handdator

Visa fullständig version : Har ryckmark något att göra i ett SL-schema?


exevision
2017-04-29, 09:24
Om man tränar högfrekvent och med inriktning mot SL, finns det någon anledning till att ha med marklyft med ryckfattning i schemat? Eller är det bättre att spendera tiden på annat?

Rikard Jansson
2017-04-29, 10:24
Om man inte vet att en övning har ett särskilt och viktigt syfte så är den nästan aldrig bra att ha med. Fråga dig själv om du får ut mer av ryckmark än vad den kostar i återhämtning/tid/etc. (Menar inte att jag sitter på svaret, det kan mycket väl vara så att den är värd det, men tvivlar på det)

Ozziking
2017-04-29, 10:43
Det finns flera fördelar med att marka med ryckfattning.

Bättre greppstyrka
Du tvingas hålla rätt anspänning
Du tvingas hålla rätt positioner (svank b.la)
Aktiverar lite andra muskler?

Min vanliga mark och allmäna styrka i hela baksida kropp har definitivt förbättrats på grund av mycket ryck, ryckdrag, ryckmark etc etc

Rahf
2017-04-29, 10:49
Knappast som överväger andra alternativ. Ett ryckdrag, till och med stötdrag, har inte samma teknik som ett marklyft. Visst är det bra träning för olika delar, men du kan inte röra på lika mycket vikt och skaderisken är högre.

En bra övning. Men det finns andra, mindre teknikkrävande alternativ som funkar minst lika bra.

exevision
2017-04-29, 10:59
En bra övning. Men det finns andra, mindre teknikkrävande alternativ som funkar minst lika bra.

Exempelvis vilka?

Loke
2017-04-29, 11:19
Håller med tidigare om att syftesbaserad träning är bra, vill dock tillägga att ett syfte helt enkelt skulle kunna vara att lära sig en ny övning som liknar vanliga marklyft men ändå är lite olik. Det kan öka kroppskännedomen, och vem vet, kanske kommer det en dag visa sig att det är just denna övning, som man lärde sig för länge sedan, som är lösningen på ett visst problem som uppstår.

Ett annat syfte skulle kunna vara att man vill bygga generell styrka och det har visat sig att man är relativt svag i just denna övning. Varför den skulle föra en närmare ens mål vet man inte, men man vet kanske att andra som har nått ens egna mål tenderar att vara betydligt bättre på denna övning än man själv är.

Ett tredje syfte skulle kunna var att det bara är kul och trots allt fungerar som generell träning. Lätt att underskatta betydelsen av "kul" när det kommer till att träna hårt.

Då blir följdfrågan "Ja men om man får ha så spretiga syften, vad är vitsen med att alls ha syften? Det tycks ju gå att hitta ett syfte med allt." Jo, fast om syftet är kul, och man inte längre tycker det är kul, så kan man skita i den. Om syftet är att lära sig övningen och man nu kan den bra, då kan man dra ner på den eller skita i den. Om syftet är att komma ikapp vad man tror är en bra styrkebalans, och man redan är ikapp, då kan man skita i den.

Om man måste förstå exakt varför en övning är användbar så kommer så många människor var tvugna att träna väldigt "smalt". Speciellt skapas det lustiga problemet att nybörjare kommer träna smalt, medans riktigt rutinerade kommer träna brett. Det är ju typ motsatsen mot hur det borde vara. Så ja, jag tycker det kan ha nåt i ett SL-schema att göra. Bra att lära sig.

Matsa
2017-04-29, 12:28
Knappast som överväger andra alternativ. Ett ryckdrag, till och med stötdrag, har inte samma teknik som ett marklyft. Visst är det bra träning för olika delar, men du kan inte röra på lika mycket vikt och skaderisken är högre.

En bra övning. Men det finns andra, mindre teknikkrävande alternativ som funkar minst lika bra.

