handdator

Visa fullständig version : Kan man få skadestånd 25 år senare?(övergrepp)


grytlappen
2017-04-22, 01:49
Godnatt gott folk.

Om man blivit utsatt för tortyr och övergrepp som barn på dagis, kan man då 25 år senare få skadestånd för detta (om förövaren blir dömd)?

Google svek mig

High1ander
2017-04-22, 02:14
Godnatt gott folk.

Om man blivit utsatt för tortyr och övergrepp som barn på dagis, kan man då 25 år senare få skadestånd för detta (om förövaren blir dömd)?

Google svek mig

Beror på vilken strafflängd brottet skulle ge om han/hon dömdes. Eftersom övergrepp mot barn så börjar preskiptionstiden är gälla från det att man fyllt 18 år.

Så t.ex. är det ett brott där man skulle kunna bevisa/yrka på något som ger 8 års fängelse, så kan man straffas tills dess att brottsoffret är 28 år. Då straff som ger 8 års fängelse har 10 år preskiptionstid, dvs. 18+10.

Är det brott som är max 2 år så blir det istället 23 år, 18+5.

Detta är iaf. vad wikipedia listar...

Problemet är ju att ibland, så kan det vara så att man kan bevisa att någon begått ett brott men att den formen av brott inte ger tillräckligt långt straff för att vara "opreskiberat".

Var t.ex. för några år sen en snubbe som erkände ett mord/dråp, men eftersom en åklagare då bara skulle kunna "bevisa dråp" som hade en preskiptionstid på 15 år så kunde man inte åtala, då mordet hade skett 16-17 år tidigare. Dvs, han gick fri. Sen hur sånt påverkar t.ex. försäkringar, testamenten/arv (om man t.ex. dödat någon som man är inskriven i deras testamente), uppklarande-statistik, etc. vet jag inte.

tomten1
2017-04-22, 04:33
...

grytlappen
2017-04-22, 08:51
Beror på vilken strafflängd brottet skulle ge om han/hon dömdes. Eftersom övergrepp mot barn så börjar preskiptionstiden är gälla från det att man fyllt 18 år.

Så t.ex. är det ett brott där man skulle kunna bevisa/yrka på något som ger 8 års fängelse, så kan man straffas tills dess att brottsoffret är 28 år. Då straff som ger 8 års fängelse har 10 år preskiptionstid, dvs. 18+10.

Är det brott som är max 2 år så blir det istället 23 år, 18+5.

Detta är iaf. vad wikipedia listar...

Problemet är ju att ibland, så kan det vara så att man kan bevisa att någon begått ett brott men att den formen av brott inte ger tillräckligt långt straff för att vara "opreskiberat".

Var t.ex. för några år sen en snubbe som erkände ett mord/dråp, men eftersom en åklagare då bara skulle kunna "bevisa dråp" som hade en preskiptionstid på 15 år så kunde man inte åtala, då mordet hade skett 16-17 år tidigare. Dvs, han gick fri. Sen hur sånt påverkar t.ex. försäkringar, testamenten/arv (om man t.ex. dödat någon som man är inskriven i deras testamente), uppklarande-statistik, etc. vet jag inte.

Tack för svaret!

Okej. Jag får helt enkelt polisanmäla och se. Det skulle ju vara sjukt som fan om det fanns ett "bäst före datum" på grovt våldsbrott mot barn. Speciellt med tanke på hur barn kan förtränga traumatiska händelser.

Sparven från Minsk
2017-04-22, 13:16
Rent spontant skulle jag tro att preskriptionstiden har gått ut.

"Tjugofem års preskriptionstid gäller för brott med livstids fängelsestraff i straffskalan"

vet inte exakt var tortyr och övergrepp ligger på straffskalan men har svårt att tro att det kommer på tal med livstid, så preskriptionstiden borde vara lägre än 25 år.

Hur någon sedan kan bevisa att tortyr/övergrepp skett efter 25 års tid....ja du....

Yes
2017-04-22, 14:17
Civilrättsligt prövas inte preskription ex officio, så det är möjligt att få igenom kravet på skadestånd om inte motparten yrkar preskription.