handdator

Visa fullständig version : Övning för mer supinerad arm


Xerxex
2017-04-29, 13:18
Mina armar är väldigt pronerade och det syns genom att händerna är väldigt innåtvinklade mot benen när man står avslappnat.

Är det pga en stelhet eller försvagning av någon rotorcuff eller liknande?

Har även problem när jag ska köra axelpressar att få hantlarna paralellt med axlarna, det stramar i baksidan axel, känns som teres major men vet ej om den är stel eller bara svag.

Några tips på övningar för att förbättra?

Ajiusa
2017-04-29, 20:50
Är ingen expert på något sätt,men ett EXTREMT VANLIGT problem är att man gör alldeles för mycket press övningar och alldeles för lite drag övningar. Många gör så att de lägger stor volym på små muskel grupper såsom axlar,triceps och bröst (ingen liten muskelgrupp men mindre än rygg), och mindre volym på ryggen.

Detta leder till att bröst/främre axlar blir extremt tighta och drar axelleden framåt ur position då ryggen får mindre träning och därmed är svagare och ej orkar hålla axeln på plats. Brukar rekommenderas att de med sådanna problem tränar mycket dragövningar såsom rodd och framförallt face pulls.

Du bör även tänka på din vardagliga hållning då man ofta sitter med inåtroterade axlar där bröst är under konstant spänning,t.ex vid datorn,i bilen,när man äter osv.

Så kort sagt,öka volymen på dina drag övningar,släng in lättare face pulls eller annan övning för bakre axlar 10-15 reps 2-4 gånger i veckan.

Anders The Peak
2017-04-29, 20:55
Mina armar är väldigt pronerade och det syns genom att händerna är väldigt innåtvinklade mot benen när man står avslappnat.

Är det pga en stelhet eller försvagning av någon rotorcuff eller liknande?

Har även problem när jag ska köra axelpressar att få hantlarna paralellt med axlarna, det stramar i baksidan axel, känns som teres major men vet ej om den är stel eller bara svag.

Några tips på övningar för att förbättra?

http://moamarklund.files.forme.se/2013/11/postures1.jpg?w=980&