handdator

Visa fullständig version : Sled pull / sleigh pull


CarlKarlsson
2017-04-26, 15:15
Hallå, vart finns det att köpa denna typ av träningsredskap?
Tänkt mig att kanske tillverka egen släde med en sele, men vart bör vikten centreras och varför? Ska infästningen på ryggen sitta högt eller lågt?

För att förtydliga så är det alltså när man drar en släde med vikt bakom sig för att ge motstånd när man springer.

Mvh Karlsson

svenbanan
2017-04-26, 16:54
Ett gammalt bildäck fyllt med betong funkar bra. Ifall du har ett järnrör som sticker upp från mitten så kan du även lägga på extra viktkakor.

Först tar du och fixar nån typ av metallring du kan fästa ett rep i.
Gör hål i däcket och skruva in ringen från utsidan och fäst med bricka plus mutter på insidan. Själva skruven bör gå in runt en decimeter så betongen får ordentligt fäste. Att skruva fast en bricka längst ut på skruven ger extra fäste också.
Du behöver också fyra brädstumpar på c:a 3-4dm vardera (större än innerdiametern på däcket).
Borra hål rätt igenom tre av dessa, precis på mitten.
Skuva ihop två av den brädlapparna så de bildar ett kryss inuti däcket. Den brädlappen som inte har något hål borrat lägger du underst, och så en av brädorna med hål ovanpå. Men skruva inte ihop dem utanför däcket, då får du nog inte in krysset. Ifall du gjort rätt så har du en bottenplatta inuti däcket som du kan sätta röret i.
Skruva även ihop de två återstående brädorna och trä över röret. Detta kryss vilar nu ovanpå däcket och hindrar röret från att falla åt sidan. Det översta krysset ska du ta bort när betongen härdat. Men eventuellt får du fästa det med silvertejp eller nåt annat lattjo medans betongen är flytande.
Sista steget är inte helt oväntat att blanda betong och fylla hela skiten med. Det kan vara vettigt att lägga en svart sopsäck inuti däcket, så att den även täcker hålet i mitten. Är man lite smidig när man fyller, och först lägger inuti själva däcket så kan man klara sig utan att det läcker ut en massa gegg. Men i förebyggande syfte kan det vara smart att ställa däcket på en sopsäck och täta undersidan med silikon...
1-2 dygn senare är det bara att plocka bort det översta krysset och köra hårt. Trä viktkakor på röret tills det är tungt nog. Men däcket i sig själv kan man få att väga runt 40kg har jag för mig. Kanske ännu mer om man stoppar in en massa metallskrot, typ armeringsjärn. Friktionen mot marken gör sitt till också. Tänk på att denna kommer skrapa upp vägen ordentligt. Så grusplan av nåt slag är att rekommendera.

Repet från däcksläden kan du antingen fästa runt midjan eller runt bröstet. Eller så håller du i det och backar baklänges. Om du tar en gammal ryggsäck och fäster repet i den på nåt sätt så borde du kunna få till en hyfsad sele.

CarlKarlsson
2017-04-26, 20:11
Bra billiga alternativ som jag inte alls tänkt på, kanske testa dessa innan man börjar svetsa en släde å köper någon sele :thumbup:

Vart tar det när man backar och drar? Framsida lår + framsida smalben?

svenbanan
2017-04-27, 18:05
Bra billiga alternativ som jag inte alls tänkt på, kanske testa dessa innan man börjar svetsa en släde å köper någon sele :thumbup:

Vart tar det när man backar och drar? Framsida lår + framsida smalben?

Quads ja, och inte så mycket baksidan av kroppen, förutom rumpan då kanske.
Men på framsidan av smalbenen sitter ju "fotlyftarmuskeln" tibialis anterior, och den gör väl inte så mycket jobb...

Här kanske du kan hitta lite inspiration.

https://breakingmuscle.com/learn/sled-training-basics-plus-a-go-to-sled-workout

Gymmis
2017-04-27, 21:42
http://www.rogueeurope.eu/s-35e-rogue-e-sled-eu

Bra släde till hyffsat pris. Om du vill göra en egen kan du kanske få lite ideér av den. Jag har inga andra att jämföra med men tycker att den är stabil och bra. Förutsättningen är förstås att du har kakor att lasta den med.