handdator

Visa fullständig version : Boktips sökes om skelettets biomekanik


Järvskan
2017-04-23, 14:49
Hej Kolo!

Min fråga är kanske mer riktad åt de som arbetar inom vården eller åt de som har anser sig ha stenkoll på anatomin. Jag måste erkänna att jag inte har helt koll på de exakta benämningarna, men jag letar efter litteratur om skelettets kinesiologi/biomekanik. För att ge ett konkret exempel så vill jag lära mig mera om hur olika storlekar och vinklingar av lårbenshalsen inverkar på rörligheten.
Jag studerar som bäst till fysioterapeut men jag upplever att jag inte lärt mig tillräckligt hur olika utformningar på skelettet inverkar på rörelsebanorna. Ifall en klients problem är strukturella så är det ganska lite man kan göra som fysioterapeut.

Jag passar samtidigt på att länka till en video som tangerar ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=yNWDwE7-cS0

Tack på förhand!

Scratch89
2017-04-23, 17:10
Tänker du på t.ex aversionsvinklar i höften och liknande?

BelowAverage
2017-04-23, 17:33
http://www.fadavis.com/product/physical-therapy-joint-structure-function-levangie-norkin-5

Är det närmsta jag kommer på.
3d program för anatomi är hjälpsamt för att lättare begripa hur saker ser ut, jag har personligen svårt att "föreställa" mig allt i huvudet utifrån 2d-bilder i böcker. Men de programmet följer ju bara en schablonbild av hur skelettet ser ut. Jag använder complete anatomy och gillar det, men det finns andra också.

Järvskan
2017-04-23, 18:30
Tänker du på t.ex aversionsvinklar i höften och liknande?

Svårt att säga när jag inte ens vet vad ordet betyder :em:
Om du ögnar igenom videon som jag länkade till så ger Tom en rad exempel varför någon med viss benstruktur knappast kommer klara av att göra samma rörelser som någon med en annan benstruktur, o.s.v..


http://www.fadavis.com/product/physical-therapy-joint-structure-function-levangie-norkin-5

Är det närmsta jag kommer på.