handdator

Visa fullständig version : Köper ni nått inte på affärn?


Starke75an
2017-04-24, 19:55
Själv köper jag ägg av en bekant som har höns. Kostar 2kr/styck. Har även tillgång till potatis gratis. Kan köpa mjölk på en gård, men inte blivit av än. Kostar då 5 kr/liten.

Nån annan som köper nått?

Minikubik
2017-04-24, 20:01
Ägg från hönsen på landet, vilt från jägarna, potatis, lök, morötter, gurka, tomat osv från landet sommartid. Mjölk kan skaffas men blir aldrig av. Vid tillfälle även nöt, fläsk samt lammkött. Tror det var det
Visst ja, köper fisk av kompisen och får svamp från en annan kompis samt plockar det och bär själv

ApexProcyon
2017-04-24, 20:04
Vilt (älg) från jägare när det är möjligt, allt annat köper jag tyvärr i affären.

Shqypnia
2017-04-24, 20:56
Tramadol från grannen.

Spiffy
2017-04-24, 22:06
Själv köper jag ägg av en bekant som har höns. Kostar 2kr/styck.

Det var inget kompispris direkt.

Diomedea exulans
2017-04-24, 22:17
Det var inget kompispris direkt.

Det är vanligt att folk säljer det för 3 kr/st eller mer.

LunaSpice
2017-04-24, 22:53
Tramadol från grannen.

Didnt see that one coming...

Starke75an
2017-04-25, 17:07
Det var inget kompispris direkt.

Nä, men han har inga problem att hitta köpare, de står på rad att få köpa ägg av honom.

ApexProcyon
2017-04-25, 17:12
Det var inget kompispris direkt.

Å andra sidan så vill man inte betala sina kompisar för lite heller. 1 kr/ägget hade varit för lite.

Spiffy
2017-04-25, 17:14
Å andra sidan så vill man inte betala sina kompisar för lite heller. 1 kr/ägget hade varit för lite.

Tyckte det var märkligt att det var dyrare än vad det är i butiken bara.

agazza
2017-04-25, 17:22
saker jag producerar själv

Tomat
Gurka
Broccoli
Blomkål
potatis
lök
thaibasilika
basilika
dill
persilja
röd basilika
rosmarin


En del av dessa räcker hela året, andra inte.

Funderar på att skaffa höns och ordna egna ägg, men vetefan än.

I övrigt köper jag köttlådor med får, gris och nöt lokalt i största möjliga mån.

Ingen mjölk dock, finns inte tillgängligt i närheten.

En hel del egenfiskad fisk går åt också. Speciellt rökt pepparlax.

EDIT: sambon insisterar på att baka jävligt mycket eget bröd också, det är iof gott, men håller inte länge. Plus att hon blir sur jämt för att det är stökigt. För att HON har stökat ner. Men det är en annan diskussion.

ApexProcyon
2017-04-25, 17:28
saker jag producerar själv

Plus att hon blir sur jämt för att det är stökigt. För att HON har stökat ner. Men det är en annan diskussion.

Redig lista där! Börjar du jaga vilt (eller inhägnat!) och fixar höns så blir du närmast självförsörjande.

Angående att bli sur för sin egen nedstökning: Kvinnor... *facepalm*

Starke75an
2017-04-25, 17:49
saker jag producerar själv

Tomat
Gurka
Broccoli
Blomkål
potatis
lök
thaibasilika
basilika
dill
persilja
röd basilika
rosmarin


En del av dessa räcker hela året, andra inte.

Funderar på att skaffa höns och ordna egna ägg, men vetefan än.

I övrigt köper jag köttlådor med får, gris och nöt lokalt i största möjliga mån.

Ingen mjölk dock, finns inte tillgängligt i närheten.

En hel del egenfiskad fisk går åt också. Speciellt rökt pepparlax.

EDIT: sambon insisterar på att baka jävligt mycket eget bröd också, det är iof gott, men håller inte länge. Plus att hon blir sur jämt för att det är stökigt. För att HON har stökat ner. Men det är en annan diskussion.

Testat mangold? Eller hur de stavas?

agazza
2017-04-25, 18:12
Testat mangold? Eller hur de stavas?

Ätit eller odlat? Nej iof på båda. är det gott och lättskött eller?

Hade problem med någon salladsodling förra året som behövde underhållas mot skadedjur så jag har skitit lite i sånt nu. Kör på det jag inte behöver ta hand om.


Just det, massor av jordgubbar och smultron också men dessa äts upp innan jag får tag i dom.

Blåbär och svamp är vildvuxet några hundra meter bort.

agazza
2017-04-25, 18:15
Redig lista där! Börjar du jaga vilt (eller inhägnat!) och fixar höns så blir du närmast självförsörjande.

Angående att bli sur för sin egen nedstökning: Kvinnor... *facepalm*

Sambons farsa och många bekanta jagar, till och med hundarna får äta frysrens som älgstek och liknande som fått några för många år i frysarna.

Men Sambon håller på med jaktexamen, men jag har varken tid eller intresse.

Men vi har hjort, rådjur och älg runt knuten, Kronhjorten är en stam som rymt för många år sedan och etablerat sig runt berget där jag bor. Men vi har ingen jakträtt här.

agazza
2017-04-25, 18:16
Tyckte det var märkligt att det var dyrare än vad det är i butiken bara.

Varför skulle det vara billigare? Kolla hur massproduktion fungerar. Det är mer standard att de kostar mellan 3-7kr styck, ibland 10kr.

För övrigt har vi nog inte ägg för under 2kr i butikerna i min region. De flesta ligger på 2,60 och uppåt 4,60 har jag för mig.

Att köpa av hobbyentusiaster är mest vänlighet, har man hönsfarm som granne så förstår jag tankegången.

