handdator

Visa fullständig version : Tänkte testa på bågskytte, hjälp?


Jonerik
2017-04-25, 19:00
Jo jag tänkte som sagt testa på lite bågskytte, varför vet jag inte riktigt.
Fick för mig det helt plötsligt bara...
Men vet inte riktigt vad jag ska köpa?
Har kommit fram till att det är en s.k compound eller recurvebåge som jag ska köpa men vet inte vilken...
Eftersom jag bara tänkt testa på så vill jag inte lägga ner en speciellt stor summa heller, ifall att det visar sig vara tråkigt...

Men denna har jag hittat iaf: https://www.teknikmagasinet.se/produkter/skytte-luftvapen/pilbagar/compundbagar/seagull-compound-bow-set
Tycker dock att den ser väldigt barnslig till och är till för ungar, står även i beskrivningen att den är "utmärkt för unga skyttar"...

Sedan finns det denna:
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/skytte-luftvapen/pilbagar/compundbagar/coyote-camo-compound-bage
Verkar vara något bättre, står ingenting om ungar i den så den låter bra mycket bättre åtminstone.

Finns det någon compound eller recurvebåge som du/ni rekommenderar?
Behöver absolut inte vara ifrån teknikmagasinet, så länge det går att köpa på stan eller beställa så är jag nöjd, inte från utlandet dock.
Som sagt så är jag bara ute efter att testa på så helst under 1000-kronors-klassen, om det nu finns.

Är 180+ cm ifall det nu skulle ha någon betydelse.

Skulle vara hemskt tacksam för svar! :)

Jockefoten
2017-04-25, 19:10
Gå med i en klubb så får du dels lära dig skjuta och dels låna båge, koger och pilar gratis.

Jonerik
2017-04-25, 19:20
Men om man, som jag, lider av social fobi så är det tyvärr uteslutet.
Kunde haft med det i mitt första inlägg...
Några tips på bågar då?

Bob90
2017-04-25, 21:13
Men om man, som jag, lider av social fobi så är det tyvärr uteslutet.
Kunde haft med det i mitt första inlägg...
Några tips på bågar då?

Köpte min långbåge från Tvivida, tror de har recurves också. Sen finns Scandbow, Bågar&pilar och Arrownet (bara långbågar).

Hade rekommenderat att skaffa en 35# eller 40# som mest (om vi pratar långbåge, vet inte hur mycket lättare recurve eller särskilt compound är att dra). Mer än så behöver man absolut inte för rekreation och det är lättare att öva in teknik med en "svagare" båge.

Även om jag föredrar träpilar så skulle jag också tipsa om kolfiberpilar. Håller EXTREMT mycket längre, var bara noga med att köra "säkerhetsknäcken" inför varje session och ta ganska breda spetsar. Smala försvinner rakt ner i marken om du skulle missa och smala är dessutom ett sjå att dra ut ur en butt också.

Vad gäller längden på bågen så finns det något som heter "draw length" som bestämmer detta. Finns flera räknare på google att hitta :)

Läs även på om bareshaft, grain, spining och brace height.

Du kan också göra en egen butt av en gammal ryggsäck som du fyller med kläder. Lätt att frakta fram och tillbaka där du ska skjuta också.

r1kkie
2017-04-26, 10:32
Gör en båge själv. :)

VDC3QfTH2UY

Jonerik
2017-04-26, 10:41
http://www.bagaropilar.com/se/art/paket-sf-optimo-bage.php?grp=22794
Hittade denna ganska fort.
Här står det lite grann om längd osv.
Låter bra i mina öron, vad skulle du säga? Skulle denna funka för en nybörjare tro?
Skulle säga att jag är ganska stark i ryggen, tar väl 30-35 kg's hantlar i hantelrodd ungefär 3 x 10. Pulldowns i maskin på 90+ kg x 2-3... Då borde man väl kunna ta det tyngsta på 28 pound, eller vad tror du?

