handdator

Visa fullständig version : Hur träffar man nya vänner efter 25?


beckman88
2017-04-30, 03:45
Hej!

Jag flyttade till GBG för 3 år sedan och har fokuserat på mitt jobb/träning samt flickvän under åren. Jag har ett väldigt bra kompisgäng ifrån skoltiden med dessa är utspridda utöver Sverige. Jag kom på mig själv för några veckor sedan att jag har i princip inga kompisar i staden där jag bor. Jag jobbar som Sjuksköterska och där av det snåla utbudet på samkönade.

Hur går man till väga för att hitta nya vänner i en relativt främmande stad?

Vinter
2017-04-30, 03:55
Hej!

Jag flyttade till GBG för 3 år sedan och har fokuserat på mitt jobb/träning samt flickvän under åren. Jag har ett väldigt bra kompisgäng ifrån skoltiden med dessa är utspridda utöver Sverige. Jag kom på mig själv för några veckor sedan att jag har i princip inga kompisar i staden där jag bor. Jag jobbar som Sjuksköterska och där av det snåla utbudet på samkönade.

Hur går man till väga för att hitta nya vänner i en relativt främmande stad?

Man skaffar sig en intressant hobby, och engagerar sig i någon ansluten förening. Då brukar det lösa sig.

Sparven från Minsk
2017-04-30, 06:37
Gymmet eller via jobbet. Eller som Vinter skrev, via en hobby.

Det är dock svårare som äldre! har bott i en stad nu sedan 2011 och har ytterst få nya vänner där, men en del bekanta istället.

Patriarch K
2017-04-30, 11:55
Man går efter regeln "bros before hoes". Så löser sig det mesta.
Att toffla runt med sin flickvän som du gjorr de senaste 3 åren är ett vedervärdigt beteende och jag tar starkt avstånd från tofflande människor :)

J.V
2017-04-30, 13:24
Delta i lagsport (eller bara en sport dar man anda tranar i grupp). Korpen eller liknande brukar vara lampligt da det inte helt sallan tas en ol efterat.

King Grub
2017-04-30, 13:42
Säg att du nyligen vunnit 45 miljoner så får du snabbt många nya trevliga vänner.

mattias123
2017-04-30, 15:09
Vafan en till :D Jag startade själv en sån här tråd på just det här forumet för någon dag sen, jag befinner mig i liknande situation, förlorat i stort sett alla vänner från högstadiet och gymnasiet så nu står man ensam, spenderade 3 år med en flickvän i stort sett isolerad också då jag knappt umgicks med någon annan så får skylla sig själv.

Jag löser det genom en omstart i livet, ska börja studera! Flyttar till en studentstad och kommer lägga manken till där för att vara så social och trevlig som möjligt!

Förstår hur du känner! Det är fan inte roligt att vara ensam, särskilt inte i unga år då man ska så att säga leva livet och skapa många minnen! hoppas det löser sig!

G_lund
2017-04-30, 22:19
Börja vid en crossfitbox.

Starke75an
2017-05-01, 08:29
Gymmet eller via jobbet. Eller som Vinter skrev, via en hobby.

Det är dock svårare som äldre! har bott i en stad nu sedan 2011 och har ytterst få nya vänner där, men en del bekanta istället.

Hobby brukar funka bra. På landet är det det nog enklare att känna folk, eller i hus, då man är ute mycke mer i sin närhet.

En gång i min ungdom var jag stammis på en liten pub. Lärde känna folk där. Vi var nästan som i tv-serien cheers.

Umgicks med en del av de även utanför puben.

Motorklubbar som jag varit medlem i har gett mig en del vänner.

Jänkebilsklubbar eller mc-klubbar har bra sammanhållning.

Nordenator
2017-05-01, 08:51
Man skaffar sig en intressant hobby, och engagerar sig i någon ansluten förening. Då brukar det lösa sig.

