handdator

Visa fullständig version : Vad är det för mening med att styrketräna?


123123123123
2017-05-01, 05:42
Vad är det för mening med att styrketräna?

Åtminstone gynnar konditionsträning karriären, psyket och måendet.

Styrketräning är bara bra ifall man vill se perfekt ut eller för att kunna försvara sig vid ett fysiskt anfall.

Ponera att man gymmar hela kroppen 2h per gång varannan dag & jobbar heltid, då har man 4 timmar kvar innan man ska sova samma dag.

Anders The Peak
2017-05-01, 05:52
Vad är det för mening med att styrketräna?

Åtminstone gynnar konditionsträning karriären, psyket och måendet.

Styrketräning är bara bra ifall man vill se perfekt ut eller för att kunna försvara sig vid ett fysiskt anfall.

Ponera att man gymmar hela kroppen 2h per gång varannan dag & jobbar heltid, då har man 4 timmar kvar innan man ska sova samma dag.

Inget hänger ihop utan är skapat i din fantasivärld :) Nu kanske träningen är personens hobby och då har denne säkert stort utbyte av sin fritid. Sex tar inte många minuter tror att det 3-6 minuter i snitt, nyheterna tar ca 15 minuter etc.

123123123123
2017-05-01, 05:59
Inget hänger ihop utan är skapat i din fantasivärld :) Nu kanske träningen är personens hobby och då har denne säkert stort utbyte av sin fritid. Sex tar inte många minuter tror att det 3-6 minuter i snitt, nyheterna tar ca 15 minuter etc.
Ja, om det är någons hobby så påverkar det inte personen ifråga.

Jag försöker hitta anledningar till att specifikt styrketräna om man jobbar heltid, konditionsträna kommer jag göra så länge jag kan.

Sparven från Minsk
2017-05-01, 06:00
Meningen med styrketräning är den mening som varje person ger den.
För vissa är det avslappning/egentid, andra tycker det är roligt, vissa vill ha en stark kropp eller som komplement till annan idrott.

Så alla har sin egen mening med styrketräningen.

Ewoky
2017-05-01, 06:18
Vad är det för mening med att styrketräna?

Åtminstone gynnar konditionsträning karriären, psyket och måendet.

Styrketräning är bara bra ifall man vill se perfekt ut eller för att kunna försvara sig vid ett fysiskt anfall.

Ponera att man gymmar hela kroppen 2h per gång varannan dag & jobbar heltid, då har man 4 timmar kvar innan man ska sova samma dag.

Varför skulle inte styrketräning vara bra för "karriären, psyket och måendet"?

123123123123
2017-05-01, 06:23
Varför skulle inte styrketräning vara bra för "karriären, psyket och måendet"?
Konditionsträning ger bättre koncentrationen, minskar stress, bättre minne, mer effektiv sömn, orkar betydligt mer och förebygger folk från att bli utbrända.

Ewoky
2017-05-01, 06:28
Konditionsträning ger bättre koncentrationen, minskar stress, bättre minne, mer effektiv sömn, orkar betydligt mer och förebygger folk från att bli utbrända.

Och det ger inte styrketräning då eller? *gah!*

123123123123
2017-05-01, 06:33
Och det ger inte styrketräning då eller? *gah!*
Hur får en bodybuilder mer syre än en maratonlöpare?

Ewoky
2017-05-01, 06:35
Hur får en bodybuilder mer syre än en maratonlöpare?

Finns fler styrketräningsformer än bodybuilding.

http://www.mabra.com/10-bra-anledningar-att-borja-styrketrana/

123123123123
2017-05-01, 06:39
Finns fler styrketräningsformer än bodybuilding.
Är inte bodybuilding i grunden styrketräning eller har jag missat något? En bodybuilder kropp kan jag inte tänka mig går att få på något annat sätt än maskiner eller liknande.

