handdator

Visa fullständig version : "Fat shaming" - rätt eller fel?


ApexProcyon
2017-04-26, 11:59
Efter att ha lyssnat på radion i ett par timmar så hörde jag ett program där en kvinna diskuterade sin fetma. Hon kände sig illa till mods över att hennes läkare sagt att hennes övervikt var farlig, men bestämde sig för att slå bort den kritiken och fortsätta vara fet. Enligt henne så ägnade sig läkaren åt "fat shaming" och det var tydligen ett problem, enligt henne så borde inte läkare säga till när deras patienter är farligt feta.

Bör man tassa på tå för feta människor och blunda för elefanten i rummet? Hur uppmuntrar man bäst feta att ta itu med sin farliga vikt? Bör man uppmuntra det alls? Eller, borde man rentav berömma och uppmuntra feta människor som är nöjda med sig själva?

http://metro.co.uk/2015/01/28/chef-lost-21-stone-after-friend-text-him-fat-f-every-day-for-six-weeks-5040205/

https://img.ifcdn.com/images/3c6d7c2394454dd722a7ad68bd917c70ac5855283b813145e2 6e8d51990b66be_1.jpg

Blomkål
2017-04-26, 12:10
Behandlingsprogrammet Jamie Brooks fick funkar inte på alla. Det kräver en mentalitet sedan innan att möta motgångar med ilska och lösningar snarare än uppgivenhet och hopplöshet. Många hade gjort motsatsen till Jamie och bara tröstätit mer.

Jag tycker vi ska upplysa om fetmans faror så pass att folk gör sunda val på egen hand. Inte beskatta socker osv. Ungefär på samma sätt som jag tycker att de flesta droger borde vara lagliga men att vi har ett samhälle där folk tar avstånd från dekadens och romantiserande kring detta.

Kort svar: Nej. Man ska inte tassa på runt elefanterna ;) Fetma är farligt och det ska folk veta.

anvihl
2017-04-26, 12:27
Visst, vissa av oss har ett jävla anamma och kan sluta tvärt med saker och bara rasa i vikt. Men generellt beror fetma på aptitreglering och miljö.

Om två tvillingbröder har samma vikt, längd, rörelsemönster och identiska energibehov, fast den ena har sämre aptitreglering än den andra, vilket medför att han äter mer och har större chans att bli tjock, är det okej att skambelägga den personen till den milda grad att den blir deprimerad och inte ovanligt självmordsbenägen? Försämra dens chans att leva ett bra liv och kanske orsaka en sjukskrivning p.g.a psykisk ohälsa bara för att ni ska få utlopp för era inre mobbare?

INGEN överviktig är omedveten om att man är överviktig, tvärtom. Så nej, man ska inte tassa på tå, fast nej, man ska inte säga något, dom behöver inte eran "hjälp" eller eran skuld, NI SKA INTE SÄGA NÅGONTING, det är människor exakt som er, med sämre aptitreglering, GE ER. Sluta se på människor på ett annorlunda vis på grund av deras kroppshydda, det är absurt att ni pratar om överviktiga som en egen ras.

VoDaresVins
2017-04-26, 12:30
När det gäller vuxna människor så nej. Gällande barn är det annat, skulle aldig prata om att bli fet åt mina barn. Har en släkting som fortfarande kämpar med sin ätstörning efter att någon i hennes skola kallat henne fet på skämt. Hon var på gränsen till underviktig redan då. Har sett vilket helvete det kan vara att ta sig ur trots försök med professionell hjälp från flera håll.

ApexProcyon
2017-04-26, 12:35
Anvihl, har någon uppmuntrat mobbing och diskuterat underarten Feto Sapien?

Jag ville väcka diskussion då jag ser "fat acceptance" som farligt, "fat shaming" är den andra extremen.
http://i.imgur.com/APuTCW7.jpg

Själv så tror jag att uppriktighet och vanligt folkvett räcker långt. När vi i överhuvudtaget börjar diskutera huruvida läkare bör vara uppriktiga eller ej så börjar det bli farligt i mina ögon.

ARMSTARK
2017-04-26, 12:39
Visst, vissa av oss har ett jävla anamma och kan sluta tvärt med saker och bara rasa i vikt. Men generellt beror fetma på aptitreglering och miljö.

Om två tvillingbröder har samma vikt, längd, rörelsemönster och identiska energibehov, fast den ena har sämre aptitreglering än den andra, vilket medför att han äter mer och har större chans att bli tjock, är det okej att skambelägga den personen till den milda grad att den blir deprimerad och inte ovanligt självmordsbenägen? Försämra dens chans att leva ett bra liv och kanske orsaka en sjukskrivning p.g.a psykisk ohälsa bara för att ni ska få utlopp för era inre mobbare?

INGEN överviktig är omedveten om att man är överviktig, tvärtom. Så nej, man ska inte tassa på tå, fast nej, man ska inte säga något, dom behöver inte eran "hjälp" eller eran skuld, NI SKA INTE SÄGA NÅGONTING, det är människor exakt som er, med sämre aptitreglering, GE ER. Sluta se på människor på ett annorlunda vis på grund av deras kroppshydda, det är absurt att ni pratar om överviktiga som en egen ras.

Det ligger något i människans gener att mobba folk som ser annorlunda ut, fråga vilken byggare som helst om hur många random personer som kommit fram och sagt tex "Tycker du verkligen att det där ser snyggt ut?" eller "Jag vet att du använder anabåla."
WTF liksom, vuxna människor. Visserligen kan det vara socialt efterblivna personer, men ändå, sånt där får man ju lära sig hur man beter sig om redan på förskolan.

J.V
2017-04-26, 12:47
Att lakare inte ska fa/kunna saga nagot ar ju bara absurt. Ska de i sa fall inte heller fa saga nar nagon ar underviktig pa en farlig niva?

Och vad ar fat shaming, egentligen? Vissa som uppmuntrar fetma blir ju provocerade och river av massa inlagg pa deras Instagram och bloggar for att de ser nagon smalare koper lattmjolk. Hen blev ju minsann fat shejmad. Var gar gransen?

VoDaresVins
2017-04-26, 12:47
Kan ännu tilllägga att nej så som jag förstår Fat shaming enligt översättning är det inget okej i något fall. Ingen har rätt att kalla nån annan fet bara för att. Men skulle nån otränad polare närma sig 150kg skulle jag inte tveka en gång att diskutera och försöka hjälpa.
Min tidigare kommentar gällde främst originalpostens berättelse. Att en överviktig inte ska få höra av en läkare att de är farligt överviktiga. Där går nog min gräns för vad folk ska klara av att höra. Är ju precis samma sak tvärtom, ska en läkare inte få säga åt en kraftigt underviktig person att de är farligt underviktiga?

trädgårdsmöbel
2017-04-26, 12:52
När någon försöker fat shamea mig så frågar jag hur många pullups vederbörande klarar, är det färre än mig (vilket det i 9 av 10 fall är) så tar jag det inte på allvar. Ens fatshameing bär ingen tyngd alls om man tom. är relativt svagare än den man vill fat shamea.

Dåren
2017-04-26, 12:56
Anvihl, har någon uppmuntrat mobbing och diskuterat underarten Feto Sapien?

Jag ville väcka diskussion då jag ser "fat acceptance" som farligt, "fat shaming" är den andra extremen.
http://i.imgur.com/APuTCW7.jpg

Själv så tror jag att uppriktighet och vanligt folkvett räcker långt. När vi i överhuvudtaget börjar diskutera huruvida läkare bör vara uppriktiga eller ej så börjar det bli farligt i mina ögon.

Det där är fake news, kvinnan på bilden heter Kelli Jean Drinkwater (ja) och hon är inte död. Hon bemöter fejkartikeln på sin facebook-sida.

https://www.facebook.com/Kelli-Jean-Drinkwater-1456655431232941/

ApexProcyon
2017-04-26, 12:58
Det där är fake news, kvinnan på bilden heter Kelli Jean Drinkwater (ja) och hon är inte död. Hon bemöter fejkartikeln på sin facebook-sida.

https://www.facebook.com/Kelli-Jean-Drinkwater-1456655431232941/

Google föreslog "fat acceptance dead" och det där var första bilden som ploppade upp.

Damn you Google!

svenbanan
2017-04-26, 13:07
Om fat shaming innebär att trycka ned folk pga deras vikt, så är det såklart inte okej.

Att försöka hjälpa överviktiga att dels inse att det är skadligt för deras hälsa, och dels försöka hjälpa dem gå ned i vikt, är okej. Det är okej även om de kanske tycker det känns jobbigt att någon nämner att de har ett problem.

Att tala om för någon att "Hörrö, sluta käka så mycket bullar och gå ner några kilo istället, du är ju faktiskt groteskt fet." är inte okej, eftersom det inte innehåller nåt slags konstruktiv kritik öht.

Som med allt annat så gäller fingertoppskänsla.

Men det där överdrivna "fat acceptance" dravlet ger jag inte mycket för. Inte heller att feta kallar allt möjligt normalt beteende för "fat shaming". Det ser jag ungefär som all den överdrivna politiska korrektheten. Dvs bara dravel som inte är värt nån annan reaktion än att ignorera.

Ett Orm
2017-04-26, 13:10
Det ligger något i människans gener att mobba folk som ser annorlunda ut, fråga vilken byggare som helst om hur många random personer som kommit fram och sagt tex "Tycker du verkligen att det där ser snyggt ut?" eller "Jag vet att du använder anabåla."
WTF liksom, vuxna människor. Visserligen kan det vara socialt efterblivna personer, men ändå, sånt där får man ju lära sig hur man beter sig om redan på förskolan.

Sticker en spik ut slås den in.
Både bra och dåligt.

ARMSTARK
2017-04-26, 13:12
Kan ännu tilllägga att nej så som jag förstår Fat shaming enligt översättning är det inget okej i något fall. Ingen har rätt att kalla nån annan fet bara för att. Men skulle nån otränad polare närma sig 150kg skulle jag inte tveka en gång att diskutera och försöka hjälpa.
Min tidigare kommentar gällde främst originalpostens berättelse. Att en överviktig inte ska få höra av en läkare att de är farligt överviktiga. Där går nog min gräns för vad folk ska klara av att höra. Är ju precis samma sak tvärtom, ska en läkare inte få säga åt en kraftigt underviktig person att de är farligt underviktiga?

Att en läkare säger att man har ett hälsofarligt leverne är nog snarare en skyldighet, ungefär som att säga att man måste sluta röka. Inte för att folk ändrar livsstil men ändå.

trädgårdsmöbel
2017-04-26, 13:17
Hade det inte vart ganska intressant med en studie i ämnet? Om man tar två grupper överviktiga, och ena gruppen utsätts för fetma-mobbing och förolämpningar och den andra en mix av acceptans och hyllning, och efter ett halvår eller så, så kontrolleras eventuell viktförändring och övriga fysiska hälsoförändringar.

mangemani
2017-04-26, 13:24
en ursäkt för att lägga sig i och kunna klanka ned på överviktiga, för försök inte inbilla någon att folk som nu ställer frågan "är det rätt eller fel" bryr sig det minsta om de överviktiga personerna, de vill bara ha ett "ok" på att de kan lägga sig i och försöka ändra på det som deras egna ögon inte tål att se. plain and simple and nothing more.
läkare är en annan sak dock, de är där för att värna om folks hälsa och känns mer rättfärdigade att säga en kommentar om deras vikt om nu det är relevant i patientens fall, men även läkare kan uppföra sig klumpigt och som idioter och totalt förstöra patienten med fel valda ord.

Wormzie
2017-04-26, 13:29
Fat shaming är inte hjälpsamt för någon. Inte heller information om att fetma är farligt hjälper, det vet individen redan.. jag tror mer på omsorg från familj,vänner och regelbunden uppföljning från vårdgivare eller t.o.m tränare som är både bestämda och stöttande.

ApexProcyon
2017-04-26, 13:30
en ursäkt för att lägga sig i och kunna klanka ned på överviktiga, för försök inte inbilla någon att folk som nu ställer frågan "är det rätt eller fel" bryr sig det minsta om de överviktiga personerna.

Jag vill bara förtydliga att jag ställde den frågan som diskussionsunderlag, jag tror och hoppas på att det har framgått ändå.

Själv så har jag väldigt svårt att förstå hur personen som skrev "fat fuck" till sin vän klarade av det, en normalt funtad människa hade känt sig illa till mods av att ens yttra det en gång.

King Grub
2017-04-26, 14:07
Det hjälpte mig att inse att jag var tvungen att vidta mått och steg.

Instämmer med personen på bilden i första inlägget. Även om jag bara utsattes av mildare former.

Osvold
2017-04-26, 14:17
Utan att gå in på varför begreppet är osmakligt så kanske det vore mer relevant att diskutera hur man gör kost och träningskunskap mer lättillgänglig åt individer med övervikt. Framförallt då sådant som går att applicera till ens livsstil utan att behöva banta allt på en och samma gång.
I nuläget så gör man mest bra tv av att sätta in gravt överviktiga på träningsläger där intensiteten ligger inpå 100% hela tiden utan att förbättra teknik nämnvärt.

Vad kallas det när man shame'ar personer med framåtroterade axlar?

BelowAverage
2017-04-26, 14:30
Det där är fake news, kvinnan på bilden heter Kelli Jean Drinkwater (ja) och hon är inte död. Hon bemöter fejkartikeln på sin facebook-sida.

https://www.facebook.com/Kelli-Jean-Drinkwater-1456655431232941/

Lmao på hennes facebook "we eat the patriarchy" :D förfaaan

Stött på lite fatshaming-dogmatiker på facebook. Jag tycker anklagelser om fatshaming verkar användas antingen för att kväsa dialog "prata inte om viktnedgång, bantningsmetoder etc, ni fatshamar!!!" eller av lättkränkta och känsliga personer. (med det sagt ska man inte avsiktligt såra folk, känner någon sig kränkt av "fatshaming" är det ju bara att inte snacka med dem), de verkar inte vara särskilt vettiga oavsett, i min erfarenhet så det är ingen förlust.

Men jag stötte iaf på det absurda apropå fatshaming, i en "debatt" om bantning, då en fet kvinna sa "tror du inte feta som jag förstår hur kalorier in vs kalorier ut fungerar?", som svar på att jag tyckte mig se att människor inte förstår hur simpelt viktnedgång egentligen inte är (alla människor, inte bara feta) - men det extrapolerade hon och hennes gelikar till att jag påstod att just feta människor är korkade, alltså fatshamade jag. För min del är det uppenbart att folk inte förstår hur bantning fungerar - just därför får alla nya "mirakeldieter" så stort genomslag - men det betyder inte att alla som inte förstår det är korkade.
Sen efter att hon kallat sig själv fet, och fört in sin egen kropp i diskussionen sas, så blev hon mycket förnärmad när jag frågade om hon ville gå ned i vikt.
Återigen - vill man inte snacka om sin vikt, ge fan i att snacka om den. Dessa clowner vill ge sig själva ordet hela tiden, och ingen annan ska få uttrycka sig.
Om jag själv säger "jag känner mig tjock" till någon, så blir jag sen inte skitsur om de säger "det förstår jag".

Weh. Begreppet fatshaming är stört på flera nivåer imo.
Det känns som feta som ägnar sig åt verklighetsflykt, och när någon på något vis påminner dem om det hemska i situationen de försatt sig själva i, så är det den andres och inte deras eget fel. Väldigt omoget.