This. Att hitta vänner via ett intresse känns som den enklaste lösningen om man inte tänkt att börja plugga, börja på en ny arbetsplats eller liknande. Det känns nästan lite som att dejta att fixa nya vänner i vuxen ålder däremot. Det är inte fullt lika enkelt som "du har en gul spade, vill du leka?".

chadd
2017-05-01, 15:33
Varför måste dina vänner vara samkönade?
och Göteborg av alla ställen är ju ett enkelt ställe att skaffa vänner på. Gå ut på närmsta krog och snacka med lite folk så blir man snabbt goda vänner.

Diomedea exulans
2017-05-01, 15:43
Gymmet eller via jobbet.

Gym är väl en ganska oeffektiv metod att skaffa vänner på? Många vill ju inte bli pratade med överhuvudtaget när de tränar, och folk är där olika tider, nästan alla lyssnar på MP3, osv.

Kimball
2017-05-01, 16:06
Gym är väl en ganska oeffektiv metod att skaffa vänner på? Många vill ju inte bli pratade med överhuvudtaget när de tränar, och folk är där olika tider, nästan alla lyssnar på MP3, osv.

Rent spontant skulle jag kunna tänka mig att vissa klasser på gym har bättre förutsättningar för att skaffa bekantskaper via. Alla är ju inte så antisocialt inställda som de som endast lyfter skrot, kan jag tänka mig!

Annars är nog jobbet den enklaste inkörsporten men det nämnde du kom med vissa begränsningar. Knepigt det där med att börja från noll, men flickvännens vänner osv, finns det inga möjligheter där?

Diomedea exulans
2017-05-01, 16:10
Annars är nog jobbet den enklaste inkörsporten men det nämnde du kom med vissa begränsningar. Knepigt det där med att börja från noll, men flickvännens vänner osv, finns det inga möjligheter där?

Har jag sagt det? :) Men flickvännens vänner borde kunna ge möjligheter, ja!

Jag har för övrigt ett problem gällande att skaffa nya vänner, om jag får stjäla tråden lite: Jag tycker oftast det känns som att folk jag pratar med inte vill umgås med mig på fritiden, och att om jag frågar om vi ska umgås någon dag så kommer de säga "ja" bara för att vara artiga. Undrar om det bara sitter i mitt huvud? Fast med vissa får jag ju inte den känslan...

xan
2017-05-01, 16:14
Har jag sagt det? :) Men flickvännens vänner borde kunna ge möjligheter, ja!

Jag har för övrigt ett problem gällande att skaffa nya vänner, om jag får stjäla tråden lite: Jag tycker oftast det känns som att folk jag pratar med inte vill umgås med mig på fritiden, och att om jag frågar om vi ska umgås någon dag så kommer de säga "ja" bara för att vara artiga. Undrar om det bara sitter i mitt huvud? Fast med vissa får jag ju inte den känslan...

Varför inte satsa på dom som faktist finner dig intressant då? Hellre ett fåtal riktiga vänner än massor med ytliga sådana.

Diomedea exulans
2017-05-01, 16:16
Varför inte satsa på dom som faktist finner dig intressant då? Hellre ett fåtal riktiga vänner än massor med ytliga sådana.

De är väldigt få och överlappar inte alltid med de jag tycker är intressanta.

upperkatt
2017-05-01, 16:27
Har jag sagt det? :) Men flickvännens vänner borde kunna ge möjligheter, ja!

Jag har för övrigt ett problem gällande att skaffa nya vänner, om jag får stjäla tråden lite: Jag tycker oftast det känns som att folk jag pratar med inte vill umgås med mig på fritiden, och att om jag frågar om vi ska umgås någon dag så kommer de säga "ja" bara för att vara artiga. Undrar om det bara sitter i mitt huvud? Fast med vissa får jag ju inte den känslan...
Är väl hyfsat on topic: Kan vara att de umgåtts för lite med dig och inte hunnit bilda en uppfattning om dig, tillsammans med att det är svårare att tacka nej för fritidsumgängetillfälle #2 jämfört med fritidsumgängetillfälle #1.

qozmox
2017-05-01, 16:32
Börja vid en crossfitbox.

fast frågan är väl då om man kanske hellre är utan vänner.