handdator

Visa fullständig version : Vad har detta med att ha en bra teknik tagit vägen i dagens muskelbyggande?


Strumpa
2017-04-21, 17:44
Mycket idag verkar kretsa kring att hiva så stora vikter som möjligt när det gäller detta att bygga muskler idag. För egen del så vet jag inte hur många gånger jag läst och hört att mycket av det här med att bygga muskler bygger på ens kännedom om det tekniska utförande. Men framförallt då att ha en bra kropp och självkännedom, men som jag då föraktfullt fnyst åt. För det är väl egentligen först nu på äldre dar, efter en del efterhängsna skador som jag i min tjurskallighet tvingats se saker och ting lite annorlunda.

Vad tycker ni om det som framkommer i t ex denna länken

http://www.vincedelmontefitness.com/p/mass-mechanics/

Vänligen
Den före detta tjurskallige

ITK
2017-04-21, 20:30
TV-shop vibbar över hela den där sidan

viringer
2017-04-22, 07:31
Han har rätt i att myterna som skrev med är myter men han verkar inte veta vad som får dig att bygga muskler. Att han konstant får mer massa och styrka för att han koncentrerar sig på att känna muskeln, njaaaaa. Ett kortfattat svar är att mer träning=mer resultat inom vad återhämtningen klarar.

Skrollovicz
2017-04-22, 07:43
Författaren har ju rätt. TV-Shop har väl inte alltid rätt?

Nyland
2017-04-22, 09:03
Vad jag fick ut av länken:

Den dåliga nyheten är att allt du trodde du visste om styrketräning är fel. :(

Den goda nyheten är att den här snubbe kan, för ett rimligt pris, lära dig hur det egentligen ligger till. :d

*facepalm*

Decepticon
2017-04-22, 10:21
Nu är det inne med de tre stora, varenda fruntimmer och räka på gymmen får lära sig av PT.n att det är marklyft, knäböj och bänkpress i kombination med en massa core-övningar som gäller. Och hur ser de ut, jo som skit. Den allmänna fysiken på gymmen är generellt sämre sedan 80 & 90-talet, då var det nästa bara styrkelyftare som tränade de 3 stora och core-övningar visste ingen vad det var. God teknik, isolation, split & failure är det som bygger den snyggaste fysiken. (nu överdrev jag lite, men ni förstår nog vad jag är ute efter). Sug på den corssfitfjollor :)

Kralligare
2017-04-22, 10:23
Nu är det inne med de tre stora, varenda fruntimmer och räka på gymmen får lära sig av PT.n att det är marklyft, knäböj och bänkpress i kombination med en massa core-övningar som gäller. Och hur ser de ut, jo som skit. Den allmänna fysiken på gymmen är generellt sämre sedan 80 & 90-talet, då var det nästa bara styrkelyftare som tränade de 3 stora och core-övningar visste ingen vad det var. God teknik, isolation, split & failure är det som bygger den snyggaste fysiken. (nu överdrev jag lite, men ni förstår nog vad jag är ute efter). Sug på den corssfitfjollor :)

Ha, ha, så sant, så sant.

smerk
2017-04-22, 11:07
För mig är det tvärt om, jag ägnade förut mycket tid åt att pumpa och växte då sämre än nu när jag kör tunga basövningar OCH pump istället. Traps är ett bra exempel på detta, de växer genom tung stretch, inte TUT

An Iron Soul
2017-04-22, 11:15
Hah! Det är ju AF-killen Thomas Asklund på en av bilderna. Honom känner jag igen. Jag tror att dom stulit bilden den rakt av.

King Grub
2017-04-22, 11:47
Han har rätt i det mesta. Även om han kanske förlorar poäng på att försöka kränga ett koncept.

Alldeles för många på gymmen i dag kör någon slags styrkelyftliknande hybridupplägg som inte alls är optimalt för att få en kroppsbyggarfysik.

smerk
2017-04-22, 12:14
Han har rätt i det mesta. Även om han kanske förlorar poäng på att försöka kränga ett koncept.

Alldeles för många på gymmen i dag kör någon slags styrkelyftliknande hybridupplägg som inte alls är optimalt för att få en kroppsbyggarfysik.

Är det så tokigt med det då?
Låt säga att man i ett överkroppspass kör
Bänk tungt, resterande övningar 4x10
Stångrodd
Militärpress hantlar
Chins
Kabelflies
Sidolyft i maskin
Face pulls
Tricepsextension
Bicepscurl
Shrugs

Det kan väl inte behövas ytterliggare pump på det där?

