handdator

Visa fullständig version : Kan HIIT-sprinter verkligen ge någon muskelhypertrofi?


MAGlC
2017-04-21, 17:12
Hejsan!

Blev upprörda känslor igår på gymmet när jag menade på att det faktiskt går att uppnå muskelhypertrofi med HIIT-träning i form av sprintlöpning (givetvis inte lika "optimalt", whatever, som ifall man kombinerar det med styrketräning men att HIIT kan bidra till större benmuskler. Skulle kunna svära på att jag läste någon studie om detta någon gång, där man såg att det gav rätt fina resultat på deltagarnas ben ändå (men minnet kanske sviker?).

Polaren hävdade i alla fall att jag var out of my mind och att jag måste visa studier på detta. Så tänkte fråga här ifall det är någon som är villig att hjälpa mig att finna det?

Vad anser ni andra förresten, hävdar ni att det går att bygga någon ansenlig muskelmassa för benen genom HIIT-sprinter?

Mvh :)

Diomedea exulans
2017-04-21, 19:51
Det beror väl på hur man definierar "ansenlig" här. Du är ju själv med på att det inte bygger alls lika bra som styrketräning. Men jag gissar att även din polare är med på att det bygger bättre än att inte göra någonting.

viringer
2017-04-21, 20:17
Jadu för en (styrke)tränad människa, nej. En blandning med styrketräning ger inte någon ökad effekt som mer styrketräning ger överlägset.

King Grub
2017-04-21, 20:28
Kontrollgruppen i studier där man ser detta tränar inte eller tränar distanslöpning, inte styrketräning.

MAGlC
2017-04-21, 21:42
Kontrollgruppen i studier där man ser detta tränar inte eller tränar distanslöpning, inte styrketräning.

Intressant! Vet du var jag kan hitta dessa studier? Söktips?:)

Sneaky
2017-04-22, 03:15
Kontrollgruppen i studier där man ser detta tränar inte eller tränar distanslöpning, inte styrketräning.

Intressant! Vet du var jag kan hitta dessa studier? Söktips?

http://physreports.physiology.org/content/3/4/e12364

Här är en studie som lät deltagare köra ett pass av bara resistance training följt av minst 7 dagars vila där de sedan körde resistance + HIIT.

Från abstract:
"... HIIT may be an alternative to endurance exercise when performed after resistance exercise in the same training session to optimize adaptations."

Läser du under discussion så hittar du ett hav av olika studier som de referar till och diskuterar. Visserligen så fokuserar denna studien på de molekylära adaptioner, vilket kan bli tungt att läsa om man inte är insatt.
Men kort och gott, de kunde inte se några negativa effekter utifrån det de testade.

Vill du hitta fler studier så sök bara på google :)