handdator

Visa fullständig version : Hur kan ni bara äta 1-2 gånger per dag eller fasta?


123123123123
2017-04-26, 19:32
Hur kan ni bara äta 1-2 gånger per dag eller fasta?

Jag mår illa om jag bara äter 1-2 gånger per dag, måste äta minst 2 ordentliga maträtter och kanske 1 äpple innan jag går och sover.

Hur gör ni?

DudX
2017-04-26, 19:39
No problem.

24h-48h fasta för mig är ingenting. Åt endast lunch(hela kaloribehovet) idag och kommer inte äta förrän vid lunch imorgon.

Bara att vänja sig :)

Min hjärna och kropp mår super av fasta. Här haft mycket sömnproblem och de blir bättre när jag fastar.

123123123123
2017-04-26, 19:41
No problem.

24h-48h fasta för mig är ingenting. Åt endast lunch(hela kaloribehovet) idag och kommer inte äta förrän vid lunch imorgon.

Bara att vänja sig :)
Jag håller med om att det är att vänja sig, att magsäcken ska formas efter hur mycket mat man äter.

Men hur gjorde ni första perioden när ni är vana att äta minst 2 gånger per dag?

DudX
2017-04-26, 19:45
Jag håller med om att det är att vänja sig, att magsäcken ska formas efter hur mycket mat man äter.

Men hur gjorde ni första perioden när ni är vana att äta minst 2 gånger per dag?

Har i princip aldrig ätit frukost. Så för mig har det bara blivit så. Lunch och middag. eller bara lunch eller bara middag.

Termy
2017-04-26, 19:48
Vad är "ordentliga" maträtter för dig då? Jag har fått kommentaren femtielva gånger hur jag kan klara mig utan frukost, då de säger "själv skulle jag svälta ihjäl" m.m. Det uppenbara svaret blir ju att "prova själv att käka 3000+ kcal, 2-3kg mat som kvällsmat och se hur hungrig du känner dig på morgonen".

DudX
2017-04-26, 20:00
Vad är "ordentliga" maträtter för dig då? Jag har fått kommentaren femtielva gånger hur jag kan klara mig utan frukost, då de säger "själv skulle jag svälta ihjäl" m.m. Det uppenbara svaret blir ju att "prova själv att käka 3000+ kcal, 2-3kg mat som kvällsmat och se hur hungrig du känner dig på morgonen".

Har många på jobbet som är så. Frukost MÅSTE dem ha annars dör dem. Och så undrar de Hur jag klarar att äta 800g kött och 800g potatis och en burk beasås utan problem. hmmm. kanske äter jag inget annat? hehe.

sen bor jag i norge. mackornas hemland. så jävla trist mat.

123123123123
2017-04-26, 20:24
Vad är "ordentliga" maträtter för dig då? Jag har fått kommentaren femtielva gånger hur jag kan klara mig utan frukost, då de säger "själv skulle jag svälta ihjäl" m.m. Det uppenbara svaret blir ju att "prova själv att käka 3000+ kcal, 2-3kg mat som kvällsmat och se hur hungrig du känner dig på morgonen".
Till exempel 400g potatis och 250g kycklingfilé, då håller jag mig mätt i 6-8 timmar.

Wzup2u
2017-04-26, 20:36
Vanesak.

Sohlsken
2017-04-26, 21:19
Jag ater tre ganger om dagen, ibland fyra, men en tredjedel (ibland mer) av intaget sker till kvallsmat. Det handlar helt om att ata tillrackligt.

Micke Persson
2017-04-26, 21:42
Är du brud? De brukar enligt min erfarenhet ha svårare me fasta

123123123123
2017-04-26, 21:49
Är du brud? De brukar enligt min erfarenhet ha svårare me fasta
Jag har aldrig någonsin fastat eftersom jag inte kan det, däremot har jag ätit 2 gånger per dag vid en period i livet, nu är jag helt fast i att äta 2-3 gånger per dag annars mår jag dåligt och känner mig svag.

Nej, man.

Bärsärk
2017-04-26, 22:09
Jag har ätit 500 g lättkvarg till lunch vid 12:00 samt 4 ostmackor vid 17:00 idag och det är allt, jag ska precis göra iordning en skål gröt fast jag inte är speciellt hungrig.

Människan är gjord för att klara av att svälta lite, precis som alla andra djur.