BelowAverage
2017-04-26, 14:10
Jag skaffade en ryttarbåge med #40 som min första båge, anledningen är att den saknar nock eller vad det heter, och kan skjutas lika bra av både höger och vänsterhänta, så det kan vara ett tips om du tror du kommer fortsätta - att skaffa den första bågen som "dubbelhänt" sas, kul att ha något att låna till vänner då det är roligare att skjuta pilbåge i sällskap.
Däremot är imo recurves eller reflex / deflex långbågar de snyggaste, och en ryttarbåge ser nästan lite fjantig ut när den används av en någorlunda lång person, min ser ut som en leksak när jag håller den.
Otränade kvinnor kan med lite ansträngning dra min 40# pilbåge, 28# för dig borde vara fint. Jag tycker det är trevligt att skjuta min systers recurve, den är på 25# eller 30#. (och vill man träna på tyngre pilbåge tycker jag nog facepulls är den "mest lika" träningsrörelsen)

Draglängd brukar väl ligga mellan 28" och 29" för en man på 180 +-10cm, en kort ryttarbåge har ofta samma draglängd som moderna långbågar, bara att långbågarna får en mjukare kurvatur.
Långbågar skjuter inte längre heller vad jag kunnat läsa mig till, mest en myt. Det som spelar roll är dragmotstånd och pilens tyngd. Så om man bara skjuter prick, behövs inte ett tungt motstånd eller en tung pil direkt - du skjuter bara sönder tavlan desto mer.
En långbåge med en draglängd på 28" och ett dragmotstånd på 40# lär vara "mjukare" att dra än en ryttarbåge med samma draglängd och motstånd, ryttarbågen lär också ha mer rekyl eller "snärt", låta mer om strängen.
Först om man vill skjuta pilar som ska genom rustning eller tåla vinden bättre som tung pil och tungt dragmotstånd bör börja spela roll.

Köpt själv från bågarochpilar, tycker de var bra :)
Sen har jag mest skjutit aluminiumpilar. Hade jag fått välja "gör om gör rätt" hade jag nog skjutit träpilar med trubbig spets. Eftersom jag skjuter som en kratta och har skog bakom måltavlan, svårt att hitta missarna xD
Kolfiberpilar kan splittras när de slitits nog mycket, med lite otur får man splitter i hand och handled, kanske tillochmed ansikte. Därför ska man böja dem innan man skjuter och se efter sprickor.
Du ska också skjuta lagom kraftiga pilar till din pilbåge - att skjuta för lätta träpilar med en kraftig compoundbåge kan splittra dem vad jag vet.
Finns också en del kolfiberpilar med ett hölje, då får du lite det bästa av två världar - en hållbar pil som inte lär splittras. Men de kostar väl därefter.
Så det finns vad jag kan se egentligen inte så stora fördelar med att börja gå över 30# dragmotstånd - du använder bara en tyngre pilbåge som är svårare att skjuta med, som måste utstå mer belastning, som skjuter tyngre (och kanske dyrare) pilar som sliter mer på tavlan. (sen drömmer jag iofs om att röra mig mot 90# + i framtiden, mest för att det är coolt :D men knappast praktiskt)

Men det paketet för 1495:- ser prisvärt ut. Jag hade tipsat dig att köpa lite extra pilar av någon billig variant, det är kul att kunna skicka iväg lite fler än 4 innan man måste rycka dem ur tavlan.

Ännu en uppsats, varsågod :D

pluckepuck
2017-04-26, 14:20
Jag och några gamla vänner byggde egna av pvc-rör, mest för att jaga varandra. Kapa till, gör snöret kortare än röret, böj och bänd.
Köp pilar med spets. Ut åh skjut!
Där du håller handen, vira runt snörbit och tejpa.

