handdator

Visa fullständig version : Boktips sökes om skelettets biomekanik


Järvskan
2017-04-23, 14:49
Hej Kolo!

Min fråga är kanske mer riktad åt de som arbetar inom vården eller åt de som har anser sig ha stenkoll på anatomin. Jag måste erkänna att jag inte har helt koll på de exakta benämningarna, men jag letar efter litteratur om skelettets kinesiologi/biomekanik. För att ge ett konkret exempel så vill jag lära mig mera om hur olika storlekar och vinklingar av lårbenshalsen inverkar på rörligheten.
Jag studerar som bäst till fysioterapeut men jag upplever att jag inte lärt mig tillräckligt hur olika utformningar på skelettet inverkar på rörelsebanorna. Ifall en klients problem är strukturella så är det ganska lite man kan göra som fysioterapeut.

Jag passar samtidigt på att länka till en video som tangerar ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=yNWDwE7-cS0

Tack på förhand!

Scratch89
2017-04-23, 17:10
Tänker du på t.ex aversionsvinklar i höften och liknande?

BelowAverage
2017-04-23, 17:33
http://www.fadavis.com/product/physical-therapy-joint-structure-function-levangie-norkin-5

Är det närmsta jag kommer på.
3d program för anatomi är hjälpsamt för att lättare begripa hur saker ser ut, jag har personligen svårt att "föreställa" mig allt i huvudet utifrån 2d-bilder i böcker. Men de programmet följer ju bara en schablonbild av hur skelettet ser ut. Jag använder complete anatomy och gillar det, men det finns andra också.

Järvskan
2017-04-23, 18:30
Tänker du på t.ex aversionsvinklar i höften och liknande?

Svårt att säga när jag inte ens vet vad ordet betyder :em:
Om du ögnar igenom videon som jag länkade till så ger Tom en rad exempel varför någon med viss benstruktur knappast kommer klara av att göra samma rörelser som någon med en annan benstruktur, o.s.v..


http://www.fadavis.com/product/physical-therapy-joint-structure-function-levangie-norkin-5

Är det närmsta jag kommer på.
3d program för anatomi är hjälpsamt för att lättare begripa hur saker ser ut, jag har personligen svårt att "föreställa" mig allt i huvudet utifrån 2d-bilder i böcker. Men de programmet följer ju bara en schablonbild av hur skelettet ser ut. Jag använder complete anatomy och gillar det, men det finns andra också.

Tack för tipset, boken ser lovande ut. Synd bara att enda kapitlet som man kunde provläsa handlade om gångmekanik och inte om ledfunktion. (Å andra sidan är det bra eftersom mitt slutarbete i viss mån handlar om gången!) Ska kolla med bibban imorgon ifall de råkar ha boken!

BelowAverage
2017-04-23, 20:01
http://i65.tinypic.com/hrijqc.jpg

Så ser en del av kapitlet om höftleden ut, inte två sammanhängande sidor.
Men exakt hur mycket rörlighet i t.ex knäböj du kan vänta dig vid X grader retro eller anteversion av höftleden vet jag inte om det är så lätt att hitta. Hittar du det så dela gärna med dig :)
Tror mest de väldigt duktiga kan det lite på känsla mha erfarenhet.
Jag har då inte koll på det, men det har hjälpt lite att läsa sånt här och leka med 3d-program för skelett för att bättre visualisera vad som kan tänkas hända.

Järvskan
2017-04-24, 10:56
Så ser en del av kapitlet om höftleden ut, inte två sammanhängande sidor.
Men exakt hur mycket rörlighet i t.ex knäböj du kan vänta dig vid X grader retro eller anteversion av höftleden vet jag inte om det är så lätt att hitta. Hittar du det så dela gärna med dig :)
Tror mest de väldigt duktiga kan det lite på känsla mha erfarenhet.
Jag har då inte koll på det, men det har hjälpt lite att läsa sånt här och leka med 3d-program för skelett för att bättre visualisera vad som kan tänkas hända.

Jag fann andra upplagan av boken från -92 i biblioteket och boken verkar i rätt god mån besvara de frågor som jag söker svar på. Ska också prova Complete Anatomy och se om jag får några aha-upplevelser :)

Tack för hjälpen!

Scratch89
2017-04-24, 16:27
Jag fann andra upplagan av boken från -92 i biblioteket och boken verkar i rätt god mån besvara de frågor som jag söker svar på. Ska också prova Complete Anatomy och se om jag får några aha-upplevelser :)

Tack för hjälpen!

Kul att du hittade vad du sökte!
Sen skulle jag dock lägga till att även om man traditionellt har sagt att strukturella anormaliteter påverkar funktionen, så har man väl mer och mer gått ifrån det. T.ex att acromion typ 3 skulle ge större inklämningsproblematik än andra. Nu däremot säger man väl snarare att de bara har högre krav på sin axel, och behöver mer kraft/funktion för att hålla humerus på plats i leden.

Järvskan
2017-04-25, 08:06
Kul att du hittade vad du sökte!
Sen skulle jag dock lägga till att även om man traditionellt har sagt att strukturella anormaliteter påverkar funktionen, så har man väl mer och mer gått ifrån det. T.ex att acromion typ 3 skulle ge större inklämningsproblematik än andra. Nu däremot säger man väl snarare att de bara har högre krav på sin axel, och behöver mer kraft/funktion för att hålla humerus på plats i leden.

Tack för en god insikt!