handdator

Visa fullständig version : Hantelpress vs arnoldpress


Emilioz
2017-04-23, 13:39
Vilken övning är bäst för att bygga massa?
Vilken är bäst för styrka?
Vilken är bäst för att hålla axlarna skadefria?

Anders The Peak
2017-04-23, 13:45
Vilken övning är bäst för att bygga massa?
Vilken är bäst för styrka?
Vilken är bäst för att hålla axlarna skadefria?

Båda övningarna är tricepsdominanta men Arnoldskruven härmar ett sidolyft och är därför en effektivare övning för axeln. Typisk övning då det inte fanns några utvecklade träningsmaskiner för axeln. Arnie effektiviserade verkningsgraden i övningen för att träffa axeln bättre.

Arne Persson
2017-04-24, 10:35
Arnoldpressen i nästan alla lägen! Styrkebiten kan dock diskuteras... :)


https://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw

Unsub
2017-04-24, 10:47
Offtopic fråga:är det bättre att köra utan ryggstöd, eller kvittar det?.

leee
2017-04-24, 11:16
Offtopic fråga:är det bättre att köra utan ryggstöd, eller kvittar det?.

Vill du klara tyngre vikter så är det bättre med ryggstöd annars kvittar det.

Rolfarsson
2017-04-24, 11:38
Offtopic fråga:är det bättre att köra utan ryggstöd, eller kvittar det?.

Ja, det är bättre då det blir svårt att elevera skulderbladen i toppen om du sitter lutad mot ett högt ryggstöd, vilket du vill göra för att markant sänka risken för inklämning.
Du kommer inte heller att träna bålstabiliteten när du använder det och dom flesta har en tendens att svanka när dom gör det, vilket är mindre bra för ryggen.

Shqypnia
2017-04-24, 12:30
Aldrig kört Arnoldpress. Den verkar mysig, ska lätt köra den nästa presspass.

Sheogorath
2017-04-24, 12:59
Att först göra horisontalabduktion för att sedan elevera armen är i stort sett en meningslös rörelse eftersom man inte har belastning i den riktningen. För att få ut något av övningen får man se till att abduktionen belastas och görs till en del av pressen. I praktiken innebär det att handeln går i en ganska rak bana uppåt-nedåt och så att säga "skruvas" upp. Jag tycker därför att "skruvpress" är ett mer passande namn på denna bättre variant av Arnold-pressen.

Gearhead85
2017-04-24, 13:54
Ska kanske då skrota skivstångspressen till förmån för Arnold. Även om man får sänka vikterna lite då man kör med hantlar istället för stång. �� Slipper ju då passa hakan då stången ska upp.

Sheogorath
2017-04-24, 14:18
Smal press med skivstång (militärpress) har ganska många likheter med den variant av skruvpress jag beskriver om man inte aktivt försöker hålla armbågarna i linje med axlarna utan låter dem gå ut åt sidan så som man normalt sett gör om man låter kroppen sköta sig själv.

Trapz
2017-04-24, 15:30
Jag kör ganska brett grepp och armbågarna nästan helt åt sidan, är det mer fördelaktigt att köra mycket smalare grepp? Känns som det tar mer på triceps då


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2017-04-24, 16:07
Man får sannolikt ut lite mer från laterala deltan med en smal fattning där man låter armbågen gå utanför axeln. Typ:

S6BELe49P3g

Peter.B
2017-04-24, 16:07
Att först göra horisontalabduktion för att sedan elevera armen är i stort sett en meningslös rörelse eftersom man inte har belastning i den riktningen. För att få ut något av övningen får man se till att abduktionen belastas och görs till en del av pressen. I praktiken innebär det att handeln går i en ganska rak bana uppåt-nedåt och så att säga "skruvas" upp. Jag tycker därför att "skruvpress" är ett mer passande namn på denna bättre variant av Arnold-pressen.

Tänker du dig då utförandet Arne visar ovan eller annorlunda? Har du någon video/länk som visar "ditt" utförande? :)

Sheogorath
2017-04-24, 16:11
Jag svär i kyrkan nu förstås men jag gillar inte Arnolds/Arnes utförande. Så här vill jag ha dem (har inte lyssnat på vad han säger så det tar jag inte ansvar för).

6Z15_WdXmVw

Fey
2017-04-24, 16:22
Det där ser riktigt fint ut, skall prova den skruven nästa pass istället för militärpressen. Det borde hjälpa mina smärtande händer med.

Scratch89
2017-04-24, 16:24
Man får sannolikt ut lite mer från laterala deltan med en smal fattning där man låter armbågen gå utanför axeln. Typ:

S6BELe49P3g

Jösses sicka eleganta pressar. Man kanske ska ta upp stångpressandet igen.

Peter.B
2017-04-24, 16:31
Jag svär i kyrkan nu förstås men jag gillar inte Arnolds/Arnes utförande. Så här vill jag ha dem (har inte lyssnat på vad han säger så det tar jag inte ansvar för).

6Z15_WdXmVw

Jag ser personligen rätt lite skillnad på utförandena? Mest att han låser ut i toppen och kanske roterar pyttelite "senare" i pressen?

Sheogorath
2017-04-24, 17:39
Man pressar nästan rakt upp (man kan sträva efter det, går fint). I det traditionella utförandet börjar man med att föra hantlarna utåt åt sidan. Hantlarna går nästan i en slags halvmåne sett framifrån. Meningslöst eftersom man inte har belastningen i den riktningen.

Arne Persson
2017-04-24, 21:15
Man pressar nästan rakt upp (man kan sträva efter det, går fint). I det traditionella utförandet börjar man med att föra hantlarna utåt åt sidan. Hantlarna går nästan i en slags halvmåne sett framifrån. Meningslöst eftersom man inte har belastningen i den riktningen.

Vi skall nog träffas och ha en liten genomgång av denna högst eminenta öfvning...:)

Arne Persson
2017-04-24, 21:22
Originalet...:)

Jag har lätt modifierat min version utifrån Arnolds...

Sheogorath
2017-04-24, 21:38
Och jag har lätt modifierat min version utifrån Arnes. :D

Old Nick
2017-04-26, 08:45
Skruvpressen är riktigt mysig. Bränner överallt efter några set. Och den är dessutom perfekt för folk som har problem med impingement.

En kille på mitt gym hade fått ont i höger axel och satt i desperation och försökte "nöta till" den med axelpressar. Han trodde liksom att det skulle bli bra bara han fortsatte att reppa mycket och ofta. Det blev givetvis bara värre.

Så jag föreslog att han skulle testa skruvpressar. Till hans stora förvåning kunde han pressa helt smärtfritt. Men han ville ju så gärna komma tillbaka till det "vanliga" pressandet som han gillade så mycket, så han fortsatte med vanliga pressar efter ett tag. Och sidolyft låååååååångt över parallellt. Med kallsvetten rinnande i pannan och ett djupt plågat ansiktsuttryck. Tills han hade så ont att han nästan grät. Och fortsatte på den banan nästa pass. Och nästa. *screwy*

Har inte sett honom på gymmet på flera månader nu. Rätt säker på att han fått ge upp träningen helt och hållet. *facepalm*