123123123123
2017-04-26, 22:20
Jag har ätit 500 g lättkvarg till lunch vid 12:00 samt 4 ostmackor vid 17:00 idag och det är allt, jag ska precis göra iordning en skål gröt fast jag inte är speciellt hungrig.

Människan är gjord för att klara av att svälta lite, precis som alla andra djur.
Gröt blir man inte mätt på, kanske i 3-4 timmar sedan blir man hungrig.

Shqypnia
2017-04-26, 22:42
Har man testat Olas VLCD så klarar man av att fasta några timmar utan problem. I början lär du blir hungrig och "må dåligt" men det försvinner.

AlexGBG
2017-04-27, 01:03
Håller med många i tråden, handlar bara om att vänja sig. Jag mådde dåligt typ runt 11+-tiden efter jag slutat med frukost. Kommer ihåg när jag skulle köra min första heldagsfasta, var helt snurrig runt 15tiden och mådde riktigt dåligt. Nu ett år senare med ett antal heldagsfastor, någon enstaka tvådagsfasta så är en dag inga som helst problem.

Det handlar bara om att bita ihop. Äter aldrig mer än 2 måltider, och dom senaste dagarna har kaloriintaget varit typ 1500kcal på 78kg/183cm och tränat 3 pass.

Du skriver om att vara mätt ett antal timmar, det handlar om att man är mätt. Skulle jag äta när jag är blir hungrig så hade jag också fått äta oftare, det handlar om att INTE äta bara för att man är hungrig. Jag är hungrig många timmar varje dag. Hungrig nu 07:00, och det är 7 timmar kvar till det är dags för mat.

LillisJ
2017-04-27, 06:01
Gröt blir man inte mätt på, kanske i 3-4 timmar sedan blir man hungrig.

Intressant kommentar, 3 timmars mättnad är sjukt länge.

Jag blir glad om jag är mätt i två timmar efter en middag på >3000kcal
:em:

EnergiÖverskott
2017-04-27, 06:33
Vanesak skulle jag säga. Jag var själv "tvungen" att äta 5-6 gånger om dagen förr. Att äta sällan är dock sjukt mycket mer praktiskt än att springa runt och äta hela dagen. Äter 1-2 gånger om dagen sedan 5-6 år tillbaka. Har inga problem i att fasta upp till några dygn och har heller inga problem att äta ett dagsintag på 1-2 tillfällen.

King Grub
2017-04-27, 06:37
Jag var också tvungen att äta 5-6 gånger när jag nyligen börjat träna en gång för länge sedan, och när gi-konceptet lanserades. Annars föll ju blodsockret. När man sedan lärde sig att det inte alls gjorde det om man inte är diabetiker eller inbillar sig gick det plötsligt bra att äta mer sällan.

timoat
2017-04-27, 06:58
Jag klarar det svinbra om jag kör LCHF, äter jag kolhdyrater är jag vrålhungrig på morgonen, kvittar hur mycket jag ätit kvällen innan.

Grahn
2017-04-27, 07:05
Morgonhunger är ju mycket en vanesak, men hunger "går över" efter ett par timmar med.

Illustrerade mannen
2017-04-27, 07:11
Som flera skrivit - vana! Äter sedan massor av år endast en gång per dag - middag. Kanske inte optimalt för alla, men utmärkt för mig.

(Jag ska inte ge mig in i någon debatt, men min åsikt är att vi rent biologiskt inte är skapta för att äta 3-5 gånger per dag... Vi är inte heller skapta för en hel del andra saker som jag gör dock, men man kan ju hyckla ibland...)

upperkatt
2017-04-27, 07:29
Jag var också tvungen att äta 5-6 gånger när jag nyligen börjat träna en gång för länge sedan, och när gi-konceptet lanserades. Annars föll ju blodsockret. När man sedan lärde sig att det inte alls gjorde det om man inte är diabetiker eller inbillar sig gick det plötsligt bra att äta mer sällan.

Men kan det eventuellt inte finns fördelar med fler än 2 proteinintag/dag?
Gissar att du är nöjd med din form dock. :p

Beemel
2017-04-27, 08:40
Hur kan ni bara äta 1-2 gånger per dag eller fasta?

Jag mår illa om jag bara äter 1-2 gånger per dag, måste äta minst 2 ordentliga maträtter och kanske 1 äpple innan jag går och sover.

Hur gör ni?

Jag skulle kunna fråga det samma men precis tvärtom.

Hur kan någon äta 3-6 gånger per dag eller småäta hela tiden.

