handdator

Visa fullständig version : Jag tänkte skriva en bok - hjälp?


Catstyle
2017-04-27, 14:09
Hej!

Efter att ha funderat i 5-6 år så har jag äntligen gjort slag i saken och börjat skriva en bok.
Än så länge har jag hunnit göra en prolog och 5 kapitel, men det är väldigt svårt att veta vad som är bra och vad som är dåligt när man bara läser det själv.

Kategorin på boken är en blandning av post-apokalyps och fantasy, typ.
Inga drakar eller riddare, men däremot gott om tragik, våld och droger.
Jag lägger ut texterna på Wattpad, ett kapitel i taget.

För den som har tid och lust skulle det vara väldigt uppskattad om ni ville läsa delar/allting, och återkoppla med vad ni tyckte var bra resp. mindre bra.
Här är länken: https://www.wattpad.com/story/107162892-de-frostf%C3%B6dda

hahavaffan
2017-04-27, 14:46
Läst nån sida, och jag gillar det! Fortsätter ikväll!

Minikubik
2017-04-27, 17:27
Håller på att läsa och gillar det. Bra flöde, lagom detaljerat. Sen gillar jag droger och våld mer än drakar och prinsessor

galtasar
2017-04-27, 17:56
Inte illa!

Om jag ska ge lite konstruktiv feedback så tänk på att inte upprepa fraser och ord för ofta, iallfall är det sånt jag stör mig på:)

svenbanan
2017-04-27, 18:19
Jag började läsa baksidestexten (eller vad man nu ska kalla det första som kommer upp) och trodde att det var första kapitlet. Jag gillade det inte alls, och funderade på ifall jag skulle kommentera öht eller bara låtsas som att jag inte läst nåt alls.

Men så insåg jag att den texten inte alls var själva boken, och kilckade på "Read"-knappen och började läsa lite ur prologen. Den prosan verkar mycket mer lovande. Har inte tid att läsa nu, men ska försöka läsa mer ikväll.

Men kanske skulle du ändra den där första texten. Hade jag plockat upp en bok med den texten på baksidan, skulle jag troligen ställa tillbaka den i bokhyllan direkt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var jag inte gillade, och kanske var det bara jag som hade problem med det.

Hursom ska det bli kul läsning framöver. :)

Catstyle
2017-04-28, 07:25
Läst nån sida, och jag gillar det! Fortsätter ikväll!

Håller på att läsa och gillar det. Bra flöde, lagom detaljerat. Sen gillar jag droger och våld mer än drakar och prinsessor

Inte illa!

Om jag ska ge lite konstruktiv feedback så tänk på att inte upprepa fraser och ord för ofta, iallfall är det sånt jag stör mig på:)
Tack så mycket. :-)


Jag började läsa baksidestexten (eller vad man nu ska kalla det första som kommer upp) och trodde att det var första kapitlet. Jag gillade det inte alls, och funderade på ifall jag skulle kommentera öht eller bara låtsas som att jag inte läst nåt alls.

Men så insåg jag att den texten inte alls var själva boken, och kilckade på "Read"-knappen och började läsa lite ur prologen. Den prosan verkar mycket mer lovande. Har inte tid att läsa nu, men ska försöka läsa mer ikväll.

Men kanske skulle du ändra den där första texten. Hade jag plockat upp en bok med den texten på baksidan, skulle jag troligen ställa tillbaka den i bokhyllan direkt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var jag inte gillade, och kanske var det bara jag som hade problem med det.

Hursom ska det bli kul läsning framöver. :)
Tack för feedback!
Nu har jag gjort en betydligt kortare variant. Bättre?

Akerhage
2017-04-28, 08:18
Spännande! Skall läsa sen ikväll.
Har faktiskt själv skrivit en fantasybok som projektarbete. Tror det blev ca 80 A4-sidor bara och minns faktiskt inte ens vad den handlar om längre. Har den dock på någon gammal usb-sticka :)

Catstyle
2017-04-28, 20:16
Spännande! Skall läsa sen ikväll.
Har faktiskt själv skrivit en fantasybok som projektarbete. Tror det blev ca 80 A4-sidor bara och minns faktiskt inte ens vad den handlar om längre. Har den dock på någon gammal usb-sticka :)
Kul! Hoppas du gillar texten. :)

Klein
2017-04-29, 06:29
Humoristiskt, mustigt och levande måste jag säga. Tror dock du skulle vinna på att jobba med färre karaktärer så att kopplingen mellan kapitlen blir starkare. Förvisso så finns det ju inget som säger att kapitlen du redan skrivit måste komma i den ordningsföljd de gör just nu.

