handdator

Visa fullständig version : Mängd koffein innan träningspass


LöptoK
2017-04-28, 21:51
Hej

Jag tänkte fråga om det finns någon "Sweet spot" dosering av koffein innan ett träningspass, dvs. någon specifik mängd där man får perfekt fokus och ork, förstår att detta är väldigt individ baserat..men tänkte att det kan vara värt att tas upp.

Dessutom undrar jag om den här "sweet spot" dosen skiljer sig beroende på vilket pass, ex. om det är cardiopass, styrketräningspass osv..

Jag själv tycker att jag får som bäst fokus runt 300-400 mg, kan det vara nackdelar med att ta för stor mängd osv? kan man på något sätt bli avtrubbad istället? Kan det vara så att jag hela tiden behöver öka mängden successivt för att bibehålla koffeinets stimulerande effekter?

King Grub
2017-04-28, 22:02
En timme före aktivitet, 5 mg per kilo kroppsvikt = bra kompromiss mellan effekt och få bieffekter. Det finns prestationsfördelar med doser över 10 mg per kilo kroppsvikt, om man tål det, men då ökar risken för bieffekter som darrighet, illamående och liknande kraftigt i stället.

LöptoK
2017-04-28, 22:08
Låter ju rimligt väger dryga 70 kg, så jag verkar hittat min "dosering".. En hel timme alltså? Jag brukar räkna med 30, men 60 min kanske är mer optimalt? Gäller det även vid fastande?

Har tagit doser upp mot 600 mg ibland, aldrig känt av illamående eller darrighet, däremot har jag börjat frysa, näst intill frossa, kan det vara en utav bieffekterna? ingen skön känsla direkt :P

King Grub
2017-04-28, 22:11
Det tar 15-45 minuter innan fullt upptag i plasma och runt en timme innan full stimlans av CNS. Så en timme innan om du vill ha full effekt från början av passet. Effekten sitter sedan i 5 timmar och under den tiden får man ingen ytterligare effekt av mer koffein.

LöptoK
2017-04-28, 22:15
Ok, tack! Så om jag summerar det borde jag få bästa resultat om jag tar dosen 400 mg 60 min innan mitt pass?

Jag tar dessutom BCAA, gäller samma där alltså 60 min innan, eller ska jag tänka annorlunda där?

King Grub
2017-04-28, 22:34
BCAA är verkningslöst oavsett tillfälle för intag.

Tristan1
2017-04-28, 22:40
Det tar 15-45 minuter innan fullt upptag i plasma och runt en timme innan full stimlans av CNS. Så en timme innan om du vill ha full effekt från början av passet. Effekten sitter sedan i 5 timmar och under den tiden får man ingen ytterligare effekt av mer koffein.

Gäller det med preworkout också?

King Grub
2017-04-29, 04:55
Det gäller koffeinet i preworkouten. Hur övriga ingredienser samverkar och tajmas tillsammans beror på vad dessa är, men det är garanterat inte studerat och tillverkaren själv har ingen aning eller stöd för eventuella rekommendationer.

LöptoK
2017-04-29, 17:12
BCAA är verkningslöst oavsett tillfälle för intag.

Kan du utveckla detta..? tack.

King Grub
2017-04-29, 17:32
Diskuterat dussintals gånger i kosttillskott forumet. BCAA-tillskott har ingen muskeluppbyggande effekt och ingen antikatabol effekt mer än insulinfrisättningen det skapar, samma effekt som socker. Pengarna i sjön.

ziggekatten
2017-04-29, 17:43
vad motsvarar detta i ungefärliga koppar skånskt kaffe om man inte vill joxa med piller?

LöptoK
2017-04-29, 17:55
Diskuterat dussintals gånger i kosttillskott forumet. BCAA-tillskott har ingen muskeluppbyggande effekt och ingen antikatabol effekt mer än insulinfrisättningen det skapar, samma effekt som socker. Pengarna i sjön.

Okej, tack!

Däremot har jag prövat BCAA innan löparpass och tyckt att detta har gett mig bättre resultat, detta då kanske beroende på en liten extra kick som skulle motsvara ett extra intag av socker? eller kan det vara så att vissa BCAA produkter innehåller elektrolyter?

LöptoK
2017-04-29, 17:56
vad motsvarar detta i ungefärliga koppar skånskt kaffe om man inte vill joxa med piller?