Jag mår illa om jag äter frukost. Eller om jag äter något inom 2 timmar innan jag ska träna.

Det handlar om vad man är van och trivs med. Simple as that.
finns ju ingen anledning för någon att vänja om sig till det ena eller det andra bara för att någon annan gör på ett visst sätt.
Ät som du trivs med.

Beemel
2017-04-27, 08:41
Gröt blir man inte mätt på, kanske i 3-4 timmar sedan blir man hungrig.

Vem är denna "man"?

Och att hävda att "man" INTE blir mätt på något som i nästa mening ger mättnadskänsla i 3-4 timmar känns lite smått paradoxalt.

Shqypnia
2017-04-27, 08:48
I said it before and I say it again; TS måste vara hederliga Mr Eks :P

1x0
2017-04-27, 10:24
Men kan det eventuellt inte finnas fördelar med fler än 2 proteinintag/dag?
Detta känns som en självklarhet men finns det bevis?
Att äta med 3-4 timmars mellanrum, utspritt över dagen, jämnt fördelat protein. Måste vara mer fördelaktigt än två eller en måltid per dag med gigantiskt proteinintag.

Jag kommer alltid äta 90% av mitt dagsintag 20-22:00 på kvällen. Minskar stress, ger välmående och förbättrad sömn. *För mig*. Så går plus, än om jag börjat tvinga i mig mat under dagen och ej kunnat äta 'tillräckligt' stor måltid på kvällen. :P

King Grub
2017-04-27, 10:29
Det finns inget maximalt anabolt gensvar på proteinmängden i en måltid. Ökar inte uppbyggnaden mer, så minskar nedbrytningen mer och längre i stället. Det är dock den totala nedbrytning av protein i hela kroppen, inte enbart muskelproteinet, som mätts i jämförelsen, så om muskelproteinbalansen blir annorlunda sett över hela dygnet är fortfarande oklart.

Scratch89
2017-04-27, 10:46
Det bästa med livet är ju att äta en braklunch så alla kollegor tror att man är dum i huvudet, för att sedan äta minst lika mycket till middag rätt så sent på kvällen, så man kan sjunka ner i soffan med gott samvete direkt efteråt. Två, kanske tre, måltider om dagen är verkligen hur gött som helst.

Man and Machine
2017-04-27, 11:11
Om man äter "2 ordentliga maträtter" plus ett äpple skulle jag påstå att du redan äter 1-2 måltider om dagen?

Som många redan nämnt är det en vanesak (och sjukt smidigt) att äta få gånger per dag. Dock tror jag inte att hela dagsbehovet i en sittning är hållbart i längden.

Bjorneman
2017-04-27, 12:08
16-8 är inga problem alls. Ett mindre och ett större mål. Dock håller jag inte på med det nu.

Illustrerade mannen
2017-04-27, 12:09
Dock tror jag inte att hela dagsbehovet i en sittning är hållbart i längden.

Naturligvis är saker individuella, men jag har ätit en gång per dag sedan - jag vet faktiskt inte, men minst 14 år... Och jag både håller och mår bra... Kanske hade jag haft en helt annan fysik om jag ätit annorlunda, men hållbart i längden är det definitivt för mig...

PatekPhillipe
2017-04-27, 12:16
Äter 2 stora måltider om dagen, bara då kan jag gå runt och vara "mätt". Sprider jag ut maten på 3-5 måltider går jag runt och är konstant hungrig.

upperkatt
2017-04-27, 12:20
Det finns inget maximalt anabolt gensvar på proteinmängden i en måltid. Ökar inte uppbyggnaden mer, så minskar nedbrytningen mer och längre i stället. Det är dock den totala nedbrytning av protein i hela kroppen, inte enbart muskelproteinet, som mätts i jämförelsen, så om muskelproteinbalansen blir annorlunda sett över hela dygnet är fortfarande oklart.

Tack för ett utförligt svar. :)

//
Off Topic: finns det några studier på om det är negativt att äta olika antal gånger olika dagar, t.ex. att man äter 2 ggr en dag och 5 ggr nästa, för att sedan äta en dag?

turppeden
2017-04-29, 10:09
Att äta ett mål om dagen kan vara en fördel för mättnaden vid underskott. Det blir en stor måltid som fyller magen men även ger en viktig mental påverkan, jag ser att där är mycket mat och blir mer nöjd av bara det.