Jonerik
2017-04-26, 15:13
Jag skaffade en ryttarbåge med #40 som min första båge, anledningen är att den saknar nock eller vad det heter, och kan skjutas lika bra av både höger och vänsterhänta, så det kan vara ett tips om du tror du kommer fortsätta - att skaffa den första bågen som "dubbelhänt" sas, kul att ha något att låna till vänner då det är roligare att skjuta pilbåge i sällskap.
Däremot är imo recurves eller reflex / deflex långbågar de snyggaste, och en ryttarbåge ser nästan lite fjantig ut när den används av en någorlunda lång person, min ser ut som en leksak när jag håller den.
Otränade kvinnor kan med lite ansträngning dra min 40# pilbåge, 28# för dig borde vara fint. Jag tycker det är trevligt att skjuta min systers recurve, den är på 25# eller 30#. (och vill man träna på tyngre pilbåge tycker jag nog facepulls är den "mest lika" träningsrörelsen)

Draglängd brukar väl ligga mellan 28" och 29" för en man på 180 +-10cm, en kort ryttarbåge har ofta samma draglängd som moderna långbågar, bara att långbågarna får en mjukare kurvatur.
Långbågar skjuter inte längre heller vad jag kunnat läsa mig till, mest en myt. Det som spelar roll är dragmotstånd och pilens tyngd. Så om man bara skjuter prick, behövs inte ett tungt motstånd eller en tung pil direkt - du skjuter bara sönder tavlan desto mer.
En långbåge med en draglängd på 28" och ett dragmotstånd på 40# lär vara "mjukare" att dra än en ryttarbåge med samma draglängd och motstånd, ryttarbågen lär också ha mer rekyl eller "snärt", låta mer om strängen.
Först om man vill skjuta pilar som ska genom rustning eller tåla vinden bättre som tung pil och tungt dragmotstånd bör börja spela roll.

Köpt själv från bågarochpilar, tycker de var bra :)
Sen har jag mest skjutit aluminiumpilar. Hade jag fått välja "gör om gör rätt" hade jag nog skjutit träpilar med trubbig spets. Eftersom jag skjuter som en kratta och har skog bakom måltavlan, svårt att hitta missarna xD
Kolfiberpilar kan splittras när de slitits nog mycket, med lite otur får man splitter i hand och handled, kanske tillochmed ansikte. Därför ska man böja dem innan man skjuter och se efter sprickor.
Du ska också skjuta lagom kraftiga pilar till din pilbåge - att skjuta för lätta träpilar med en kraftig compoundbåge kan splittra dem vad jag vet.
Finns också en del kolfiberpilar med ett hölje, då får du lite det bästa av två världar - en hållbar pil som inte lär splittras. Men de kostar väl därefter.
Så det finns vad jag kan se egentligen inte så stora fördelar med att börja gå över 30# dragmotstånd - du använder bara en tyngre pilbåge som är svårare att skjuta med, som måste utstå mer belastning, som skjuter tyngre (och kanske dyrare) pilar som sliter mer på tavlan. (sen drömmer jag iofs om att röra mig mot 90# + i framtiden, mest för att det är coolt :D men knappast praktiskt)

Men det paketet för 1495:- ser prisvärt ut. Jag hade tipsat dig att köpa lite extra pilar av någon billig variant, det är kul att kunna skicka iväg lite fler än 4 innan man måste rycka dem ur tavlan.

Ännu en uppsats, varsågod :D
Tack så jättemycket för ditt svar!
Har faktiskt läst på en del under dagen och hade redan lärt mig bland annat det där om storlek, som de även förklarar väldigt bra på sidan jag länkade till sist.
Sedan det där om komposit & kolfiberpilar, att man ska böja de läste jag lite grann om dessutom.
Återigen, tack så jättemycket för ditt välutvecklade svar!

Blir till att köpa det "kittet" från Bågaropilar.
Förhoppningsvis så visar det sig vara ganska kul så man kan lägga lite större slantar på vassare bågar och pilar. :D

Bob90
2017-04-26, 17:19
Kolfiberpilar kan splittras när de slitits nog mycket, med lite otur får man splitter i hand och handled, kanske tillochmed ansikte. Därför ska man böja dem innan man skjuter och se efter sprickor.


Man bör snarare lyssna efter "knaster" eller "missljud" när man böjer, sprickorna är oftast inget man ser med blotta ögat. Och det är mer effektivt att böja och "snurra" på pilen samtidigt. Så man får med alla riktningar i fibrerna.

BelowAverage
2017-04-26, 17:25
Tack så jättemycket för ditt svar!
Har faktiskt läst på en del under dagen och hade redan lärt mig bland annat det där om storlek, som de även förklarar väldigt bra på sidan jag länkade till sist.
Sedan det där om komposit & kolfiberpilar, att man ska böja de läste jag lite grann om dessutom.
Återigen, tack så jättemycket för ditt välutvecklade svar!