Mats J
2017-04-26, 14:39
Håller med det Blomkål skrev, beror helt på mentalitet. Jag själv triggas av att bli kallad fetto eller svaga jävel och håller striktare diet eller tränar hårdare av det. Att säga att jag är bra eller jobbar hårt har bara motsatt effekt för mig. Tränade dock med en tjej för ett tag sedan som nästan bröt ihop och slutade träna och åkte hem och åt 13 semlor med extra grädde om jag sa "vill du vara ett klent fetto, ta i nu för helvete", hon ville höra "duktiga du", "bra kämpat", "kom igen nu, jag vet att du kan" och annat trams

Diomedea exulans
2017-04-26, 14:56
Fat shaming är inte hjälpsamt för någon. Inte heller information om att fetma är farligt hjälper, det vet individen redan.. jag tror mer på omsorg från familj,vänner och regelbunden uppföljning från vårdgivare eller t.o.m tränare som är både bestämda och stöttande.

Vissa feta vet faktiskt inte att feta är farligt. De tror att det t ex bara är patriarkal propaganda. Och bland de som vet att fetma är farligt är det många som inte vet hur pass lite feta som är farligt. Många tror att sålänge man är smalare än Pavarotti 2006 så är det lugnt.

Yes
2017-04-26, 15:00
"Fat shaming" är ett begrepp myntat av sköra små snöflingor som börjar grina så fort det antyds att vältränade människor är attraktivare och hälsosammare. Även om de, i sina luddiga små vänsterhjärnor, vill få det till att handla om mobbing så är det inte mer än deras oförmåga att hantera livet och verkligheten.

Det ursäktar förstås inte faktisk mobbing och den som beter sig som en skitstövel är fortfarande en skitstövel. Vill man kalla någon för en fet jävel varje dag och hävda någon form av välvilja får man allt se till att det ger rätt effekt.

xan
2017-04-26, 15:07
Finns det någon överviktig människa i denna värld som inte vet att fetma är farligt? Har man trivselkilon blir man, av samhället i stort, konstant påmind om att man är lat, nonchalant, mindre värd osv. Räcker inte det?

Kommer ihåg när jag en gång vid matbordet uppmanade min överviktiga moder att gå ned 15-20 KG för hennes eget bästa. Hon blev djupt sårad av det och det blev ett jävla liv, så numera är jag mer PK och håller sådant för mig själv. Tanken var god i alla fall. :D

Pandadevil
2017-04-26, 15:25
Självklart är "fat shaming" rätt - vem myntade ens ordet, antagligen några överviktiga kvinnor antar jag?

Vi lever dock i ett samhälle med extremt feminina och "mjuka" värderingar, i detta samhälle så föredrar man att blunda för sanningen och hoppas på att den ska försvinna automatiskt, istället för att bemöta verkligheten som den är.

Slut-shaming, fat-shaming, allt är 100% "korrekt" och bör uppmuntras för ett så optimalt fungerande hälsosamt samhälle som möjligt, det var så västvärlden byggdes och med avskaffandet av maskulina hårda värderingar ser vi nu också hur hela samhället håller på att falla sönder totalt.

Bör också noteras att kvinnor har 5 ggr så stor sannolikhet att rätta sig efter vad "andra" (samhället) tycker - istället för att gå sin egna väg - vilket kortfattat innebär att alla de negativa ting för kvinnor som man vill bli kvitt av i samhället bör sammankopplas med starkt negativa sociala konsekvenser.

Nu är det ju dock inte bara kvinnor som är överviktiga, män också, så fat-shaming för populationen i sin helhet skulle bara vara positivt för samhället.

Nåja, nu är ju jag till skillnad från många människor någon som tänker längre än näsan räcker och som ser det hela lite mer långsiktigt än "muuuuh dont hurt the feelz!!!" så detta inlägg kommer såklart ses som någon form av "hat" eller vad ni nu vill kalla det, så låt oss nu gå tillbaka till ryggdunk och kramar, tillsammans allihopa, rätt ner i helvetet.

Ladugårdsdörr
2017-04-26, 15:28
Kommer ihåg när jag en gång vid matbordet uppmanade min överviktiga moder att gå ned 15-20 KG för hennes eget bästa. Hon blev djupt sårad av det och det blev ett jävla liv, så numera är jag mer PK och håller sådant för mig själv. Tanken var god i alla fall. :D

Är morsan fortfarande fet?

xan
2017-04-26, 15:29
Självklart är "fat shaming" rätt - vem myntade ens ordet, antagligen några överviktiga kvinnor antar jag?

Vi lever dock i ett samhälle med extremt feminina och "mjuka" värderingar, i detta samhälle så föredrar man att blunda för sanningen och hoppas på att den ska försvinna automatiskt, istället för att bemöta verkligheten som den är.

Slut-shaming, fat-shaming, allt är 100% "korrekt" och bör uppmuntras för ett så optimalt fungerande hälsosamt samhälle som möjligt, det var så västvärlden byggdes och med avskaffandet av maskulina hårda värderingar ser vi nu också hur hela samhället håller på att falla sönder totalt.

Bör också noteras att kvinnor har 5 ggr så stor sannolikhet att rätta sig efter vad "andra" (samhället) tycker - istället för att gå sin egna väg - vilket kortfattat innebär att alla de negativa ting för kvinnor som man vill bli kvitt av i samhället bör sammankopplas med starkt negativa sociala konsekvenser.

Nu är det ju dock inte bara kvinnor som är överviktiga, män också, så fat-shaming för populationen i sin helhet skulle bara vara positivt för samhället.

Nåja, nu är ju jag till skillnad från många människor någon som tänker längre än näsan räcker och som ser det hela lite mer långsiktigt än "muuuuh dont hurt the feelz!!!" så detta inlägg kommer såklart ses som någon form av "hat" eller vad ni nu vill kalla det, så låt oss nu gå tillbaka till ryggdunk och kramar, tillsammans allihopa, rätt ner i helvetet.

Välkommen till Kolozzeum. :naughty:

BelowAverage
2017-04-26, 15:43
Har man trivselkilon blir man, av samhället i stort, konstant påmind om att man är lat, nonchalant, mindre värd osv. Räcker inte det?


Wut. Det där stämmer imo inte alls. Jag har lagt av med träningen och blivit blekfet för närvarande - den enda som häcklar mig för det är jag själv. Jag stör mig på att jag inte längre är bitig och smal. Därför om jag ser de som är det kan jag känna avund. Men det är ju inte de som aktivt påminner mig eller "fatshamar" mig - det är ju jag själv.
Just det är så typiskt för hela "fatshaming"-rörelsen imo. De är så fokuserade på hur feta och dåliga och dumma de tycker de själva är, så de uppfattar att även alla andra säger och tycker att de är feta, dåliga och dumma. Men det gör inte omvärlden i så stor utsträckning, det är den feta som själv hela tiden tror att världen ser på dem på samma sätt som de ser på sig själva.
Jag vill skrika åt dem "världen kretsar inte runt er!" och sen dra ett dåligt skämt om hur feta de faktiskt skulle behöva vara för att få en så stark gravitation.

Pandadevil
2017-04-26, 15:51
Jag tror förövrigt det är något instinktivt, biologiskt i oss som sociala flockdjur. Får vi en massa negativ social feedback av de andra "vargarna" så inser vi att något måste göras.

Minns när jag var i tonåren, var extremt spinkig och smal. Jag blev inte retad för det, men jag blev konstant påmind om det, kallad "stickan" i omklädningsrummet etc, "bengeten".

Vad hände? När jag var 18 började jag styrketräna som en jävla galning och idag 10 år senare är jag större, muskulösare och starkare än någon av mina forna klasskamrater, många som redan nu har blivit blekfeta, äter chips och pizza varje dag och massvis med alkohol varje helg såklart.

Detta gjorde mig också mycket medveten om kostens påverkan, vad som är "bra" och dåligt att äta, det gjorde mig väldigt fysiskt aktiv och så småningom fick jag även upp intresset för brasiliansk jujutsu.


Om jag aldrig under min skolgång fått någon negativ feedback så finns det stor sannolikhet att jag aldrig ens hade brytt mig om att börja träna, min kost hade troligtvis fortfarande varit usel och jag hade antagligen varit en smalfet hästbög med en liten kula på magen uppbyggd av 3.5% öl.


Nej, att säga åt folk vad fan som är "fel" med dom är helt rätt, så länge personen faktiskt kan göra något åt det såklart. Att mobba en dvärg för att denne är kort .. ja, där går nog gränsen, finns inte så mycket som dvärgen kan göra.

Men att hålla snattran för att ett fetto är fet, för att inte hurt feelz? Give me a fucking break, "vikingar" :lol:

WHITEFOLKS
2017-04-26, 16:12
Wut. Det där stämmer imo inte alls. Jag har lagt av med träningen och blivit blekfet för närvarande - den enda som häcklar mig för det är jag själv. Jag stör mig på att jag inte längre är bitig och smal. Därför om jag ser de som är det kan jag känna avund. Men det är ju inte de som aktivt påminner mig eller "fatshamar" mig - det är ju jag själv.
Just det är så typiskt för hela "fatshaming"-rörelsen imo. De är så fokuserade på hur feta och dåliga och dumma de tycker de själva är, så de uppfattar att även alla andra säger och tycker att de är feta, dåliga och dumma. Men det gör inte omvärlden i så stor utsträckning, det är den feta som själv hela tiden tror att världen ser på dem på samma sätt som de ser på sig själva.
Jag vill skrika åt dem "världen kretsar inte runt er!" och sen dra ett dåligt skämt om hur feta de faktiskt skulle behöva vara för att få en så stark gravitation.

Som man är det du själv som får lida om du är för tjock, fattig, ful, dum. Du märker själv att det inte funkar och ändrar på dig (eller inte) men om du inte gör det så visst folk kanske inte bryr sig så mycket om dig men livet kommer inte vara så roligt heller.

En kvinna som är lite för ful/tjock/fattig/dum kommer fortfarande få tillräckligt med folk som lyssnar eller accepterar henne att hon kommer tycka att det räcker om folk slutar kalla henne för ful/tjock/fattig/dum så blir allt bra och till viss del så stämmer det.

För män behövs det inte så mycket fat shaming eller fat acceptance (även om män även mobbas för det såklart) men det kommer märkas rätt bra när han inte längre anses vara attraktiv och han kommer inte någonstans med att säga att han ska accepteras som tjock.

Yes
2017-04-26, 16:15
Vi bedöms å andra sidan inte lika mycket på utseende.

Micke Persson
2017-04-26, 16:17
Som man är det du själv som får lida om du är för tjock, fattig, ful, dum. Du märker själv att det inte funkar och ändrar på dig (eller inte) men om du inte gör det så visst folk kanske inte bryr sig så mycket om dig men livet kommer inte vara så roligt heller.

En kvinna som är lite för ful/tjock/fattig/dum kommer fortfarande få tillräckligt med folk som lyssnar eller accepterar henne att hon kommer tycka att det räcker om folk slutar kalla henne för ful/tjock/fattig/dum så blir allt bra och till viss del så stämmer det.

För män behövs det inte så mycket fat shaming eller fat acceptance (även om män även mobbas för det såklart) men det kommer märkas rätt bra när han inte längre anses vara attraktiv och han kommer inte någonstans med att säga att han ska accepteras som tjock.

Du har fel. En fet man kan få respekt, om han t ex är rik eller framgångsrik. Mäns framgång avgörs inte lika mycket av utseendet som för kvinnor

Men visst är en ful oskuld som är fet helt körd som man.. men de går att vara populär och fet som man.

svårare som fet brutta med valkar på låren hehehe

Pandadevil
2017-04-26, 16:19
Vi bedöms å andra sidan inte lika mycket på utseende.

Vet faktiskt inte om detta stämmer riktigt.

Även om det skulle stämma är det nu en värld där kvinnorna har monopol på köttmarknaden, där konkurrensen är rätt extrem för män och en ren lekstuga för kvinnorna.

Du kan som kvinna vara tjock, vara fylld med acne och till och med vara utvecklingsstörd, men fortfarande få ligga i stort sett när du vill. Tror du mig inte är det bara att göra en fake profil på en dejtingsida och se vad som händer.

Som man måste du endera vara snygg, karismatisk, rik, lång eller något annat. Är du bara en vanlig medelmåtta blir det genast mycket svårare och är du ful och tjock utan karisma är det i stort sett helt kört.


http://i.imgur.com/MMdocdc.jpg

Yes
2017-04-26, 16:19
Wut. Det där stämmer imo inte alls. Jag har lagt av med träningen och blivit blekfet för närvarande - den enda som häcklar mig för det är jag själv. Jag stör mig på att jag inte längre är bitig och smal. Därför om jag ser de som är det kan jag känna avund. Men det är ju inte de som aktivt påminner mig eller "fatshamar" mig - det är ju jag själv.
Just det är så typiskt för hela "fatshaming"-rörelsen imo. De är så fokuserade på hur feta och dåliga och dumma de tycker de själva är, så de uppfattar att även alla andra säger och tycker att de är feta, dåliga och dumma. Men det gör inte omvärlden i så stor utsträckning, det är den feta som själv hela tiden tror att världen ser på dem på samma sätt som de ser på sig själva.
Jag vill skrika åt dem "världen kretsar inte runt er!" och sen dra ett dåligt skämt om hur feta de faktiskt skulle behöva vara för att få en så stark gravitation.
Jag är i samma sits av för osunt leverne och dålig träning. Det finns såklart de som påpekar det, men knappast något konstant. Få människor säger till andra att de är feta. Som du säger handlar det främst om projektion, och kanske även den där jobbiga känslan att det faktiskt är dåligt att vara fet.

Micke Persson
2017-04-26, 16:19
LÅT FOLK VA FETA VAD ÄR PROBLEMET??? vill folk röka knarka äta så lät dem så länge de inte stör andra..


man ska va snäll

Pandadevil
2017-04-26, 16:20
Du har fel. En fet man kan få respekt, om han t ex är rik eller framgångsrik. Mäns framgång avgörs inte lika mycket av utseendet som för kvinnor

Men visst är en ful oskuld som är fet helt körd som man.. men de går att vara populär och fet som man.

svårare som fet brutta med valkar på låren hehehe

Den feta bruttan kommer fortfarande få ligga mycket mer om hon så behagar.

Micke Persson
2017-04-26, 16:24
http://i413.photobucket.com/albums/pp211/Doevle/IMG_0225.jpg

Micke Persson
2017-04-26, 16:24
Den feta bruttan kommer fortfarande få ligga mycket mer om hon så behagar.

Men inte kvalitet inte en chans. tony soprano får ligga med vem han vill & han är tjock gris ful

BelowAverage
2017-04-26, 16:37
Jag är i samma sits av för osunt leverne och dålig träning.

Haha eller hur! Jag hade någon slags naiv odödlighetsdröm att "jag är minsann inte som andra, jag blir inte vet även om jag försöker" :D
Rätt pinsamt *popcorn*

Det finns såklart de som påpekar det, men knappast något konstant. Få människor säger till andra att de är feta. Som du säger handlar det främst om projektion, och kanske även den där jobbiga känslan att det faktiskt är dåligt att vara fet.

Det har väl hänt att någon anmärkt, men det har mest varit folk jag känt som är frispråkiga eller folk som inte respekterar normal social diskurs - och vem bryr sig, liksom. Till syverne och sist är man faktiskt fet när man är fet, att hänga upp sig så mycket på samhället och ord är löjligt. Hur ser dessa människors utopi ut, ska feta och fetma hyllas istället? Ska fetton gå på catwalk och bli sexsymboler och actionhjältar? Jag förstår inte ens vart de vill komma när de gnäller på hur samhället kränker feta genom att idolisera vältränade.
Sen att schablonbilden av en fet person också är en lat och dum person - ska man hårddra det så stämmer det nog bättre än att en smal person är lat och dum :D och lägre utbildning -> mer fetma. Det är som att de vill kalla verkligheten för något annat för att den inte passar dem.