Jag har för mig att en "normal" kopp (135 ml) brygg kaffe innehåller ca 80 mg koffein?

Sen är det beroende på bönor osv.. Arabica bönan innehåller mindre mängd koffein än Robusta..

Tristan1
2017-04-29, 18:04
Okej, tack!

Däremot har jag prövat BCAA innan löparpass och tyckt att detta har gett mig bättre resultat, detta då kanske beroende på en liten extra kick som skulle motsvara ett extra intag av socker? eller kan det vara så att vissa BCAA produkter innehåller elektrolyter?

Placebo

Rahf
2017-04-29, 18:12
vad motsvarar detta i ungefärliga koppar skånskt kaffe om man inte vill joxa med piller?

En kopp kaffe per 16kg kroppsvikt.

AlexGBG
2017-04-29, 18:15
Det tar 15-45 minuter innan fullt upptag i plasma och runt en timme innan full stimlans av CNS. Så en timme innan om du vill ha full effekt från början av passet. Effekten sitter sedan i 5 timmar och under den tiden får man ingen ytterligare effekt av mer koffein.

Så man bör alltså ta allt koffein på en gång? Jag tar för tillfället 600mg koffein hemma, sen runt 30-60 minuter senare ett par koppar kaffe på gymmet. Är dessa koppar "bortkastade"?

Niklassson
2017-04-29, 18:30
Så man bör alltså ta allt koffein på en gång? Jag tar för tillfället 600mg koffein hemma, sen runt 30-60 minuter senare ett par koppar kaffe på gymmet. Är dessa koppar "bortkastade"?
Kaffe är gott

Tristan1
2017-04-29, 18:54
Så man bör alltså ta allt koffein på en gång? Jag tar för tillfället 600mg koffein hemma, sen runt 30-60 minuter senare ett par koppar kaffe på gymmet. Är dessa koppar "bortkastade"?

Hur mycket väger du? Grub sa ju att det fanns prestationsfördelar vid 10mg per kilo kroppsvikt

exevision
2017-04-29, 19:38
vad motsvarar detta i ungefärliga koppar skånskt kaffe om man inte vill joxa med piller?

En kopp vanligt bryggkaffe (15 centiliter) innehåller cirka 100 milligram koffein.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein
Man brukar uppge att en normalstor kopp kaffe på 135 ml innehåller ca 80 mg koffein.
https://www.lofbergs.se/fragor-och-svar/faq/hur-mycket-koffein-ar-det-en-kopp-kaffe/
Hur mycket koffein färdigt kaffe innehåller beror främst på vilka kaffesorter som används och hur mycket kaffepulver som doseras per kopp. Robustabönor har till exempel ett högre innehåll av koffein än arabicabönor. Ett test av ett antal bryggkaffesorter som säljs i Sverige visade att de flesta innehöll 12–13 mg koffein per gram pulver. De blandningar som innehöll robustabönor (vilket ofta billigare bryggkaffe gör) hade genomgående högre koffeinhalter, 18-20 mg/g.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaffe#Koffeininneh.C3.A5ll

exevision
2017-04-29, 19:44
Kan du utveckla detta..? tack.

Här har du lite:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226515
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230174
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227446

AlexGBG
2017-04-30, 01:16
Kaffe är gott

Ja, mycket, och dessutom väldigt trevligt med rätt sällskap. Därför satte bortkastade inom citationstecken :)
Jag tänkte mest om dom inte ger något mer träningsmässigt eftersom Grub skrev "Effekten sitter sedan i 5 timmar och under den tiden får man ingen ytterligare effekt av mer koffein."

Hur mycket väger du? Grub sa ju att det fanns prestationsfördelar vid 10mg per kilo kroppsvikt

Jag väger 78kg, så runt 800 mg på en gång vore kanske mer opti, och jag får ite heller några direkta bieffekter av detta.
(Förutom att mitt lager av koffein tar slut snabbare, finns inte att köpa i tablettform här)

Shqypnia
2017-04-30, 08:43
Kan inte kaffe (koffein) fungera som nikotin för oss som är kaffe junkies? En rökare/snusare menar att denna mår bättre efter en cigg/snus men i självaste verket så hamnar de bara på en nivå som en icke nikotinist ligger på ständigt.

MasterChief
2017-04-30, 08:54
Kan inte kaffe (koffein) fungera som nikotin för oss som är kaffe junkies? En rökare/snusare menar att denna mår bättre efter en cigg/snus men i självaste verket så hamnar de bara på en nivå som en icke nikotinist ligger på ständigt.