Blir till att köpa det "kittet" från Bågaropilar.
Förhoppningsvis så visar det sig vara ganska kul så man kan lägga lite större slantar på vassare bågar och pilar. :D

Välkommen, det är skoj med pil & båge :)
Annars kul att du googlat, jag gjorde precis samma sak! Finns jättemycket bra information om allt från korrekt draglängd för sin kropp till archers paradox, hur man fletchar egna pilar.

Man bör snarare lyssna efter "knaster" eller "missljud" när man böjer, sprickorna är oftast inget man ser med blotta ögat. Och det är mer effektivt att böja och "snurra" på pilen samtidigt. Så man får med alla riktningar i fibrerna.

My bad! Böja och snurra var ju intressant, låter vettigt.
Men kolfiber är grymt, har några såna pilar och de håller ju helt sjukt bra. Jämfört med aluminiumpilarna som kroknar ordentligt om det vill sig illa - också en anledning att inte ha alltför stark båge.
Men en väldigt lätt pil i väldigt starkt material bör iofs ge hög hastighet på pilen. Samtidigt är det ju dåligt att släppa en spänd sträng utan pil, och jag tror det även är dåligt för pilbågen att skjuta för lätta pilar?

Bob90
2017-04-26, 17:36
My bad! Böja och snurra var ju intressant, låter vettigt.
Men kolfiber är grymt, har några såna pilar och de håller ju helt sjukt bra. Jämfört med aluminiumpilarna som kroknar ordentligt om det vill sig illa - också en anledning att inte ha alltför stark båge.
Men en väldigt lätt pil i väldigt starkt material bör iofs ge hög hastighet på pilen. Samtidigt är det ju dåligt att släppa en spänd sträng utan pil, och jag tror det även är dåligt för pilbågen att skjuta för lätta pilar?

Jag gillar hur kolfiber håller, men inget kan ju slå pilar av cederträ *cupid*
Jag tror att det är dåligt dels för bågen som du skriver, men kommer nog också vara otjänliga som pilar om man ska träffa något. Blir jäkligt svårt att få till en lätt pil som ändå "uppfyller" "Archer's paradox".

Är den för lätt så kommer den bara smackas runt åt sidan, spetsen kommer förmodligen inte "orka" föra tillbaka skaftet runt pilbågen. Eller om man kompenserar med att ha en tyngre spets, så kommer den typ slå knut på sig själv om jag överdriver lite :d

Lagom är verkligen bäst och nästan ett måste på pilar tycker jag.

Nanderöd
2017-04-27, 05:15
Kittet på Bågar och Pilar är bra att börja med. Teknikmagasinets bågar är inget att satsa på.
Om du vill få ut så mycket som möjligt och lära dig skjuta ordentligt så leta upp lite teknikfilmer på Youtube. Det är en speciell teknik attt dra bågsträngen, många drar med biceps i början, men du ska använda ryggen. Tekniken är lite lång att förklara i text men titta på Youtube eller helst be någon visa dig.
Köp en jutesäck på Granngården och fyll den med gamla kläder så har du ett billigt mål. Stå inte för långtbort i början så du skjuter sönder eller bort pilarna. Stå nära och lär dig skjuttekniken innan du försöker träffa något.
Ska du ha riktigt roligt köper du sen några bra och hållbara pilar plus ett par judospetsar. Judospetsarna är trubbiga och har spindelben runt spetsen som hindrar pilen för att komma in för djupt i det du träffar. Gå sen ut i skogen och skjut på trädstubbar, fallna träd eller grästuvor. Bra träning och hur roligt som helst.
Pilar kommer ju gå sönder, och i början när du lär dig skjuta kan jag rekommendera att du köper snorbilliga pilar från Kina på ali express eller ebay. Lång leveranstid dock. Det finns billiga aluminiumpilar som är förvånansvärt bra, men de håller inte riktigt för stubbskytte.

