handdator

Visa fullständig version : Deffa på "svensson-mat"


paropirat
2017-04-22, 16:33
Jag har försökt genomföra en deff flertalet ggr men alltid fallit tillbaka i gamla ätmönster och misslyckats. Jag äter typiskt svensson-mat:

Rostade ostmackor
Makaroner och köttbullar
Pannkakor
Pan pizza
osv...

Jag drygar ut kosten med 3 st proteindrinkar för att nå en hygglig proteinmängd per dag.

Jag undrar om det är någon som har genomfört en lyckad deff med upplägget att bara äta "vanlig mat", och hur gick du tillväga i sådana fall?

123123123123
2017-04-22, 16:38
ostmackor, pan pizza och pannkakor kan du glömma... Är inte det kaloribomber?

An Iron Soul
2017-04-22, 16:47
Vanlig husmanskost funkar hur bra som helst
Ärtsoppa med fläsk.
Torskfilé med äggsås och färsk potatis
Köttfärssås med spagetti
Broccoligratäng
Lövbiff med rotfrukter

Så lite processad mat som möjligt ger dig en bra grund. Det behöver inte gå till överdrift men som sagt. Husmanskost tycker jag duger.

Vill du deffa på skitmat så lycka till. Det hade jag inte rekommenderat till någon

King Grub
2017-04-22, 17:10
Går utmärkt så länge du håller dig inom dina kaloriramar.

Trapz
2017-04-22, 23:18
Jag gick ner typ 15 kg i mina yngre tjocka dagar på vanlig husmanskost när jag bodde hemma. Blev hyfsat rippad faktiskt, dock med lite för lite muskler så såg rätt tanig ut.

Hade ingen aning om hur man räknade kalorier eller hur mycket kolhydrater, fett, protein jag fick i mig dagligen. Jag var dock hungrig typ konstant, somnade alltid hungrig. Höll mig till att inte äta så mycket bara.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

AlexGBG
2017-04-23, 03:57
Jag gick ner typ 15 kg i mina yngre tjocka dagar på vanlig husmanskost när jag bodde hemma. Blev hyfsat rippad faktiskt, dock med lite för lite muskler så såg rätt tanig ut.

Hade ingen aning om hur man räknade kalorier eller hur mycket kolhydrater, fett, protein jag fick i mig dagligen. Jag var dock hungrig typ konstant, somnade alltid hungrig. Höll mig till att inte äta så mycket bara.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ett bra satt att ga ner i vikt utan magiska dieter och program, sen om man lagger pa lite kunskap om att man bor styrketrana och ata mkt protein sa ar ju sommarkroppen nara :)

Trapz
2017-04-23, 09:30
Ett bra satt att ga ner i vikt utan magiska dieter och program, sen om man lagger pa lite kunskap om att man bor styrketrana och ata mkt protein sa ar ju sommarkroppen nara :)



Allt blir så mycket lättare med mer kunskap om hur man ska göra. Förstår att medelåldersfölket inte fattar om det enda dom läser är bantningstips i dagstidningar.

Om man ska ner i vikt så är det bara disciplin som behövs, hålla sig till planen och stå ut med att det är tråkigt och att vara hungrig ofta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

xan
2017-04-23, 10:25
Jag gick ner typ 15 kg i mina yngre tjocka dagar på vanlig husmanskost när jag bodde hemma. Blev hyfsat rippad faktiskt, dock med lite för lite muskler så såg rätt tanig ut.

Hade ingen aning om hur man räknade kalorier eller hur mycket kolhydrater, fett, protein jag fick i mig dagligen. Jag var dock hungrig typ konstant, somnade alltid hungrig. Höll mig till att inte äta så mycket bara.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fyllde du inte ut med mycket grönsaker?

Shqypnia
2017-04-23, 10:46
På husmanskost är det nästintill optimalt skulle jag påstå, då märks knappt dieten av. Det TS nämnde är dock knappast någon vanlig husmanskost eller Svensson kost.

Trapz
2017-04-23, 12:23
Fyllde du inte ut med mycket grönsaker?



Hatade grönsaker i den åldern, några skivor gurka till köttfärssåsen ibland kanske.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

paropirat
2017-04-23, 14:52
På husmanskost är det nästintill optimalt skulle jag påstå, då märks knappt dieten av. Det TS nämnde är dock knappast någon vanlig husmanskost eller Svensson kost.

Hehe, nä, "skitmat" kanske jag borde ha skrivit i trådtiteln istället...

Men att min nuvarande kost inte är hälsosam är jag fullt medveten om. Jag har tänkt att jag ska göra ett ryck och börja laga rediga husmans-måltider dagligen.

ApexProcyon
2017-04-23, 15:10
Allmänt: Desto godare mat när du väl äter desto hungrigare får du lära dig att vara när du inte äter.

paropirat
2017-04-23, 15:19
Allmänt: Desto godare mat när du väl äter desto hungrigare får du lära dig att vara när du inte äter.

Ja, jo, det ligger väl nåt i det. Tyvärr...

Jarp
2017-04-25, 11:27
Allmänt: Desto godare mat när du väl äter desto hungrigare får du lära dig att vara när du inte äter.

Det förefaller tyvärr vara dagens sanning. Men ren hunger borde kunna undvikas genom att t.ex. proppa ett kilo broccoli om dagen. Det påverkar dock inte sötsug eller skräp sug förstås. Kanske en variant där man varje dag trycker extrema mängder broccoli och havregrynsgröt och fyller ut med det man nu råkar ha cravings för är en metod som fungerar för de utan disciplin.