Det är min uppfattning. Jag personligen tycker det är stört att dra i sig stora doser koffein innan ett pass. Bara tanken på att träna får mig ofta bli triggad och lite nervös/spänd. Och det är härligt. Det är ju inte så att det är svårt att träna för mycket och för hårt så det är ju inte heller en anledning att man måste artificiellt boosta sig.

Va fan, jobba med mentala aspekten istället och tänd till på riktigt istället.

King Grub
2017-04-30, 08:54
Det råder ingen tvekan om att koffein är uppiggande och prestationshöjande, och effekten är lika stor även när man är van koffeinbrukare.

svag74
2017-04-30, 09:44
Kanske man skulle käka en koffeintablett varje dag under deff (istället för bara som pwo) ifall det ökar fettförbränning/energiförbrukning en aning?
Verkar ju pratas en del om det, men vet ej om det bara är reklam eller ej...
Dricker typ aldrig kaffe :em:

EDIT: Å andra sidan vill man ju inte fastna i något koffeinberoende *gah!*

King Grub
2017-04-30, 10:06
Det är inte heroin det handlar om. Det är bara att sluta. Lite huvudvärk någon dag om man är känslig.

baktung
2017-04-30, 10:15
Kaffe är vidrigt så jag har heller aldrig testat koffein före träning. Men om det höjer prestationsförmågan utan att klassas som doping kanske det kan vara värt att testa ett litet lyckopiller.

Rahf
2017-04-30, 10:20
Det är inte heroin det handlar om. Det är bara att sluta. Lite huvudvärk någon dag om man är känslig.

Eller så kan man trappa ned kraftigt under några dagars tid och undvika huvudvärk.

Sparven från Minsk
2017-04-30, 10:25
Om effekten av koffein sitter i cirka 5 h så är det kanske kontraproduktivt av mig att ta en celsius vid 08.00 på morgonen för att sedan ta koffeintabletter innan träning vid 15.00? Hinner ju precis bli "av" med första dosen koffein...

King Grub
2017-04-30, 10:33
Så lång tid efter får man en ny prestationshöjande effekt av koffein. Och det är ju inte kontraproduktivt att ta under påverkan av den första dosen heller, bara onödigt.

King Grub
2017-04-30, 10:45
Kaffe är vidrigt så jag har heller aldrig testat koffein före träning. Men om det höjer prestationsförmågan utan att klassas som doping kanske det kan vara värt att testa ett litet lyckopiller.

Koffein är säkert, förbättrar både den akuta prestationsförmågan och tiden till utmattning, förbättrar glykogeninlagring i musklerna efter träning, minskar upplevd ansträngning och ansträngningssmärta under aktivitet, minskar upplevd träningsvärk och möjliggör fler träningpass på kortare tid, förbättrar mental skärpa, förbättrar reaktionsförmåga, ökar kaloriförbrukningen, ökar nedbrytningen av fett i fettceller och förbättrar neuromuskulär funktion.

Det finns nog ingen substans som har så många och förhållandevis dramatiska positiva effekter på både mental och fysisk prestationsförmåga och dessutom utan speciella bieffkter om man inte överdoserar. Måttlig överdosering är också ofarlig och kanske bara bra att uppleva någon gång så man kan kalkylera sin egen tolerans och dosera därefter.

HenrikJ
2017-04-30, 10:47
Så man bör alltså ta allt koffein på en gång? Jag tar för tillfället 600mg koffein hemma, sen runt 30-60 minuter senare ett par koppar kaffe på gymmet. Är dessa koppar "bortkastade"?

Jag hade börjat skaka till den grad att jag inte hade kunnat lyfta vikterna normalt av den mängden. Men om du inte känner av något sånt så är det ju inga problem.

svag74
2017-04-30, 10:54
Koffein är säkert, förbättrar både den akuta prestationsförmågan och tiden till utmattning, förbättrar glykogeninlagring i musklerna efter träning, minskar upplevd ansträngning och ansträngningssmärta under aktivitet, minskar upplevd träningsvärk och möjliggör fler träningpass på kortare tid, förbättrar mental skärpa, förbättrar reaktionsförmåga, ökar kaloriförbrukningen, ökar nedbrytningen av fett i fettceller och förbättrar neuromuskulär funktion.

