handdator

Visa fullständig version : Är det skillnad på att lyfta fasta helgjutna stänger och lastbara stänger?


trädgårdsmöbel
2017-04-29, 15:35
Det här har jag funderat på länge. En helgjuten stång som väger tex. 50kg, är denna "tyngre" (som i svårare) att lyfta än en skolstång eller internationell stång lastad så att den väger 50kg?

Jag tänker främst på vanliga styrketräningsövningar, curl, tricepspressar, ohp, bänkpress, snedbänkpress, stångrodd, knäböj,drag mot hakan o dyl och inte frivändningar, ryck och stöt.

Om vi istället ökar till 100kg, eller 200kg blir det då annorlunda än för 50kg?

Eftersom jag gissar att detta kommer nämnas: Vad gör egentligen kullagringen för funktion i en int. stång? Spelar det någon roll om stången bara skall tex. axelpressas eller curlas?

svenbanan
2017-04-29, 16:14
Stänger där vikterna sitter fast och inte kan rotera är sjukt mycket krångligare i väldigt många lyft. Stången kommer vilja rotera i händerna, vilket är mycket oskönt...

Ifall man gör en övning där det inte förekommer nån slags rotation kanske detta inte märks så tydligt. Typ bänkpress, militärpress, knäböj, och kanske marklyft. Men att curla eller göra tricepssträck med en sådan stång är inte roligt.

Minikubik
2017-04-29, 18:39
Ett ställe jag tränade på en period hade fasta stänger, dom hade även egen gjutna vikter och några vikter som var tillskurna ur tjock plåt. Var väldigt intressanta pass då inget blev jämnt belastat någonsin