handdator

Visa fullständig version : Tråden för djupa, pretentiösa, pseudointellektuella insikter.


trädgårdsmöbel
2017-04-20, 16:53
Jag tänkte att vi skulle ha en tråd där vi delar med oss av djupa insikter vi fått och får här i livet, en tråd där du kan skriva när du har fått ett mentalt "BINGO!" och just förstått någonting djupt och viktigt, eller läsa för att ta del av andras djupa insikter från allt mellan himmel och jord. Eller diskutera, förkasta, eller rentav trolla någon annans insikter.

Enda kraven är att det skall vara pretentiöst, pseudointellektuellt och att det råder ett källförbud, samt ett förbud mot att efterfråga källor på saker.

Här är min senaste insikt av det slaget, den gäller den psykiska sjukdomen hypokondri/inbillningssjuka.

Detta har jag tidigare skrattat ganska mycket åt, drivit med och irriterat mig på, men hypokondri är allvarligt. Den är svårt handikappande, och många hypokondriker lider förmodligen svårare av sin inbillade sjukdom än vad folk som har den på riktigt gör av sin riktiga sjukdom. Jag vet hypokondriker som nästan satt sig själva i husarrest och har svårigheter med enkla saker som att hålla en mugg med en hand pga. sin inbillade rheumatism. Ledvärken och stelheten finns bara i hennes skalle men den påverkar henne långt värre än vad en riktig rheumatism kan göra.

Att dessutom konstant behöva vara i försvarsställning mot arbetsförmedling, a-kassa och vid frekventa sjukvårdsbesök tar ut sin rätt. Att leta efter en läkare att nagla sig fast vid som bekräftare ens (inbillade) sjukdomar och vill behandla en för dem är inte omöjligt, men svårt och tidskrävande.

Min insikt är att hypokondri är riktigt illa, och ger ofta värre upplevda symtom än riktiga sjukdomar. Jag skall härmed sluta skratta åt och förlöjliga hypokondriker.


Fyll på med egna insikter!

Rikard Jansson
2017-04-20, 17:02
Alternativa tangentbordslayouts är coolt!

Diomedea exulans
2017-04-20, 17:11
Jag har märkt att jag jinxar dejter om jag berättar för någon annan om dem innan de sker. Har slutat med det nu.

baktung
2017-04-20, 17:25
Vettig insikt att du tar hypokondriker på allvar!

Själv tar jag ingen på större allvar än någon annan. Det kräver väl nån insikt för att bli sån också.

Depzon
2017-04-20, 17:27
Angående dejter så tror jag det utkommer ett hemligt veckomagasin som endast tjejer har tillträde till. Där står information om olika killar och deras sinnesstämning och avsikter. Det är enda förklaringen till varför det är omöjligt att styra upp en internetdejt när man känner sig desperat, fastän det svårligen kan skina igenom tangentbordet och man skriver samma saker när man inte är desperat.

MasterChief
2017-04-20, 17:33
Denna tråd ligger i fel forumdel har jag insett.

Mantus
2017-04-20, 17:37
Denna tråd ligger i fel forumdel har jag insett.

Du inser väl att din kommentar kommer se väldigt underlig ut när mod byter forumdel på tråden.:d

Diomedea exulans
2017-04-20, 17:59
Angående dejter så tror jag det utkommer ett hemligt veckomagasin som endast tjejer har tillträde till. Där står information om olika killar och deras sinnesstämning och avsikter. Det är enda förklaringen till varför det är omöjligt att styra upp en internetdejt när man känner sig desperat, fastän det svårligen kan skina igenom tangentbordet och man skriver samma saker när man inte är desperat.

Nej, det är djupare än så. Tjejer kan telepatiskt läsa sinnesstämningar. Det är därför man kan gå fram till en tjej när man är glad och säga "tjena, läget?" och få till svar "kom så går vi hem och pippar", medan man om man säger exakt samma sak - med exakt samma tonfall och kroppsspråk - när man INTE är glad får svaret "fuck off/jag är lesbisk/stick innan jag säger till vakterna". Det är huvudanledningen till att det endast går att ragga om man är väldigt full.

ApexProcyon
2017-04-20, 18:25
Alternativa tangentbordslayouts är coolt!

