handdator

Visa fullständig version : Börja studera fyller 26, lätt skaffa kompisar?


mattias123
2017-04-28, 15:58
Hej. Det är så här att jag är uppvuxen i en mindre ort i dalarna, hade mycket polare och bekantskaper i högstadiet och gymnasiet men efter studenten splittrades gänget och många flyttade, skaffade jobb i andra delar av landet eller världen, eller började studera. Jag själv var inte alls särskilt sugen på att plugga så jag jobbade kvar på en fabrik och har nu gjort så de senaste 6 åren.

Mina arbetskompisar består till största del av äldre män 50+ och jag har bara kontakt med två av mina gamla gymnasievänner och detta är mestadels över internet då de båda bor i andra länder nu, vi träffas kanske 2ggr per år när de är hemma och hälsar på men mer blir det inte.

Mycket tråkigt måste jag säga, alla mina bästa stunder och minnen kom till när man hade massa vänner och hittade på nya ting tillsammans hela tiden, de senaste åren har det inte hänt nästan någonting känns det som.

Jag ska till höst fly denna håla och börja studera, det är ett ställe med av vad jag förstått ett rätt aktivt studentliv.

Jag funderar om det är lätt att skaffa nya vänner när man studerar? Det är ju ganska givet att man träffar människor i sin egna ålder och sånt, men är människor öppna för att faktiskt knyta nya nära bekantskaper och inte bara ytligt, så att säga?

Personlighetsmässigt är jag rätt öppen, social, glad och sånt.


Jag minns när vi i gänget tog studenten för ett par år sedan, då lovade vi varandra att vi skulle hålla ihop och inte splittras .. så blev det inte riktigt, vilket är synd tycker jag då vänskap är viktigt för mig.

tumme
2017-04-28, 16:32
Kommer nog inte vara något problem. Är många som är i samma sits som dig när dom börjar plugga, flyttar till ny stad etc.

Men att vänskaper splittras får du nog vänja dig. Är nog få som har väldigt långa vänskaper. Man flyttar eller växer ifrån varandra bara.

shut teh face
2017-04-28, 16:46
Du kommer utan problem lära känna folk när du studerar. Men var beredd på att vänskapen efter det inte nödvändigtvis består. Så är det bara.

Man får lära känna folk där man bor helt enkelt. Om man bor i "hålor" eller ställen där det är ont om jobb så flyttar folk ofta.

Ta dig till en storstad och studera och satsa på stanna där är mitt bästa tips.
Eller skaffa ungar, då är det lätt att umgås med folk. Kanske inte lika roligt dock. :-p

Bob90
2017-04-28, 17:26
Minns när jag var på högskolan tidigare att jag sökte mig till dem lite "äldre". Alla kring 18-22 var så jäkla jobbiga och omogna.

Nu var jag förvisso 20 när jag pluggade men ändå :P

mulliy
2017-04-28, 18:00
Inga problem, jag började nu när jag är 27 och det var inga som helst problem, ingen känner ju någon så man lär ju känna folk fort. Men dom som inte varit med på nollningen eller saker utöver plugget har blivit lite mer utanför. Vi är iaf 10 av 40 som är 25+.

Diomedea exulans
2017-04-28, 18:37
Det är jättelätt på program men jättesvårt på enskilda kurser.

tumme
2017-04-28, 22:09
Det är jättelätt på program men jättesvårt på enskilda kurser.

Läst enskilda kurser i snart två år och kan bara instämma. Det börjar bli riktigt segt. :( Läs program om man kan.

mattias123
2017-04-28, 22:18
Jo da jag ska läsa ett program! 3år !

Bob90
2017-04-28, 22:35
Läst enskilda kurser i snart två år och kan bara instämma. Det börjar bli riktigt segt. :( Läs program om man kan.

Program/examen är ju också (i 9 fall av 10) starkare vid jobbsökande än samma kompetens men tagen med enskilda kurser.

Blomkål
2017-04-28, 22:37
De korta vändorna jag har gjort på universiteten gav bara mer tjenisar än man behöver eller vill ha. Det kommer gå bra :hbang:

Vinter
2017-04-28, 23:40
Jag funderar om det är lätt att skaffa nya vänner när man studerar? Det är ju ganska givet att man träffar människor i sin egna ålder och sånt, men är människor öppna för att faktiskt knyta nya nära bekantskaper och inte bara ytligt, så att säga?

Personlighetsmässigt är jag rätt öppen, social, glad och sånt.


Studerar du på ett program kommer du ha många möjligheter att lära känna folk på programmet väl. Beroende på program kan du även jobba på att starta din nya karriär under studietiden genom kontakter med arbetsgivare, kan vara extra givande om man gör det med studiekamrater. Det kan bygga långvariga vänskaper.