Det är imo att stoppa huvudet i sanden, utöva världsflykt osv osv att slänga runt ordet fatshaming om nästan allt.
Men att kalla sin polare "fat fuck" känns verkligen inte som en schysst vän imo, det är väl det närmsta man kan komma något som förtjänar att kallas fatshaming imo. Att vårdpersonal tar upp övervikt osv är väl självklart, de frågar ju faktiskt för att de kan erbjuda hjälp i form av träningsråd, kontakt med dietist för kostråd osv. Det är toklångt från fatshaming.
Och att erbjuda sig att ge bantningsråd t.ex till en fet person som klagar över sin övervikt, är verkligen inte heller fatshaming. Att däremot ge bantningsråd till någon medan man pratar om något helt annat är rätt osmidigt.

Som man är det du själv som får lida om du är för tjock, fattig, ful, dum. Du märker själv att det inte funkar och ändrar på dig (eller inte) men om du inte gör det så visst folk kanske inte bryr sig så mycket om dig men livet kommer inte vara så roligt heller.

En kvinna som är lite för ful/tjock/fattig/dum kommer fortfarande få tillräckligt med folk som lyssnar eller accepterar henne att hon kommer tycka att det räcker om folk slutar kalla henne för ful/tjock/fattig/dum så blir allt bra och till viss del så stämmer det.

För män behövs det inte så mycket fat shaming eller fat acceptance (även om män även mobbas för det såklart) men det kommer märkas rätt bra när han inte längre anses vara attraktiv och han kommer inte någonstans med att säga att han ska accepteras som tjock.

Du har kanske en poäng i det. Kvinnor verkar överlag fokusera mycket mer på fatshaming tycker jag mig ha sett, och mig veterligt finns det ungefär lika många och lika gravt överviktiga kvinnor som män - dvs det borde finnas lika många män som kan reta sig på fatshaming. Enligt folkhälsomyndigheten är tillochmed fler män överviktiga i % och lika många män feta i %.
Och att kvinnor verkar mer fokuserade på sitt utseende överlag imo så att vara oattraktivt fet kanske slår hårdare mot deras självkänsla. Samtidigt som kvinnor överlag är lite mer socialt inriktade, mer omtänksamma men också mer känsliga för vad andra tycker om dem.

Yes
2017-04-26, 16:44
Vet faktiskt inte om detta stämmer riktigt.

Även om det skulle stämma är det nu en värld där kvinnorna har monopol på köttmarknaden, där konkurrensen är rätt extrem för män och en ren lekstuga för kvinnorna.

Du kan som kvinna vara tjock, vara fylld med acne och till och med vara utvecklingsstörd, men fortfarande få ligga i stort sett när du vill. Tror du mig inte är det bara att göra en fake profil på en dejtingsida och se vad som händer.

Som man måste du endera vara snygg, karismatisk, rik, lång eller något annat. Är du bara en vanlig medelmåtta blir det genast mycket svårare och är du ful och tjock utan karisma är det i stort sett helt kört.


[.IMG]http://i.imgur.com/MMdocdc.jpg[/IMG]
Allt du säger är egentligen att det finns många desperata killar som är beredda att kliva på en krokodil bara för att få lite varmt om kuken, samt att ingen egentligen är ute efter en medelmåtta. Det finns liksom ingen som letar efter en partner som endast utmärker sig genom att vara rakt igenom alldaglig.

För övrigt riktar sig He-Man till tjejer lika mycket som Barbie riktar sig till killar.

upperkatt
2017-04-26, 16:49
Och att kvinnor verkar mer fokuserade på sitt utseende överlag imo så att vara oattraktivt fet kanske slår hårdare mot deras självkänsla.

Vet inte om det är sant, saknar själv tillräcklig livserfarenhet, men en överläkare som föreläste för mig sa en gång att män kan vara tjocka men ändå ha pondus men att det inte funkar för kvinnor. Det var en del FI-folk i klassrummet av kvinnligt kön, men ingen sa emot.

WHITEFOLKS
2017-04-26, 16:59
Du har fel. En fet man kan få respekt, om han t ex är rik eller framgångsrik. Mäns framgång avgörs inte lika mycket av utseendet som för kvinnor

Men visst är en ful oskuld som är fet helt körd som man.. men de går att vara populär och fet som man.

svårare som fet brutta med valkar på låren hehehe
Sure men det var mer betoning på att det är mer upp till dig själv som man att få det att funka genom att antingen bli snyggare eller rikare. Även en halvfläskig tjej kommer få sitt oavsett utan att direkt förändra sig.

Sent from my Xperia Z2 using Tapatalk

Pandadevil
2017-04-26, 17:00
Allt du säger är egentligen att det finns många desperata killar som är beredda att kliva på en krokodil bara för att få lite varmt om kuken, samt att ingen egentligen är ute efter en medelmåtta. Det finns liksom ingen som letar efter en partner som endast utmärker sig genom att vara rakt igenom alldaglig.

För övrigt riktar sig He-Man till tjejer lika mycket som Barbie riktar sig till killar.

Problemet är att du inte ser vad som faktiskt egentligen händer bakom kulisserna. Ditt sätt att hänvisa till dessa som "desperata män" gör dig enbart blind till vad för slags mekanism som faktiskt utspelar sig här.

"Desperata män" kommer alltid per definition existera i ett samhälle där den kvinnliga sexualiteten är fri, då detta möjliggör för kvinnans naturliga preferenser att löpa amok där enbart en liten del av män är direkt sexuellt attraktiva (baserat på vilka preferenser som utvecklades i en värld för många tusen år sedan - dominans, status, fysiska markörer för styrka etc), med andra ord: I ett samhälle där kvinnan är "100% fri att välja" kommer enbart en liten del av män få smaka av den goda kakan (per definition på grund av hypergami) medan en stor del män kommer få slåss om smådelarna således vara "desperata".

Så ja, det är oerhört många "desperata män" där ute men detta är ett direkt resultat av ett icke-optimalt samhällssystem, detta resulterar i att kvinnans sexuella marknadsvärde står sig väldigt högt även fast kvinnan nödvändigtvis inte är särskilt fysiskt (eller personligt) attraktiv - En ful kvinna kan välja friskt, medans en ful (låg status) man inte kan göra det.


Vad som följer är ett samhälle där konkurrensen mellan män blir hårdare och hårdare, detta kommer resultera i att män börjar trycka steroider, söka sig till plastikkirurgi, leta upp "pick up artist strategier" online och leka mer macho för att de läst att det är så en riktig man beter sig.

Endera det, eller så stämplar dom bara ut helt och hållet, spelar tv-spel och röker weed istället och tappar motivation för att avancera i karriären. Vi får ett samhälle med en liten del "top knullare" och en väsentlig del utslagna män, utan fru och familj.


Det nuvarande systemet är väldigt väldigt dåligt och skapar en situation där kvinnorna - i den ålder de är som mest attraktiva, låt säga 16-30 - har ren lekstuga medan konkurrensen bland män är stenhård.

BelowAverage
2017-04-26, 17:08
Problemet är att du inte ser vad som faktiskt egentligen händer bakom kulisserna. Ditt sätt att hänvisa till dessa som "desperata män" gör dig enbart blind till vad för slags mekanism som faktiskt utspelar sig här.

"Desperata män" kommer alltid per definition existera i ett samhälle där den kvinnliga sexualiteten är fri, då detta möjliggör för kvinnans naturliga preferenser att löpa amok där enbart en liten del av män är direkt sexuellt attraktiva (baserat på vilka preferenser som utvecklades i en värld för många tusen år sedan - dominans, status, fysiska markörer för styrka etc), med andra ord: I ett samhälle där kvinnan är "100% fri att välja" kommer enbart en liten del av män få smaka av den goda kakan (per definition på grund av hypergami) medan en stor del män kommer få slåss om smådelarna således vara "desperata".

Så ja, det är oerhört många "desperata män" där ute men detta är ett direkt resultat av ett icke-optimalt samhällssystem, detta resulterar i att kvinnans sexuella marknadsvärde står sig väldigt högt även fast kvinnan nödvändigtvis inte är särskilt fysiskt (eller personligt) attraktiv - En ful kvinna kan välja friskt, medans en ful (låg status) man inte kan göra det.


Vad som följer är ett samhälle där konkurrensen mellan män blir hårdare och hårdare, detta kommer resultera i att män börjar trycka steroider, söka sig till plastikkirurgi, leta upp "pick up artist strategier" online och leka mer macho för att de läst att det är så en riktig man beter sig.

Endera det, eller så stämplar dom bara ut helt och hållet, spelar tv-spel och röker weed istället och tappar motivation för att avancera i karriären. Vi får ett samhälle med en liten del "top knullare" och en väsentlig del utslagna män, utan fru och familj.


Det nuvarande systemet är väldigt väldigt dåligt och skapar en situation där kvinnorna - i den ålder de är som mest attraktiva, låt säga 16-30 - har ren lekstuga medan konkurrensen bland män är stenhård.

Det nuvarande systemet? Syftar du på att kvinnor tillåts ha en fri sexualitet?
Det är imo värt att offra kvinnor och mäns "lika sexuella värde" för att ge kvinnor fri sexualitet.
Du pratar som att du tycker kvinnors sexualitet bör begränsas. Det vore imo bra mycket sämre att begränsa dem och ett steg tillbaka. Ditt argument blir "kvinnors fria sexualitet är dålig för män - så därför borde kvinnor begränsas". Det går lika fint att vända på det "kvinnors begränsade sexualitet är dålig för kvinnor - därför borde inte kvinnor begränsas".
Känns mest patetiskt imo. Jag ser det som att vi män (och kvinnor för den delen) kan välja att ge utlopp eller inte för våra lustar - men vi kan inte styra vad det är vi lustar efter. Det närmsta en man kan komma att styra uppkomsten av sin egen lust är att styra lustets objekt - kvinnan. Det tycker jag verkligen inte man ska försöka göra, fy fan. Bättre i så fall att försöka meditera, leva asketiskt eller något annat flummigt för att kontrollera sin lust.

Vet inte om det är sant, saknar själv tillräcklig livserfarenhet, men en överläkare som föreläste för mig sa en gång att män kan vara tjocka men ändå ha pondus men att det inte funkar för kvinnor. Det var en del FI-folk i klassrummet av kvinnligt kön, men ingen sa emot.

Sant eller inte vågar jag inte säga. Men om jag lyssnar på hur kvinnor pratar med varandra, hur män pratar om kvinnor, hur det fokuseras på kvinnors utseende och kläder i media och hur mycket mer tid kvinnor lägger på mode och smink än män, hur typiska sagor osv är den vackra kvinnan som ska räddas av den starka mannen - det fokuseras imo bra mycket mer på kvinnors utseende.
Sen om kvinnor formas av miljön, detta sociala tryck till att fokusera på sitt utseende, eller om om det är rent biologiskt och det sociala trycket skapats av vår biologi - det blir svårt att sia om och på sätt och vis rätt oviktigt i sammanhanget imo. Här går för mig att konstatera "så här är det", men jag vet inte varför det är så. Det vore kul att veta men jag kan ändå använda observationen oavsett uppkomst.

Sohlsken
2017-04-26, 17:09
Om folk dor i fortid av overvikt sa at det liksom deras liv. Om de har varit tjocka och lyckliga fram tills dess sa ar det deras val. Lakare/doktorer ska absolut fa papeka att deras levnad kan ha en negativ effekt pa livslangden och hur GOTT deras liv kommer att vara.

Jag omger mig med folk som ser ut som jag vill se ut, vilket generellt sett innebar att de ar i god form. Jag soker mig helt enkelt inte till overviktiga/gravt overviktiga manniskor. Jag behover inte papeka for nagon som ar tjock att personen ar tjock mer an de behover papeka att jag springer, bor i en 12.5meters husvagn eller INTE ar tjock. Om nagon vill ha min hjalp till att se, enligt sig sjalv, battre ut sa hjalper jag garna till.

Detta sagt, den dagen jag har barn skulle jag bli urbota forbannad om min unge blir tjock med meningen. Jag vill att de ska leva lange.

Pandadevil
2017-04-26, 17:23
Det nuvarande systemet? Syftar du på att kvinnor tillåts ha en fri sexualitet?

Ja. Med fri sexualitet så tar vi oss sakta med säkert till en situation där djungelns lag råder, där många (tidigare produktiva) män slås ut och tappar motivation till att bidra till ett samhälle de endå inte får ut något av, en stor del utslagna män ökar också våldet i samhället.



Det är imo värt att offra kvinnor och mäns "lika sexuella värde" för att ge kvinnor fri sexualitet.

Ja det kanske du tycker, vad du tycker resulterar dock i i ett sämre samhälle med mer misär och olycka. Med största sannolikhet tycker du bara som du tycker då du inte förstår mekanismerna.


Du pratar som att du tycker kvinnors sexualitet bör begränsas. Det vore imo bra mycket sämre att begränsa dem och ett steg tillbaka.

Nej, att begränsa den är ett absolut måste för att rädda civilisationen från kollaps, det finns inte ett enda samhälle med fri kvinnlig sexualitet som överlevt.

UxpVwBzFAkw

Vänligen skräms inte av den uppenbart provocerande titeln för att locka åt sig uppmärksamhet, se videon och försök förstå logiken bakom det.




Ditt argument blir "kvinnors fria sexualitet är dålig för män - så därför borde kvinnor begränsas".

Inkorrekt, den är dålig för män och kvinnor, den är förödande för samhället i sin helhet.


Det går lika fint att vända på det "kvinnors begränsade sexualitet är dålig för kvinnor - därför borde inte kvinnor begränsas".

Begränsad kvinnlig sexualitet är inte dålig för kvinnor. Likväl som ett barns begränsade frihet inte är dåligt för barnet. 100% frihet betyder inte att det är optimalt.




Känns mest patetiskt imo.

Ja, jag baserar dock mina åsikter i logik, inte känslor.


Jag ser det som att vi män (och kvinnor för den delen) kan välja att ge utlopp eller inte för våra lustar - men vi kan inte styra vad det är vi lustar efter.


Vi kan med ett reglerat samhälle styrka till stor del vad kvinnor attraheras av, utan att medvetet göra detta kommer den naturliga darwinistiska kvinnliga lusten och dominera och denna lust tar oss sakta men säkert till ett samhälle med djungelns lag där män ska vara dominanta, våldsamma och aggressiva.



Det närmsta en man kan komma att styra uppkomsten av sin egen lust är att styra lustets objekt - kvinnan. Det tycker jag verkligen inte man ska försöka göra, fy fan.

Det har fungerat under en överväldigad majoritet av människans historia, i väst har vi under de senaste decennierna slutat med detta och vi håller just nu på att gå under, samtidigt hos andra kulturer där sexualiteten är kraftigt begränsad så fullständigt blomstrar befolkningen och rent matematiskt kommer den att dominera våran om detta får fortsätta.


Återigen, för mycket "muh feelz", för lite logik.

Diomedea exulans
2017-04-26, 17:31
Ja. Med fri sexualitet så tar vi oss sakta med säkert till en situation där djungelns lag råder, där många (tidigare produktiva) män slås ut och tappar motivation till att bidra till ett samhälle de endå inte får ut något av, en stor del utslagna män ökar också våldet i samhället.




Ja det kanske du tycker, vad du tycker resulterar dock i i ett sämre samhälle med mer misär och olycka. Med största sannolikhet tycker du bara som du tycker då du inte förstår mekanismerna.



Nej, att begränsa den är ett absolut måste för att rädda civilisationen från kollaps, det finns inte ett enda samhälle med fri kvinnlig sexualitet som överlevt.

UxpVwBzFAkw

Vänligen skräms inte av den uppenbart provocerande titeln för att locka åt sig uppmärksamhet, se videon och försök förstå logiken bakom det.





Inkorrekt, den är dålig för män och kvinnor, den är förödande för samhället i sin helhet.



Begränsad kvinnlig sexualitet är inte dålig för kvinnor. Likväl som ett barns begränsade frihet inte är dåligt för barnet. 100% frihet betyder inte att det är optimalt.