Jag har undvikit att skapa den tråden om mitt hjärteämne ett tag då jag anade att det kunde uppfattas så, men nu har jag slängt ut den och ångrar inget.

Qwertyplebej. :cool:

ApexProcyon
2017-04-20, 20:01
Jag har märkt att jag jinxar dejter om jag berättar för någon annan om dem innan de sker. Har slutat med det nu.

Vet din dejt om att du har en dejt? Kan bli konstigt annars.

Edit: Sjukt svårt att komma på något riktigt ämne till den här tråden. Jag tycker att det mesta man diskuterar på forum är pretentiösa och pseudointellektuella saker man inte "kan" diskutera RL.

trädgårdsmöbel
2017-04-20, 20:52
Jag har tidigare gjort en ganska bitterljuv insikt, bitter för att den är negativ, ljuv för att jag har äran att formulera den. Den handlar om bänkpress egentligen, men kan nog modifieras och därefter appliceras på annat med. Jag skriver min poesi inverterat för extra pretention:

Medioker är ett stort spann som sträcker sig från 120 till 180. Att ta sig från nedre delen av spannet till det övre kan vara en livsuppgift, men vad har man gjort då? Man har blivit mer medioker. Lyckas du komma ännu längre, att ta dig något över det, och lämnat det mediokra spannet har du nått nivån "ganska bra".

Det spannet som är ganska bra är nästan lika stort som det mediokra spannet, men på samma gång så gott som omöjligt att öka ifrån. Att vara ganska bra är när allt kommer omkring även det mediokert, och vad är egentligen skillnaden mellan medioker och att vara kass? Väldigt liten. Så pass liten att man lika gärna kan vara kass som medioker. Graden under kass är usel. Någon väldigt klen som inte ens tränar är usel, så vad är skillnaden på kass och usel egentligen? Det spelar ingen roll. Så man kan lika gärna vara kass som usel.

Sluta träna.

An Iron Soul
2017-04-20, 21:18
En gång skulle jag handla naturgodis med en kompis.
Han plockade en massa oskalade pistagenötter. Varpå jag sa att det fanns redan skalade.
Han svarade att han gillade "jobbet" med att skala dom.

"Mäh.. Du är ju dum i huvudet." , sa jag.
Han svarade med att folk är så jäkla stressade och att det finns en hel uppsjö av färdighackad lök, färdighackad dill och persilja m.m.
Allt ska gå så jäkla fort som om vi jobbade på Mcdonalds.

Jag lät det sjunka in och kom fram till han hade rätt.. Jag bytte och tog oskalade. :hbang:

FTS! :D

Edit: Vad som är funktionellt och stress är en smakfråga. Men grundpoängen var bra.

baktung
2017-04-20, 21:54
Sluta träna. [/I]

Lysande idé! Sätt dig i en gungstol istället och gunga fram och tillbaka. Det finns alltid nån som gungat högre eller snabbare eller längre än dig så du kommer alltid vara en medioker gungare. Oavsett vad du gör kommer du ändå att dö tillslut. Gungandet förkortar åtminstone lidandet med något årtionde i jämförelse med träningen.

Eller så fortsätter du att träna och utmana dig själv, för du inser att det är orimligt att du ska kunna mäta dig med nån som bänkpressat seriöst sedan puberteten. Och inte ens om du hade gjort det hade du varit allra bäst. För vad är vitsen med att vara bra om du inte är allra bäst? Och vad är vitsen med att vara allra bäst idag när du vet att dina rekord kommer slås av nästa epoks stora talang och folk om hundra år ändå kommer pissa på dina rekord som om du vore lika otränad och långsam som Gunder Hägg en gång var?

Gungeligung.

blåvitt
2018-11-01, 13:44
Insåg precis att 'medelålderskris' kanske inte är något som verkligen är inbyggt i oss, som vi borde försöka undvika att ta för stor hänsyn till tills det går över. Kanske är det ett symptom på hur den moderna livsstilen - i grund och botten - är ett fundamentalt otillfredsställande sätt att leva på och att det krävs att man får tänka "shit! jag har redan levt halva mitt liv" för att man ska komma på att fan, jag lever inte ett liv jag vill ha.

Alexton
2018-11-01, 14:16
Eller så tar det längre tid för vissa att inse att man inte behöver bry sig ett smack om normer, vad andra tycker eller deras åsikt om hur man ska leva?