Bob90
2017-05-01, 06:45
Är inte bodybuilding i grunden styrketräning eller har jag missat något? En bodybuilder kropp kan jag inte tänka mig går att få på något annat sätt än maskiner eller liknande.

Ptja, det fanns ju hyggligt vältränade personer innan maskiner och skivstänger fanns. Kolla på gamla grekiska statyer, vissa är ju ganska muskulära och då torde det ju ha funnits personer som såg ut ungefär så också.

Anders The Peak
2017-05-01, 06:45
Hur får en bodybuilder mer syre än en maratonlöpare?

Nu tror jag att du blandar ihop två olika typer av anpassning. Syreupptagningsförmågan varierar säkert hos båda sporterna individuellt men jag tror att en styrketränande ofta har större syreskuld jämförelsevis.

123123123123
2017-05-01, 06:46
Ptja, det fanns ju hyggligt vältränade personer innan maskiner och skivstänger fanns. Kolla på gamla grekiska statyer, vissa är ju ganska muskulära och då torde det ju ha funnits personer som såg ut ungefär så också.
Ja, maskiner eller liknande... Dom använde sin fysik mycket förut jämfört idag.

Anders The Peak
2017-05-01, 06:48
Ja, maskiner eller liknande... Dom använde sin fysik mycket förut jämfört idag.

Dom ? ;)

Fanns folk som inte gjorde det heller under många tider har feta människor varit idealet. Visade på välstånd och förstånd.

123123123123
2017-05-01, 06:50
Dom ? ;)

Fanns folk som inte gjorde det heller under många tider har feta människor varit idealet. Visade på välstånd och förstånd.
Jämför idag och förut så är det en stor skillnad. Undantag finns överallt.

King Grub
2017-05-01, 06:59
Inactive adults experience a 3% to 8% loss of muscle mass per decade, accompanied by resting metabolic rate reduction and fat accumulation. Ten weeks of resistance training may increase lean weight by 1.4 kg, increase resting metabolic rate by 7%, and reduce fat weight by 1.8 kg. Benefits of resistance training include improved physical performance, movement control, walking speed, functional independence, cognitive abilities, and self-esteem. Resistance training may assist prevention and management of type 2 diabetes by decreasing visceral fat, reducing HbA1c, increasing the density of glucose transporter type 4, and improving insulin sensitivity. Resistance training may enhance cardiovascular health, by reducing resting blood pressure, decreasing low-density lipoprotein cholesterol and triglycerides, and increasing high-density lipoprotein cholesterol. Resistance training may promote bone development, with studies showing 1% to 3% increase in bone mineral density. Resistance training may be effective for reducing low back pain and easing discomfort associated with arthritis and fibromyalgia and has been shown to reverse specific aging factors in skeletal muscle.

http://journals.lww.com/acsm-csmr/Fulltext/2012/07000/Resistance_Training_is_Medicine___Effects_of.13.as px

bighulken
2017-05-01, 07:02
Jaa...styrketräning, och även då stretching till, är bra för, att minska belastningsskador, som kan uppstå i de flesta yrken, med sk, statisk belastning av något.

Man får en kvalitativt bättre sömn, även i konditions idrotter, sedan stärker du även upp senor, ligament, iom att muskelstyrka ökar.

En polare drog precis av biceps-sena(inre), och ska opereras denna vecka. Han har aldrig tränat styrketräning. Detta gjorde han i sitt yrke(drog av biceps sena).

Även om man inte har ett fysiskt krävande arbete, så är det bra att stärka upp : Bål, Ben, ja hela kroppen helst!!!....

Med vänlig hälsning/

Skrollovicz
2017-05-01, 07:54
Gör man inte både styrketräning och konditionsträning så är man fel ute. :D

rooz
2017-05-01, 08:49
Vad är det för mening med att styrketräna?

Åtminstone gynnar konditionsträning karriären, psyket och måendet.

