handdator

Visa fullständig version : Kan nerverna i foten bli skadade permanent?


123123123123
2017-05-01, 23:32
Kan nerverna i foten bli skadade permanent?

Jag sprang 12.5 km/h i 15-20 minuter sedan promenerade jag i 5 km/h i 3h & 45 minuter.

När jag hade promenerat 2h så tog jag av mig skorna och vilade i 10-15 minuter för att det ska komma blod ner till fötterna.

Men nu när jag har gjort detta i 4h effektiv tid så känns tån bredvid stortån att den är öm eller att den har domnat av... Jag hade detta problem för 2 år sedan också, det var pga skorna var i perfekt storlek, men tydligen räcker det inte, man måste ha 1 storlek större på sina skor känns det som.

Jag har tänkt promenera 4h varje dag i ca 1 månad för att se om jag klarar av det fysiskt och psykiskt... Men också för att jag kommer hamna i min perfekta vikt när jag har klarat målet.

Finns det någon risk för tån? Kan den bli permanent förlamad? Också hur gör man för att snabbast få 100% känsel i den igen?

svenbanan
2017-05-02, 00:11
Om fötterna somnar då du springer är det nån vajsing på dina skor. Typ att de är för små, eller för hårt snörda, eller att modellen inte riktigt passar. Det kan också ibland vara en kombination av skorna och vilket underlag man springer på.

Jag har fått detta problem några gånger. Men då enbart av vissa av mina skor, som jag tror var lite för små. Fick det också lättare då jag sprang på asfalt än på skogsstigar. För mig uppstod problemet enbart (vad jag minns) då jag sprang långpass. Dvs det tog en timmes löpning eller mer innan det började kännas obehagligt. Jag minns tyvärr inte om jag lyckades få skorna ifråga att funka bättre, eller om jag bara slängde bort dem.

Rätt säker på att jag inte fick några bestående men dock. Men jag skulle rekomendera att då försöker få bukt med detta. Om inte annat tar det ju bort stor del av löpglädjen.

Jag har faktiskt just nu detta problem då jag kör på crosstrainer. Fast på crosstrainern får jag detta i alla mina skor. Dvs skor jag aldrig får sömniga fötter i då jag springer.

123123123123
2017-05-02, 00:20
Hittade namnet på sjukdomen som jag menar: Mortons sjukdom.

Folk på forumet jogg.se har nämnt det.

Frågan är hur jag ska gå vidare nu... Vill fortsätta med detta.

svenbanan
2017-05-02, 04:29
Om du inte varit till nån läkare som diagnosticerat dig med sjukdomen i fråga, så är det väl en bra idé att boka tid. Det kanske finns nån typ av behandling/förebyggande/rehab du då kan få hjälp med.

Alternativt kanske du inte alls har den sjukdomen. Självdiagnostik kan vaa vanskligt.

Om du nu är bensäker, så borde du vara såpass haj på denna sjukdom att du kan hitta info om hur den bör behandlas också...

123123123123
2017-05-03, 00:57
Om du inte varit till nån läkare som diagnosticerat dig med sjukdomen i fråga, så är det väl en bra idé att boka tid. Det kanske finns nån typ av behandling/förebyggande/rehab du då kan få hjälp med.

Alternativt kanske du inte alls har den sjukdomen. Självdiagnostik kan vaa vanskligt.

Om du nu är bensäker, så borde du vara såpass haj på denna sjukdom att du kan hitta info om hur den bör behandlas också...
Testade kontakta hälsocentralen, dom ville inte boka en tid till läkare pga detta eftersom jag bara haft det i 1-2 dagar.

Köpte idrottstejp och lindade in tårna separat och hoppas nu på det bästa... Frågan är bara hur jag ska gå vidare efter detta. Jag vill verkligen promenera 2-2,5 mil varje dag.

svenbanan
2017-05-03, 01:22
1-2 dagar?

Så din fot somnade en gång då du var ute och prommenerade, och du snokade direkt upp nån obskyr sjukdom på nätet och utgick från att du hade denna?

Kolla istället in dina skor som jag skrev förut.

123123123123
2017-05-04, 18:35
Det är bra idag, 3 dagar senare med idrottstejp.

Nu behöver jag tid till sjukgymnast eftersom ingen på kolozzeum kan någonting om löpning.

xan
2017-05-04, 18:44
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=31

itzhakskenstrom
2017-05-04, 18:45
Nu behöver jag tid till sjukgymnast eftersom ingen på kolozzeum kan någonting om löpning.

Självklart, skyll på medlemmarna på forumet för att du saknar grundläggande kognitiv kapacitet för att kunna tillgodogöra dig det som står i en tråd med över 15000 inlägg.

123123123123
2017-05-04, 21:44
Självklart, skyll på medlemmarna på forumet för att du saknar grundläggande kognitiv kapacitet för att kunna tillgodogöra dig det som står i en tråd med över 15000 inlägg.
Vilken tråd då?

Bob90
2017-05-04, 21:54
Kan nerverna i foten bli skadade permanent?



1:a frågan. Ja, nerverna i foten är inte skyddade av något magiskt utan dem kan absolut få permanenta skador. Är det vanligt utan något trauma mot foten eller någon nervsjukdom? Troligtvis inte.

svenbanan
2017-05-05, 00:38
Jävla trolltomte!