Ja, jag baserar dock mina åsikter i logik, inte känslor.



Vi kan med ett reglerat samhälle styrka till stor del vad kvinnor attraheras av, utan att medvetet göra detta kommer den naturliga darwinistiska kvinnliga lusten och dominera och denna lust tar oss sakta men säkert till ett samhälle med djungelns lag där män ska vara dominanta, våldsamma och aggressiva.




Det har fungerat under en överväldigad majoritet av människans historia, i väst har vi under de senaste decennierna slutat med detta och vi håller just nu på att gå under, samtidigt hos andra kulturer där sexualiteten är kraftigt begränsad så fullständigt blomstrar befolkningen och rent matematiskt kommer den att dominera våran om detta får fortsätta.


Återigen, för mycket "muh feelz", för lite logik.

Så vad föreslår du? Arrangerade äktenskap + förbud av sex utanför äktenskapet?

BelowAverage
2017-04-26, 17:33
Det finns mycket som "har fungerat". Det fungerade utmärkt för romarna att ha en ekonomi baserad på militär erövring och ständig tillväxt och därmed tillgång till färska slavar - först när riket blev så stort att det inte fort nog kunde expandera utåt för att täcka behovet av nya slavar fick riket problem.
Eftersom slavekonomi kan fungera väldigt bra, innebär detta att vi bör ha en slavekonomi?

Att kontrolllera kvinnors sexualitet är imo inte förenligt med demokrati och jag tycker demokrati är det minst dåliga systemet.
Jag köper ditt ställningstagande att rent biologiskt kanske styrd sexualitet vore bättre ur vissa samhällsaspekter, jag tror också det för med sig dåliga saker. Jag tror inte alla kvinnor skulle bli lyckligare om de tvingades gifta sig med någon. Snarare du som lämnar logiken bakom dig och helhjärtat följer "den enda, logiska bästa och sanna vägen".
Vi borde sträva efter att utvecklas ifrån ett samhälle med styrda kvinnor och göra det bästa vi kan av detta.
Och det är väl faktiskt vad vi gör också i någon mån, tror du står ganska ensam i din åsikt, även om den inte måste vara fel för det.

Jag ids faktiskt inte se youtubefilmer hit och dit just nu. Sammanfatta gärna vad den försöker säga om det är så bra och du förstått budskapet.

Och detta börjar i vanlig ordning kännas OT, sorry. Kan inte låta bli att svara på saker jag tycker är fel >.<

TranceII
2017-04-26, 17:39
Ja det kanske du tycker, vad du tycker resulterar dock i i ett sämre samhälle med mer misär och olycka. Med största sannolikhet tycker du bara som du tycker då du inte förstår mekanismerna.


Det västerländska samhället är det bästa samhället någonsin.


Nej, att begränsa den är ett absolut måste för att rädda civilisationen från kollaps, det finns inte ett enda samhälle med fri kvinnlig sexualitet som överlevt.

Förutom vårat.


Ja, jag baserar dock mina åsikter i logik, inte känslor.


Du nästan helt känslostyrd som de flesta andra med åsikter som dessa. Du söker information som skall bekräfta din problematiska relation till kvinnor och samhället. Det är absolut ingen fakta bakom men precis som t.ex. konspirationsteoretiker så försöker du intala dig själv att de bygger på objektiv fakta.


Angående topic så tycker jag inte det. Det är t.ex. väldigt ohälsosamt att vara ensam men få skulle tycka det var en bra idé att börja håna ensamma människor trots att det kanske skulle tvinga några att bli mer sociala eller till och med träffa någon att bli ihop med.

Yes
2017-04-26, 18:05
Påminner om en del ur Asimovs "I, Robot".

Ett par tekniker har fått i uppdrag att sätta ihop en ny robotmodell på en rymdbas. Därefter ska de lära upp roboten i hur man driver rymdbasen och underhåller generatorn som håller basen vid liv.

Roboten visar sig vara en nyfiken rackare som ställer frågor kring livet, universum och allting: "Var kommer jag ifrån?", "Vad finns där ute?"

Koncepet med universum framstår givetvis som helt befängt. Skulle de där små ljusprickarna utanför fönstret vara enorma eldklot flera miljarder mil bort? Kom igen! Det är såklart bara något som hänger utanpå fönstret för att vara fint att titta på.

Är det verkligen människor som byggt roboten? Hur skulle det ens vara möjligt? Människor är ju uppenbarligen mindre avancerade och mindre intelligenta än roboten - de är sköra, klena och dumma. Klart de inte kan bygga en så avancerad maskin som roboten!

Teknikerna försöker tala roboten till rätta, men det är inte särskilt svårt att slå hål på deras argument. Var finns bevisen? Vad finns det som säger att deras världsbild inte är annat en en fantasi för att skydda deras sköra psyken?

Roboten bestämmer sig tillslut för att spärra delar av rymdstationen för människorna. De är ju uppenbart tossiga. Stationen och roboten själv kan inte ha kommit från någonting annat än det högsta av väsen, det som håller allt vid liv - generatorn! Eftersom människornas galenskap kan hota generatorn måste de hållas därifrån, medan roboten själv måste tjäna den stora generatorguden.

Poängen är att du kan härleda hur tokiga saker som helst från logik. Särskilt om du är ett robot-troll.

svenbanan
2017-04-26, 18:12
Välkommen till Kolozzeum. :naughty:

Ja, vad kul att en helt ny deltagare har hittat hit. Men vad konstigt att hen inte har gjort några inlägg i träningsdelen ännu. *facepalm*

Starke75an
2017-04-26, 19:41
En kompis till mig fick diabetes förra sommare. Av just övervikt. Faan va jobbigt.

Han har som mest vägt 156. Nu stax över 100.

C.E.J.
2017-04-26, 19:50
Det är fel att fat shame:a kvinnor med rätt sorts kurvor som väger under, säg, 90kg.

Micke Persson
2017-04-26, 20:17
Det västerländska samhället är det bästa samhället någonsin. Ja, och under vilka premisser skapades detta? De vi lever under idag?? :smash:



Förutom vårat.

Som e påväg uppåt eller som har peakat och är påväg nedåt...??? *gah!*

Pandadevil
2017-04-26, 20:42
Så vad föreslår du? Arrangerade äktenskap + förbud av sex utanför äktenskapet?

Lösningen är jag inte säker vad är den bästa, men som det är nu, det kommer inte hålla. Endera blir det någon form av krig, "revolution" eller liknande, men ett samhälle med ständigt ökade utslagna män som inte får någon familj/barn att försörja och kärlek från en kvinna, det kommer med tiden krakelera totalt.

TranceII
2017-04-26, 20:44
Ja, och under vilka premisser skapades detta? De vi lever under idag?? :smash:


Sedan kvinnans sexuella frigörelse har västvärlden bara blivit bättre. Enorma saker har åstakommits sedan 50-talet och Europa/Väst har bara gått mot att bli säkrare och rikare.

Visst kan man klaga över terrordåd och se problem med flyktingvågen in i Europa men den är knappast på grund av sexuell frigörelse utan mer att man tyckte det var smidigt att bomba sönder stabila, om än dåliga, länder. Samt att man är allierad med länder som vill sprida en ideologi som till mycket går ut på att kontrollera kvinnors sexualitet.


Som e påväg uppåt eller som har peakat och är påväg nedåt...??? *gah!*

Sådana som du brukar säga att det är påväg neråt bara för att vi tar in massa män från länder där man anser att kvinnans sexualitet bör kontrolleras och att det förstör allt.

BelowAverage
2017-04-26, 20:45
Ja, och under vilka premisser skapades detta? De vi lever under idag?? :smash:




Som e påväg uppåt eller som har peakat och är påväg nedåt...??? *gah!*

Men domedagsförebådande *gah!*
Givetvis har allt i samhället blivit sämre och samhället är på väg käpprätt åt skogen, för att Sverige haft invandring och för att kvinnor får ha en fri sexualitet?

Det roliga är att ni som är mot kvinnors fria sexualitet (och invandring?) också ofta har mycket emot islam. Men tittar man på jämställdhet mellan könen globalt är det minst jämlikt i mellanöstern och nordafrika - muslimska länder.
Ni har nog mer gemensamt med de däringa muslimanerna än ni tror, kanske borde ni anamma sharia och krama om era bröder? :)

Ni är lika fast i medeltiden som ni hävdar att de är imo.

Snubben
2017-04-26, 20:46
Lösningen är jag inte säker vad är den bästa, men som det är nu, det kommer inte hålla. Endera blir det någon form av krig, "revolution" eller liknande, men ett samhälle med ständigt ökade utslagna män som inte får någon familj/barn att försörja och kärlek från en kvinna, det kommer med tiden krakelera totalt.

Eller så är det bara naturligt urval i all sin prakt.

Pandadevil
2017-04-26, 20:49
Det finns mycket som "har fungerat". Det fungerade utmärkt för romarna att ha en ekonomi baserad på militär erövring och ständig tillväxt och därmed tillgång till färska slavar - först när riket blev så stort att det inte fort nog kunde expandera utåt för att täcka behovet av nya slavar fick riket problem.
Eftersom slavekonomi kan fungera väldigt bra, innebär detta att vi bör ha en slavekonomi?


Ett system där kvinnans naturliga sexuella preferenser får "löpa amok" har aldrig fungerat, det går direkt mot ett civiliserat samhälle, det öppnar grindarna till direkt darwinism där en liten del män får enorma reproduktionsmöjligheter medan en väldigt stor del blir utan helt och hållet.




Att kontrolllera kvinnors sexualitet är imo inte förenligt med demokrati och jag tycker demokrati är det minst dåliga systemet.

Demokrati har väldigt många nackdelar, ej säker på om jag håller med att det är det mest optimala. En "kontroll" betyder nödvändigtvis inte en direkt kontroll, snarare en reglering av systemet så att det sker automatiskt.




Jag köper ditt ställningstagande att rent biologiskt kanske styrd sexualitet vore bättre ur vissa samhällsaspekter, jag tror också det för med sig dåliga saker. Jag tror inte alla kvinnor skulle bli lyckligare om de tvingades gifta sig med någon. Snarare du som lämnar logiken bakom dig och helhjärtat följer "den enda, logiska bästa och sanna vägen".

Ingen har sagt att alla kvinnor skulle bli lyckligare, vad som sägs är att män och kvinnor - samhället i sin helhet - skulle fungera bättre, med både gladare män och kvinnor. Det handlar heller inte om att tvinga någon till något, istället kan man sätta upp ett system där varje man har ett attraktionsvärde för kvinnor men då fungerar det inte att vara "jämställda", då jämställdhet går direkt mot den kvinnliga hypergamin där hon vill ha en hane som är bättre än henne (och andra).



Vi borde sträva efter att utvecklas ifrån ett samhälle med styrda kvinnor och göra det bästa vi kan av detta.
Och det är väl faktiskt vad vi gör också i någon mån, tror du står ganska ensam i din åsikt, även om den inte måste vara fel för det.


Om något utvecklas vi inte över huvud taget just nu, fler och fler män slås ut och de samlas i högvis på internetforum. Ironiskt nog har de feministiska värderingarna som införts i samhället resulterat i mycket högre bitterhet och "kvinnohat", och det kommer att fortsätta.

Att många inte håller med mig är inte direkt förvånande, människan är ett flockdjur och en överväldigad majoritet följer vara konsensus utan att några vidare egentliga reflektioner, någon logik bakom resonemangen finns det sällan, "allas lika värde!!", "jämställdhet hurra!!".




Jag ids faktiskt inte se youtubefilmer hit och dit just nu. Sammanfatta gärna vad den försöker säga om det är så bra och du förstått budskapet.
<

Se den när du får tid eller lust.

WHITEFOLKS
2017-04-26, 20:54
Men domedagsförebådande *gah!*
Givetvis har allt i samhället blivit sämre och samhället är på väg käpprätt åt skogen, för att Sverige haft invandring och för att kvinnor får ha en fri sexualitet?

Det roliga är att ni som är mot kvinnors fria sexualitet (och invandring?) också ofta har mycket emot islam. Men tittar man på jämställdhet mellan könen globalt är det minst jämlikt i mellanöstern och nordafrika - muslimska länder.
Ni har nog mer gemensamt med de däringa muslimanerna än ni tror, kanske borde ni anamma sharia och krama om era bröder? :)

Ni är lika fast i medeltiden som ni hävdar att de är imo.

Inga problem med kvinnlig sexuell frigörelse, det är bara vanliga mänskliga rättigheter att få bestämma över sig själv typ. För äkta frigörelse bör man även inse att folk kanske inte håller med dig för att du har rätt utan för att få ligga och med allt vad detta innebär i form av bekräftelse och ifrågasättande av fenomen, för sin egna personliga intellektuella utvecklings skull. Eller ja, man kanske är glad att få leva i en illusion och det är väl ok det också, så länge man väljer.

Pandadevil
2017-04-26, 20:55
Det västerländska samhället är det bästa samhället någonsin.

Det västländska samhället blev det bästa samhälle någonsin tack vare konceptet om kärnfamiljen och en kvinna för varje man, sedan den "sexuella revolutionen" har det sakta men säkert gått ut för och vad vi nu ser är ett samhälle som håller på att brytas samman helt och hållet.


Förutom vårat.

Se ovan.



Du nästan helt känslostyrd som de flesta andra med åsikter som dessa. Du söker information som skall bekräfta din problematiska relation till kvinnor och samhället. Det är absolut ingen fakta bakom men precis som t.ex. konspirationsteoretiker så försöker du intala dig själv att de bygger på objektiv fakta.


Jag är utan den minsta tvekan mer påläst om ämnet än en överväldigad majoritet av "vanliga människor" som bara följer det de hör på tv och ser i tidningen, "feminism javisst!", "allas lika värde!!", "kvinnlig rösträtt hurra!!".

Min åsikt är ett resultat av informationen jag samlat på mig, jag skaffade inte åsikterna före - snarare helt och totalt tvärtom, faktiskt.

Vad gulligt att du börjar yra om "konspirationsteorier" när det de facto handlar om mänsklig natur och det finns en hel drös med vetenskapliga avhandlingar och evolutionsteoretiska resonemang som stödjer det jag säger. Om inte annat är det bara att titta ut i nuvarande samhälle för att se vad som händer när den kvinnliga sexualiteten släpps helt fri.


Förresten, du som gillar Sam Harris, hans senaste podcast med Charles Murray om IQ skulle nog vara något för dig, kan minnas det var du som yrade om att IQ skillnader var "psuedovetenskap".

Pandadevil
2017-04-26, 21:00
Eller så är det bara naturligt urval i all sin prakt.

Det stämmer till fullo, naturlig urval , djungelns lag. Den starkaste, aggressivaste, våldsammaste och mest brutalaste blir sedd som sexigast, när kvinnorna blir runt 30-35 ska de gifta sig och då tar dem valfri "lugn snäll kille" som haft 1 sexuell partner innan medan kvinnan i fråga ridit karusellen sen hon var 13 år gammal, kvinnan i fråga tänder inte sexuellt på killen och snart brakar det upp enorma problem i relationen. Männen blir bittra för att när brudarna är unga går de bara efter de "tuffa grabbarna" och samlar ihop ett 50-tal sexuella partners som killarna sedan äcklas av när de själva inte har någon sexuell erfarenhet alls att tala om.

Jag tränar BJJ med ett gäng anabola-juggar förövrigt och mängden av snygga damer dessa "farliga killar" drar till sig är något så extremt att jag aldrig sett något liknande, samtidigt sitter Kalle 23 oskuld och studerar till civilingenjör för att en dag förhoppningsvis få en av dessa tjejer när de är färdiga "med sitt roliga".

Systemet är just nu helt bisarrt, faktiskt.