Styrketräning är bara bra ifall man vill se perfekt ut eller för att kunna försvara sig vid ett fysiskt anfall.

Ponera att man gymmar hela kroppen 2h per gång varannan dag & jobbar heltid, då har man 4 timmar kvar innan man ska sova samma dag.

Beror ju på hur du spenderar din tid.

05:30, Vakna och dra till gymmet
06:00-08:00, Träna och duscha
08:15-17:00, Knega.
17-22, Lira WOW, Knula frugan, trolla kolo.

Styrketräning har massa fördelar annat än att se "perfekt"ut.

Shqypnia
2017-05-01, 09:19
Styrketräning har många positiva egenskaper men precis som all annan träning är det främst en investering för hälsan och framtida dig. Det bästa är att också konditionsträna men lyckas du få ihop styrketräning med mkt vardaglig rörelse så tror jag du ligger långt över snittet i pluskontot.

Scratch89
2017-05-01, 10:21
http://journals.lww.com/acsm-csmr/Fulltext/2012/07000/Resistance_Training_is_Medicine___Effects_of.13.as px

Exakt.

Bärsärk
2017-05-01, 10:51
Kroppen är gjord för att arbeta och får den inte tillräckligt med arbete i sin vardag så måste man tillgodo se den med det arbetet på sin fritid.

ceejay
2017-05-01, 11:15
Bygger karaktär att träna hårt.

trädgårdsmöbel
2017-05-01, 12:54
Jag tror ts behöver få förklarat tjusningen med styrketräning genom sång. Gå in på youtube, sök på Bob Couch pumping iron. Se på videon, ta till dig texten efter 1 eller max 2 genomlyssningar kommer du förstå.

Diomedea exulans
2017-05-01, 13:05
Stora muskler är det enda sättet att attrahera kvinnor.

baktung
2017-05-01, 14:17
Stora muskler är det enda sättet att attrahera kvinnor.

Begäret till det motsatta könet minskar dock när man tränar och det är positivt.

Man får utlopp för aggressioner och blir lugnare av träningen. Den minskar alltså negativ stress enormt och det gynnar ju alla kroppsliga och själsliga och sociala funktioner.

Träning är trots allt en gemensam nämnare för de som anser sig vara lyckligast.

upperkatt
2017-05-01, 14:43
Stora muskler är det enda sättet att attrahera kvinnor.

Nu tycker jag att du komplicerar saker och ting.

Korvryttaren
2017-05-01, 15:07
Styrketräning är bara bra ifall man vill se perfekt ut eller för att kunna försvara sig vid ett fysiskt anfall.



Vill man undvika skador när man passerar 25-30?

*screwy*

xan
2017-05-01, 15:08
Bygger karaktär att träna hårt.

Det håller jag med om, men vanlig styrketräning kan väl knappast klassas som hård träning?

Jocke67
2017-05-18, 18:42
Jag har funderat lite på detta sen jag såg tråden, och jag har kommit fram till att en för mig positiv sak är känslan att vara större och starkare än nästan alla mäniskor i sin omgivning. Tex på tunnelbanan, i affären eller var som helst där det är mycket folk som trängs så känner man sig tryggare och lite coolare liksom.

ceejay
2017-05-18, 19:51
Det håller jag med om, men vanlig styrketräning kan väl knappast klassas som hård träning?

Inte den tränings som bedrivs av de flesta på gymmet. Men då är de flesta spetor också.

Illustrerade mannen
2017-05-18, 20:15
Mental vila, egen tid, utmana mig själv, välbefinnande, hålla eventuellt åldersförfall borta, spänningen, variationsmöjligheterna, den självvalda ensamheten, lugnet, endorfinkicken, såriga handflator, självbestämmandet, nytt 1rm, nytt repmax, duschen efteråt, uppskattningen från omgivningen (nåja...), belåtenheten efter 20 strikta dragonflags, frustrationen över att inte fixa 20 strikta pullups eller 3Xkroppsvikten i marklyft...
Uppräkningen kan fortsätta! Det finns alltid massor av skäl till att träna på gymet.

