handdator

Visa fullständig version : Hur länge tar det innan man har tappat exakt alla muskler och kommit till där man


123123123123
2017-04-20, 23:23
Hur länge tar det innan man har tappat exakt alla muskler och kommit till där man startade ifall man har styrketränat helkropp varannan dag i 6 månader?

Tänker på ett scenario ifall jag blir allvarligt sjuk/skadad och inte kan träna under en lång tid.

svenbanan
2017-04-20, 23:47
Det beror ju på hurpass inaktiv du är. Ligger du nedsövd i sjukhussäng så går det nog på nån vecka bara. Ifall du slutar träna men rör dig mycket och har ett aktivt arbete så tar det säkert tar det säkert längre tid än ett år. Ifall du sitter vid datorn på arbetstid och i soffan på din fritid och inte prommenerar längre än till kylskåpet så tar det kanske några månader.

Cruceuz
2017-04-23, 09:45
Förmodligen har du inte byggt jätte mycket på så lite som 6 månader så det bör gå ganska fort. MEN jag har hört från de som slutat träna under en längre period och sedan börjat igen att de fått tillbaka både muskler och styrka relativt fort.

saigon
2017-04-23, 12:15
Jag tror inte att ett halv års träning försvinner på ynka 7 dagar vid total inaktivitet, låter nästan som trolleri om det skulle hända. Men man vet ju aldrig heller.

Loke
2017-04-23, 12:23
Hur länge tar det innan man har tappat exakt alla muskler och kommit till där man startade ifall man har styrketränat helkropp varannan dag i 6 månader?

Tänker på ett scenario ifall jag blir allvarligt sjuk/skadad och inte kan träna under en lång tid.

Går det ens att komma tillbaka till exakt samma ursprungsläge bara genom att sluta träna? Det finns ju indikationer på att "muskelminnet" (som ju inte är att musklerna "minns", utan att de förändrats så att framtida styrkeökningar kommer lättare) är väldigt långt och uppstår efter ganska måttlig mängd träning. Man kommer ju inte åt styrkan från dag ett, och visuellt kommer man så klart efter lång tid se otränad ut. Men förändringen av musklerna som träningen skapat finns där ändå.

King Grub
2017-04-23, 13:24
I sängläge sker atrofi av muskelfibrerna med 14-17 % på 72 timmar. På sikt förlorar man runt 12 % av sin muskelmassa per vecka.

Kev88
2017-04-23, 15:42
Så länge du inte är väldigt inaktiv och äter för lite så tar det lång tid att bli av med musklerna.
Jag har själv tvingats till träningsstopp i nästan 14 månader nu efter lite mer än 6 års kontinuerligt lyftande 5 gånger i veckan där målet var att bygga muskler, och jag skulle uppskatta att jag har tappat runt 50% av det som jag lyckades att bygga (-11 kg, fettprocenten ser ut att vara densamma).
Jag har under denna perioden tagit dagliga promenader i ett raskt tempo (minst 5 km om dagen), kört cardio då och då (crosstrainer/cykel) och legat på vad jag tror är min ungefärliga kaloribalans med 2.5g protein per kroppskilo, jag har knappt suttit något på dagarna heller, max 2 timmar.

trädgårdsmöbel
2017-04-23, 20:13
I sängläge sker atrofi av muskelfibrerna med 14-17 % på 72 timmar. På sikt förlorar man runt 12 % av sin muskelmassa per vecka.

Man kan (eller inte man, de som sköter om personen kan) mildra detta något genom att de böjer och sträcker lite i patientens leder emellanåt. Eller med att ge elektriska kontraktioner. Fast det vet du redan, så jag hade egentligen en fråga om du vet hur mycket man kan bromsa ner detta?

Luca Brasi
2017-04-24, 08:38
Beror det inte på vilken grad av muskeltonus man har i viloläge?