TranceII
2017-04-26, 21:00
Det västländska samhället blev det bästa samhälle någonsin tack vare konceptet om kärnfamiljen och en kvinna för varje man, sedan den "sexuella revolutionen" har det sakta men säkert gått ut för och vad vi nu ser är ett samhälle som håller på att brytas samman helt och hållet.




Se ovan.




Jag är utan den minsta tvekan mer påläst om ämnet än en överväldigad majoritet av "vanliga människor" som bara följer det de hör på tv och ser i tidningen, "feminism javisst!", "allas lika värde!!", "kvinnlig rösträtt hurra!!".

Min åsikt är ett resultat av informationen jag samlat på mig, jag skaffade inte åsikterna före - snarare helt och totalt tvärtom, faktiskt.

Vad gulligt att du börjar yra om "konspirationsteorier" när det de facto handlar om mänsklig natur och det finns en hel drös med vetenskapliga avhandlingar och evolutionsteoretiska resonemang som stödjer det jag säger. Om inte annat är det bara att titta ut i nuvarande samhälle för att se vad som händer när den kvinnliga sexualiteten släpps helt fri.


Förresten, du som gillar Sam Harris, hans senaste podcast med Charles Murray om IQ skulle nog vara något för dig, kan minnas det var du som yrade om att IQ skillnader var "psuedovetenskap".

1. Nej, du är inte påläst och nej du har inte koll på verkligheten. Det är inte direkt ovanligt att vissa snöar in sig extremt på vissa ämnen och åsikter och sedan upphöjer det som sanning. Konspirationsteorier, miljörörelser, islamister, kultmedlemmar eller vad som helst. Det är ofta också rätt omöjligt att ha en diskussion med sådana så jag lägger ner. Det är dessutom fel tråd för det.
2. Nej, jag har inte sagt att IQ-skillnader är "pseudovetenskap".

R0B
2017-04-26, 21:02
Är det inte bättre du lägger tid på körkortsutbildning istället?

Uppenbarligen har du redan cementerat din världsbild och ingen annan här verkar ge så mycket för den så, ja, varför inte lägga lite tid på något som kan hjälpa dig komma på banan istället och få dig att verka lite mer attraktiv ute i samhället / jobb sektorn istället för att slå huvudet i väggen här med alla oss oupplysta. Du har ju försökt bra länge utan att få gehör.

Pandadevil
2017-04-26, 21:03
1. Nej, du är inte påläst och nej du har inte koll på verkligheten.

Oj vilket lysande argument, nu övertygade du mig (och alla andra) om din enorma kunskap :naughty:


Det är inte direkt ovanligt att vissa snöar in sig extremt på vissa ämnen och åsikter och sedan upphöjer det som sanning. Konspirationsteorier, miljörörelser, islamister, kultmedlemmar eller vad som helst. Det är ofta också rätt omöjligt att ha en diskussion med sådana så jag lägger ner. Det är dessutom fel tråd för det.


Ja det är klart du lägger ned, givetvis också avslutningsvis med "du är bara en insnöad konspirationsteoretiker" och någon random hänvisning till "miljörörelser och kultmedlemmar".

.. Detta är vad som händer när en ideologiskt övertygad hjärna blir bemött med faktisk logik och vetenskap.

Pandadevil
2017-04-26, 21:05
Är det inte bättre du lägger tid på körkortsutbildning istället?

Uppenbarligen har du redan cementerat din världsbild och ingen annan här verkar ge så mycket för den så, ja, varför inte lägga lite tid på något som kan hjälpa dig komma på banan istället och få dig att verka lite mer attraktiv ute i samhället / jobb sektorn istället för att slå huvudet i väggen här med alla oss oupplysta. Du har ju försökt bra länge utan att få gehör.

Jag har haft körkort i snart 10 år. Min världsbild är cementerad ja, såklart, den är korrekt och det har jag kommit fram till genom att noga undersöka det hela, en majoritet av människor lägger aldrig någon vidare tanke på det utan flyter bara med massan. Jag argumenterar för min världsbild, ni gör det samma.

Snubben
2017-04-26, 21:13
Det stämmer till fullo, naturlig urval , djungelns lag. Den starkaste, aggressivaste, våldsammaste och mest brutalaste blir sedd som sexigast, när kvinnorna blir runt 30-35 ska de gifta sig och då tar dem valfri "lugn snäll kille" som haft 1 sexuell partner innan medan kvinnan i fråga ridit karusellen sen hon var 13 år gammal, kvinnan i fråga tänder inte sexuellt på killen och snart brakar det upp enorma problem i relationen. Männen blir bittra för att när brudarna är unga går de bara efter de "tuffa grabbarna" och samlar ihop ett 50-tal sexuella partners som killarna sedan äcklas av när de själva inte har någon sexuell erfarenhet alls att tala om.


Jaha, och? If you snooze you loose. Då får de "snälla mysiga killarna" leverera något som inte de mest aggresiva [...] kan.


Jag tränar BJJ med ett gäng anabola-juggar förövrigt och mängden av snygga damer dessa "farliga killar" drar till sig är något så extremt att jag aldrig sett något liknande, samtidigt sitter Kalle 23 oskuld och studerar till civilingenjör för att en dag förhoppningsvis få en av dessa tjejer när de är färdiga "med sitt roliga".

Systemet är just nu helt bisarrt, faktiskt.

Kalle 23 kommer ha en inkomst som anabola-juggarna aldrig kommer i närheten av när Kalle är färdigpluggad. När Kalle är färdigpluggad har han spenderat X år på universitet där majoriteten är kvinnor. Kalle kommer efter sin studietid troligtvis redan ha en partner, alt. skaffa en relativt snabbt då hans inkomst, bil, hus, kläder, utbildning, etc. kommer få anabola-juggarna att framstå som små pojkar.

I det här är det naturliga urvalet helt underbart. Anabola-juggarna kommer slåss mot varande och attrahera "honor" som inte premier utbildning, eller en man som arbetar för något. När sedan anabolajuggarna sitter i sin HR alt. är dömda för brott så sitter den utbildade i en villa, med fru och barn, där båda drar in $$$ och har ett säkrare och tryggare liv, vilket leder till att deras barn gör bättre från sig än anabola-juggens barn gör.

Osvold
2017-04-26, 21:20
.. Detta är vad som händer när en ideologiskt övertygad hjärna blir bemött med faktisk logik och vetenskap.

Kan du inte berätta igen hur den mänskliga evolutionen går till?

Pandadevil
2017-04-26, 21:34
Jaha, och? If you snooze you loose. Då får de "snälla mysiga killarna" leverera något som inte de mest aggresiva [...] kan.


"Leverera något som inte de mest aggressiva kan", denna respons tyder starkt på att du fortfarande inte förstått ett dugg.


Kalle 23 kommer ha en inkomst som anabola-juggarna aldrig kommer i närheten av när Kalle är färdigpluggad. När Kalle är färdigpluggad har han spenderat X år på universitet där majoriteten är kvinnor. Kalle kommer efter sin studietid troligtvis redan ha en partner, alt. skaffa en relativt snabbt då hans inkomst, bil, hus, kläder, utbildning, etc. kommer få anabola-juggarna att framstå som små pojkar.

"Anabola-juggarna" har från ålder 13 tack vare sin badboy attityd och aggressivitet (djungelns lag) fått sex och bekräftelse av massvis med snygga kvinnor i sina absolut attraktivaste år, när anabola-juggarna är 35 har de hela sin ungdom av sex och action att titta tillbaka på medan Kalle inte har något annat än sitt jobb och möjligtvis halvfeta 33åriga fru som i hemlighet avskyr hans mesiga beta-attityd och som har en 20årig historia av kukridning av "de roliga killarna!!".


I det här är det naturliga urvalet helt underbart. Anabola-juggarna kommer slåss mot varande och attrahera "honor" som inte premier utbildning, eller en man som arbetar för något. När sedan anabolajuggarna sitter i sin HR alt. är dömda för brott så sitter den utbildade i en villa, med fru och barn, där båda drar in $$$ och har ett säkrare och tryggare liv, vilket leder till att deras barn gör bättre från sig än anabola-juggens barn gör.

Ja, om det ändå vore så väl. I verkligheten hamnar ingenjörskalle på flashback där han är självmordsbenägen då han nu är 33, har bra utbildning men kvinnorna är inte sexuellt attraherad av honom. Pengar/utbildning är helt enkelt inte särskilt attraktivt längre då kvinnor kan tjäna sina egna pengar, de är därmed fullt kapabla att fortsätta leva ut sina vildaste sexuella fantasier med aggressiva våldsmän.

Fenomenet är mycket väl uppmärksammat, till och med så att man skapat små comics av det, här är ett par roliga:

http://2.bp.blogspot.com/-IgFWrbeQ-7U/VQEovTR13lI/AAAAAAAAAIA/pNNoM_yZqa0/s1600/cartoon1.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-nEsFd6ertkY/VOXqTw2X8ZI/AAAAAAAAACI/aZpCisWsFX8/s1600/cartoon7.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-rSVMLJUSuDk/VQEqTjWH3LI/AAAAAAAAAIg/YaNdBnE6PBk/s1600/Cartoon5.jpg

Pandadevil
2017-04-26, 21:34
Kan du inte berätta igen hur den mänskliga evolutionen går till?

Nej, det får du faktiskt ta reda på själv, testa google.

Snubben
2017-04-26, 21:48
"Leverera något som inte de mest aggressiva kan", denna respons tyder starkt på att du fortfarande inte förstått ett dugg.



"Anabola-juggarna" har från ålder 13 tack vare sin badboy attityd och aggressivitet (djungelns lag) fått sex och bekräftelse av massvis med snygga kvinnor i sina absolut attraktivaste år, när anabola-juggarna är 35 har de hela sin ungdom av sex och action att titta tillbaka på medan Kalle inte har något annat än sitt jobb och möjligtvis halvfeta 33åriga fru som i hemlighet avskyr hans mesiga beta-attityd och som har en 20årig historia av kukridning av "de roliga killarna!!".



Ja, om det ändå vore så väl. I verkligheten hamnar ingenjörskalle på flashback där han är självmordsbenägen då han nu är 33, har bra utbildning men kvinnorna är inte sexuellt attraherad av honom. Pengar/utbildning är helt enkelt inte särskilt attraktivt längre då kvinnor kan tjäna sina egna pengar, de är därmed fullt kapabla att fortsätta leva ut sina vildaste sexuella fantasier med aggressiva våldsmän.

Fenomenet är mycket väl uppmärksammat, till och med så att man skapat små comics av det, här är ett par roliga:

http://2.bp.blogspot.com/-IgFWrbeQ-7U/VQEovTR13lI/AAAAAAAAAIA/pNNoM_yZqa0/s1600/cartoon1.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-nEsFd6ertkY/VOXqTw2X8ZI/AAAAAAAAACI/aZpCisWsFX8/s1600/cartoon7.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-rSVMLJUSuDk/VQEqTjWH3LI/AAAAAAAAAIg/YaNdBnE6PBk/s1600/Cartoon5.jpg

https://i.ytimg.com/vi/oe9uK9QGCUI/mqdefault.jpg

R0B
2017-04-26, 21:59
Jag har haft körkort i snart 10 år. Min världsbild är cementerad ja, såklart, den är korrekt och det har jag kommit fram till genom att noga undersöka det hela, en majoritet av människor lägger aldrig någon vidare tanke på det utan flyter bara med massan. Jag argumenterar för min världsbild, ni gör det samma.

Jag är högst tveksam.

Din världsbild är väldigt väldigt smal.

Nej jag argumenterar inte för min världsbild, jag är fullt upptagen med annat för att ha tid med det. Och inget intresse att göra det heller. Lägger min energi på att få ut så mycket profit som möjligt av den värld och system som jag nu är dömd att leva i istället för att gnälla och klaga över hur den ser ut eller diskuterar hur den borde se ut. Förändra spelet är svårt, att spela spelet och få ut så mycket som möjligt är mycket lättare.

Tolkia
2017-04-27, 05:35
Jag är rätt tveksam till att fatshameing skulle vara en effektiv metod för andra än enstaka individer. Vi borde ju se något resultat även på samhällsnivå vid det här laget i så fall, tycker jag (t.ex. i den småstad där jag nu bor, där beteendet är högst levande och har så varit sedan jag var barn, vilket är rätt länge sedan). Shameing överhuvudtaget (förekommer ju på många plan och inte bara när det gäller övervikt) verkar inte vara särskilt effektivt på ett generellt plan, tycker jag.

Bärsärk
2017-04-27, 05:55
Problemet är ju inte deras övervikt, problemet är ju att de troligtvis vet om att det är ett problem men inte gör något åt det.

Det om något är ju skrämmande.

Grahn
2017-04-27, 06:40
Då alla människor är olika funtade fungerar inte samma metod på alla, så att gå fram aggressivt kan få katastrofala resultat om man inte anser att personen försvinner från ens omgivning på ett eller annat sätt som positivt då förstås.

Problemet är väl som med mycket anat nu att gränsen för vad som är "fat shaming" blivit lite extrem, att påpeka att någon äter/lever på ett sätt som gett dem en ohälsosam övervikt är inte mer dramatiskt än att påpeka för en rökare att det är ett riskbeteende. En läkare som konsulteras i egenskap av detta torde räknas som ombedd medans killen bakom dig i lunchkön på mellanstadiet troligen inte är ombedd.

Att oombedd kommentera folks hälsoutsikter eller att peka finger och skratta är knappast acceptabelt beteende även om det i sällsynta fall skulle motivera någon. Det är heller inte okej att pryla upp svaga individer i motiverande syfte, det leder bara till onödig väntan på en ledig skivstång!

Ladugårdsdörr
2017-04-27, 07:17
Jag gillar inte att man går på enskilda individer. Bättre då att ta aktion mot de feta svin som tjänar pengar på detta: producenter, säljare och restauranger. Bränn McDonalds och vält en godishylla för folkhälsans skull!

Snubben
2017-04-27, 07:51
Jag gillar inte att man går på enskilda individer. Bättre då att ta aktion mot de feta svin som tjänar pengar på detta: producenter, säljare och restauranger. Bränn McDonalds och vält en godishylla för folkhälsans skull!

Vore det inte bäst att arbeta mot båda? T.ex. Höjda skatt för "skit" och kunskap/stöd för de som vill förändra sin situation?

ARMSTARK
2017-04-27, 08:00
Ett sätt att påverka folkhälsan vore att höja priserna på "onyttig mat" och sänka på "nyttig", nu är det tyvärr dyrare att äta "nyttigt".

Grahn
2017-04-27, 11:57
Ett sätt att påverka folkhälsan vore att höja priserna på "onyttig mat" och sänka på "nyttig", nu är det tyvärr dyrare att äta "nyttigt".

Ogillar på ren princip sånt :D däremot är det väl inte självklart att matmosen på 12% ska tillämpas på alla typer av livsmedel. Vet inte varför det skulle irritera mig mindre men det gör det.

Macroman
2017-04-27, 12:23
Det är fel att fat shame:a kvinnor med rätt sorts kurvor som väger under, säg, 90kg.

Har svårt att se rimligheten att ngn kvinna ska väga över 65 kg. Extremt stora och långa undantagna givetvis.

WHITEFOLKS
2017-04-27, 12:26
Ett sätt att påverka folkhälsan vore att höja priserna på "onyttig mat" och sänka på "nyttig", nu är det tyvärr dyrare att äta "nyttigt".

Det är inte direkt dyrare att äta "nyttigt", det är dock dyrare att äta "trendigt". Jämför man mellan hotdogs och laxfile så är laxen dyrare. Jämför man mellan baljväxter och generella halvfabrikat så är baljväxterna billigare.

ARMSTARK
2017-04-27, 12:32
Det är inte direkt dyrare att äta "nyttigt", det är dock dyrare att äta "trendigt". Jämför man mellan hotdogs och laxfile så är laxen dyrare. Jämför man mellan baljväxter och generella halvfabrikat så är baljväxterna billigare.