Det finns nog ingen substans som har så många och förhållandevis dramatiska positiva effekter på både mental och fysisk prestationsförmåga och dessutom utan speciella bieffkter om man inte överdoserar. Måttlig överdosering är också ofarlig och kanske bara bra att uppleva någon gång så man kan kalkylera sin egen tolerans och dosera därefter.

Great :thumbup:

baktung
2017-04-30, 11:16
Koffein är säkert, förbättrar både den akuta prestationsförmågan och tiden till utmattning, förbättrar glykogeninlagring i musklerna efter träning, minskar upplevd ansträngning och ansträngningssmärta under aktivitet, minskar upplevd träningsvärk och möjliggör fler träningpass på kortare tid, förbättrar mental skärpa, förbättrar reaktionsförmåga, ökar kaloriförbrukningen, ökar nedbrytningen av fett i fettceller och förbättrar neuromuskulär funktion.

Det finns nog ingen substans som har så många och förhållandevis dramatiska positiva effekter på både mental och fysisk prestationsförmåga och dessutom utan speciella bieffkter om man inte överdoserar. Måttlig överdosering är också ofarlig och kanske bara bra att uppleva någon gång så man kan kalkylera sin egen tolerans och dosera därefter.

Ja, det var ju inte direkt nåt litet vitrinskåp du ställde in här nu. Då återstår bara en fråga. Vilken produkt har det högsta KPK-värdet? Koffein per krona?

svag74
2017-04-30, 11:57
Ja, det var ju inte direkt nåt litet vitrinskåp du ställde in här nu. Då återstår bara en fråga. Vilken produkt har det högsta KPK-värdet? Koffein per krona?

Troligen Eiselt's FX Alert.
Typ flera ggr billigare än apotekets.
Många verkar tycka Alert ger bättre effekt än många andra produkter.
Vissa andra verkar immuna mot allt koffein som inte kommer från apoteket, då apotekets svindyra är framtagna på något annat sätt.
Så det är väl bara att testa, men dumt börja med de dyraste på marknaden kanske...

Shqypnia
2017-04-30, 13:20
Koffein är säkert, förbättrar både den akuta prestationsförmågan och tiden till utmattning, förbättrar glykogeninlagring i musklerna efter träning, minskar upplevd ansträngning och ansträngningssmärta under aktivitet, minskar upplevd träningsvärk och möjliggör fler träningpass på kortare tid, förbättrar mental skärpa, förbättrar reaktionsförmåga, ökar kaloriförbrukningen, ökar nedbrytningen av fett i fettceller och förbättrar neuromuskulär funktion.

Det finns nog ingen substans som har så många och förhållandevis dramatiska positiva effekter på både mental och fysisk prestationsförmåga och dessutom utan speciella bieffkter om man inte överdoserar. Måttlig överdosering är också ofarlig och kanske bara bra att uppleva någon gång så man kan kalkylera sin egen tolerans och dosera därefter.

Kaffet satt extra gott när jag läste detta.

King Grub
2017-04-30, 13:29
Tyvärr är det inte säkert att kaffe har samma effekter. Flera studier har visat på obefintliga ergogena effekter av kaffe jämfört med rent koffein. Antagligen beror det på mängden klorogensyra i kaffet om det har någon prestationshöjande effekt. Men kaffe har andra hälsobefrämjande effekten som inte är relaterade till koffeinet.

Hövdingen
2017-04-30, 13:30
Koffein är säkert, förbättrar både den akuta prestationsförmågan och tiden till utmattning, förbättrar glykogeninlagring i musklerna efter träning, minskar upplevd ansträngning och ansträngningssmärta under aktivitet, minskar upplevd träningsvärk och möjliggör fler träningpass på kortare tid, förbättrar mental skärpa, förbättrar reaktionsförmåga, ökar kaloriförbrukningen, ökar nedbrytningen av fett i fettceller och förbättrar neuromuskulär funktion.

Det finns nog ingen substans som har så många och förhållandevis dramatiska positiva effekter på både mental och fysisk prestationsförmåga och dessutom utan speciella bieffkter om man inte överdoserar. Måttlig överdosering är också ofarlig och kanske bara bra att uppleva någon gång så man kan kalkylera sin egen tolerans och dosera därefter.

Intressant, är det någon skillnad på intag från tabletter och kaffe?

exevision
2017-04-30, 14:25
Det råder ingen tvekan om att koffein är uppiggande och prestationshöjande, och effekten är lika stor även när man är van koffeinbrukare.