Catstyle
2017-04-29, 19:48
Humoristiskt, mustigt och levande måste jag säga. Tror dock du skulle vinna på att jobba med färre karaktärer så att kopplingen mellan kapitlen blir starkare. Förvisso så finns det ju inget som säger att kapitlen du redan skrivit måste komma i den ordningsföljd de gör just nu.
Tack för feedback.
Det är svårt det där, med hur mycket man vill rivstarta med på en gång.
Ursprungligen var det en karaktär till, dvs 4, som man växlade mellan.

Tror du att det skulle vara bättre att köra på med bara Seychell och Gorzt i början, och introducera Skard samt ny karaktär i en "Del 2", efter typ 100 sidor?

// Emanuel

Klein
2017-04-30, 02:46
Tack för feedback.
Det är svårt det där, med hur mycket man vill rivstarta med på en gång.
Ursprungligen var det en karaktär till, dvs 4, som man växlade mellan.

Tror du att det skulle vara bättre att köra på med bara Seychell och Gorzt i början, och introducera Skard samt ny karaktär i en "Del 2", efter typ 100 sidor?

// Emanuel

Jag som läsare vill se en röd tråd som löper genom hela boken. Du bör återkoppla till personer eller händelser som läsaren redan är bekant med i varje kapitel. Bästa sättet att introducera ytterligare en POV-karaktär är att den befintliga POV-karaktären stöter på den personen eller något som relaterar till den personen eller åtminstone att de har något gemensamt. Finns det ingen återkoppling så är det nog lämpligare med separata böcker.

Minikubik
2017-04-30, 05:42
Jag tycker du har samma Flow som andra böcker jag läst, dvs att presentera karaktärerna i olika kapitel och jag antar att du sedan kommer börja väva ihop deras öden. För övrigt väntar jag med spänning på nästa kapitel :d

Catstyle
2017-04-30, 18:56
Jag tycker du har samma Flow som andra böcker jag läst, dvs att presentera karaktärerna i olika kapitel och jag antar att du sedan kommer börja väva ihop deras öden. För övrigt väntar jag med spänning på nästa kapitel :d
Kul att den engagerar! :)
Vill du följa den så kan du ju skapa ett konto på Wattpad och lägga till i läslistan.

Catstyle
2017-05-06, 19:54
Spännande! Skall läsa sen ikväll.
Har faktiskt själv skrivit en fantasybok som projektarbete. Tror det blev ca 80 A4-sidor bara och minns faktiskt inte ens vad den handlar om längre. Har den dock på någon gammal usb-sticka :)

Jag började läsa baksidestexten (eller vad man nu ska kalla det första som kommer upp) och trodde att det var första kapitlet. Jag gillade det inte alls, och funderade på ifall jag skulle kommentera öht eller bara låtsas som att jag inte läst nåt alls.

Men så insåg jag att den texten inte alls var själva boken, och kilckade på "Read"-knappen och började läsa lite ur prologen. Den prosan verkar mycket mer lovande. Har inte tid att läsa nu, men ska försöka läsa mer ikväll.

Men kanske skulle du ändra den där första texten. Hade jag plockat upp en bok med den texten på baksidan, skulle jag troligen ställa tillbaka den i bokhyllan direkt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var jag inte gillade, och kanske var det bara jag som hade problem med det.

Hursom ska det bli kul läsning framöver. :)

Håller på att läsa och gillar det. Bra flöde, lagom detaljerat. Sen gillar jag droger och våld mer än drakar och prinsessor

Läst nån sida, och jag gillar det! Fortsätter ikväll!
Tänkte höra om någon av herrarna har hunnit läst klart, och i så fall vad ni tyckte? :)

Minikubik
2017-05-06, 20:00
Kommit till kapitel 6,såg nu att det kommit mer så ska läsa ikväll

MAGlC
2017-05-06, 20:14
Ärkelektor Gorzt :D