AlexGBG
2017-04-25, 11:54
Det förefaller tyvärr vara dagens sanning. Men ren hunger borde kunna undvikas genom att t.ex. proppa ett kilo broccoli om dagen. Det påverkar dock inte sötsug eller skräp sug förstås. Kanske en variant där man varje dag trycker extrema mängder broccoli och havregrynsgröt och fyller ut med det man nu råkar ha cravings för är en metod som fungerar för de utan disciplin.

Jag äter massa sallad bara för att hålla hungern i schack, dels för att äta mindre av energität mat senare, funkar utmärkt =)

Blir inte många kalorier, men tyvärr ofta inte någon nöjdhetskänsla av måltiden =(

saigon
2017-04-25, 13:24
Jag äter massa sallad bara för att hålla hungern i schack, dels för att äta mindre av energität mat senare, funkar utmärkt =)

Blir inte många kalorier, men tyvärr ofta inte någon nöjdhetskänsla av måltiden =(



Det med "nöjdhetskänslan" tycker jag också är ett stort problem. exempelvis när man ätit någon rätt utan kött/fisk/fågel och istället äter typ linser eller liknande, så känner man sig inte nöjd efteråt utan sneglar på kylen ändå och letar efter en lämplig köttbit att slänga i stekpannan, haha.

Men just för den "fysiska" känslan fungerar det bra.

Jarp
2017-04-25, 14:40
Det med "nöjdhetskänslan" tycker jag också är ett stort problem. exempelvis när man ätit någon rätt utan kött/fisk/fågel och istället äter typ linser eller liknande, så känner man sig inte nöjd efteråt utan sneglar på kylen ändå och letar efter en lämplig köttbit att slänga i stekpannan, haha.

Men just för den "fysiska" känslan fungerar det bra.

Men inte behöver du undvika de varorna, ffa fågel, pga kalorierna?

AlexGBG
2017-04-25, 14:48
Men inte behöver du undvika de varorna, ffa fågel, pga kalorierna?


Har man ätit sina kalorier för dagen så spelar det ju ingen roll vad det är...

pepplez
2017-04-25, 16:40
Jag har försökt genomföra en deff flertalet ggr men alltid fallit tillbaka i gamla ätmönster och misslyckats. Jag äter typiskt svensson-mat:

Rostade ostmackor
Makaroner och köttbullar
Pannkakor
Pan pizza
osv...

Jag drygar ut kosten med 3 st proteindrinkar för att nå en hygglig proteinmängd per dag.

Jag undrar om det är någon som har genomfört en lyckad deff med upplägget att bara äta "vanlig mat", och hur gick du tillväga i sådana fall?

Skulle inte kalla det där för typisk svensson-mat. Ungkarlsmat snarare. Lär dig laga ordentlig mat och släng undan mackor och halvfabrikat.

Laga storkok. Kyckling, potatis/ris/bulgur, broccoli och sallad. Lite balsamico på salladen så behövs ingen sås. Måste du prompt ha sås, köp Arlas kvarg (bra konsistens) och blanda med t.ex mango chutney och rödlök så har du en helt ok sås som i princip bara är kvarg. Köp inte hem en massa halvfabrikat att falla tillbaka på. Koka upp en ordentlig laddning ägg. När du är hungrig mellan dina huvudmål, skala ett ägg eller två och ät.

För inspiration på bra dietmat, gå in på youtube och sök på typ "mealprep": https://www.youtube.com/results?search_query=mealprep

Jamescon
2017-04-25, 17:51
Har sedan ett tag kört på sk Matkassar. Numera kör vi vegokassen fr ICA och det som är skönt, förutom att man får allt klart och slipper tänka dagligen på rätter, är att man har det har dvs kylen är fylld:)
Är dålig på matlagning och för mig ger dessa rätter en smakupplevelse som jag aldrig skulle åstadkomma själv haha. Restaurangnivå ibland.

Lite fattigt på protein på vissa rätter men det fixas genom lite kyckling, färskplockad från butikens grillhylla eller annat proteinrikt vegomat. Sojabiffar, sojafärs osv.

Det är i huvudsak råvaror annars och en del ekologiska sådanna. Sånt är ju ++

Mellanmålen är oftast kvarg med smak utan tillsatt socker, knäckebröd med färskost-kalkon och avokado och proteinshakes
En och annan bar slinker igenom typ barbells och massa pepsimax.

Trapz
2017-04-25, 18:19
Det med "nöjdhetskänslan" tycker jag också är ett stort problem. exempelvis när man ätit någon rätt utan kött/fisk/fågel och istället äter typ linser eller liknande, så känner man sig inte nöjd efteråt utan sneglar på kylen ändå och letar efter en lämplig köttbit att slänga i stekpannan, haha.



Men just för den "fysiska" känslan fungerar det bra.



Håller med. För att jag ska bli mätt på riktigt krävs kalorier och inte någon bukfylla bara. Men sen är min mage ett svart hål också, slukar allt och finns inget stopp


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jarp
2017-04-26, 06:03
Har man ätit sina kalorier för dagen så spelar det ju ingen roll vad det är...

Nej absolut, men kyckling innehåller så pass lite att det borde gå att då in med planering.

AlexGBG
2017-04-26, 06:55
Nej absolut, men kyckling innehåller så pass lite att det borde gå att då in med planering.

Beror ju lite på, finns inte plats för kyckling i min lunch just nu eftersom jag gärna vill äta lite mer på kvällen =(

paropirat
2017-05-02, 14:56
Har gjort ett ryck sedan den här tråden startades och har lagt upp ett deff-kostschema med fokus på betydligt bättre råvaror:

Kyckling, fläskfilé, lax, nötfärs. Pasta, potatis, ris, matvete. Kvarg och proteinpulver. Relativt kalorifattiga såser som ketchup, sriracha och ajvar. Försöker äta varierat med grönsaker också.