Jag äter mycket grönsaker och jämför man mättnad så är det knappt jämförbart öht, en rap och en fis så är man hungrig igen. Pasta med falukorv står man sig på i timmar.

upperkatt
2017-04-27, 12:32
Ett sätt att påverka folkhälsan vore att höja priserna på "onyttig mat" och sänka på "nyttig", nu är det tyvärr dyrare att äta "nyttigt".

Ja, man kan ju pröva att ta bort momsen på frukt&grönt i alla fall. Svårt att tro att det är nödvändigt med mer skatt i Sverige.

Yes
2017-04-27, 12:38
Det är inte direkt dyrare att äta "nyttigt", det är dock dyrare att äta "trendigt". Jämför man mellan hotdogs och laxfile så är laxen dyrare. Jämför man mellan baljväxter och generella halvfabrikat så är baljväxterna billigare.
Ja, eller matlåda med kycklingfilé, ris och lite grönsaker till lunch eller köpa nåt färdigt alternativt äta ute.

För övrigt beror de påstådda folkhälsoproblemen på att vi är friskare och lever i genomsnitt mycket längre idag än vad vi gjorde förr. Därav fler med diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar osv.

"Folkhälsa" är en socialistisk runkbulle.

WHITEFOLKS
2017-04-27, 12:43
Ja, man kan ju pröva att ta bort momsen på frukt&grönt i alla fall. Svårt att tro att det är nödvändigt med mer skatt i Sverige.

Ja men det blir lite av en annan diskussion, det går redan nu att äta "nyttigt" och "billigt", några procent hit och dit är inte det som gör skillnaden, folk spenderar redan MER pengar på SÄMRE varor.

WHITEFOLKS
2017-04-27, 12:44
Ja, eller matlåda med kycklingfilé, ris och lite grönsaker till lunch eller köpa nåt färdigt alternativt äta ute.

För övrigt beror de påstådda folkhälsoproblemen på att vi är friskare och lever i genomsnitt mycket längre idag än vad vi gjorde förr. Därav fler med diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar osv.

"Folkhälsa" är en socialistisk runkbulle.

Ja för mig känns det mest som kostnaden används som argument eftersom det är lite svårare att angripa än lathet, även om det sedan inte är dyrare.

BelowAverage
2017-04-27, 14:27
Ett sätt att påverka folkhälsan vore att höja priserna på "onyttig mat" och sänka på "nyttig", nu är det tyvärr dyrare att äta "nyttigt".

Ogillar på ren princip sånt :D däremot är det väl inte självklart att matmosen på 12% ska tillämpas på alla typer av livsmedel. Vet inte varför det skulle irritera mig mindre men det gör det.

Mjae. Nu är jag ju överlag rätt ärkesocialistisk, men jag tycker det känns väldigt fel och rätt fascistiskt att på ekonomiska vägar försöka tvinga folk att äta vad som just nu anses nyttigt. Rimmar också illa med den fria marknaden.
Vilken svensson som helst har råd att äta enkelt, billigt och nyttigt. Det handlar imo rätt lite om pengar och mer om hur mycket tid och framförallt tanke man är beredd att ägna åt mat. Oavsett hur mycket man tjänar arbetar man oftast 40timmars veckor, och ofta verkar de högavlönade snarare arbeta fler timmar dvs ännu mindre tid åt matlagning. Dvs de med mycket pengar borde snarare äta mindre nyttigt, kan jag på sätt och vis tycka. Men det stämmer inte.
Man vill äta det som är gott och det som är smidigt tillgängligt, pris är ett plus. Nyttig och billig mat är inte lika lätt att göra god. Vet inte när vi plötsligt började kräva att mat ska vara tillräckligt god och varierad i smak (men inte näring), en tid räckte det mer eller mindre att öht få mat.

Vill man äta nyttigt kan man det, oavsett inkomst.
Vill man sluta vara fet kan man det. Och det är inte som att det redan nu inte finns incentiv att vara vältränad; det anses mer attraktivt, man får bättre hälsa, orkar mer, och mår även bättre psykiskt av det. Det är rätt mycket morot. Likförbannat bedöms det ofta "inte värt det" för att träna är för jobbigt eller tar tid från saker man hellre ägnar sig åt. Den uppoffringen tror jag är svår att relativisera, och tjockisskatt eller liknande påhitt tror jag inte lär hjälpa feta att kliva över tröskeln och börja träna.

wintersnowdrift
2017-04-27, 14:58
Om någon har missat att fetma är en hälsorisk så måste vederbörande ha levt under en sten de senaste 30 åren, alternativt ha en allvarlig mental funktionsnedsättning. Fatshaming i upplysningssyfte är således bullshit.

Att hoppa på feta och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv hävda att just DE är en belastning och måste göra något åt sitt riskbeteende är skenheligt. Jag har belastat samhället massor genom att vara underviktig och jag har aldrig fått några klagomål på mina skattefinansierade bentäthetsmätningar trots att det var jag själv som försatt mig i en farligt låg vikt.

Att vården informerar individen om hälsorisker med dennes leverne är en annan sak, men då handlar det också om saklig, evidensbaserad information och - om individen själv vill det - hjälp till ett friskare liv. Jag har däremot svårt att se att en allmän fatshaming resulterar i annat än ökad ohälsa. Ett internaliserat fettförakt existerar i allra högsta grad redan i samhället vilket korrelerar med en allt tyngre befolkning. Att ÄNNU MER fatshaming skulle vända den trenden känns mao inte så värst troligt.

C.E.J.
2017-04-27, 15:31
Har svårt att se rimligheten att ngn kvinna ska väga över 65 kg. Extremt stora och långa undantagna givetvis.

Nja, jag tror du behöver uppdatera mjukvaran, uppåt 90kg för tjejer på 170-175 är det inget fel på. Rätt sorts kurvor är förstås helt avgörande; 70kg äppelformade gtfo :)

G.W
2017-04-27, 15:40
Nja, jag tror du behöver uppdatera mjukvaran, uppåt 90kg för tjejer på 170-175 är det inget fel på. Rätt sorts kurvor är förstås helt avgörande; 70kg äppelformade gtfo :)

BMI på över 30, jo jag tackar. :smash:

Yes
2017-04-27, 16:50
Nja, jag tror du behöver uppdatera mjukvaran, uppåt 90kg för tjejer på 170-175 är det inget fel på. Rätt sorts kurvor är förstås helt avgörande; 70kg äppelformade gtfo :)
Erkänn att du räknar 15Kg tuttar då. Pervo.

C.E.J.
2017-04-27, 18:22
BMI på över 30, jo jag tackar. :smash:

Jag med.

Erkänn att du räknar 15Kg tuttar då. Pervo.

Hm... näe, men bra poäng. Vattenballonger är inte min grej så jag kanske måste justera tidigare siffror ändå.

xan
2017-04-27, 18:34
Nja, jag tror du behöver uppdatera mjukvaran, uppåt 90kg för tjejer på 170-175 är det inget fel på. Rätt sorts kurvor är förstås helt avgörande; 70kg äppelformade gtfo :)

Haha du driver nu va? De flesta kvinnor har inte mer än 50-60 kvalitétskilon.

inb4 fat shaming

C.E.J.
2017-04-27, 20:20
Haha du driver nu va? De flesta kvinnor har inte mer än 50-60 kvalitétskilon.

inb4 fat shaming

Jag driver med den som låter sig drivas med. *rolleyes*

unsuspected
2017-04-27, 21:22
Erkänn att du räknar 15Kg tuttar då. Pervo.

Minst! Annars är de för små men undantag kan göras.

BelowAverage
2017-04-28, 11:18
Fatshaming i dess (som jag förstår det) avsedda bemärkelse känns riktigt fel. Att typ plåga feta för att motivera dem att bli smala, känns lite som Jigsaw som vill sarga folks lemmar för att lära dem uppskatta livet. Sjukt.
Stör mig mest på clowner som tycker att all dialog kring feta per automatik är fatshaming.

Samtidigt tror jag att fatshaming fungerar, bara att det är lite fel att plåga folk för att få dem att må bättre. Tycker man hör när man säger det hur sjukt det är ;P
För de flesta vet / har hört att man bli attraktivare, orkar mer fysiskt, blir lyckligare och tillochmed får bättre kognitiv funktion av att vara vältränad. De förbättrar isf indirekt nästan varenda del av livet. Jag tror inte det är att feta inte ser det goda i att vara vältränad.
Utan mer att lidandet som träning innebär upplevs större än lidandet i deras egen vardag. Men blir deras vardag till följd av fetma nog hemsk så lär det vara vad som pushar till att börja träna, när träningen upplevs som ett mindre lidande än vardagen. Dvs motivationen kanske är mer att undfly något dåligt än att röra sig mot något bra - och då borde fatshaming genom att plåga dem mer i deras vardag pusha dem att banta / träna.

Diomedea exulans
2017-04-28, 11:24
Ett stort problem med fatshaming är att om den lyckas (och den feta börjar banta) så "vinner" mobbaren. Jag skulle känna mig rätt vek om jag gjorde en livsstilsförändring pga yttre påtryckningar.

anvihl
2017-04-28, 11:27
Vardagen som överviktig är bara jobbig för att smala hävdar det. Visst, grav fetma där man knappt kan röra sig är såklart smärtsamt och handikappande, i övrigt är det bara normalviktigas syn på överviktiga som påverkar vardagen.

anvihl
2017-04-28, 11:29
Ett stort problem med fatshaming är att om den lyckas (och den feta börjar banta) så "vinner" mobbaren. Jag skulle känna mig rätt vek om jag gjorde en livsstilsförändring pga yttre påtryckningar.

Dessutom är det inte så simpelt som att "vi mobbar den jäveln så han fattar att han har fel och går ner i vikt", folk kommer inte börja gå ner i vikt för att man mobbar dom, många har blivit mobbade hela livet för det, det funkar INTE. I många fall får det omvänd effekt till och med.

BelowAverage
2017-04-28, 11:37
Ett stort problem med fatshaming är att om den lyckas (och den feta börjar banta) så "vinner" mobbaren. Jag skulle känna mig rätt vek om jag gjorde en livsstilsförändring pga yttre påtryckningar.

Passar folk som gillar "målet helgar medlen".

Vardagen som överviktig är bara jobbig för att smala hävdar det. Visst, grav fetma där man knappt kan röra sig är såklart smärtsamt och handikappande, i övrigt är det bara normalviktigas syn på överviktiga som påverkar vardagen.

Bra att du vet hur det står till med alla ;)
Jag upplever nu på 106kg blekfet att jag känner av knän mer när jag går, orkar inte gå och prata lika bra och har sämre allmänhälsa, typ mer trött, mer illa däran av förkylningar, snarkar mer än när jag vägt 70-90 och varit mer vältränad. Ja juste, faktiskt redan jobbigare att knyta skorna :laugh:
Sen vill jag tro att jag inte lägger alltför mycket vikt vid vad andra tycker om mig. Men det som stör mig är hur det är annorlunda och drygare att leva i min fetare och svagare kropp relativt min smalare starkare, inte att jag upplevt att folk varit taskiga (för det kan jag inte dra mig till minnes att det öht hänt). På plussidan är det lite coolt att ha stor volym och massa xD även om rena muskler hade varit att föredra.
Med andra ord: du snackar skit *popcorn*

Macroman
2017-04-28, 12:27
Nja, jag tror du behöver uppdatera mjukvaran, uppåt 90kg för tjejer på 170-175 är det inget fel på. Rätt sorts kurvor är förstås helt avgörande; 70kg äppelformade gtfo :)

Haha, 90 kg på en tjej med den längden rullar ju fram...

upperkatt
2017-04-28, 12:40
Vardagen som överviktig är bara jobbig för att smala hävdar det. Visst, grav fetma där man knappt kan röra sig är såklart smärtsamt och handikappande, i övrigt är det bara normalviktigas syn på överviktiga som påverkar vardagen.

Klart att det är jobbigt att släpa runt på en massa extrakilon som inte är muskelmassa, hur kan du motsätta dig det? Man känner ju sig jättelätt efter en deff exempelvis.

Cancer är ganska jobbigt också, har jag hört.

ApexProcyon
2017-05-10, 10:18
Hälften av svenskarna är överviktiga eller feta. Att tassa på tå för alla unika känsliga snöflingor är kanske inte världens bästa idé trots allt.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/04/20/halften-av-svenskarna-overviktiga-eller-feta/

Sjukvården kommer att bli oerhört belastad i framtiden om ingen åtgärdsplan plockas fram redan idag misstänker jag. Antingen det eller så lutar vi oss bara tillbaks och njuter av åkturen på ett nihilistiskt manér.

Scientologen
2017-05-10, 10:38
Hälften av svenskarna är överviktiga eller feta. Att tassa på tå för alla unika känsliga snöflingor är kanske inte världens bästa idé trots allt.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/04/20/halften-av-svenskarna-overviktiga-eller-feta/

Sjukvården kommer att bli oerhört belastad i framtiden om ingen åtgärdsplan plockas fram redan idag misstänker jag. Antingen det eller så lutar vi oss bara tillbaks och njuter av åkturen på ett nihilistiskt manér.

Kanske kommern något piller så att vi kan knapra det tillsammans med våra antidepressiva.

Patriarch K
2017-05-10, 10:45
Det är sjukt störigt med feta människor, speciellt på flyg/spårvagn/buss/tåg när man hamnar bredvid en fet person och tvingas klämma in sig i ett hörn och sitta där 10 timmar och lida.
Samt hur man själv anstränger sig och vardagsmotionerar och tränar och kämpar för att inte bli tjock - så ser man en tjockis klämma i sig ytterligare en pizza eller ett bakverk och inte röra sig en centimeter.
Jag har noll respekt för fetma och även om det är en "sjukdom" och vissa har svinlätt att gå upp så får man väl bara se till att röra sig mer och käka lite nyttigare. Jävla störigt, lite disciplin i form av en fat camp tack.

Sedan om man är lite lönnfet så är väl inte det något problem någonstans.

Grahn
2017-05-10, 10:51
Utöver om folk faktiskt fysiskt blir ett problem, gäller nog överdrivet muskulösa individer med, orka bli upprörd över andras liv och hur de lever det på det viset.

Patriarch K
2017-05-10, 10:55
Utöver om folk faktiskt fysiskt blir ett problem, gäller nog överdrivet muskulösa individer med, orka bli upprörd över andras liv och hur de lever det på det viset.

Så länge de bor i en storstad så blir de ju ett fysiskt problem konstant och varje dag. Gäller även muskulösa folk också som du säger, men det är ju lite annorlunda ändå:
https://fellowshipofminds.files.wordpress.com/2015/08/airline-seats-obesity.jpg

Wormzie
2017-05-10, 10:58
Det är sjukt störigt med feta människor, speciellt på flyg/spårvagn/buss/tåg när man hamnar bredvid en fet person och tvingas klämma in sig i ett hörn och sitta där 10 timmar och lida.
Samt hur man själv anstränger sig och vardagsmotionerar och tränar och kämpar för att inte bli tjock - så ser man en tjockis klämma i sig ytterligare en pizza eller ett bakverk och inte röra sig en centimeter.
Jag har noll respekt för fetma och även om det är en "sjukdom" och vissa har svinlätt att gå upp så får man väl bara se till att röra sig mer och käka lite nyttigare. Jävla störigt, lite disciplin i form av en fat camp tack.

Sedan om man är lite lönnfet så är väl inte det något problem någonstans.

Du behöver förändra ditt synsätt på övervikt och fetma. Gör dig själv en tjänst och lyssna på Tyngre träningssnack avsnitt 53 med Nicklas Neuman.