Så lång tid efter får man en ny prestationshöjande effekt av koffein. Och det är ju inte kontraproduktivt att ta under påverkan av den första dosen heller, bara onödigt.

Det är väll inte helt säkert att det ger lika mycket då?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=198759

exevision
2017-04-30, 14:25
Intressant, är det någon skillnad på intag från tabletter och kaffe?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=198759

Läs fulllängdaren

King Grub
2017-04-30, 14:52
Det är väll inte helt säkert att det ger lika mycket då?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=198759

Som sagt, klorogensyra.

LöptoK
2017-05-01, 18:08
Det ska finnas något "nytt"? på marknaden som heter "teacrine" som utvinns ur kinesiskt Kucha te. Det ska ge liknande effekter som koffein, men utan crash och dessutom ska kroppen inte ha lika lätt att bygga upp tolerans mot ämnet.

Är det någon som möjligtvis har mer info eller erfarenhet av teacrine?

exevision
2017-05-01, 19:17
Som sagt, klorogensyra.

Kopierade in fel länk.
Skulle vara denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228804

ceejay
2017-05-01, 20:02
600-700mg verkar vara en okej spot för mig.

Tristan1
2017-05-02, 19:18
Har koffein någon påverkan på ålder?
Alltså om man väger 80-85kg och ~400 mg koffein skulle vara mest optimalt men man är under 18?

Bomerang
2017-05-03, 08:19
Funderar på hur ett optimalt koffeinintag under maratonlopp skulle tänkas läggas upp, måltid på 3h30min.

Alternativ 1: 400mg koffein 1h före start.
Fördel: 100% effekt av koffeinet direkt från start
Nackdel: Avtagen koffeineffekt på slutet av loppet när man behöver det som bäst

Alternativ 2: 200mg 1h före start, 200mg 1,5h in i loppet
Fördel: Viss effekt av koffein direkt från start, stor effekt längre in i loppet närmare mål
Nackdel: ej 100% effekt de första 2,5h
Fråga: Förstör de 200mg jag tar innan start effekten av 200 mg senare?

Alternativ 3: 400mg vid start
Fördel: 100% effekt av koffeinet efter en timme och högre nivå koffeinnivå än alternativ 1 vid målgång
Nackdel: Missar effekten den första timmen

Alternativ 4: Öppen för förslag?

Agitator
2017-05-03, 08:34
Funderar på hur ett optimalt koffeinintag under maratonlopp skulle tänkas läggas upp, måltid på 3h30min.

Alternativ 1: 400mg koffein 1h före start.
Fördel: 100% effekt av koffeinet direkt från start
Nackdel: Avtagen koffeineffekt på slutet av loppet när man behöver det som bäst

Alternativ 2: 200mg 1h före start, 200mg 1,5h in i loppet
Fördel: Viss effekt av koffein direkt från start, stor effekt längre in i loppet närmare mål
Nackdel: ej 100% effekt de första 2,5h
Fråga: Förstör de 200mg jag tar innan start effekten av 200 mg senare?

Alternativ 3: 400mg vid start
Fördel: 100% effekt av koffeinet efter en timme och högre nivå koffeinnivå än alternativ 1 vid målgång
Nackdel: Missar effekten den första timmen

Alternativ 4: Öppen för förslag?

Alternativ 4: 6-7 x kv i mg 20 min innan start.

ARMSTARK
2017-05-03, 13:12
Funderar på hur ett optimalt koffeinintag under maratonlopp skulle tänkas läggas upp, måltid på 3h30min.

Alternativ 1: 400mg koffein 1h före start.
Fördel: 100% effekt av koffeinet direkt från start
Nackdel: Avtagen koffeineffekt på slutet av loppet när man behöver det som bäst

Alternativ 2: 200mg 1h före start, 200mg 1,5h in i loppet
Fördel: Viss effekt av koffein direkt från start, stor effekt längre in i loppet närmare mål
Nackdel: ej 100% effekt de första 2,5h
Fråga: Förstör de 200mg jag tar innan start effekten av 200 mg senare?

Alternativ 3: 400mg vid start
Fördel: 100% effekt av koffeinet efter en timme och högre nivå koffeinnivå än alternativ 1 vid målgång
Nackdel: Missar effekten den första timmen

Alternativ 4: Öppen för förslag?

