handdator

Visa fullständig version : Viktminskning + fysisk aktivitet men ej styrketräning = sänkt ämnesomsättning?


Diomedea exulans
2017-04-21, 08:07
King Grub har vid flera tillfällen yttrat de extremt skrämmande orden "om man går ner i vikt utan att styrketräna så kan man sänka sin ämnesomsättning permanent". Istället för "styrketräning" här, räcker det med "allmän fysisk aktivitet"? Eller, för att vara mer specifik, väldigt lätt styrketräning, väldigt långt från failure, med väldigt hög volym?

Just nu är jag för skadad för att kunna styrketräna vettigt, men jag klarar av att "göra bondegöra" på föräldrarnas tomt. Mocka, bära hinkar med vatten, laga staket mm. Jag vill dessutom gå ner i vikt. Är viktnedgång riskfritt för mig med dessa aktiviteter?

baktung
2017-04-21, 12:33
Jag är sannolikt exempel på nån som fått en permanent nedsatt ämnesomsättning. Det är förödande att sluta träna på en hög nivå om man gjort det sedan barnsben. Känner tydligt att jag inte är lika snabbstartad, smidig och lättåterhämtad nu som när jag tränade hårt i ungdomen. Flera år framför teven och datorn och med enbart promenader sänkte ämnesomsättningen rejält. Kan fortfarande få upp den igen och förbättra konditionen ganska bra men kommer sannolikt aldrig upp i samma toppklass som jag en gång hade.

Lär inte vara exklusivt för styrketräning. Handlar nog mer om att hålla samma intensitet livet igenom för att inte tappa. Om du aldrig tränat på nån högre nivå men arbetat långa dagar med dina bondesysslor så lär det garanterat vara tillräckligt för att bibehålla samma skick.

Shqypnia
2017-04-21, 13:16
Nu spelar såklart vikten en stor roll men jag tänker spontant att din kropp inte vet om du arbetar på en gård eller om du är på gymmet, så länge du är aktiv. Och för att bibehålla det man har byggt krävs inte lika mkt som att bygga.

Diomedea exulans
2017-04-21, 14:37
Gott mos!

Jarp
2017-04-25, 11:36
Men är inte styrketräning fördelaktigt då det ska ge högre förbränning efter träning än andra träningsformer? Upp till 48 timmar enligt deffguiden.

Diomedea exulans
2017-04-25, 11:40
Men nu pratar jag om viktnedgång utan styrketräning.

Jarp
2017-04-26, 07:38
Jaså. Mea culpa.

xan
2017-04-26, 14:40
Är viktnedgång riskfritt för mig med dessa aktiviteter?

För att bibehålla din muskelmassa tror jag du behöver mer utmattande (närmre fail) och omfattande (fler muskelgrupper) träning än att bara fixa staket och bära hinkar.

Vad gäller påverkan på ämnesomsättningen vet jag inte.

Diomedea exulans
2017-04-26, 14:49
För att bibehålla din muskelmassa tror jag du behöver mer utmattande (närmre fail) och omfattande (fler muskelgrupper) träning än att bara fixa staket och bära hinkar.

Vad gäller påverkan på ämnesomsättningen vet jag inte.

Jag är inte så orolig över effekter som inte är permanenta och irreversibla. :)

Per Vers
2017-05-02, 11:34
Någon som styrketränat i sju år och slutar styrketräna i sex månader och istället bara kör konditionsträning kommer alltså att ändra sin ämnesomsättning permanent? Jag ska opereras och kommer inte kunna styrketräna på ett halvår, men om jag tar upp styrketräningen efter perioden, återställs värdena då eller är det så att "skadan" utebliven träning får är permanent?

King Grub
2017-05-02, 11:37
Det är fettförlust, muskelförlust och viktnedgång som har effekten på ämnesomsättningen, inte träning. Styrketräning förhindrar, åtminstone till stor del, dom negativa effekterna en större viktnedgång har, medan konditionsträning inte gör det.

Per Vers
2017-05-02, 11:48
Det är fettförlust, muskelförlust och viktnedgång som har effekten på ämnesomsättningen, inte träning. Styrketräning förhindrar, åtminstone till stor del, dom negativa effekterna en större viktnedgång har, medan konditionsträning inte gör det.

Ja, så intet nytt på den fronten, det är alltså fortfarande kroppssammansättningen och aktivitetsnivån som ämnesomsättningen påverkas av och den, om den nu förändras under en period, kan när kroppssammansättningen är som tidigare komma tillbaka till samma nivå som innan?
/Tack för svaret, jag missförstod vad som skrivits tidigare och började nästan undra om det skett någon revolutionerande upptäckt som skulle kunna lösa världssvälten som jag missat.