Grahn
2017-05-10, 11:01
Så länge de bor i en storstad så blir de ju ett fysiskt problem konstant och varje dag. Gäller även muskulösa folk också som du säger, men det är ju lite annorlunda ändå:
https://fellowshipofminds.files.wordpress.com/2015/08/airline-seats-obesity.jpg

Visst är det så, personligen stör jag mig nog i första hand på att utrymmesallokeringen per person i kollektivtrafik etc verkar vara anpassad för dagisbarn i den sitsen. :D

xan
2017-05-10, 11:24
Du behöver förändra ditt synsätt på övervikt och fetma. Gör dig själv en tjänst och lyssna på Tyngre träningssnack avsnitt 53 med Nicklas Neuman.

Kan du inte gå igenom vad han säger lite snabbt? Niklas är en smart jävel, hade varit intressant att höra.

Vad gäller inlägget du citerade så är det tyvärr vanligt att överviktiga människor har absolut 0 koll om grunderna i kost och träning, hur kan man då tycka synd om dom? Sedan finns det så klart dom som faktist sliter med att träna och äta nyttigt, men trots det inte kan motstå frestelser som blir på tok för starka för att kunna leva ett normalt liv i övrigt.

Korvryttaren
2017-05-10, 11:38
s9lcr-wsYOk

xan
2017-05-10, 11:48
s9lcr-wsYOk

Roligt, men stämmer det? Han har uppenbarligen en rätt vidrig syn på andra människor / kvinnor. Men jag är mer fokuserad på vad folk faktist gör än vad dom säger, så jag har inte tänkt på det så mycket.

ARMSTARK
2017-05-10, 11:54
Utöver om folk faktiskt fysiskt blir ett problem, gäller nog överdrivet muskulösa individer med, orka bli upprörd över andras liv och hur de lever det på det viset.

Ja det är ingen picknick att vara större än Svenne-banan, man får alltid gå i sidled så fort det blir lite trångt, meka bil blir nästan omöjligt osv. Det värsta var nog här om veckan när jag inte hade någon bil och blev tvungen att åka buss; jag täcker halva sätet bredvid fast jag har ena axeln mot fönstret.
Det här väljer man dock själv men jag kan sätta mig in i feta personers vardag, och förmodligen får vi lika många blickar med avsky för vårat utseende. :(

Snobbe
2017-05-10, 12:00
Att det ska va så svårt för folk att sätta sig in i andra situationer?

t.ex. jag var runt 12 när jag blev fet, en del problem hemma osv som gjorde att jag i princip bara fick snabbmat och förälder som inte direkt brydde sig. Gick upp till 120, fick rätt mycket "shaming" under mina tonår. Hade lärare som sa åt mig att det är bara att gå ut o springa (125kg som 15åring så kanske det inte är det bästa). Ingen utbildning överhuvudtaget i skolan om hur man går ner/går upp i vikt förutom att tallriksmodellen är galet bra. Tidningarna är fulla av olika sopdieter som ska göra mirakel.

Det är inte alltid helt lätt att hitta vad som faktiskt fungerar, jag skulle säga att majoriteten av människor jag känner inte ens vet hur man kaloriräknar och tror att kaloriräkning bara är en annan typ av diet likt 5:2 och LCHF(både smala och tjocka). Det är otroligt få personer när man diskuterar viktnedgång på jobb/privat där folk vet om att det är typ 99% mat som gäller och inte bara börja träna några ggr i veckan.

Lägg till att många som är feta antagligen mår kasst av det, där mat/godis kan vara deras väg att må bättre för en stund. Samtidigt som du måste ha en viss disciplin varje dag för att gå ner i vikt.

Om man då tror att "fat shaming" skulle hjälpa, tror iaf jag är helt galet.
Det som behövs är bättre utbildning (från tidig ålder) angående om hur man går upp och ner i vikt och hur det faktiskt fungerar.

xan
2017-05-10, 12:05
Det som behövs är bättre utbildning (från tidig ålder) angående om hur man går upp och ner i vikt och hur det faktiskt fungerar.

Håller delvis med i det du säger, men om man har en internetuppkoppling och är vuxen kan man göra en tråd på Kolozzeum och på några minuter få svar på hur man ska göra exakt för att gå ned i vikt. Det är så enkelt och grundläggande att det känns löjligt att skylla på utbildningssystem. Att lyckas med viktnedgången är en annan sak men att försöka är mer än vad de flesta gör.

Wormzie
2017-05-10, 12:10
Kan du inte gå igenom vad han säger lite snabbt? Niklas är en smart jävel, hade varit intressant att höra.

Vad gäller inlägget du citerade så är det tyvärr vanligt att överviktiga människor har absolut 0 koll om grunderna i kost och träning, hur kan man då tycka synd om dom? Sedan finns det så klart dom som faktist sliter med att träna och äta nyttigt, men trots det inte kan motstå frestelser som blir på tok för starka för att kunna leva ett normalt liv i övrigt.

Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på det (november, på en solstol i Thailand, good times) men många av huvudbudskapen handlade om att flytta fokus från individerna när det gäller samhällets övervikt/fetmaproblematik. Det handlar om socioekonomi och genetiska förutsättningar där fokus inte borde ligga på att skuldbeläggandet av individer.

Korvryttaren
2017-05-10, 12:11
Roligt, men stämmer det? Han har uppenbarligen en rätt vidrig syn på andra människor / kvinnor. Men jag är mer fokuserad på vad folk faktist gör än vad dom säger, så jag har inte tänkt på det så mycket.

I USA handlar kvinnohat om att man aldrig får säga något negativt om en kvinna så debatten är väldigt skev. Donald Trump är 70 år och resonerar nog precis som dom flesta i hans ålder, kvinnan ska laga mat, diska, tvätta hämta barnen osv. Svarar folk på twitter med hårda kängor till höger och vänster.

Mycket verkar taget ur kontext som vanligt.

I min värld krävs det bra mycket mer än så för att vara en kvinnohatare.

xan
2017-05-10, 12:17
Nu var det ett tag sedan jag lyssnade på det (november, på en solstol i Thailand, good times) men många av huvudbudskapen handlade om att flytta fokus från individerna när det gäller samhällets övervikt/fetmaproblematik. Det handlar om socioekonomi och genetiska förutsättningar där fokus inte borde ligga på att skuldbeläggandet av individer.

På vilket sätt handlar det om socioekonomi i ett land som Sverige? Har hört argumentet i USA där skitmat är starkt subventionerat, men inte här. Ska se om jag har tid att lyssna på avsnittet.

ARMSTARK
2017-05-10, 12:20
Håller delvis med i det du säger, men om man har en internetuppkoppling och är vuxen kan man göra en tråd på Kolozzeum och på några minuter få svar på hur man ska göra exakt för att gå ned i vikt. Det är så enkelt och grundläggande att det känns löjligt att skylla på utbildningssystem. Att lyckas med viktnedgången är en annan sak men att försöka är mer än vad de flesta gör.

Fast när man redan är fet är det för sent att inte bli fet, och sedan får man kriga med vikten resten av livet. Har man en gång varit fet kommer det lättare tillbaka, har för mig att Grub postat en artikel om det också.

xan
2017-05-10, 12:23
Fast när man redan är fet är det för sent att inte bli fet, och sedan får man kriga med vikten resten av livet. Har man en gång varit fet kommer det lättare tillbaka, har för mig att Grub postat en artikel om det också.

På tal om Grub brukade han själv vara tjock och nu ligger han på typ -10% BF året om. :D Klart man har sämre förutsättningar men ska man sätta på sig offerkoftan för det och inte ens försöka? Tyvärr är det så jag upplever många överviktiga.

Wormzie
2017-05-10, 12:27
På vilket sätt handlar det om socioekonomi i ett land som Sverige? Har hört argumentet i USA där skitmat är starkt subventionerat, men inte här. Ska se om jag har tid att lyssna på avsnittet.

Minns inte exakt. Här var någon gammal artikel från läkartidningen där man observerat samband.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=8390

Intressanta, och oväntat stora, samvariationer mellan bukfetmaförekomst och socioekonomiska faktorer framkom också i det svenska materialet. Såväl BMI som midjemått var markant förhöjda hos personer som var sjukskrivna; speciellt uttalat var detta hos kvinnor (Figur 3 A och 4 A). Likaså noterades en klar invers samvariation mellan utbildningsnivå och övervikt. Både BMI och midjemått var klart lägre hos individer med hög utbildningsnivå (Figur 3 B och 4 B), återigen en effekt som var mest uttalad hos kvinnor.

Rökare uppvisade en högre prevalens av övervikt och bukfetma, manifesterad i högre BMI och midjemått, än icke-rökare (Figur 3 C och 4 C). Måhända sammanhänger detta med en allmänt mer hälsosam livsstil hos icke-rökarna.

Slutligen noterades avsevärda skillnader mellan befolkningen i städer och landsbygd med avseende på förekomst av övervikt och fetma. Hos båda könen, mest uttalat hos män, var boende på landsbygd förenat med en klart ökad benägenhet för övervikt och fetma, både i termer av BMI och midjemått (Figur 3 D och 4 D).

Eftersom detta är en ren tvärsnittsstudie, påvisas observationella samband där olika fenomen är associerade med varandra. Det går således inte att uttala sig om kausalsamband. Eftersom resultaten inte är åldersjusterade, finns en potentiell störfaktor av ålder. Det är tex beskrivet att äldre personer (kohorter) har lägre utbildningsgrad än yngre individer (kohorter) och att bukfetma ökar med åldern. Ålder kan också vara en störfaktor för yrkestillhörighet (tex arbetslöshet bland yngre och därav lägre prevalens fetma) i Figur 3 A.

xan
2017-05-10, 12:31
Står dock i sista stycket att man inte vet om det finns kausalitet.

svenbanan
2017-05-10, 12:51
Att det ska va så svårt för folk att sätta sig in i andra situationer?

t.ex. jag var runt 12 när jag blev fet, en del problem hemma osv som gjorde att jag i princip bara fick snabbmat och förälder som inte direkt brydde sig. Gick upp till 120, fick rätt mycket "shaming" under mina tonår. Hade lärare som sa åt mig att det är bara att gå ut o springa (125kg som 15åring så kanske det inte är det bästa). Ingen utbildning överhuvudtaget i skolan om hur man går ner/går upp i vikt förutom att tallriksmodellen är galet bra. Tidningarna är fulla av olika sopdieter som ska göra mirakel.

Det är inte alltid helt lätt att hitta vad som faktiskt fungerar, jag skulle säga att majoriteten av människor jag känner inte ens vet hur man kaloriräknar och tror att kaloriräkning bara är en annan typ av diet likt 5:2 och LCHF(både smala och tjocka). Det är otroligt få personer när man diskuterar viktnedgång på jobb/privat där folk vet om att det är typ 99% mat som gäller och inte bara börja träna några ggr i veckan.

Lägg till att många som är feta antagligen mår kasst av det, där mat/godis kan vara deras väg att må bättre för en stund. Samtidigt som du måste ha en viss disciplin varje dag för att gå ner i vikt.

Om man då tror att "fat shaming" skulle hjälpa, tror iaf jag är helt galet.
Det som behövs är bättre utbildning (från tidig ålder) angående om hur man går upp och ner i vikt och hur det faktiskt fungerar.


Ett problem är ju att allt ska klumpas ihop och kallas fat shaming, även sådant som inte handlar om att få nån att skämmas.

Att mobba och frysa ut folk pga vikt eller dylikt finns det ju såklart inte mycket positivt med. Men om det blir så tabubelagt att man inte kan prata med en överviktig person om dessa problem så lär det ju vara ännu större risk att personen ifråga kommer ännu djupare ner i fetmaträsket.

Det är den här vedervärdiga PK rörelsen som är boven i det dramat.

Wormzie
2017-05-10, 12:56
Står dock i sista stycket att man inte vet om det finns kausalitet.

Nej det är samband man sett. Saken är att man till stor del ärver sin hälsa, ekonomi och utbildning.

Det är inte så enkelt som att överviktiga personer inte kan söka upp information kring viktnedgång på kolozzeum.

Korvryttaren
2017-05-10, 12:59
Det klassas som en sjukdom så det är inte så enkelt att förändra sin livsstil som man tror. För oss är det ett intresse så vi har haft tur i lotteriet.

delta_mats
2017-05-10, 13:05
Bara för att fetma klassas som en sjukdom betyder det inte att man behöver stå handfallen som en idiot och inte göra någonting åt det. Det finns väl många sjukdomar man kan sköta snyggt så de knappt märks och misskötas allvarligt.
Problemet med feta människor är väl dock att dom saknar driv eller motivation tillräckligt mycket för att ta tag i sitt problem. Eller lathet med andra ord.

xan
2017-05-10, 13:08
Nej det är samband man sett. Saken är att man till stor del ärver sin hälsa, ekonomi och utbildning.

Det är inte så enkelt som att överviktiga personer inte kan söka upp information kring viktnedgång på kolozzeum.

Vilken ärftlig utbildning krävs för att inte bli tjock menar du? :confused: Det här luktar offermentalitet på lång väg ärligt talat. Det är i min mening mycket mer destruktivt för överviktiga personer än kassa gener eller ett fattigt hem.

Per Vers
2017-05-10, 13:08
På tal om Grub brukade han själv vara tjock och nu ligger han på typ -10% BF året om. :D Klart man har sämre förutsättningar men ska man sätta på sig offerkoftan för det och inte ens försöka? Tyvärr är det så jag upplever många överviktiga.

Nej, men samtidigt måste man förstå att det i många fall inte handlar om att personen är lat, korkad eller inte bryr sig, varenda tjockis har väl någon gång gjort ett seriöst försök att gå ned i vikt?
Att en person som aldrig haft problem med vikten säger åt en fet person att bara äta mindre är som att en person utan alkoholproblem säger till en alkoholist att det är väl bara att dricka mindre.

Tror fetman måste behandlas för vad det är, ett matberoende. Hur vårdas alkoholister och narkomaner? Matberoende bör nog behandlas på liknande sätt.

Alla personer har laster, och att håna någon för den lasten för att den syns är nog inte rätt väg. Det övergår mitt förstånd hur vissa personer som själva lider av gravt nikotinberoende samtidigt som de sitter där med sin cigg eller snus ens kan yppa sig om en tjockis självdisciplin.

Korvryttaren
2017-05-10, 13:10
Bara för att fetma klassas som en sjukdom betyder det inte att man behöver stå handfallen som en idiot och inte göra någonting åt det. Det finns väl många sjukdomar man kan sköta snyggt så de knappt märks och misskötas allvarligt.
Problemet med feta människor är väl dock att dom saknar driv eller motivation tillräckligt mycket för att ta tag i sitt problem. Eller lathet med andra ord.

Önskar det vore så lätt som du beskriver det.

xan
2017-05-10, 13:21
Nej, men samtidigt måste man förstå att det i många fall inte handlar om att personen är lat, korkad eller inte bryr sig, varenda tjockis har väl någon gång gjort ett seriöst försök att gå ned i vikt?

Grejen är att den starka politiska korrektheten som präglar Sverige idag meddelar överviktiga personer att "människor kommer i olika storlekar", "stort kan vara snyggt", "man kan inte se på någons utsida om den är ohälsosam", "prata aldrig om vikt", "det handlar om träning inte om vikt" osv. Detta, fat acceptance eller vad man nu vill kalla det, gör att många överviktiga lever i total förnekelse över deras vanor och inte ens ser det som en sjukdom. Har många överviktiga vänner och bekanta som accepterar denna skitpropagandan från framför allt vänstern och struntar i fakta just för att inte få sina känslor sårade.