Jonerik
2017-04-27, 10:16
Kittet på Bågar och Pilar är bra att börja med. Teknikmagasinets bågar är inget att satsa på.
Om du vill få ut så mycket som möjligt och lära dig skjuta ordentligt så leta upp lite teknikfilmer på Youtube. Det är en speciell teknik attt dra bågsträngen, många drar med biceps i början, men du ska använda ryggen. Tekniken är lite lång att förklara i text men titta på Youtube eller helst be någon visa dig.
Köp en jutesäck på Granngården och fyll den med gamla kläder så har du ett billigt mål. Stå inte för långtbort i början så du skjuter sönder eller bort pilarna. Stå nära och lär dig skjuttekniken innan du försöker träffa något.
Ska du ha riktigt roligt köper du sen några bra och hållbara pilar plus ett par judospetsar. Judospetsarna är trubbiga och har spindelben runt spetsen som hindrar pilen för att komma in för djupt i det du träffar. Gå sen ut i skogen och skjut på trädstubbar, fallna träd eller grästuvor. Bra träning och hur roligt som helst.
Pilar kommer ju gå sönder, och i början när du lär dig skjuta kan jag rekommendera att du köper snorbilliga pilar från Kina på ali express eller ebay. Lång leveranstid dock. Det finns billiga aluminiumpilar som är förvånansvärt bra, men de håller inte riktigt för stubbskytte.
Jajamän, beställde kittet därifrån igår, tar cirka 10 dagar innan det kommer.
Har kollat en hel del på olika Youtube videos osv, hade faktiskt ingen aning att man endast drar strängen med 3 fingrar, låter rimligt när man tänker efter men det t.ex hade jag ingen aning om! - Man lär sig något nytt varje dag!
I kittet så följer en måltavla med, men tack för tipset! När/om tavlan går sönder så lär jag absolut prova på något liknande med en väska. :)
Ja jag hade faktiskt någon liknande idé att köpa ett par pilar med "judospetsar" för att kunna skjuta i hårdare material, såsom träd :)
Tack för tipset om att köpa billiga pilar ifrån Kina förresten! De flesta pilar verkar kosta över hundringen styckvis, helt sjukt! Trodde en pil kunde kosta 30-40 kr, möjligtvis en hundring för 'jaktpilar'!
Tack för tipsen! :)

Nanderöd
2017-04-28, 08:39
https://youtu.be/1E1vKkSSoNs

Diomedea exulans
2017-04-28, 09:04
Vill inte vara en sån som lägger mig i andras val, men klubbar och föreningar brukar vara väldigt snälla och välkomnande mot nya, även om man har social fobi. :)

Jonerik
2017-04-28, 10:08
Vill inte vara en sån som lägger mig i andras val, men klubbar och föreningar brukar vara väldigt snälla och välkomnande mot nya, även om man har social fobi. :)
Jo det är de säkert! Men tyvärr så klarar jag knappt av att säga hej till en främmande person längre...
Precis börjat prata med en psykolog som ska hjälpa mig, vill inte ta någon medicin mot det, det ska göras naturligt känner jag!
Har dessutom redan beställt ett litet kit som kommer om cirka en vecka.
Men tack för tipset ändå :)

Diomedea exulans
2017-04-28, 10:22
Jo det är de säkert! Men tyvärr så klarar jag knappt av att säga hej till en främmande person längre...
Precis börjat prata med en psykolog som ska hjälpa mig, vill inte ta någon medicin mot det, det ska göras naturligt känner jag!
Har dessutom redan beställt ett litet kit som kommer om cirka en vecka.
Men tack för tipset ändå :)

Okej! Kanske ett framtidsprojekt då. Önskar dig lycka till iaf! :)

Pipe
2017-04-30, 21:52
Bågskytte är riktigt roligt, jag provade en gång och var fast direkt. Jag skulle rekommendera att ringa Bågar och pilar då de är väldigt bra på vad de gör och är väldigt villiga att hjälpa till att få rätt saker. Hur det funkar med långbåge vet jag inte så mycket om man när det kommer till recurve så är det ganska viktigt att pilarna passa ihop med dig och din båge såsom längd och styvhet på pilarna.