handdator

Visa fullständig version : Näring de närmaste timmarna efter träning


Maximal
2017-05-01, 21:39
När jag jobbar dagtid och tränar eftermiddag/kväll brukar jag äta 90% av dagsbehovet 2h efter träningen och innan jag ska sova. Detta fungerar hur bra som helst.

Men om jag jobbar kväll, och tränar tidig morgon, och vill äta 90% innan läggdags innebär det endast 10%/~500kcal under de ca 12h från morgonpasset tills den stora måltiden.

Hur "förödande" om ens något skulle det vara att endast köra ca 4 vassle shakes, totalt ca 100g protein utspridda dessa 12h fram tills påfyllning av resten av allt protein, kolhydrater, fett och näringsämnen?

Shqypnia
2017-05-01, 21:54
Om du frågar mig så har du rätt optimalt redan! Äta nästintill all mat sent på kvällen är det bästa som finns.

Maximal
2017-05-02, 06:24
Om du frågar mig så har du rätt optimalt redan! Äta nästintill all mat sent på kvällen är det bästa som finns.

Jo jag föredrar ju att äta allt i en måltid, samt att jag sover så mycket bättre när jag är mätt.
Men min tanke var att om det skulle vara negativt med 12h innan jag tillför mesta av näringen, samt fyller på glykogen.
Jag får ju i mig ca 100g kvalitets protein från vassle, men inte mycket mer än det!

Skrollovicz
2017-05-02, 07:18
Beror helt på dina mål med träningen.

Maximal
2017-05-02, 07:54
Beror helt på dina mål med träningen.

Tränar styrketräning för att bli större och starkare

Skrollovicz
2017-05-02, 11:33
Personligen hade jag rekommenderat att ha välfyllda glykogendepåer samt en bra blodsockerbalans under passet.

Maximal
2017-05-02, 16:43
Personligen hade jag rekommenderat att ha välfyllda glykogendepåer samt en bra blodsockerbalans under passet.

Jo, men Det svarade ju inte riktigt på den frågan jag ställde!:)

Jag tränar morgon, vill äta ca 90% av dagsbehovet på kvällen, vilket innebär att jagdå endast kan äta 10% dvs ca 500kcal efter träningen fram tills kvällsmaten, ca 12h senare.

Skulle detta vara negativt? Protein balansen är väl bara beroende av aminosyror? Så om jag under dessa 12h efter passet, fram tills den stora kompletta måltiden, bara sprider ut protein från vassle, ca 100g, skulle det vara mycket sämre än om jag åt normalt med flera kompletta måltider efter passet?

Cykelcykel
2017-05-02, 17:27
Äter du 5000 kcal om dagen?

1x0
2017-05-02, 18:27
Jo, men Det svarade ju inte riktigt på den frågan jag ställde!:)

Jag tränar morgon, vill äta ca 90% av dagsbehovet på kvällen, vilket innebär att jagdå endast kan äta 10% dvs ca 500kcal efter träningen fram tills kvällsmaten, ca 12h senare.

Skulle detta vara negativt? Protein balansen är väl bara beroende av aminosyror? Så om jag under dessa 12h efter passet, fram tills den stora kompletta måltiden, bara sprider ut protein från vassle, ca 100g, skulle det vara mycket sämre än om jag åt normalt med flera kompletta måltider efter passet?
Du får prova. Har inte gjorts studier på detta.
Om du mår bättre> sover bättre och stressar mindre, av denna dåliga näringstajming, kanske det leder till bättre resultat än om du tvingar dig själv att äta mat på morgonen när du inte vill.

Skrollovicz
2017-05-02, 18:50
Jo, men Det svarade ju inte riktigt på den frågan jag ställde!:)

Jag tränar morgon, vill äta ca 90% av dagsbehovet på kvällen, vilket innebär att jagdå endast kan äta 10% dvs ca 500kcal efter träningen fram tills kvällsmaten, ca 12h senare.

Skulle detta vara negativt? Protein balansen är väl bara beroende av aminosyror? Så om jag under dessa 12h efter passet, fram tills den stora kompletta måltiden, bara sprider ut protein från vassle, ca 100g, skulle det vara mycket sämre än om jag åt normalt med flera kompletta måltider efter passet?

Samtidigt är det mer än det som sker med din kropp mellan passen, som är intressant. Att prestera riktigt bra kommer ge dig bäst resultat. Du åstadkommer förmodligen en sämre glykogenstsatus när du missar efterträningsfönstret. Om det är relevant eller inte kanske beror på vilken intensitet man tränar med, samt passets längd.

StarkaUlf
2017-05-02, 18:53
Äter du 5000 kcal om dagen så kan du ju med råge lägga 800-1000 kalorier efter träningen. Det räcker gott och väl för att täcka upp och fylla behovet efter träning.

Blir visserligen bara 4000 kalorier kvar till kvällen..