handdator

Visa fullständig version : Tid från konditionspass till bättre kondition av just det passet?


Depzon
2017-04-28, 10:22
Ja, ungefär efter hur lång tid sker brytpunkten mellan att vara uttröttad av det enskilda passet och att konditionen har ökat av passet i fråga? Jag trodde det skulle vara enkelt att googla fram men jag lyckades inte.

Låt säga ett ganska intensivt 30-minuterspass.

King Grub
2017-04-28, 10:28
10-14 dagar för att se någon effekt på maximal syreupptagningsförmåga av ett enskilt och 3-4 veckor för full effekt av samma pass.

Depzon
2017-04-28, 10:48
10-14 dagar för att se någon effekt på maximal syreupptagningsförmåga av ett enskilt och 3-4 veckor för full effekt av samma pass.

Ah, med de tidsrymderna låter det kanske inte som att det finns någon "brytpunkt" såsom jag skrev. Då har man ju som regel hunnit köra flera pass och är uttröttad av dem i stället, så att säga.

Om man bara tar frågeställningen: Hur länge är man uttröttad av ett sådant pass, alltså i så måtto att man har "sämre kondition" av det?

Termy
2017-04-28, 11:29
Finns det någon trevlig referens på de tidsramarna?

MasterChief
2017-04-28, 13:19
Om man bara tar frågeställningen: Hur länge är man uttröttad av ett sådant pass, alltså i så måtto att man har "sämre kondition" av det?

Omöjligt att svara på generellt. Elittränade blir inte uttröttade av "30 min ganska intensiv träning" och för en otränad kan det ta ett par dagar.

Är du ute efter att lägga upp ett eget schema eller är det bara en teoretisk frågeställning?

Jocke67
2017-04-28, 19:09
Effekten av träningen vad gäller syreupptagningsförmåga (VO2max) får du i princip direkt (dagen efter). Effekten av ett enda enskilt pass är ju dock inte så jättestor.

VO2max är också en färskvara som man tappar ganska fort. Speciellt om man ligger på en hög nivå med många högintensiva konditionspass, då kan man faktiskt märka märka att man tappar lite i kapacitet efter så lite som 3-4 dagar avsaknad av högintensiv konditionsträning.

Sen har du ju faktorn med återhämtning., Beror på en massa olika faktorer så klart men om det är korta pass (du nämnde 30 minuter) så tror jag att 1 dags vila oftast räcker för att kunna prestera max (om du inte är väldigt nertränad/övertränad) .

Diomedea exulans
2017-04-28, 19:11
Betyder det att man bör ta 4 viloveckor innan ett maraton? Låter iofs extremt.

Jocke67
2017-04-28, 19:17
Betyder det att man bör ta 4 viloveckor innan ett maraton? Låter iofs extremt.

Nej du bör dra ner på träningsvolymen sista veckan men köra något kortare högintensivt pass ganska nära inpå (om du vill kuta snabbt i alla fall, om man bara ska lalla runt är det kanske inte lika viktigt).

grondahl
2017-04-28, 20:44
Betyder det att man bör ta 4 viloveckor innan ett maraton? Låter iofs extremt.

De flesta maratonprogram som jag har sett har sista riktigt långa långpasset 3-4 veckor innan loppet och börjar sen dra ner volym men behåller kontrollerade fartpass och lägger ibland in superkorta backsprints dagen innan för att få pigga ben. Du vill inte ha såsiga lata ben när det är dags att prestera.