ARMSTARK
2017-05-18, 20:17
Xan; Men den blir "semihård" eller vad man kan kalla den. Om jag skulle träna på volymer som de andra på gymet skulle jag inte ens bli svettig i pannan.

Niklassson
2017-05-18, 20:25
Det är roligt! *flex*

1x0
2017-05-18, 21:30
Det håller jag med om, men vanlig styrketräning kan väl knappast klassas som hård träning?
Amrap (köra till fail) i knäböj och marklyft (på 70-80% 1RM) är det enda jag tycker är väldigt ansträngande. Blir helt körd i skallen av det. :)

svenbanan
2017-05-18, 22:00
Amrap (köra till fail) i knäböj och marklyft (på 70-80% 1RM) är det enda jag tycker är väldigt ansträngande. Blir helt körd i skallen av det. :)

Jag vet inte om det är det enda. Men det är sjukt jobbigt. Sådär att det känns som att man ska svimma. Ont i huvudet brukar komma som ett brev på posten efteråt...

Tur man är lat, så man slipper träna så hårt... :)

Bjorneman
2017-05-18, 22:36
Inte den tränings som bedrivs av de flesta på gymmet. Men då är de flesta spetor också.

Kasta inte glas i stenhus nu.

//Klagarn

Beemel
2017-05-19, 07:28
Meningen med styrketräning är....
att bli starkare.


För övrigt.
Styrketräning är ihopkopplat men inte synonymt till bodybuilding.

Jag tror personligen att kombinationen av styrketräning och konditionsträning är det optimala för kroppen (förbättrar både fysisk och psykisk hälsa)

waspen123
2017-05-19, 08:14
Jag mår bra av det, och mår som bäst under och efter passen. Så enkelt.

Raschmus
2017-05-19, 08:53
Jag är med på TS resonemang om att konditionsträning troligtvis är mångt mycket bättre för ett långt och hälsosamt liv. Däremot kan jag säg att om jag ser till min 85 åriga farfar som behöver hjälp att komma upp från en vanlig stol så påstår jag att ett liv med knäböj, bänk och marklyft 1-2 gånger i veckan hade gjort att han haft en spänst som en gasell ur fåtöljen.

Eller min moster som har hållning som ringaren i notredam hade varit sträckt som en fura.

Eller gemene 50 årig kvinna utan röv hade önskat att de böjt åtminstone 1-2 gånger i veckan i sitt liv.

Finns fina fördelar av moderat styrketräning.

PKtarzan
2017-05-19, 09:09
Vad är det för mening med att styrketräna?

Åtminstone gynnar konditionsträning karriären, psyket och måendet.

Styrketräning är bara bra ifall man vill se perfekt ut eller för att kunna försvara sig vid ett fysiskt anfall.

Ponera att man gymmar hela kroppen 2h per gång varannan dag & jobbar heltid, då har man 4 timmar kvar innan man ska sova samma dag.

Vafan?

Smklnn
2017-05-19, 09:22
Forskningen visar följande, så det är rätt nyttigt med styrketräning.


1. Muskelstyrka ↑↑↑
Muskelmassa ↑↑

2. Maximalt syreupptag ←→↑

Uthållighet ↑

3. Basal ämnesomsättning ↑
Fettmassa ↓

4. Insulinkänslighet ↑

5. Blodtryck ↓ ←→

6. Blodfetter ↓ ←→

7. Bentäthet ↑ ←→

Fallrisk ↓

Balans ↑

Rörlighet ←→↓

8. Ledsmärta ↓

Ryggsmärta ↓

9. Mental hälsa ↑


http://fyss.se/wp-content/uploads/2011/02/8.-H%C3%A4lsoaspekter-p%C3%A5-styrketr%C3%A4ning.pdf

Beemel
2017-05-19, 13:01
Ponera att man gymmar hela kroppen 2h per gång varannan dag & jobbar heltid, då har man 4 timmar kvar innan man ska sova samma dag.