HenrikJ
2017-04-22, 12:21
Nu är det inne med de tre stora, varenda fruntimmer och räka på gymmen får lära sig av PT.n att det är marklyft, knäböj och bänkpress i kombination med en massa core-övningar som gäller. Och hur ser de ut, jo som skit. Den allmänna fysiken på gymmen är generellt sämre sedan 80 & 90-talet, då var det nästa bara styrkelyftare som tränade de 3 stora och core-övningar visste ingen vad det var. God teknik, isolation, split & failure är det som bygger den snyggaste fysiken. (nu överdrev jag lite, men ni förstår nog vad jag är ute efter). Sug på den corssfitfjollor :)

Det är förvisso sant att de ser ut som skit. Men det kommer de fortsätta att göra oavsett vad PT säger. De går inte dit för att bli kroppsbyggare.

Strumpa
2017-04-22, 14:15
När jag var yngre så var jag också en sann förespråkare av tunga mark, knäböj, pressar och drag. Ja trivdes jättebra att träna med att bli så stark som möjligt. Men det var bara en sak förutom det här med att jag fick allt oftare ont någonstans. Och det var att jag helt enkelt kände mig fläskig och överviktig. Kilon som definitivt inte gynnade mitt diskbrock mm.

Jag var visserligen stor och grov. Men jag hade också en hel del övervikt. Något som om man nu bara tränar för att bli stark. Tyvärr mer eller mindre hör till om man har en viss kroppstyp. Jag tyckte helt enkelt jag börjat bli för fläskig i min fixering att bli så stark som möjligt. För det var inte detta jag innerst inne ville med min träning. Och än mindre nu som lite äldre.

Många är visserligen djävligt starka. Men hur ser de egentligen ut? Har ni tänkt på det. För ingen ska komma att påstå för mig att denna övervikt som allt för många har är speciellt nyttig. Och allt oftast bara för att man ska vara så djävla stark som möjligt.:confused:

MasterChief
2017-04-22, 14:49
Många är visserligen djävligt starka. Men hur ser de egentligen ut? Har ni tänkt på det. För ingen ska komma att påstå för mig att denna övervikt som allt för många har är speciellt nyttig. Och allt oftast bara för att man ska vara så djävla stark som möjligt.:confused:

Jaha? Får de inte göra det eller vadå? Vad är din poäng?

Bjorneman
2017-04-22, 14:51
Jaha? Får de inte göra det eller vadå? Vad är din poäng?

Bra fråga. Hur ser de ut? De får väl se ut hur fan de vill.

MasterChief
2017-04-22, 15:16
Bra fråga. Hur ser de ut? De får väl se ut hur fan de vill.

Strumpan har uppenbarligen sett ljuset och missionerar och lär ut sina "nya" upptäckter.

Flygplan
2017-04-22, 16:54
Uppenbarligen har Ben Pakulski coachat honom typ 15 år. Det märks. Om man är tycker att detta verkar vettigt, titta på originalet Mi40 istället.

Strumpa
2017-04-22, 18:30
Jaha? Får de inte göra det eller vadå? Vad är din poäng?

Jodå var och en får se ut och göra precis som han eller hon vill. Men jag skulle bara vilja se vissa här efter de fyllt 55. Må var och en bli klok på sin egen fason som Molière sa.*kissass*

Strumpa
2017-04-22, 18:31
Uppenbarligen har Ben Pakulski coachat honom typ 15 år. Det märks. Om man är tycker att detta verkar vettigt, titta på originalet Mi40 istället.

Vem är det? Är det någon man måste känna till?:laugh:

Strumpa
2017-04-22, 18:34
Strumpan har uppenbarligen sett ljuset och missionerar och lär ut sina "nya" upptäckter.

Nej men det kan nog behövas fler som är över de 50 här på detta forumet. *flex*

Strixen
2017-04-22, 18:54
Det är förvisso sant att de ser ut som skit. Men det kommer de fortsätta att göra oavsett vad PT säger. De går inte dit för att bli kroppsbyggare. Går de dit för att bli styrkelyftare då?

paropirat
2017-04-22, 19:27
Jag var visserligen stor och grov. Men jag hade också en hel del övervikt. Något som om man nu bara tränar för att bli stark. Tyvärr mer eller mindre hör till om man har en viss kroppstyp. Jag tyckte helt enkelt jag börjat bli för fläskig i min fixering att bli så stark som möjligt. För det var inte detta jag innerst inne ville med min träning. Och än mindre nu som lite äldre.:

Känner igen mig i det där. Det var inte heller vad jag ville innerst inne med min träning, och nu står jag här med tokstora quads, en underutvecklad överkropp och en svag övervikt. Jag gillade den där artikeln! Ska helt klart experimentera med det där tänket, och se vart det leder.

