handdator

Visa fullständig version : Vilket lands/områdes traditionella kost är enligt dig den mest hälsosamma?


Sheikah
2017-04-22, 17:15
Husmanskost? Medelhavskost? Japanskt? Finns flera exempel på olika kosthållningar runt om i världen. Vilken typ är enligt dig den bästa ur hälsosynpunkt och varför?

ApexProcyon
2017-04-22, 17:18
Baserat på populationens genomsnittliga livslängd så borde japansk kost ligga bra till. Mycket fisk och kolhydrater, lite fett.

Jag kapar mer än gärna några år från ålderns höst för att få fortsätta äta svensk husmanskost. Tror jag.

Bob90
2017-04-22, 17:25
Jag skulle säga varierad kost.

Sheikah
2017-04-22, 17:28
Jag skulle säga varierad kost.

Ja, om man får plocka lite från varje lands kost hade man såklart kunnat hitta det optimala. Men, nu är det en fråga om ett områdes traditionella kost som den är. Vilken är då bäst?

JacobHeitmann
2017-04-22, 17:37
Husmanskost? Medelhavskost? Japanskt? Finns flera exempel på olika kosthållningar runt om i världen. Vilken typ är enligt dig den bästa ur hälsosynpunkt och varför?
Alla i de blå zonerna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

shut teh face
2017-04-22, 18:14
Det är väl konstaterat att det mest hälsosamma är kraftig kalorirestriktion, oavsett om det är på fisk i japan eller på inälvsmat i Sverige.

ApexProcyon
2017-04-22, 18:18
Det är väl konstaterat att det mest hälsosamma är kraftig kalorirestriktion, oavsett om det är på fisk i japan eller på inälvsmat i Sverige.

Afrika misstycker. ;)

xan
2017-04-22, 18:23
Det är väl konstaterat att det mest hälsosamma är kraftig kalorirestriktion, oavsett om det är på fisk i japan eller på inälvsmat i Sverige.

Har man kunnat se det hos människa? Eller är det en slutsats man kommit fram till baserat på djurförsök?

shut teh face
2017-04-22, 18:27
Har man kunnat se det hos människa? Eller är det en slutsats man kommit fram till baserat på djurförsök?
Någon dokumentär jag såg för något år sedan, där man kollade på livslängd.

Man konstaterade att det fanns orter även i Sverige där man hade väldigt lång livslängd, den gemensamma faktorn var dåligt med mat och hårt arbete. Ungefär som det ser ut på många ställen även idag.

Man kunde även se positiva effekter hos barn- och barnbarnen från dessa individer.

Jag har inge mer belägg än så. :)

Hemi
2017-04-22, 18:46
Jo, depressionen i USA gav oss John Grimek, ;) joke,
men Berlin t ex efter kriget har producerat fram många 100 åringar. Hör det där förr.
Om traditionellt, får jag välja så tar jag efter erfarnhet, kustmat, från Chile till Kanada, ev Karibisk men då skall det var utan föroreningar och skit. Japanskt är säkert nyttigt men gillar inte deras fisk och kryddor så mycket.
Edit: utesluter inte alls kött tror det är nyttigt som fn men gillar havsmat också, vilket man traditionellt inte får överallt.

baktung
2017-04-22, 19:26
Alla i de blå zonerna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Finns ju nån sån minizon i södra (?) Sverige också. Nån ort där alla på ålderdomshemmet var över eller nära 100. Och där var det som sagt inälvsmat som regerade.

En annan vändning på vad som är hälsosamt kanske vore mer individuell. Många skulle nog bli deprimerade av den spartanska kosten i en blå zon och förlora livskvalitet. Så jag säger USA, där traditionen kan anses friare.

JacobHeitmann
2017-04-22, 19:34
Finns ju nån sån minizon i södra (?) Sverige också. Nån ort där alla på ålderdomshemmet var över eller nära 100. Och där var det som sagt inälvsmat som regerade.

En annan vändning på vad som är hälsosamt kanske vore mer individuell. Många skulle nog bli deprimerade av den spartanska kosten i en blå zon och förlora livskvalitet. Så jag säger USA, där traditionen kan anses friare.

