte vara träning eller kost som orsakar aknen heller. Det kan bero på andra faktorer som inflammationer, stress och liknande.

Det är alltid flera faktorer inblandade i allt som rör våra kroppar och vi känner säkert inte till alla i just acnens patogenes. Det skulle tex inte förvåna mig om en taskig magflora bidrar till acne och att tillräckligt höga doser pre eller probiotika skulle kunna mildra problemet avsevärt. Att acne exploderar under puberteten beror ju tex inte bara på att könshormonerna ökar talgproduktionen utan även på att tonåren är definerade av krafigt ökat intag av läsk, godis, glass, chips, och fikabröd. Studiebidraget och fickpengarna måste ju gå till något.

Vanatore
2017-05-02, 11:27
Gå till en hudläkare?

Klein
2017-05-02, 11:30
Gå till en hudläkare?

Varför det? Det enda man får där är orala eller atopiska medel med otrevliga biverkningar.

moggia
2017-05-02, 11:31
Gå till en hudläkare?
Exakt det som blir nästa steg faktiskt. Jag postade bara frågan för att se om drt kanske kunde finnas ett samband mellan hudproblemen och styrketräningen. Det verkar som det kan höra ihop både med träningen och kosten. Men vis av tidigare erfarenhet när jag testade att utesluta och tillföra allt möjligt till min kost utan att huden blev bättre så tror jag att jag att jag pallrar mig iväg till en hudläkare redan nu inledningsvis. Fick en creme utskrivet då som hjälpte mig bra.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Klein
2017-05-02, 11:38
Exakt det som blir nästa steg faktiskt. Jag postade bara frågan för att se om drt kanske kunde finnas ett samband mellan hudproblemen och styrketräningen. Det verkar som det kan höra ihop både med träningen och kosten. Men vis av tidigare erfarenhet när jag testade att utesluta och tillföra allt möjligt till min kost utan att huden blev bättre så tror jag att jag att jag pallrar mig iväg till en hudläkare redan nu inledningsvis. Fick en creme utskrivet då som hjälpte mig bra.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Jag kan fixa ett kostupplägg åt dig helt gratis som garanterat fixar bort acnen på en månad. PMa om intresserad.

pepplez
2017-05-02, 11:48
Jag kan fixa ett kostupplägg åt dig helt gratis som garanterat fixar bort acnen på en månad. PMa om intresserad.

Involverar det rått kött?

C h r i s
2017-05-02, 11:55
Exakt det som blir nästa steg faktiskt. Jag postade bara frågan för att se om drt kanske kunde finnas ett samband mellan hudproblemen och styrketräningen. Det verkar som det kan höra ihop både med träningen och kosten. Men vis av tidigare erfarenhet när jag testade att utesluta och tillföra allt möjligt till min kost utan att huden blev bättre så tror jag att jag att jag pallrar mig iväg till en hudläkare redan nu inledningsvis. Fick en creme utskrivet då som hjälpte mig bra.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Provat salicylsyra och basiron? Om inte, testa. Vid överdriven konsumtion av mjölkprodukter blir min hy sämre, men käkar jag varierad kost påverkar det inte.
Det enda som egentligen gav en ordentlig effekt på min acne var roaccutan, är nu i princip acnefri.

Pma Klein om kostråd om du är sugen på att äta kohuvuden och gettestiklar, annars skulle jag avråda.

Klein
2017-05-02, 12:36
Man behöver inte äta rått kött. Går bra med helt vanlig kost. Tex:

Frukost: 3 löskokta ägg
Lunch: 300 gram vitt bröd, 200 gram ugnstekt lax, ångkokad spenat.
Fika: 50 gram sötmandlar
Middag: 300 gram nötfärs, rå rödlök, tomater, grönsallad, 100 gram klyftpotatis.

baktung
2017-05-02, 12:57
Vad gäller hudproblem så är huden mitt klart sämsta organ och jag får gott om striae på sidan av ländryggen samt över armar och ljumskar av träningen.
Sen har jag rosacea sen innan men den påverkas inte av träningen. Frångår jag min råvarudiet får jag dock nya prickar och inflammation i ansiktet samt i värsta fall fjällande hud (seborré).

Hudproblem kan vara ett elände. Hade hellre haft diabetes eller nåt annat invärtes.

Vanatore
2017-05-02, 15:39
Varför det? Det enda man får där är orala eller atopiska medel med otrevliga biverkningar.

När jag var yngre fick jag väldigt bra hjälp mot min akne genom hudläkare och har knappt haft en finne på 10 år. Har du egen erfarenhet av biverkningar? Annars förstår jag inte varför du sprider massa oro. En oro som i förlängningen kan innebära att personer som verkligen behöver hjälp inte vågar söka vård.

Klein
2017-05-02, 22:27
När jag var yngre fick jag väldigt bra hjälp mot min akne genom hudläkare och har knappt haft en finne på 10 år. Har du egen erfarenhet av biverkningar? Annars förstår jag inte varför du sprider massa oro. En oro som i förlängningen kan innebära att personer som verkligen behöver hjälp inte vågar söka vård.

Ja jag har egen erfarenhet av biverkningar. Att lösa problemet med kostförändringar hade varit att föredra för mig personligen men på den tiden hade jag ingen kunskap om saken och ringa möjlighet att expandera den. Nu finns det ju dem som inte vill ändra kosten och det är ju bara att gratulera till prioriteringarna. :thumbup:

Vanatore
2017-05-03, 01:46
Ja jag har egen erfarenhet av biverkningar. Att lösa problemet med kostförändringar hade varit att föredra för mig personligen men på den tiden hade jag ingen kunskap om saken och ringa möjlighet att expandera den. Nu finns det ju dem som inte vill ändra kosten och det är ju bara att gratulera till prioriteringarna. :thumbup:

Ursäkta men vilken värld lever du i? Om du har haft en akne som försvunnit av att ha ändrat lite i kosten är det ingen akne att prata om.

Sen undrar jag också vilka biverkningar du fått?

Cobolt
2017-05-03, 04:58
Jag kan fixa ett kostupplägg åt dig helt gratis som garanterat fixar bort acnen på en månad. PMa om intresserad.

Haha

Klein
2017-05-03, 12:25
Ursäkta men vilken värld lever du i? Om du har haft en akne som försvunnit av att ha ändrat lite i kosten är det ingen akne att prata om.

Sen undrar jag också vilka biverkningar du fått?

Vi behöver bara titta på trådskaparens inlägg för att se att du har fel. Kostjusteringarna jag föreslår är inte genomförbara för henne.

Jag har haft mycket svår acne. Jag såg ut som köttfärs. Tog Roaccutan och slapp finnarna i 5 år. Sedan kom de tillbaka med råge. Den andra vändan löste jag problemet genom att ändra kosten.

Temporära biverkningar (4-5 år): torr hud, hår och dåliga leder. Permanenta biverkningar: kan inte längre vistas i solen utan att bränna mig och får irriterad hud till och med av att sitta framför datorskärmen för länge.