Vid balans går det självklart också, men då måste hänsyn tas till volymen på maten. Det kan bli rakt av fysiskt omöjligt att äta upp annars. Gäller även vid deff vid vissa tillfällen såklart.

Tycker det är synd att många jag träffar är så beroende av måltidsfrekvens. Det är en frihet att kunna prestera i alla delar av livet trots att senaste måltiden var för 24 h sedan.
Att våga prova och lyckas ta sig dit kanske tar tid, men är väl värt det. Även om man inte har som mål att äta 1x/dag.

Shqypnia
2017-04-29, 10:19
Självaste måltider 1-2 varje dag. Sedan kan det bli flera mellanmål.

dmoller
2017-04-29, 12:19
2 måltider = 1 stor lunch, en stor (sen) middag. himla gött

Backisffs!
2017-05-03, 09:22
Äter 2 stora måltider om dagen, bara då kan jag gå runt och vara "mätt". Sprider jag ut maten på 3-5 måltider går jag runt och är konstant hungrig. Samma här *hug*

LunaSpice
2017-05-03, 10:43
Självaste måltider 1-2 varje dag. Sedan kan det bli flera mellanmål.

Varför räknar du inte mellanmål som en måltid?

Shqypnia
2017-05-03, 10:46
Varför räknar du inte mellanmål som en måltid?

Personligen är en måltid för mig när jag sitter ner och äter :P

Äta lite frukt gör jag inte sittandes med kniv och gaffel :D

Mats J
2017-05-04, 11:02
Jag trivs överlägset bäst med 6-10 måltider per dag, har provat I 1 års tid att äta 2 st och fasta I 12 timmar, men det var vidrigt, hade stora problem att få I mig all mat och hatar känslan av att vara proppmätt, och mådde dåligt under faste perioden, frös och kände mig klen. Äter jag små och frekventa måltider så går det fort och jag behöver inte lägga så mycket tid på maten tycker jag, mår också bäst av att ligga I ett kontant mellannivå där jag inte är hungrig eller proppmätt utan lagomt hela tiden.

Diomedea exulans
2017-05-04, 11:12
Jag trivs överlägset bäst med 6-10 måltider per dag, har provat I 1 års tid att äta 2 st och fasta I 12 timmar, men det var vidrigt, hade stora problem att få I mig all mat och hatar känslan av att vara proppmätt, och mådde dåligt under faste perioden, frös och kände mig klen. Äter jag små och frekventa måltider så går det fort och jag behöver inte lägga så mycket tid på maten tycker jag, mår också bäst av att ligga I ett kontant mellannivå där jag inte är hungrig eller proppmätt utan lagomt hela tiden.

Hatar också PF. Testade i två veckor med resultatet att jag gick runt seg i huvudet och vrålhungrig fram till lunch, och proppmätt och däst efteråt.

Per Vers
2017-05-06, 00:43
Att äta ett mål om dagen är det skönaste som finns imo, i varje fall under diet. Känslan efter att ha kommit hem från gymmet och veta att man nu får smaska i sig 3000 kcal, ändå hamna på underskott och samtidigt bli proppmätt är närmast orgasmisk. Dessutom får man ju plats med en fin efterrätt på 1000 kcal också. En bytta glass, en chokladkaka eller ett paket kakor brukar det bli framför favoritserien. Så sover jag fint sen, tidigare hade jag väldigt svårt att sova under deff och låg och tänkte på mat, trots samma mängd ätna kalorier. Föredrar att vara lite hungrig eller sugen på dagen när jag är upptagen med annat och egentligen inte har tid för mat än att ligga sömnlös och tänka på mjölkstuvade makaroner med fläsk.

Shqypnia
2017-05-06, 11:41
Jag trivs överlägset bäst med 6-10 måltider per dag, har provat I 1 års tid att äta 2 st och fasta I 12 timmar, men det var vidrigt, hade stora problem att få I mig all mat och hatar känslan av att vara proppmätt, och mådde dåligt under faste perioden, frös och kände mig klen. Äter jag små och frekventa måltider så går det fort och jag behöver inte lägga så mycket tid på maten tycker jag, mår också bäst av att ligga I ett kontant mellannivå där jag inte är hungrig eller proppmätt utan lagomt hela tiden.


Bruuuh *screwy*


Hatar också PF. Testade i två veckor med resultatet att jag gick runt seg i huvudet och vrålhungrig fram till lunch, och proppmätt och däst efteråt.

Hur länge körde du? Kroppen anpassar sig efter 1-2 veckor tkr jag.