Men alternativ 1 räcker ju hela loppet +30min i ditt exempel. *jorgen*

Bomerang
2017-05-03, 15:14
Men alternativ 1 räcker ju hela loppet +30min i ditt exempel. *jorgen*

Kanske har missförstått men är väl inte direkt att koffeinet går från 100% effekt till 0% effekt exakt efter fem timmar, utan snarare att det är 3-5 timmars halveringstid där effekten är avtagande från peaken efter en timme?

Tar man det under alternativ 1 får man alltså så liten hjälp som möjligt av koffeinet när man är som tröttast. Samtidigt är frågan om det man tappar på slutet är tidsmässigt större än det man tjänar tidigare i loppet.

Agitator: varför skulle 20 min innan vara bättre än antingen en timme innan eller precis vid start?

AlexGBG
2017-05-03, 15:34
Ta 400mg 1h före start, 400mg 1,5h in i loppet?

AlexGBG
2017-05-03, 15:55
Jag hade börjat skaka till den grad att jag inte hade kunnat lyfta vikterna normalt av den mängden. Men om du inte känner av något sånt så är det ju inga problem.

Hehe, well, jag har nog vant mig vid rätt höga doser på grund av långa och jobbiga arbetsdagar.

Efter träningen så går jag till jobbet, slår ofta på 10-12 koppar kaffe i bryggaren som är slut efter ett par timmar...

Bomerang
2017-05-04, 06:53
Ta 400mg 1h före start, 400mg 1,5h in i loppet?

Fast om inlägg #4 från King Grub stämmer så får man ingen ytterligare effekt av att ta mer koffein 1,5h in i loppet. Mao onödigt och risk att få bieffekter?

400mg för mig med en planerad tävlingsvikt på <70 kg är för övrigt över 5mg/kg och inget jag vågar höja dosen ytterligare ifrån. Möjligtvis köra 500-600mg totalt om jag får ett rimligt argument för varför det är bättre att dela upp dosen.

King Grub
2017-05-04, 07:16
http://i.imgur.com/2iRoRN5.jpg

Ur http://www.bokus.com/b/0781797810.html

Ribcage
2017-05-05, 07:05
Hur är det om man är en van kaffedrickare? Är det en god idé att ta en deload med kaffet veckan inför loppet för att sedan få i sig det(koffein) igen på tävlingsdagen?

Shqypnia
2017-05-05, 09:18
Hur är det om man är en van kaffedrickare? Är det en god idé att ta en deload med kaffet veckan inför loppet för att sedan få i sig det(koffein) igen på tävlingsdagen?

Du lär bara vara irriterad och ha huvudvärk.

exevision
2017-05-05, 11:07
Hur är det om man är en van kaffedrickare? Är det en god idé att ta en deload med kaffet veckan inför loppet för att sedan få i sig det(koffein) igen på tävlingsdagen?

Kanske
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228804

Prost
2017-05-05, 11:24
JAG personligen skulle ta koffeinet en halvtimma innan det är dags. Det är då Jag känner att jag är uppvarvad till max, det är ju ett långt lopp och Jag skulle känna att jag skulle "kastat bort" en halvtimma om jag skulle ta det en hel timma innan.

Sedan är frågan också hur mycket det ger att ta ännu mer under loppet, jag har ingen aning. Jag Tror dock att när man håller på och springer så håller sig stresshormonerna höga ändå och man lär inte bli sömnig direkt utan något extra koffeinintag. Oftast så kommer ju tröttheten först när man tillåter sig att vila.

Per Vers
2017-05-05, 11:25
JAG personligen skulle ta koffeinet en halvtimma innan det är dags. Det är då Jag känner att jag är uppvarvad till max, det är ju ett långt lopp och Jag skulle känna att jag skulle "kastat bort" en halvtimma om jag skulle ta det en hel timma innan.

Sedan är frågan också hur mycket det ger att ta ännu mer under loppet, jag har ingen aning. Jag Tror dock att när man håller på och springer så håller sig stresshormonerna höga ändå och man lär inte bli sömnig direkt utan något extra koffeinintag. Oftast så kommer ju tröttheten först när man tillåter sig att vila.

Läs tråden och vad grub skrev och länkade till kanske? :smash:

LöptoK
2017-05-05, 17:18
Ställde frågan tidigare, gör det igen. Någon som har erfarenhet av teacrine?

King Grub, kan du något om ämnet?