Jag tror att ni pratar om olika saker nu. Du pratar om ryckdrag som är en komplementövning för ryck, TS pratar om vanliga marklyft med ryckfattning för att bl.a förlänga rörelsebanan. Som de här:

ryckmark 250
S4PLKSKDl1A

Det är inte en så jätteteknisk övning, kan man vanliga marklyft och har god rörlighet kan man även den typ. Jag använder den sällan själv men det verkar vara en stapelvara för en del styrkelyftare, så jag tror definitivt att den kan passa in i ett SL schema. Sen håller jag verkligen med Rikard, om man inte vet syftet med saker så är de förmodligen inte så nödvändiga. Att en övning är kul eller känns bra kan dock vara ett fullgott syfte ibland enligt mig.

Matsa
2017-04-29, 12:35
Håller med tidigare om att syftesbaserad träning är bra, vill dock tillägga att ett syfte helt enkelt skulle kunna vara att lära sig en ny övning som liknar vanliga marklyft men ändå är lite olik. Det kan öka kroppskännedomen, och vem vet, kanske kommer det en dag visa sig att det är just denna övning, som man lärde sig för länge sedan, som är lösningen på ett visst problem som uppstår.

Ett annat syfte skulle kunna vara att man vill bygga generell styrka och det har visat sig att man är relativt svag i just denna övning. Varför den skulle föra en närmare ens mål vet man inte, men man vet kanske att andra som har nått ens egna mål tenderar att vara betydligt bättre på denna övning än man själv är.

Ett tredje syfte skulle kunna var att det bara är kul och trots allt fungerar som generell träning. Lätt att underskatta betydelsen av "kul" när det kommer till att träna hårt.

Då blir följdfrågan "Ja men om man får ha så spretiga syften, vad är vitsen med att alls ha syften? Det tycks ju gå att hitta ett syfte med allt." Jo, fast om syftet är kul, och man inte längre tycker det är kul, så kan man skita i den. Om syftet är att lära sig övningen och man nu kan den bra, då kan man dra ner på den eller skita i den. Om syftet är att komma ikapp vad man tror är en bra styrkebalans, och man redan är ikapp, då kan man skita i den.

Om man måste förstå exakt varför en övning är användbar så kommer så många människor var tvugna att träna väldigt "smalt". Speciellt skapas det lustiga problemet att nybörjare kommer träna smalt, medans riktigt rutinerade kommer träna brett. Det är ju typ motsatsen mot hur det borde vara. Så ja, jag tycker det kan ha nåt i ett SL-schema att göra. Bra att lära sig.

Jag håller med och tycker att det är bra poänger men angående det fetmarkerade så - kanske inte nödvändigtvis. En rutinerad lyftare har förmodligen ett smalare syfte än en nybörjare, t.ex att öka ett specifikt lyft och då kommer ju verkligen detta med syftesbaserad träning att dras till sin spets. En nybörjare har förhoppningsvis ett brett mål i stil med att bli starkare generellt eller att bygga muskler (den beryktade köttkoftan) och då är det ju inte alls lika noga utan man har mer utrymme för att leka och lära sig nya lyft. Så tänker i alla fall jag.

oscarovegren
2017-04-29, 20:29
Den har i princip samma effekt som nedsänkta marklyft. Ryckmark kräver oftast remmar för att klara av att lyfta tungt

ceejay
2017-04-29, 20:35
ryckmark är kukjobbigt.
När jag var yngre och snyggare gjorde jag 220x5 upphöjda sådana
SQ67ZJIoPss

crille
2017-04-29, 20:48
ryckmark är kukjobbigt.
När jag var yngre och snyggare gjorde jag 220x5 upphöjda sådana
SQ67ZJIoPss

Så han frågade om ryckmark har något att göra i ett SL-schema, ditt svar är att lägga upp en film inget mer!???

Tobbey
2017-04-29, 21:14
Kan ha sina fördelar även för SL.

Det första jag kommer på är att du tränar en markvariant som du automatiskt får använda mindre vikt i samtidigt som du kan träna lyftet intensivt. Inte samma slitage och återhämtningstid som att reppa 3or på 80% i en klassisk smalmark eller vad du nu är betydligt starkare i.