Tvärtom. Det är mycket som tyder på att man är mindre deprimerad när man äter mer växtbaserad kost i en mindre processad form, som är de blå zonernas större gemensamma nämnare.

Har du någon mer info om det där ålderdomshemmet?

baktung
2017-04-22, 19:42
Tvärtom. Det är mycket som tyder på att man är mindre deprimerad när man äter mer växtbaserad kost i en mindre processad form, som är de blå zonernas större gemensamma nämnare.

Har du någon mer info om det där ålderdomshemmet?

Jag tror dig, men du får svårt att övertyga snabbmatsentusiasterna. Och kanske alla som vuxit upp i ett i-land och inte enbart vill äta nyttigt. De kanske kunde lära sig en ny livsstil, men med sina gamla perspektiv på mat skulle det säkert finnas ett kalorisug i bakhuvet ibland, kanske för stort för många att stå emot.

Kan göra ett försök att söka på den där svenska orten.

Edit: Gick väl. Markaryd heter stället: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15998460.ab

JacobHeitmann
2017-04-22, 19:47
Jag tror dig, men du får svårt att övertyga snabbmatsentusiasterna. Och kanske alla som vuxit upp i ett i-land och inte enbart vill äta nyttigt. De kanske kunde lära sig en ny livsstil, men med sina gamla perspektiv på mat skulle det säkert finnas ett kalorisug i bakhuvet ibland, kanske för stort för många att stå emot.

Kan göra ett försök att söka på den där svenska orten.

Jo, oftast är det cancern, crohn'sen, hjärtinfarkten och diabetesen som "övertygar" en att lära sig en ny livsstil. Och även om de har all kunskap, är innerligt pepp, är samhället där fortfarande, och slår på din mahognydörr med kraftiga öronbedövande slag. Been there, done that.

Starke75an
2017-04-22, 21:54
Västkusten.

Micke Persson
2017-04-22, 22:34
Alla i de blå zonerna.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Precis på Sardinia äter de bara fisk, getost, vin och oliver och de blir 100 år. skit bra

JacobHeitmann
2017-04-23, 05:42
Precis på Sardinia äter de bara fisk, getost, vin och oliver och de blir 100 år. skit bra
Ok.

Eat a lean, plant-based diet accented with meat.
The classic Sardinian diet consists of whole-grain bread, beans, garden vegetables, fruits, and, in some parts of the island, mastic oil. Sardinians also traditionally eat pecorino cheese made from grass-fed sheep, whose cheese is high in omega-3 fatty acids. Meat is largely reserved for Sundays and special occasions.

https://www.bluezones.com/exploration/sardinia-italy/

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

eternallord
2017-04-23, 08:59
Baserat på populationens genomsnittliga livslängd så borde japansk kost ligga bra till. Mycket fisk och kolhydrater, lite fett.

Jag kapar mer än gärna några år från ålderns höst för att få fortsätta äta svensk husmanskost. Tror jag.

Har du ätit proper japansk mat i Japan? Det hade jag bytt mot direkt.

Personligen mår jag generellt bättre i kroppen när jag är i Asien och äter traditionell mat där. Upplever att i princip alla negativa effekter jag kan få från mat i västvärlden upphör, såsom svullen mage och "kraschar" efter maten.

Konradsson
2017-04-23, 09:36
De platser i världen som har flest 100-åringar är Sardinien i Italien, Okinawa i Japan och Loma Linda i Kalifornien. De gemensamma faktorerna verkar vara en växtbaserad diet, mycket baljväxter, lite rökning och alkohol. På bilden nedan ser ni en sammanfattning. I Loma Linda bor Sjundedagsadventisterna, en mycket hälsomedveten kristen församling.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/12/Vendiagram.gif

Shqypnia
2017-04-23, 11:18
Svensk husmanskost men med asiatisk vardaglig motion.

trädgårdsmöbel
2017-04-23, 11:19
Mexikansk diet tror jag stenhårt på. Taco, burritos, nötkött, bönor, majs och annan diarrébildande kost ihop med tequila och smaklös öl.

Som god tvåa Argentina. Nötkött till c:a 15-20 av veckans mål.