handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta, dubbla träningspass


obobson
2017-04-21, 06:21
Hej!
Har en fundering kring periodisk fasta och dubbla träningspass.
Jag tränar dubbla pass ca 5 gånger i veckan, styrketräning på morgonen och löpning på kväll.
Jag har lust att köra periodisk fasta för att jag tycker det är skönt men vet inte om det är så optimalt..
Säg att jag tränar styrka kl 7 på morgonen, kör BCAA mellan träning och lunch kl 12 sedan springer jag ca kl 18 och äter middag efter det.
Är det mycket bättre att äta något större efter styrketräning med mycket kolhydrater och protein eller gör det inget om man skjuter på det till lunch?
Någon som har några tankar?

Tack!

ApexProcyon
2017-04-21, 08:20
Desto närmare inpå styrketräningen du kan äta desto bättre. Kroppen är i ett nedbrytande tillstånd efter träningen och behöver mat för att kunna tillgodogöra sig träningens effekter på bästa möjliga sätt.

Nu är jag långt ifrån någon expert, men det där bör vara korrekt i det stora hela om inte någon term har använts fel.

Illustrerade mannen
2017-04-21, 08:36
Nu är jag iofs en gammal farbor och jag kallar inte mitt ätande för något speciellt...
Jag äter alltid endast en gång per dag, middag på kvällen. Och det är precis så! Ofta får jag frågor av typen "Men äter du inte ens frukost?" eller "Men proteindrink då?" Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med meningen "Jag äter endast en gång per dag - middag på kvällen." Resten av dygnet endast vatten, kaffe och snus.
Jag tränar 2 pass om dagen 3-5 gånger i veckan, resterande dagar endast ett pass. Gym på morgonen/förmiddagen och kampsport på kvällen. Jag har gjort så i många år, långt innan det kom flashiga namn på olika ätmetoder...
Det fungerar väldigt bra för mig. Jag är förvisso inte särskilt biffig, men hyfsat vältränad med låg fett% och relativt stark...
Jag gissar att de flesta som läser ditt inlägg tänker: Testa och utvärdera!

1x0
2017-04-21, 09:17
Det låter som ett okej upplägg. Du får se om dom positiva grejorna väger upp för den undermåliga näringstajmingen.
BCAA, är det aktuellt att pulsa fastande med? Är inte EAA bättre?

Shqypnia
2017-04-21, 09:48
Kör på det. Vi är inte gjorda för att äta konstant.

upperkatt
2017-04-21, 09:56
Kör på det. Vi är inte gjorda för att äta konstant.

Vi är inte gjorda för något. Evolutionen saknar syfte.

Shqypnia
2017-04-21, 10:11
Vi är inte gjorda för något. Evolutionen saknar syfte.

Njae evolutionen är rätt duktig på göra oss anpassningsbara och om några miljoner år kanske vi är mer anpassade biologiskt för konstant ätande - men inte nu.

upperkatt
2017-04-21, 11:07
Njae evolutionen är rätt duktig på göra oss anpassningsbara och om några miljoner år kanske vi är mer anpassade biologiskt för konstant ätande - men inte nu.

Vet inte riktigt om jag skulle uttrycka mig så. Menade bara att evolutionen inte är en entitet med viljan att göra något. Men jag tror egentligen att vi håller med varandra. :)

Wain
2017-04-21, 12:37
Kör på det. Vi är inte gjorda för att äta konstant.

Jag är gjord för att äta konstant.
*popcorn*

obobson
2017-04-21, 12:44
Det låter som ett okej upplägg. Du får se om dom positiva grejorna väger upp för den undermåliga näringstajmingen.
BCAA, är det aktuellt att pulsa fastande med? Är inte EAA bättre?
BCAA använder jag för att jag läst om det på leangains.com. :)
Vet inte vad som är bäst :p

obobson
2017-04-21, 12:45
Tror jag provar och ser hur det går, äter jag mycket till lunch och middag så tror jag att det inte ska vara något problem.

Shqypnia
2017-04-21, 13:14
Vad är andningen du vill köra PF?

Domedagskrabban
2017-04-21, 14:13
Jag har kört periodisk fasta i lite över fem år. Då jag ofta tränar dubbelpass började jag med att ta 10 gram EAA varannan timme till ätfönstret. Jag har fortsatt köra något liknande periodisk fasta, då jag älskar upplägget. Men jag bryr mig inte det minsta om att ``bryta fastan´´ (vilket man ändå gör med EAA). Så efter att ha läst här om att EAA endast stimulerar proteinsyntesen och inte motverkar proteinnedbrytningen samt att jag slipper ta EAA så många gånger använder jag helmjölksprotein, så upplägget är numera:

ca kl. 06:00 - 10 gram EAA, följt av träning.
ca kl. 07:00 - 50 gram helmjölksprotein (motsvarar ca 70 gram pulver).
ca kl. 11:00 - 50 gram helmjölksprotein (motsvarar ca 70 gram pulver).
15-20 ``Ätfönstret´´, mat ca kl. 15 och ca kl.19.