Annars finns det otaliga föreningar och aktiviteter på området där du kan träffa andra.

Satsa på att hänga med så mycket det går på sociala events så kommer det gå bra.

Yes
2017-04-29, 00:00
Jag har aldrig levt studentlivet själv men jag tror det är riktigt svårt att misslyckad. Kör hprtvoch var glad.

mattias123
2017-04-29, 16:57
Schysst grabbar det låter hoppfullt! :hbang:

Järvskan
2017-04-29, 18:27
Jag började studera vid 29 års ålder och jag har också lyckats skaffa goda vänner. Det kommer nog gå bra för dig med!

Edit: Till och med min mamma som började studera på universitet vid 63 års ålder har vänner :)

Yes
2017-04-29, 19:04
Du kommer få jaga iväg alla jävlar med en käpp om du vill lämnas ifred.

mattias123
2017-04-29, 20:46
Jag började studera vid 29 års ålder och jag har också lyckats skaffa goda vänner. Det kommer nog gå bra för dig med!

Edit: Till och med min mamma som började studera på universitet vid 63 års ålder har vänner :)

Schysst! Hur är det med damerna? Jag kom ut ur ett treårigt förhållande för 6 månader sedan och jag var en jävel med kvinnorna i gymnasiet så jaktinstinkten har kommit igång igen, finns inte allt för många lediga flickor där jag befinner mig nu tyvärr :cool:

Järvskan
2017-04-30, 05:48
Schysst! Hur är det med damerna? Jag kom ut ur ett treårigt förhållande för 6 månader sedan och jag var en jävel med kvinnorna i gymnasiet så jaktinstinkten har kommit igång igen, finns inte allt för många lediga flickor där jag befinner mig nu tyvärr :cool:

När kommer till kvinnofronten så är jag både blyg och har uselt självförtroende, men överlag så uppskattar damerna män som beter sig mer moget och har mer livserfarenhet. Ifall jag verkligen skulle ta itu med mina kvinnoproblem så tror jag att jag skulle vara väldigt framgångsrik på den fronten.

Jockefoten
2017-04-30, 07:17
Jag tror jag var runt 25 år när jag började plugga igen efter ett par års uppehåll. Skaffade massvis med vänner (både äldre och yngre) och några håller jag kontakten med även efter skolan vart avklarad.

Däremot så är det riktigt svårt att skaffa vänner efter skolan är slut om man bor i en ny stad med ett jobb som tar upp all ens tid.

Diomedea exulans
2017-04-30, 07:29
Schysst! Hur är det med damerna? Jag kom ut ur ett treårigt förhållande för 6 månader sedan och jag var en jävel med kvinnorna i gymnasiet så jaktinstinkten har kommit igång igen, finns inte allt för många lediga flickor där jag befinner mig nu tyvärr :cool:

Det kommer vara busenkelt att få ett ligg om du går på fester. Räkna dock med att alla kvinnor på skolan kommer veta om det så fort ligget skett, så du kommer inte kunna ligga med en ny efter att du legat med någon. Bäst du väljer rätt kvinna från början.

Kimball
2017-04-30, 09:46
Jag vill även slå ett slag för ev. nollning som skolan kör, man behöver inte bara stupfull varenda gång, eller någon gång för den delen, men det är en oerhört vänskapsbindande process. De jag träffade under den veckan är de vänskaper som sedan hållt i sig även 4-5 år efter att vi tagit examen! Sen bestod inte vår nollningsdel öht av någon förnedningsdel som det kan göra på andra skolor gudskelov.

mattias123
2017-04-30, 15:17
Tack för alla svar! Nollningen blir det!

xan
2017-04-30, 15:39
När kommer till kvinnofronten så är jag både blyg och har uselt självförtroende, men överlag så uppskattar damerna män som beter sig mer moget och har mer livserfarenhet. Ifall jag verkligen skulle ta itu med mina kvinnoproblem så tror jag att jag skulle vara väldigt framgångsrik på den fronten.

Vad väntar du på min vän?

C.E.J.
2017-04-30, 15:44
Låter ju på dig som att du är socialt begåvad så varför oroar du dig?

mattias123
2017-04-30, 15:54
Låter ju på dig som att du är socialt begåvad så varför oroar du dig?

Begåvad vet jag inte, mer ´normal´ så att säga. Jadu, svårt att säga, kanske är för att jag egentligen inte skaffat några nya nära vänner i vuxen ålder, alla mina tidigare kompisar lärde jag lixom känna när jag var o tonåren eller ett barn.

mattias123
2017-04-30, 22:49
Valborg! Sitter ensam hemma vid datorn, skapligt deprimerande :D

Järvskan
2017-05-01, 07:44
Vad väntar du på min vän?

Av någon anledning gick det väldigt bra på krogen igår, så tydligen är jag inte blyg längre :Virro