handdator

Visa fullständig version : Orkar man styrketräna 1-2h varje dag långsiktigt?


123123123123
2017-04-20, 21:30
Orkar man styrketräna 2h varje dag långsiktigt?

Låt oss säga 2 månader och kör hela kroppen varje gång?

ceejay
2017-04-20, 21:34
Ja, klart. Inga problem.

King Grub
2017-04-20, 21:39
Tvåtimmars helkroppspass varje dag kanske är lite väl. Och onödigt. Det längsta jag kört helkropp varje dag är 100 dagar i rad, och då kändes det rätt slitet sista veckan. Jag slutade svagare än jag började. Vilket iofs vändes till en rebound när jag bytte till ett splittat upplägg.

ceejay
2017-04-20, 21:41
Sen kan vi ju också gå in på vad som menas med helkropp, hur mycket volym samt hur tungt man kör.

123123123123
2017-04-20, 21:42
Grub, det är 1h effektiv tid, jag vilar ungefär 50% av tiden på maskinerna.

Shqypnia
2017-04-20, 21:42
Menar du bokstavligt talat varje dag?

123123123123
2017-04-20, 21:43
Menar du bokstavligt talat varje dag?
1h effektiv tid varje dag helkropp, orkar man det i 2 månader? 2h om man ska inkludera pauser mellan gångerna.

frys
2017-04-20, 21:46
Är helkropp typ 1 övning per muskel eller snackar vi typ böj bänk och lite chins enligt dig?

Blir väldigt stor skillnad då ifall det blir jobbigt eller inte :P

123123123123
2017-04-20, 21:48
Är helkropp typ 1 övning per muskel eller snackar vi typ böj bänk och lite chins enligt dig?

Blir väldigt stor skillnad då ifall det blir jobbigt eller inte :P
5x10 på triceps/biceps/axlar/rygg/mage/bröst/ben... Det är 8 övningar.

123123123123
2017-04-20, 22:08
Gubbar, vad säger ni?

Och grub, hur kunde du bli svagare efter 100 dagar?

ceejay
2017-04-20, 22:37
Skulle aldrig köra 5 set 10 reps på alla olika muskelgrupper varje dag.

123123123123
2017-04-20, 22:49
Skulle aldrig köra 5 set 10 reps på alla olika muskelgrupper varje dag.
Aa, bör nog dela upp dom 50/50 och köra varje dag.

Jocke67
2017-04-20, 23:24
Rent fysisk tror jag att de flesta yngre (upp till 50-års åldern åtminstone) pallar en träingsdos på tio timmar per vecka eller mer. Men jag tror också att det mycket beror på motivation och hur livet ser ut i övrigt.

Personligen tycker jag att det är mindre mentalt påfrestande att träna styrketräning jämfört med komdotionsträning. Kanske för att jag inte tränat styrketräning med lika intensivt och målimriktat som när jag tre änade kondition (cykel) men jag tror ändå att jag kan säga att det tuffare mentalt att köra skiten ur sig 6-7 ggr i veckan med konditionsträning, jämfört med motsvarande träningsdos kondition. För även om tung styrketräning kan göra ont så är det ändå inte samma nivå av ibland nästan ångestframkallade smärta som man upplever i ett högintensivt konditionspass.

Stuffer
2017-04-21, 01:02
1h effektiv tid varje dag helkropp, orkar man det i 2 månader? 2h om man ska inkludera pauser mellan gångerna.

Ja det skulle du säkert orka men det lär inte ge bättre resultat jämfört med att köra varannan dag.

upperkatt
2017-04-21, 05:05
Tvåtimmars helkroppspass varje dag kanske är lite väl. Och onödigt. Det längsta jag kört helkropp varje dag är 100 dagar i rad, och då kändes det rätt slitet sista veckan. Jag slutade svagare än jag började. Vilket iofs vändes till en rebound när jag bytte till ett splittat upplägg.

Hur mycket lyfte du innan/efter?

OnT
Ja. Böj/Bänk/Mark med varierad volym och intensitet. Förmodligen det mest optimala upplägget om man vill bli så stark som möjligt. 6 dagar i veckan är åtminstone bättre än 3, och det är så norska styrkelyftare tränar: http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

Men det beror helt på ditt mål.

Bob90
2017-04-21, 05:16
Personligen tycker jag att det är mindre mentalt påfrestande att träna styrketräning jämfört med komdotionsträning. Kanske för att jag inte tränat styrketräning med lika intensivt och målimriktat som när jag tre änade kondition (cykel) men jag tror ändå att jag kan säga att det tuffare mentalt att köra skiten ur sig 6-7 ggr i veckan med konditionsträning, jämfört med motsvarande träningsdos kondition. För även om tung styrketräning kan göra ont så är det ändå inte samma nivå av ibland nästan ångestframkallade smärta som man upplever i ett högintensivt konditionspass.

Så är det för mig också, jag har/hade mycket lättare att bli övertränad/nedtränad från tex cykling/löpning.

Körde 3-5 5or på 80% i marklyft 5 dagar i rad en gång. Men jag kände mig inte galet sliten så länge jag inte var i gymmet och skulle träna.

ARMSTARK
2017-04-21, 08:14
Det beror mycket på hur intensivt man tränar också, för många år sedan tyckte jag att jag var hard kår när jag körde 3-4 timmar långa pass. När jag tittar i mina gamla träningsanteckningar kan jag konstatera att jag skulle kunna blåsa av de passen på 20 minuter nu.

