handdator

Visa fullständig version : ZMA och Kasein/Vassle inför natten - hur tima det?


SalkinA
2017-04-27, 10:51
Funderar på att testa ZMA/Zink+Magnesium för att se om jag kan somna lite lättare då. Och det verkar som att man ska ta det precis innan man lägger sig eller 30 minuter innan. Om man nu vill ta någon sorts kasein-/vassle-drink så sent som möjligt också inför natten, påverkar dessa varandra negativt på något sätt och isf hur timar man det för bästa resultat?

Om jag t.ex. lägger mig 24:00 och då tar ZMA direkt innan jag lägger mig, när ska jag ta Kasein-/Vassle-drinken?

Och hur mycket ska jag ta, fyller 52 år så i teorin kanske jag inte behöver ta dubbla Vassle/Kasein dosen ännu (om det nu funkar likadant med Kasein som det gör med Vassle vilket jag misstänker att det inte gör eftersom Kasein inte triggar proteinsyntesen?).

Också sett att fett kan hjälpa till med att få Kaseinet att vara längre under natten, skulle det räcka med att ta en/några Omega-3 tillsammans med proteinet för att få en liknande/samma resultat (gissar på ja här men frågar utifall att).

Funderar också på att eventuellt byta ut kvarget mot kasein i mina drinkar, men vet inte hur långt jag kan gå innan jag måste tillföra vissa mineraler/vitaminer. Jag antar att VLCD upplägget visar rätt bra vad kroppen måste ha. Men finns det saker man måste tänka på om man ska optimera näringsintaget över längre perioder. Förstår att kroppen säkert klarar sig utan mineral/vitamin X i Y veckor, men om det handlar om månader/år istället, finns det någon mineral/vitamin man ska kolla på som inte nämnts i VLCD sammanhang?

I dagsläget består mina drinkar som jag tar mer som måltider av 3-4 dl lättmjölk, 250 gram Lindahls Kvarg Naturell och en banan. Har ni några förslag på en bättre sammansatt drink som samtidigt är kalorisnålare eller iaf inte har mer kalorier? Brukar också ta en burk makrill eller 125 gram fryst lax som jag fixar i ugnen (laxen tar jag till "kvällsmålet" för att få ner kolhydratnivån lite på den måltiden), ett ägg och en morot till drinken.

Den nya nattdrinken är enbart en drink för att se till att kroppen får protein så länge som möjligt under natten och är tänkt att tas så sent som möjligt i optimeringssyfte (alltså efter kvällsmatsdrinken).

Hoppas det inte blev för mycket på en gång nu (blev kanske lite svammel också :P ), uppskattar all hjälp och alla råd jag kan få. :)

exevision
2017-04-27, 14:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7482309

SalkinA
2017-04-29, 10:55
Bestämt mig för att testa ZMA, hjälper det inte med sömnen så funkar det säkerligen som ett vanligt kosttillskott, kör ändå vanligt magnesium som tillskott i dagsläget, bara det att med ZMA får jag Zink också.

Sedan fortsätter jag med min vanliga drink på kvällen men byter ut kvargen mot kasein och vassle och äter ett ägg till det. Blir kanske inte superoptimerat jämfört med att ta kasein+vassle precis innan jag lägger mig för att maximera antalet timmar kaseinet varar under natten. Men försöker få det så optimerat det går samtidigt som det ska vara så smidigt som möjligt att göra det varje dag.

Kaalle
2017-04-29, 11:44
Melatonin funkar bra också . Jag kan bara somna om jag är supertrött, melatonin är perfekt, skön avslappning och zero bakfylla.

Sent from my A0001 using Tapatalk

Sverker
2017-04-29, 13:10
Melatonin är läkemedel i Sverige och diskuteras inte här.

Kaalle
2017-04-29, 14:30
Fantastiskt! Det var ett par år sen jag va hemma. Är alvedon fortfarande ok? Får man äta äpplen utan tillstånd?

Sent from my A0001 using Tapatalk