handdator

Visa fullständig version : Får man permanenta skador av löpning?


123123123123
2017-05-01, 04:12
Får man permanenta skador av löpning?

Hört vissa som påstår man inte får det, andra säger man får det förr eller senare.

Får man det ifall man kör intervaller i 40 minuter varannan dag? Med bra löparskor och uppvärmning.

Jag är i en normal vikt.

Vill hålla på med detta en stor del av livet.

svenbanan
2017-05-01, 04:48
Vad för slags skador pratar du om?

Klart att man kan dra på sig skador som är permanenta av löpning, precis som man kan av vilken annan aktivitet som helst.

Men det är ju inte så att man per automatik drar på sig en massa skador bara för att man löptränar.

Klein
2017-05-01, 04:56
Lågfettkost är associerad med ökad skaderisk för långdistanslöpare:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2235827/

Studiens författare rekommenderar ett absolut minimum av 36 energiprocent fett för att förebygga skador.

123123123123
2017-05-01, 04:59
Lågfettkost är associerad med ökad skaderisk för långdistanslöpare:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2235827/

Studiens författare rekommenderar ett absolut minimum av 36 energiprocent fett för att förebygga skador.
Räcker väl med att äta 800g potatis och 500g kyckling varje dag?

Anders The Peak
2017-05-01, 05:49
Räcker väl med att äta 800g potatis och 500g kyckling varje dag?

På vilket sätt då, 85gr kolhydrater och 125 gr protein om det är tillagat, skulle det vara tillräckligt och skadebegränsande ?

123123123123
2017-05-01, 06:12
På vilket sätt då, 85gr kolhydrater och 125 gr protein om det är tillagat, skulle det vara tillräckligt och skadebegränsande ?
Vad annars ska man äta?

Anders The Peak
2017-05-01, 06:46
Vad annars ska man äta?

Var har du läst den här eminenta kostrekommendationen ?

123123123123
2017-05-01, 16:48
Inget riktigt svar? Någon löpare som kan skriva som det är?

svenbanan
2017-05-01, 16:53
Du har redan fått svar. Vill du ha ett annat svar får du ställa en annan fråga, eller möjligen förtydliga dig.

Sohlsken
2017-05-01, 21:11
Om du springer med dalig hallning, springer for mycket for snabbt, eller ar allmant dum sa kommer du att skada dig. Lopning med korrekt hallning och upplagg blir man inte skadad av.

Varfor startar du tradar varje gang du har en fraga? Denna kunde ha stallts i Lopartraden.

Klein
2017-05-02, 02:19
Om du springer med dalig hallning, springer for mycket for snabbt, eller ar allmant dum sa kommer du att skada dig. Lopning med korrekt hallning och upplagg blir man inte skadad av.

Dåliga skor, överpronering och för hög kroppsvikt kan även dem ställa till med ordentliga bekymmer. Jag lyckades själv få en temporärt invalidiserande skada i foten av att springa blott 5km på grusväg i inomhusfotbollsskor. Jag åt väldigt dåligt på den tiden men kroppsvikten var iaf låg och jag har alltid haft perfekt löpsteg. Den tog säkert 6 månader att läka.

moggia
2017-05-02, 07:13
Får man permanenta skador av löpning?

Hört vissa som påstår man inte får det, andra säger man får det förr eller senare.

Får man det ifall man kör intervaller i 40 minuter varannan dag? Med bra löparskor och uppvärmning.

Jag är i en normal vikt.

Vill hålla på med detta en stor del av livet.
Intervaller varannan dag låter väl lite väl kanske. Jag har inte så mycket att komma med, men jag är snart 40 år och har sprungit flera gånger i veckan och varit skadefri sedan jag var 25. Dock springer jag aldrig intervaller just pga skaderisken. Jag tror på att variera sin träning om det inte är så att man elitsatsar på något område. Själv kör jag intervaller på spinningcykel för att få upp pulsen och flåset. Jag styrketränar för att bli och förbli stark och jag springer för att jag älskar att ta mig fram till fots ute i naturen. Jag springer i och för sig utan mål och mening och pressar inte ner tider osv. Har aldrig gjort. Men även utan intervaller så springer jag utan problem ett par mil i 5 minuters tempo. Så om det är ett långvarit förhållande du vill ha till löpningen så tror jag du kan vara ganska lugn om du också tar det lugnt 😎

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

svenbanan
2017-05-02, 07:43
+1 på ovanstående.

Man kommer väldigt långt på att bara träna i lugnt tempo och förbättra syreupptag och aerob uthållighet.

Sen är det kanske inte det optimala om man vill få ut maximal med träningseffekt per antalet nedlagda träningstimmar (efter att man nått nån viss nivå). Men ifall man inte har en kropp som pallar en massa löpning i snabbare tempo så går det bra ändå.