Vet inte riktigt hur du räknar men för mig så är de timmar jag tränar inräknade i min fritid, då det är något jag gör frivilligt och något jag faktiskt tycker om att göra. och dessutom timmar som jag spenderar tillsammans med min fru. Kvalitetstid på mer än ett sätt.

Den dag jag har 4 timmar "kvar" en arbetsdag (efter jobb och träning) skulle jag tycka var en fantastiskt bra dag...

ARMSTARK
2017-05-19, 15:03
Vet inte riktigt hur du räknar men för mig så är de timmar jag tränar inräknade i min fritid, då det är något jag gör frivilligt och något jag faktiskt tycker om att göra. och dessutom timmar som jag spenderar tillsammans med min fru. Kvalitetstid på mer än ett sätt.

Den dag jag har 4 timmar "kvar" en arbetsdag (efter jobb och träning) skulle jag tycka var en fantastiskt bra dag...

Ja verkligen, jag skulle träna även om jag inte fick några resultat, helt enkelt för att jag gillar det. Det är t.o.m.så att om jorden skulle gå under om tre timmar skulle jag klämma in ett träningspass innan. :d

Hemi
2017-05-19, 15:59
Vad är det för mening med att styrketräna?

Åtminstone gynnar konditionsträning karriären, psyket och måendet.

Styrketräning är bara bra ifall man vill se perfekt ut eller för att kunna försvara sig vid ett fysiskt anfall.

Ponera att man gymmar hela kroppen 2h per gång varannan dag & jobbar heltid, då har man 4 timmar kvar innan man ska sova samma dag.

Om det är de enda anledningarna du ser så förstår jag. Sluta då, om du nu tränar.
Annars om tiden, vilket var ett problem för mig, så förlade jag styrketräningen hemma. Bra om man kan. Sedan blev det calisthenics/kroppsviktsträning och i och med det så förlorar jag ingen tid, eftersom jag förlägger min träning på så sätt att det helt enkelt inte "tar" tid som skulle "förlorats" i alla fall. Men detta kan jag nog eftersom jag har mycket erfarenhet, inser jag. Många youtube kanaler t ex menar att det finns enkla vägar att gå, kanske, men kanske behöver man sin egen utveckling för att komma dit.
Angående gym och tid så ponera att man jobbar 12 timmar per dag och 6 dagar vecka, vilket ett par miljarder människor gör, då blir tiden mer tydlig så visst, det "tar" tid, om nu inte gymträningen är viktigare än allt annat.

leee
2017-05-21, 10:24
Kasta inte glas i stenhus nu.

//Klagarn

Han skulle passa bra som polis.

Wibba
2017-05-21, 11:44
Jag kommer aldrig förstå mig på människor som ENBART tränar för utseendets skull, det känns för mig så meningslöst att träna isåfall.

ITK
2017-05-21, 13:30
Jag kommer aldrig förstå mig på människor som ENBART tränar för utseendets skull, det känns för mig så meningslöst att träna isåfall.

Tränar bara för utseendet, hälsoaspekten är en bonus och styrka kunde jag inte bry mig mindre om. Finns ju de som bara tränar för styrka och det för mig är helt meningslöst. Vi är alla olika och har olika mål här i livet.

xan
2017-05-21, 13:32
Jag kommer aldrig förstå mig på människor som ENBART tränar för utseendets skull, det känns för mig så meningslöst att träna isåfall.

Utseende -> självförtroende -> bättre liv

;)

AlexGBG
2017-05-21, 13:37
Utseende -> självförtroende -> bättre liv

;)

Utseende -> självförtroende -> ligga med massa brudar -> bättre, eller iaf. roligare liv