Shqypnia
2017-04-21, 09:42
Som svar på frågan; Ja.

Tillägg: Som en utmaning lär man säkert klara det, men jag tror man får mkt bättre resultat om man vilar några ggr under dessa två månader.

MasterChief
2017-04-21, 10:42
Hur mycket lyfte du innan/efter?

OnT
Ja. Böj/Bänk/Mark med varierad volym och intensitet. Förmodligen det mest optimala upplägget om man vill bli så stark som möjligt. 6 dagar i veckan är åtminstone bättre än 3, och det är så norska styrkelyftare tränar: http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

Men det beror helt på ditt mål.

Jag tycker det är vanskligt att ta resultat som genomförts på mycket duktiga styrkelyftare och dra slutsatser för alla typer av tränande. Det är ju inte orimligt att de som blivit bra på styrkelyft har en talang bättre än snittet för att svara på just styrketräning.

Frekvens är viktigt men jag tror de allra flesta skulle få usla och till och med kontraproduktiva resultat av 2 timmar helkroppsträning 7 dagar i veckan.

upperkatt
2017-04-21, 10:59
Jag tycker det är vanskligt att ta resultat som genomförts på mycket duktiga styrkelyftare och dra slutsatser för alla typer av tränande. Det är ju inte orimligt att de som blivit bra på styrkelyft har en talang bättre än snittet för att svara på just styrketräning.

Frekvens är viktigt men jag tror de allra flesta skulle få usla och till och med kontraproduktiva resultat av 2 timmar helkroppsträning 7 dagar i veckan.

Jo, fast frågan var "orkar man" och det tror jag "man" orkar, med rätt upplägg. Men visst, din kritik är säkert allmänt berättigad. Och jag håller med dig.

ceejay
2017-04-21, 11:50
Jag tycker det är vanskligt att ta resultat som genomförts på mycket duktiga styrkelyftare och dra slutsatser för alla typer av tränande. Det är ju inte orimligt att de som blivit bra på styrkelyft har en talang bättre än snittet för att svara på just styrketräning.

Frekvens är viktigt men jag tror de allra flesta skulle få usla och till och med kontraproduktiva resultat av 2 timmar helkroppsträning 7 dagar i veckan.

Jag vet flera som börjat på relativt medelmåttiga nivåer och blivit riktigt starka på 6-12 månader daglig böj bänk mark. En tjej också.
Allt handlar om volym. Att säga 2 timmar är rätt intetsägande dessutom. Allt beror ju på vad man gör och hur länge man chillar mellan seten.

MasterChief
2017-04-21, 12:09
Jag vet flera som börjat på relativt medelmåttiga nivåer och blivit riktigt starka på 6-12 månader daglig böj bänk mark. En tjej också.
Allt handlar om volym. Att säga 2 timmar är rätt intetsägande dessutom. Allt beror ju på vad man gör och hur länge man chillar mellan seten.

Jag utgick väl från en mer standardiserat helkroppsprogram för byggning (avseende antal set, reps, metabolisk stress, tid mellan set, osv) eftersom 132132132132113213213213 verkar ha ett sådant fokus.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231136

Bitchtit
2017-04-21, 16:46
Absolut! Jag kör 2h om dagen 6 dagar v över somrarna. Men det är såklart inte dubbelt så bra som 1h om dagen.

Rent allmänt bör du inte öka träningsvolymen för snabbt, lätt hänt att man drar på sig någon lättare skada/överansträngning om man är för ivrig.

Anders The Peak
2017-04-22, 07:31
Orkar man styrketräna 2h varje dag långsiktigt?

Låt oss säga 2 månader och kör hela kroppen varje gång?

En hygglig artikel om träning för din del (http://www.labrada.com/blog/workouts/periodization-techniques-for-gaining-muscle-mass/)

caelus
2017-04-22, 13:03
Rent fysisk tror jag att de flesta yngre (upp till 50-års åldern åtminstone) pallar en träingsdos på tio timmar per vecka eller mer. Men jag tror också att det mycket beror på motivation och hur livet ser ut i övrigt.

Personligen tycker jag att det är mindre mentalt påfrestande att träna styrketräning jämfört med komdotionsträning. Kanske för att jag inte tränat styrketräning med lika intensivt och målimriktat som när jag tre änade kondition (cykel) men jag tror ändå att jag kan säga att det tuffare mentalt att köra skiten ur sig 6-7 ggr i veckan med konditionsträning, jämfört med motsvarande träningsdos kondition. För även om tung styrketräning kan göra ont så är det ändå inte samma nivå av ibland nästan ångestframkallade smärta som man upplever i ett högintensivt konditionspass.

Håller med i det fetmarkerade. Det är nog väldigt individuellt hur pass mycket/hård träning man klarar av.

Själv är jag just nu sjukskriven heltid pga utbrändhet/utmattningssyndrom. Jag klarar knappt av att styrketräna alls längre. Försökte köra lite benträning förra veckan men kände mig totalt slut mentalt i flera dagar efteråt, låg bara i soffan utan att orka med någonting. Lågintensiv konditionsträning, t.ex. löpning, klarar jag dock och känner mig mycket piggare av.