Flygplan
2017-04-22, 19:29
Vem är det? Är det någon man måste känna till?:laugh:

Du tror inte att du fått ett svar på frågan genom att använda google?

Skrollovicz
2017-04-22, 19:41
känner igen mig i det där. Det var inte heller vad jag ville innerst inne med min träning, och nu står jag här med tokstora quads, en underutvecklad överkropp och en svag övervikt. Jag gillade den där artikeln! Ska helt klart experimentera med det där tänket, och se vart det leder.

+1

Sansad
2017-04-23, 10:26
Enligt mina egna observationer så tycks dem som har bäst fysik och mest muskler som ickedopade då antingen vara styrkelyftare eller folk som tävlar styrkelyftsinriktat helt klart snarare än så som Vince beskriver i artikeln.

Finns det några exempel på imponerande rena kroppsbyggare som faktiskt tränar sådär?

Bjorneman
2017-04-23, 11:39
Enligt mina egna observationer så tycks dem som har bäst fysik och mest muskler som ickedopade då antingen vara styrkelyftare eller folk som tävlar styrkelyftsinriktat helt klart snarare än så som Vince beskriver i artikeln.

Finns det några exempel på imponerande rena kroppsbyggare som faktiskt tränar sådär?

Phil Heath?

Diomedea exulans
2017-04-23, 13:46
Phil Heath?

Tror han med "rena" menade "odopade".

Bjorneman
2017-04-23, 13:53
Tror han med "rena" menade "odopade".

Han har ju sagt att han är odopad. *rolleyes*

Nej, men skämt å sido. Finns det byggare på högre nivå än ren hobbynivå som är "rena"? Det måste vara väldigt ovanligt.

Edit: Och givetvis ingen på proffsnivå.

Sansad
2017-04-23, 14:00
Han har ju sagt att han är odopad. *rolleyes*

Nej, men skämt å sido. Finns det byggare på högre nivå än ren hobbynivå som är "rena"? Det måste vara väldigt ovanligt.

Edit: Och givetvis ingen på proffsnivå.

Ja det finns det. Federationen WNBF till exempel som dopingtestar, kolla upp Chris Elkins som är proffs där.

smerk
2017-04-23, 17:41
Ja det finns det. Federationen WNBF till exempel som dopingtestar, kolla upp Chris Elkins som är proffs där.

Han kan mycket väl vara ren, har riktigt fina muskelinfästningar. Men varför skulle dopingtester innebära att folk är rena?

Starke75an
2017-04-23, 18:41
Kände en som tävlat i bodybuildning på hög nivå. Visserligen på -90 talet, men han sa alla är dopade, så även han.

SalkinA
2017-04-23, 19:30
Kände en som tävlat i bodybuildning på hög nivå. Visserligen på -90 talet, men han sa alla är dopade, så även han.

Säger inte att det stämmer men det är ju också standard för någon som gör något fel att säga så eftersom det rättfärdigar att de själva gör fel, "alla andra gör ju också det".

Fel i detta fallet är då att dopa sig (och tävla).

trädgårdsmöbel
2017-04-23, 19:39
Merparten som tränar split är klena som fan, merparten som tränar styrkelyft eller styrkelyftsaktigt är inte fullt lika klena. Klena är de förvisso, men inte lika illa. Slutsats: styrkelyft/styrkelyftsaktiga upplägg är något bättre.

Bägge varianterna verkar dock bättre än CF eller att leka tyngdlyftare för att motverka klenhet.

Flygplan
2017-04-23, 19:47
Merparten som tränar split är klena som fan, merparten som tränar styrkelyft eller styrkelyftsaktigt är inte fullt lika klena. Klena är de förvisso, men inte lika illa. Slutsats: styrkelyft/styrkelyftsaktiga upplägg är något bättre.

Bägge varianterna verkar dock bättre än CF eller att leka tyngdlyftare för att motverka klenhet.

Trådstarten handlar om muskelbyggande.

Bärsärk
2017-04-23, 19:51
Jag har redan gjort en tråd om det, förr verkade man köra mycket mera "udda" övningar idag tycker jag i stort sett alla kör precis lika dant.

ga-EAqbgD6w

När såg man nån köra såhär på ett kommersiellt gym senast.

Grejen är ju den att det här skrattar man ju nästan åt idag men Bertil Fox lär ju inte ha skrattat åt det...

Folk borde skita mera i vad andra tycker och bara köra på istället

K9jr8kgYUeA

trädgårdsmöbel
2017-04-23, 20:04
Trådstarten handlar om muskelbyggande.

Klen som i avsaknad av muskelmassa här:)