Detta upplägget fungerar jättebra för mig. Gillar att äta mer på kvällen och brukar inte vara hungrig ofta alls fram till eftermiddagen, därav det längre ätfönstret. Tar dock kaffe, vilket minskar aptiten.

1x0
2017-04-21, 15:01
Jag har kört periodisk fasta i lite över fem år. Då jag ofta tränar dubbelpass började jag med att ta 10 gram EAA varannan timme till ätfönstret. Jag har fortsatt köra något liknande periodisk fasta, då jag älskar upplägget. Men jag bryr mig inte det minsta om att ``bryta fastan´´ (vilket man ändå gör med EAA). Så efter att ha läst här om att EAA endast stimulerar proteinsyntesen och inte motverkar proteinnedbrytningen samt att jag slipper ta EAA så många gånger använder jag helmjölksprotein, så upplägget är numera:

ca kl. 06:00 - 10 gram EAA, följt av träning.
ca kl. 07:00 - 50 gram helmjölksprotein (motsvarar ca 70 gram pulver).
ca kl. 11:00 - 50 gram helmjölksprotein (motsvarar ca 70 gram pulver).
15-20 ``Ätfönstret´´, mat ca kl. 15 och ca kl.19.

Detta upplägget fungerar jättebra för mig. Gillar att äta mer på kvällen och brukar inte vara hungrig ofta alls fram till eftermiddagen, därav det längre ätfönstret. Tar dock kaffe, vilket minskar aptiten.
Jag kör liknande:

12:00 - styrketräning (helkropp)
14:00 - 50g vassleproteinpulver
14:15 - kardio
17:00 - måltid #1
20:00 - måltid #2

50g vassleproteinpulver använder jag för Helkroppspass kräver mer protein för maximal uppbyggnad än träning av ett par muskler (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227270).
Vet inte hur länge 50-grams-shaken "räcker". Om jag inte planerar att äta vid 17, eller har morgontränat, så dricker jag en 30 grams-shake 3-4 timmar efter 50-shaken.

Domedagskrabban
2017-04-21, 15:10
Jag kör liknande:

12:00 - styrketräning (helkropp)
14:00 - 50g vassleproteinpulver
14:15 - kardio
17:00 - måltid #1
20:00 - måltid #2

50g vassleproteinpulver använder jag för Helkroppspass kräver mer protein för maximal uppbyggnad än träning av ett par muskler (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=227270).
Vet inte hur länge 50-grams-shaken "räcker". Om jag inte planerar att äta vid 17, eller har morgontränat, så dricker jag en 30 grams-shake 3-4 timmar efter 50-shaken.

Det upplägget gillar jag. Tar du inte 60/40 vassle/kaseinpulser längre?

Jag gillar att använda helmjölksprotein av det ändamålet att jag känner mig säker på att det räcker många timmar (över de fyra jag tar mellan dem). Glömde skriva; andra träningspasset sker ca kl. 18.

1x0
2017-04-21, 15:27
Det upplägget gillar jag. Tar du inte 60/40 vassle/kaseinpulser längre?
Om jag haft kasein hemma. Nyttjat dagar jag vet att dålig näringstajming väntar. Nu äter jag alltid <4 timmar efter avslutad styrketräning så vasslet är utmärkt.

Domedagskrabban
2017-04-21, 18:08
Hej!
Har en fundering kring periodisk fasta och dubbla träningspass.
Jag tränar dubbla pass ca 5 gånger i veckan, styrketräning på morgonen och löpning på kväll.
Jag har lust att köra periodisk fasta för att jag tycker det är skönt men vet inte om det är så optimalt..
Säg att jag tränar styrka kl 7 på morgonen, kör BCAA mellan träning och lunch kl 12 sedan springer jag ca kl 18 och äter middag efter det.
Är det mycket bättre att äta något större efter styrketräning med mycket kolhydrater och protein eller gör det inget om man skjuter på det till lunch?
Någon som har några tankar?

Tack!

Jag hade gjort såhär:
07:00 - 10 gram EAA (hellre än BCAA)
08:00 (efter träningen) - ca 40-50 gram helmjölksprotein (ca 40-50 gram protein, dvs. ca. 60-70 gram pulver av vanliga helmjölksproteinkoncentrat. Om du kör helkropp är det extra viktigt med mer protein, precis som 1x0 skrev. Better safe than sorry, därav så hög mängd protein).
12:00 Lunch; 50-60 % av resterande energiintag.
19-20 (efter löpningen): Middag, 40-50 % av resterande energiintaget.

Omnomnom
2017-04-22, 05:00
BCAA använder jag för att jag läst om det på leangains.com. :)
Vet inte vad som är bäst :p

jag har för mig att det är för att texten är tänkt för läsare i USA där BCAA är vanligt, men EAA okänt, typ.

Välj EAA.