ITK
2017-04-25, 18:24
Tyckte det var märkligt att det var dyrare än vad det är i butiken bara.

Att köpa i butik anses inte vara lika fint.

Spiffy
2017-04-25, 18:49
Varför skulle det vara billigare?

Plockar man bort lite led och köper direkt av producenten plus att det är svart (?) Så är det väl inte konstigt att det borde vara billigare. Jag antog att det var en riktig ägg producent och inte någon som har fem höns iofs.

Starke75an
2017-04-25, 19:09
Ätit eller odlat? Nej iof på båda. är det gott och lättskött eller?

Hade problem med någon salladsodling förra året som behövde underhållas mot skadedjur så jag har skitit lite i sånt nu. Kör på det jag inte behöver ta hand om.


Just det, massor av jordgubbar och smultron också men dessa äts upp innan jag får tag i dom.

Blåbär och svamp är vildvuxet några hundra meter bort.

Min mamma hade som hemmafru uppgiften att fixa maten när jag växte upp. Vi hade ca 4500 kvadrat som hon odlade på. En egen matkällare fanns också.

Potatis var det som tog mest plats. Sen var det allt annat som också odlades. Men mangold var ett stående inslag. Används i stället för spenat. Alltså till en reddsås hade vi det ofta. Mangoldstuvning.

Vad jag minns var det lättodlat. Vi hade så det räckte året runt.

Ärtor är lättodlat.

Får tillägga att farmor var grisfarmare, så fläsk fanns alltid.

Trapz
2017-04-25, 20:25
Min mamma hade som hemmafru uppgiften att fixa maten när jag växte upp. Vi hade ca 4500 kvadrat som hon odlade på. En egen matkällare fanns också.

Potatis var det som tog mest plats. Sen var det allt annat som också odlades. Men mangold var ett stående inslag. Används i stället för spenat. Alltså till en reddsås hade vi det ofta. Mangoldstuvning.

Vad jag minns var det lättodlat. Vi hade så det räckte året runt.

Ärtor är lättodlat.

Får tillägga att farmor var grisfarmare, så fläsk fanns alltid.



På ett jobb jag hade förut odlade de egen mangold, göra stuvning på det är så inihelvete sjukt gött


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vanatore
2017-04-26, 00:15
Att köpa i butik anses inte vara lika fint.

Gud vilken mossig kommentar.

Att gynna en god vän/granne genom att handla hans/hennes ägg vars höns man vet lever under goda förhållanden är enligt dig en alldeles för hipp handling? Det är alltså bättre att köpa ägg från affären och gynna ett storföretag där du inte har en aning om hur djuren behandlas?

Beemel
2017-04-26, 03:55
Plockar svamp och bär under säsong.
Odlar kryddor själv
Har rabarber i trädgården.
Plockar äpplen hos mor och far.

J.V
2017-04-26, 04:05
Ett par orter och kryddor som vi odlar sjalv.
Kanguru och lamm nar mojligheten finns att kopa direkt fran gard. Nar vi inte det gar valjer vi i princip alltid en slaktare som koper in fran gardar i narheten, istallet for en butikskedja.

Shqypnia
2017-04-26, 09:07
Glömde nämna jag pallar äpplen varje sommar. Som 27 åring.

agazza
2017-04-26, 09:32
Glömde nämna jag pallar äpplen varje sommar. Som 27 åring.

Fan vad härligt, vi pallade jämt äpplen, sämsta minnet var när vi pallade av Filadelfia pingstkyrkan, dom hade ett rejält äppelträd med goda söta mjöliga äpplen.

Helt plötsligt sticker en kärring ut huvudet ur ett fönster på övervåningen och skriker:

"Vänta! Jag kommer ner med en stege så det blir lättare att plocka!"



Tog tvärdöd på det roliga. Vi gick hem.

ApexProcyon
2017-04-26, 09:37
Glömde nämna jag pallar äpplen varje sommar. Som 27 åring.

Varje gång jag hör Judas Priest - Breaking the law så tänker jag tillbaks på min adrenalinfyllda barndom med äpplen fulla fickorna. Det bästa sättet att få barn att äta frukt är att säga åt dem att de inte får.

Jag ska tveklöst ha massa fruktträd när jag blir äldre bara för att säkerställa grannbarnens vitaminbrhov. Märker jag att frukten slutar gå åt så får jag bussa min hamster på barnen så att det blir spännande att äta frukt igen.

Jag kommer aldrig att glömma när vi blev påkomna av en snäll tant som sa att vi var välkomna att äta äpplen från hennes träd när vi ville. Dessa äpplen förblev orörda. Surgubben som jagade oss över hela kvarteret och svor fick fler besök än han orkade med.

Diomedea exulans
2017-04-26, 09:38
Gud vilken mossig kommentar.

Att gynna en god vän/granne genom att handla hans/hennes ägg vars höns man vet lever under goda förhållanden är enligt dig en alldeles för hipp handling? Det är alltså bättre att köpa ägg från affären och gynna ett storföretag där du inte har en aning om hur djuren behandlas?

Man har mer än en aning om hur de behandlas. Förmodligen som skit.

Dåren
2017-04-26, 09:38
Det är vanligt att folk säljer det för 3 kr/st eller mer.

Jag betalar 3:- per ägg när jag köper av mammas kompis. Äggen är oftast mindre än de i affären, men det känns fint för jag vet att hon tar väl hand om pullorna. :)

Starke75an
2017-04-26, 19:47
Glömde nämna jag pallar äpplen varje sommar. Som 27 åring.

Det gör jag också. Min granne har goda äpplen. Brukar gå och sno några ibland. Han har inte sagt nått än...