handdator

Visa fullständig version : Leucintillskott ger ingen ytterligare muskeltillväxt eller styrka


King Grub
2017-04-27, 15:04
Visar igen att BCAA saknar effekt.

The purpose of this study was to examine the effects of free leucine supplementation on changes in skeletal muscle mass and strength during a resistance training (RT) program in previously untrained, young subjects. In a double-blind, randomized, placebo-controlled study, 20 healthy young (22 ± 2 years) participants were assigned to two groups: a placebo-supplement group (PLA, N = 10) or a leucine-supplement group (LEU, N = 10). Both groups underwent an 8-week hypertrophic RT program (2 days/week), consuming an equivalent amount of leucine (3.0 g/day in a single post-training dose) or placebo (cornstarch). Quadriceps muscle strength, cross-sectional area (CSA) of the vastus lateralis (VL), and rectus femoris (RF), as well as the habitual dietary intake were assessed before and after the 8-week intervention period. There was a similar improvement in muscle strength (Leg press, LEU: +33% vs. PLA: +37%; P > 0.05, and knee extension, LEU: +31% vs. PLA: 34%; P > 0.05) and CSA (VL, LEU: 8.9% vs. PLA: 9.6%; P > 0.05, and RF, LEU: +21.6% vs. PLA: + 16.4%; P > 0.05) in the both groups from pre- to post-training. In addition, there was no significant (P > 0.05) difference in daily dietary intake between the LEU and PLA groups before and after the intervention period. Free leucine supplementation (3.0 g/day post-training) does not increase muscle strength or CSA during RT in healthy young subjects consuming adequate dietary protein intake.

Amino Acids. 2017 Apr 25. Free leucine supplementation during an 8-week resistance training program does not increase muscle mass and strength in untrained young adult subjects.

Korvryttaren
2017-05-03, 16:15
Upplever att vi har tillräckligt mycket vetenskap bakom bluffen med BCAA trots det så är det fortfarande väldigt många som köper.

Tack för studien.

xan
2017-05-03, 16:23
Upplever att vi har tillräckligt mycket vetenskap bakom bluffen med BCAA trots det så är det fortfarande väldigt många som köper.

Tack för studien.

Om dom bara kände till Kolozzeum... :)

Shqypnia
2017-05-03, 16:24
Om dom bara kände till Kolozzeum... :)

Wikileaks för kostbranschen.

Korvryttaren
2017-05-03, 16:29
Om dom bara kände till Kolozzeum... :)

Jag tror det är väldigt åldersrelaterat, alla småfjun som drömmer om scenen eller liknande tittar på sina idoler och apar efter.

En annan är skeptisk till allt som säljs på burk.

Kay123
2017-05-04, 01:03
EAA då?

King Grub
2017-05-04, 05:01
EAA stimulerar muskeluppbyggnaden, men skulle haft 0 effekt i den här studien. Deltagarna åt redan tillräckligt med protein.

Korvryttaren
2017-05-04, 09:32
EAA stimulerar muskeluppbyggnaden, men skulle haft 0 effekt i den här studien. Deltagarna åt redan tillräckligt med protein.

Så EAA och BCAA är och förblir pengarna i sjön sålänge man har högt intag av fullvärdigt protein under dygnets timmar?

Inget har förändrats med andra ord.

Shqypnia
2017-05-04, 09:35
Med undantag att BCAA förblir pengar i sjön oavsett.

King Grub
2017-05-04, 09:38
Sannolikt. Fast EAA går att använda i stället för protein i muskeluppbyggande syfte om man av någon anledning skulle vilja det (t ex extrema lågkaloridieter, sjukdomar där ett högt proteinintag är kontraindikerat så man kan få lika stor uppbyggande effekt med ett lägre intag av totala aminosyror) medan det inte går att ersätta protein med bara BCAA.

Kay123
2017-05-04, 10:00
Så min eaa på tom mage Morgonpasset är inte enbart placebo

King Grub
2017-05-04, 10:04
Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnaden kan inte stimuleras förrän efter passet, så det är nog rätt onödigt i alla fall. Och även om det stimulerar proteinsyntesen akut så är det irrelevant sett över hela dygnet om proteinbehovet tillfredsställs i övrigt.

Korvryttaren
2017-05-04, 10:20
Skrämmande när man ser hur många ton BCAA och EAA som används innan, under och efter passet samt flera gånger om dagen.

Kay123
2017-05-04, 18:02
Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnaden kan inte stimuleras förrän efter passet, så det är nog rätt onödigt i alla fall. Och även om det stimulerar proteinsyntesen akut så är det irrelevant sett över hela dygnet om proteinbehovet tillfredsställs i övrigt.

bidrar stimulering av proteinsyntesn att jag orkar mer? har aldrig tagit EAA som substitu till vassle eller mat .....enda anledningen jag tar den är för att jag tycker mig orka mer på tom mage under deff... är d förmodligen placebo ockås? jag kör med 300-400mg koffein ska man skippa EAA helt då bara köra koffein?

exevision
2017-05-06, 06:53
Jag blir alltid lite fundersam och skeptisk till HMB av sådana här studier på leucin.

Kay123
2017-05-07, 21:33
bidrar stimulering av proteinsyntesn att jag orkar mer? har aldrig tagit EAA som substitu till vassle eller mat .....enda anledningen jag tar den är för att jag tycker mig orka mer på tom mage under deff... är d förmodligen placebo ockås? jag kör med 300-400mg koffein ska man skippa EAA helt då bara köra koffein?

ingen som kan orkar svara på detta?

Max
2017-05-08, 15:52
ingen som kan orkar svara på detta?
Kolhydrat är en bättre energikälla för muskler. Testat med bara koffein? Om inte det ger samma resultat så kan du även testa med kolhydrat + koffein.