Korvryttaren
2017-05-10, 13:26
http://pixel.nymag.com/imgs/daily/selectall/2017/01/23/Jack_Sandlin_Meme.nocrop.w710.h2147483647.jpg

Per Vers
2017-05-10, 13:39
Grejen är att den starka politiska korrektheten som präglar Sverige idag meddelar överviktiga personer att "människor kommer i olika storlekar", "stort kan vara snyggt", "man kan inte se på någons utsida om den är ohälsosam", "prata aldrig om vikt", "det handlar om träning inte om vikt" osv. Detta, fat acceptance eller vad man nu vill kalla det, gör att många överviktiga lever i total förnekelse över deras vanor och inte ens ser det som en sjukdom. Har många överviktiga vänner och bekanta som accepterar denna skitpropagandan från framför allt vänstern och struntar i fakta just för att inte få sina känslor sårade.

Det håller jag till viss del med om. Alkoholister sätts på rehab. Det borde gälla feta också. Främst bör man nog redan tidigt hjälpa feta barn. Om ett barn vore alkoholist hade samhället tagit tag i det direkt. Detsamma borde gälla fetma.

Per Vers
2017-05-10, 13:43
Intressant i sammanhanget är Japan, där av vad jag fått berättat för mig av en japanska, det är fult och ses oacceptabelt att vara fet. Fetma innebär att du inte kan ta hand om dig. Kan liknas vid en inofficiell omyndigförklaring där många företag inte vill anställa feta då de personerna inte ens kan ta hand om sig själva.

Någon med bättre insyn i Japan får gärna korrigera mig.

Korvryttaren
2017-05-10, 13:47
Japan har tillsammans med Schweiz patent på logik så det stämmer garanterat.

Snobbe
2017-05-10, 13:54
Håller delvis med i det du säger, men om man har en internetuppkoppling och är vuxen kan man göra en tråd på Kolozzeum och på några minuter få svar på hur man ska göra exakt för att gå ned i vikt. Det är så enkelt och grundläggande att det känns löjligt att skylla på utbildningssystem. Att lyckas med viktnedgången är en annan sak men att försöka är mer än vad de flesta gör.

Fast om du skapar samma tråd på något annat forum så kanske du får helt andra resultat? Vem säger till personen att just kolozzeum har rätt? Skapar du en tråd på familjeliv så får du säkert svar att LCHF är det enda som gäller.

Och jag håller med om att "folk" generellt behöver bli bättre på att använda internet till att söka upp information. Det finns gott om folk som inte orkar googla ett felmeddelande dom får från sin dator som dom använder varje dag 24/7.

xan
2017-05-10, 14:01
Fast om du skapar samma tråd på något annat forum så kanske du får helt andra resultat? Vem säger till personen att just kolozzeum har rätt? Skapar du en tråd på familjeliv så får du säkert svar att LCHF är det enda som gäller.

Fast alla forum är inte lika. Vill man ha hjälp för att gå ned i vikt och leva hälsosamt så söker man sig till något forum som har en lång tradition av fakta och diskussion, flest "auktoriteter" och som är så pass stort att idiotiska kommentarer snabbt skjuts ned. Kombinera det med googlande så hittar man rätt om man anstränger sig lite. Jag har förvisso hittat hit pga ett stort intresse, men jag har också sökt mig till en miljon andra forum för hjälp om allt möjligt i livet.

Trance2
2017-05-10, 17:00
Nej det är samband man sett. Saken är att man till stor del ärver sin hälsa, ekonomi och utbildning.

Det är inte så enkelt som att överviktiga personer inte kan söka upp information kring viktnedgång på kolozzeum.

Japp, genetiken är den viktigaste faktorn som bestämmer intelligensen. Korkade människor är fattigare, fetare, fulare, har sämre livskvalité etc.

Per Vers
2017-05-10, 17:20
Japp, genetiken är den viktigaste faktorn som bestämmer intelligensen. Korkade människor är fattigare, fetare, fulare, har sämre livskvalité etc.

Kan ju iofs vara tvärtom. Hönan eller ägget lite grann.

Patriarch K
2017-05-11, 07:55
Japp, genetiken är den viktigaste faktorn som bestämmer intelligensen. Korkade människor är fattigare, fetare, fulare, har sämre livskvalité etc.

Fulare håller jag verkligen inte med om. Det är oftast snygga människor som jag upplever korkade. De fulare har troligtvis blivit mobbade eller kommit i socialt kläm på andra sätt och de blir först gamers/nerds och sedan ingenjörer allihop (isch).

wintersnowdrift
2017-05-11, 09:29
Japp, genetiken är den viktigaste faktorn som bestämmer intelligensen. Korkade människor är fattigare, fetare, fulare, har sämre livskvalité etc.

Kan ju iofs vara tvärtom. Hönan eller ägget lite grann.

Genetiken bestämmer i princip allt om en individs egenskaper. "Hönan eller ägget" blir i ljuset av detta en omskrivning av vilka förutsättningar individen har för att utveckla, eller inte utveckla, dessa anlag. En person med anlag för fetma som lever på svältgränsen kommer inte att bli överviktig. En person med skyhögt IQ som inte har tillgång till utbildning kommer inte att vinna Nobelpriset i fysik.

Ladugårdsdörr
2017-05-11, 10:03
Genetiken bestämmer i princip allt om en individs egenskaper. "Hönan eller ägget" blir i ljuset av detta en omskrivning av vilka förutsättningar individen har för att utveckla, eller inte utveckla, dessa anlag. En person med anlag för fetma som lever på svältgränsen kommer inte att bli överviktig. En person med skyhögt IQ som inte har tillgång till utbildning kommer inte att vinna Nobelpriset i fysik.

Japp, helt riktigt. Mycket bra grafisk presentation om hur USA gick från ett land där svälten som bekant var utbredd på 80/90-talet och väldigt få fetton kunde äta sig mätta fram till idag då de har en helt annan förmåga att föda sin befolkning:

uH0tWM4H0h8

Ladugårdsdörr
2017-05-11, 10:16
--

svenbanan
2017-05-11, 10:52
Japp, helt riktigt. Mycket bra grafisk presentation om hur USA gick från ett land där svälten som bekant var utbredd på 80/90-talet och väldigt få fetton kunde äta sig mätta fram till idag då de har en helt annan förmåga att föda sin befolkning:

uH0tWM4H0h8

Scary stuff...

wintersnowdrift
2017-05-11, 11:04
Japp, helt riktigt. Mycket bra grafisk presentation om hur USA gick från ett land där svälten som bekant var utbredd på 80/90-talet och väldigt få fetton kunde äta sig mätta fram till idag då de har en helt annan förmåga att föda sin befolkning:

uH0tWM4H0h8

Jag funderar på om det faktum att Colorado var den sista delstat att gå över 20 % fetma är beror på att miljön är typ den här :D https://www.instagram.com/p/BNNdBtigivY/?taken-by=wintersnowdrift

Men absolut, bara det faktum att övervikt och ohälsa är väldigt högt korrelerat med socioekonomisk status talar sitt tydliga språk.

Wormzie
2017-05-11, 15:24
Grejen är att den starka politiska korrektheten som präglar Sverige idag meddelar överviktiga personer att "människor kommer i olika storlekar", "stort kan vara snyggt", "man kan inte se på någons utsida om den är ohälsosam", "prata aldrig om vikt", "det handlar om träning inte om vikt" osv. Detta, fat acceptance eller vad man nu vill kalla det, gör att många överviktiga lever i total förnekelse över deras vanor och inte ens ser det som en sjukdom. Har många överviktiga vänner och bekanta som accepterar denna skitpropagandan från framför allt vänstern och struntar i fakta just för att inte få sina känslor sårade.

Tror du på allvar att feta personer inte är medvetna om sin övervikt och riskern det innebär? Att prata om att personer kommer i olika kroppar, storlekar, hudfärg eller vad som handlar ju om att man inte ska bli bedömd för sitt yttre. Cirka 80% av tjejer och kvinnor i vårt land har ett kroppsmissnöje, det spelar ingen roll om man är normal- eller överviktig så är det idag inte gott nog.

En insikt i att övervikt hänger ihop med socioekonomi behövs för att kunna arbeta med vettiga åtgärder för att kunna påverka hur det ser ut, inte om att dra på offerkoftan. Personerna som drabbas av övervikt spelar inte med samma förutsättningar som andra gör, oavsett om det handlar om gener, ekonomi, stöd från föräldrar eller vad det nu kan bero på.

xan
2017-05-11, 16:09
Alla fattar att grav överviktig är dåligt, men att ha 10-15 KG bekvämlighetskilon verkar ha blivit nästan helt normaliserat. Hur ofta ser man lite äldre människor som bibehållt den kroppen dom hade när dom var yngre? Många tror på allvar att det är naturligt att man blir tjockare och tjockare med åldern. Har t ex en moster på 160 cm som brukade väga 50-55 KG i bra form som ung, nu väger 70+ och tror att det är naturliga muskler som gjort hennes lår 2x så stora. Att ämnesomsättningen går ned efter 25 och att man faktist inte kan öka intaget mat är en nyhet för många.

ispåse
2017-05-11, 16:14
Japp, genetiken är den viktigaste faktorn som bestämmer intelligensen. Korkade människor är fattigare, fetare, fulare, har sämre livskvalité etc.

Jag har en uppmätt IQ på strax under 140, jag är både fet, fattig och tunnhårig samt har aldrig brytt mig det minsta om karriär. Livskvalitet saknas dock inte. :D

shadowfire
2017-05-11, 16:17
Herregud vad ni skapar fakekonton, otroligt. Ska det vara så svårt att ge fan i att förstöra Sveriges bästa träningsforum?

Läskeblask
2017-05-11, 16:37
Vad är det här för skit? En fläskis är fläskis och risken att råka ut för diabetes och andra sjukdomar är större än om man är smal. Om vi snackar om läkare så klart som fan att dom skall säga till patienten med 35kg övervikt att han/hon borde försöka tappa vikt.
Iofs så är man själv bättre när man preppar trots att man är medveten om riskerna? Fettisen är säkert medveten om riskerna att vara fet men skiter i dom. Det jag inte får in i min skalle 'är varför de som väger +150kg inte tar tag i saken dom ser ju för jävliga ut...

Ladugårdsdörr
2017-05-11, 19:28
Med tanke på att det är negerbollens dag idag så balanserar jag med att det faktiskt var No Diet Day förra veckan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6690958

Efter lite googling: "ostbågsaktivism".

ApexProcyon
2017-05-11, 19:37
No Diet Day förra veckan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6690958


"Fettaktivister ordnar picknick på antidietdagen"
RaY9k6tuLog

Snubben
2017-05-11, 21:27
Med tanke på att det är negerbollens dag idag så balanserar jag med att det faktiskt var No Diet Day förra veckan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6690958

Efter lite googling: "ostbågsaktivism".

"Fettaktivister ordnar picknick på antidietdagen"
RaY9k6tuLog

Folk får göra och se ut hur de nu önskar, men i de fallen som de faktiskt är skadligt så är jag ultraliberal - gör vad fan du vill men du får själva pröjsa för konsekvenserna.

Snubben
2017-05-11, 21:29
Med tanke på att det är negerbollens dag idag så balanserar jag med att det faktiskt var No Diet Day förra veckan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6690958

Efter lite googling: "ostbågsaktivism".

Det bästa är,

Hon tror att dagens picknick med cupcakes kan leda till viss provokation.

– Det kommer finnas tjocka kroppar som kommer äta kakor offentligt. Det kommer definitivt vara provocerande för några tänker jag.

Verkligen, alla bryr sig om att en överviktigt person sitter och äter en kaka. Alla. Non-stop. Twitter-raid, sms-cirkus etc. Alla kommer engagera sig och bara "w00t, en person äter kaka omg im så pråvåcerad åååå".

ApexProcyon
2017-05-11, 21:58
Det bästa är,



Verkligen, alla bryr sig om att en överviktigt person sitter och äter en kaka. Alla. Non-stop. Twitter-raid, sms-cirkus etc. Alla kommer engagera sig och bara "w00t, en person äter kaka omg im så pråvåcerad åååå".

Ja, det var lite det som fick mig att göra en invärtes facepalm och önska att jag bodde på en annan planet. Feta tar den där extra kakan (kakpaketet) dagligen, det fattar jag utan att dom äter den i skymundan och hävdar att dom minsann enbart äter sallad.

Lite som homosexuella som försöker att vara "in your face" med sin homosexualitet trots att ingen bryr sig längre.

anvihl
2017-05-11, 22:54
Det bästa är,



Verkligen, alla bryr sig om att en överviktigt person sitter och äter en kaka. Alla. Non-stop. Twitter-raid, sms-cirkus etc. Alla kommer engagera sig och bara "w00t, en person äter kaka omg im så pråvåcerad åååå".

Är ju exakt så det är dock, "VA, ett fetto har mage nog att äta ett ballerinakex, ta lite ansvar för samhället, DIN JÄVLA TJOCKIS". Kolla bara i tråden, provocerar ju som fan att folk äter ett par hundra mer kalorier än andra tydligen.

Är ju inte direkt mensamedlemmar som uttrycker de åsikterna så jag ska börja hata ointelligenta personer istället, dom är en jävla belastning för samhället, ska starta en hel rörelse kallad dumskam, ska trycka ned, mobba och misshandla alla dumma jävlar, det är ju självvalt, ta lite jävla ansvar för din hjärna. Man förtjänar att må skit över sig själv. Eran dumhet kostar miljarder skattepengar. I hemlighet sitter dom jävlarna och dummar sig hemma när ingen ser, allt på grund av bristande självkontroll, fy fan vilka äckel.

Vinter
2017-05-12, 00:11
Det finns en ganska stor skillnad mellan att vara oförskämd och att vara omtänksam.

xan
2017-05-12, 00:16
Det finns en ganska stor skillnad mellan att vara oförskämd och att vara omtänksam.

Enligt många fettaktivister är dessa två samma sak. Vafan, det är ju knappt att ens vårdgivare vågar påminna kvinnliga patienter att gå ned i vikt då man riskerar att bli kallad sexist och anklagas för att "spä på ideal". :D

ApexProcyon
2017-05-12, 00:19
Al Bundys förolämpningar riktade mot feta kvinnor hade aldrig fått visas på TV idag känner jag på mig.

Är det fat shaming att visa det här på TV? Somliga där är inte ens feta med dagens måttstock.

hVg5QqJoxuU

xan
2017-05-12, 00:21
Har jag länkat denna tidigare i tråden? Haha kommer inte ihåg. Intressanta tankar från Milo hur som helst:

dryFimyXJUk

LOL på "live a healthy lifestyle and see where your body ends up" @ 2:35

"Women come in lots of different shapes and sizes" @ 2:40

Osv, det är detta jag menar med att politisk korrekthet kommer före fakta.

Vinter
2017-05-12, 00:23
Enligt många fettaktivister är dessa två samma sak. Vafan, det är ju knappt att ens vårdgivare vågar påminna kvinnliga patienter att gå ned i vikt då man riskerar att bli kallad sexist och anklagas för att "spä på ideal". :D

Ja men som vårdgivare får man visa lite pondus och vara lite sociopat när det gäller folks hälsa. Däremot fungerar det bäst att förklara varför. Tror många inom vården glömt bort att det är viktigt att förklara det positiva/negativa så att folk förstår. Blir lätt mycket latin till journalen, och dålig patient kontakt.

xan
2017-05-12, 00:52
"You can't look at somebody and determine wether they are healthy or not. Health is about lifestyle not looks." @ 8:00 (click (https://www.youtube.com/watch?v=-kj5YNBPKzg&start=480))

När någon har uppenbart mycket fett på kroppen är det enkelt att se, och det ÄR ohälsosamt. Förstår ärligt talat inte vad personen babblar om.

Efter att ha läst kommentarerna på klippet är jag glad att majoriteten inte faller för denna typ av skitsnack.

Grahn
2017-05-12, 06:22
Det finns ju möjligheten att både de mobbare som spöade upp tjockisen på högstadiet och fettaktivisterna som tycker att deras cylindriska lekamen absolut måste framhållas som ett skönhetsideal mest snackar skit för att skydda sitt ego.