Det andra jag kommer på är att i ryckmark kan det vara lättare att hitta latsen och känna hur du använder dessa, vilket kan ha överförbarhet till en smalmark för du har lärt dig koppla in lats effektivare i lyftet.

trädgårdsmöbel
2017-04-29, 21:29
Dafuq 250kg och 220*5? Jag som känner mig stark vid 150*5 i denna helvetesvariant:D

Jag vet inte om den är bra för SL, men jag tror den är ypperlig för muskelbygge. Röv, lår, hamstrings, korsrygg, trapz får sig en rejäl duvning, på ett annorlunda sätt än i vanliga mark.

ceejay
2017-04-30, 06:17
Så han frågade om ryckmark har något att göra i ett SL-schema, ditt svar är att lägga upp en film inget mer!???

Uppenbarligen har den sin plats då det var en övning jag fick köra under Pete Rubish. Den sätter väldiga prov på lats och bålstyrka.

Jag kör den inte just nu men skulle kunna tänka mig det.

upperkatt
2017-04-30, 07:35
Om man vill marka varje dag rekommenderas den stilen av Greg Nuckols och Omar Isuf i Bulgarian Method, där man ska ha väldigt strikt form och strunta i att marka om ens ryggrad kröks det minsta.
“Why so little love for the deadlift? You can squat
and bench all the time, but not pull?”
Most people simply find the deadlift to be a more taxing movement, and find
that the rest of their training suffers when deadlifting heavy daily – even if it’s
with a daily max load and minimal arousal. If you want to give it a shot, I’d
recommend you deadlift in the style of a clean pull with SUPER strict form,
calling it for the day when there’s even the slightest rounding of the spine (thoracic
included)

Sedan vet jag inte exakt vad de baserar det på, men de verkar vara allmänt vettiga. Någon mer kunning får gärna kommentera.

spoonchest
2017-05-01, 21:30
Använder den för träning av ryggmuskulaturen på ett tidseffektivt sätt. Draget blir längre, greppet blir lite sämre och sen gör jag en ansats att hiva stången mycket högre än vid en vanlig mark också.

Aping
2017-05-01, 21:38
[...]
Why so little love for the deadlift? You can squat
and bench all the time, but not pull?”
Most people simply find the deadlift to be a more taxing movement, and find
that the rest of their training suffers when deadlifting heavy daily – even if it’s
with a daily max load and minimal arousal. If you want to give it a shot, I’d
recommend you deadlift in the style of a clean pull with SUPER strict form,
calling it for the day when there’s even the slightest rounding of the spine (thoracic
included)
[...]

Vet inte vad det står i resten av texten du citerade men här verkar det vara stötdrag som de menar.

MVH
Ordmärkarn

koncept
2017-05-01, 22:01
Som andra har nämnt ger den ungefär samma vinklar som långa mark, dvs det är längre ner till stången så du får jobba mer med benstyrkan i start. Skillnaden mot långa mark är att det är tyngre för övre rygg pga det bredare greppet.

Om du har problem med att hålla anspänningen i övre rygg och lats är det möjligt att ryckmark kommer göra dig bättre på det. Huruvida det gör dig bättre på att hålla ryggen i vanliga marklyft är jag inte helt säker på.

Om du vill belasta ryggen extra mycket utan att börja från den sämre startpositionen så kan du göra korta ryckmark, dvs höja upp stången. Då kan du få samma vinklar som vanliga mark i starten fast med det bredare greppet. Otroligt tung övning.

Raka ryckmark i högreps är en annan variant som tar väldigt bra på hela baksidan.

upperkatt
2017-05-02, 05:52
Vet inte vad det står i resten av texten du citerade men här verkar det vara stötdrag som de menar.

MVH
Ordmärkarn

Det stod inte så mycket mer om just detta, men det kan det mycket väl vara. Har själv inte så bra koll på begreppen. Tack för förtydligandet.