handdator

Visa fullständig version : Alternativ layout på tangentbordet, någon mer som använder det?


ApexProcyon
2017-04-20, 15:03
Finns det fler här inne som skriver med någon alternativ layout till tangentbordet?

De tre vanligaste:

Dvorak
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/25/KB_United_States_Dvorak.svg/1280px-KB_United_States_Dvorak.svg.png



Colemak
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/84/KB_US-Colemak.svg/1200px-KB_US-Colemak.svg.png



Qwerty
http://patorjk.com/images/qwerty.png

Själv så har jag använt colemak i 5 år nu och trivs som fisken i vattnet med det. Den enda gången det blir ett problem är när jag ska skriva på någon annan dator än min egen eller med somliga spel.

Sedan jag började så upplever jag märkbart ökad ergonomi då fingrarna stannar på "home row" mest hela tiden, till skillnad från qwerty där fingrarna flög över hela tangentbordet. Även hastigheten på mitt skrivande har ökad med 30 ord per minut sedan jag började.

För alla som är nyfikna att prova så finns dvorak förinstallerat på alla datorer, colemak måste man däremot ladda ned från följande sida:
https://colemak.com/

Mental
2017-04-20, 15:10
Är det inte drygt utan ÅÄÖ?
Svorak körde jag ett tag, men det blev för jobbigt när man skulle använda andra datorer.
Dvorak skulle jag bara köra om jag skrev på engelska, för deras mest använda bokstäver stämmer inte över helt med de svenska.

Yes
2017-04-20, 15:12
Skulle aldrig orka lära mig en ny layout för att sedan vara tvungen att växla tillbaka varje gång jag använder en annan dator. Det räcker med att behöva skilja på alt och ctrl varje gång jag växlar mellan Mac och Windows.

ApexProcyon
2017-04-20, 15:13
Är det inte drygt utan ÅÄÖ?
Svorak körde jag ett tag, men det blev för jobbigt när man skulle använda andra datorer.

Jag har glömt den nackdelen, men hur som:

Alt + w = å
Alt + q = ä
Alt + p = ö

Inte helt ergonomiskt att göra versal av ÅÄÖ när jag tänker på det, alt + shift + QWP. Tur att man inte gör det ofta.

Hur var svorak att använda annars? Det stod mellan svorak och colemak för mig när jag gjorde mitt val. Det landade på colemak till slut då jag trodde att det skulle vara lättare att hoppa mellan den och qwerty då den försökt behålla många knappar på samma platser för att slippa överdrivet stora omställningar.

Diomedea exulans
2017-04-20, 15:16
Är det lätt att omplacera de fysiska tangenterna?

ApexProcyon
2017-04-20, 15:18
Är det lätt att omplacera de fysiska tangenterna?

Ja, om du har ett mekaniskt tangentbord så är det enkelt att byta plats på keycaps. Jag gjorde det i början innan jag lärde mig "touch typing" med min nya layout.

Annars så byts inte plats på något rent fysiskt, ändringen sker i mjukvaran. Trycker du på vad som ser ut att vara "S" på mitt tangentbord så blir det ett "R" istället.

Ett plus är att människor svär när de ska låna datorn.

Shqypnia
2017-04-20, 15:20
Låter faktiskt som något kul, men också som något irriterande :P

Akerhage
2017-04-20, 15:22
Jag änvänder fortfarande T9 på mobilen. Folk verkar upprörda över det.

saigon
2017-04-20, 15:34
Finns inte en chans att jag byter då jag inte har någon problem, eller rättare sagt det påverkar inte min vardag eller yrke att jag skriver lite långsammare.

Skulle snarare förstöra med att ställa om sig emellan.

Däremot intressant att valmöjligheten finns, hade jag inte en aning om.

Diomedea exulans
2017-04-20, 15:36
Ett plus är att människor svär när de ska låna datorn.

Jag skulle kunna tänka mig att göra ett byte bara för att jävlas med töntar som försöker Facerapea mig.

Patriarch K
2017-04-20, 15:44
Palla!
Skulle enbart försökt lära mig det för att stimulera hjärnan när man börjar bli gammal och grå och inte har någonting att göra någon dag.

Kimball
2017-04-20, 15:49
Försökte för många år sedan lära mig Dvorak via en polare som är helt frälst i det. Men orken försvann någonstans efter en vecka, hade inget tålamod alls.

LoveMachine
2017-04-20, 16:59
Tanken har slagit mig, men nej. Svär nog mycket över alla felskrivningar på jobbdatorn där jag ändå bara har engelsk/svensk qwerty. Jag har under det senaste året gått bakåt i min förmåga att skriva utan att kolla på tangentbordet.

Rawrx
2017-04-20, 21:35
Jag kör Svorak A5.

http://aoeu.info/s/dvorak/images/svorak-A5.png

http://aoeu.info/

Grym layout. Bytte till Svorak för många år sedan efter att jag börjat få ont i fingrarna av för mycket datande. 13-14 år sedan kanske? Kör det på alla datorer, på jobbet också. Om nån behöver skriva något på min dator så växlar jag snabbt till vanlig qwerty.

Skrivkomforten är oändligt mycket högre, och skriver väl lite snabbare (kan skriva väldigt fort faktiskt). Framför allt Svorak A5 är grym för programmering när det blir mycket () [] {} och ; och sånt.

Agitator
2017-04-20, 21:42
Jag har kört med ett helt blankt tangentbord sedan 2008 hemma. Har även kört med svorak för att öka hur snabbt jag skriver. Det gick rätt ok, men det blev inte nödvändigtsvis snabbare med svorak än qwerty. Det visar även tester har jag för mig när jag läste om det då när det begav sig.

Jag har iaf gått tillbaka till qwerty just av den enkla anledningen att det är den rådande standarden och att avvika så mycket som man gör med svorak är inte värt det, speciellt inte om man inte ökar sin skrivhastighet väldigt lätt (som man lätt kan få för sig).

Orka vara en udda karaktär som gnäller om att alla inte kör optimala svorak när man ska göra något hos någon. Det räcker med linux för sådant :)

baktung
2017-04-20, 22:09
Palla!
Skulle enbart försökt lära mig det för att stimulera hjärnan när man börjar bli gammal och grå och inte har någonting att göra någon dag.

+1

Visste inte ens att det fanns alternativa layouter. Menar ni att man ska lära om något som suttit i märgen sen man var åtta bast? Jag som tyckte det var ett tillräckligt elände att behöva lära om min egen namnteckning när jag bytte efternamn. Blandade länge ihop dem. Har ni verkligen inget vettigare att lägga tiden på? Nä, det här känns bara lika autistiskt som Linux.

Rawrx
2017-04-20, 22:16
Har ni verkligen inget vettigare att lägga tiden på? Nä, det här känns bara lika autistiskt som Linux.

Lär man sig en layout som är mer skonsammare för fingrarna tycker jag det är vettigt om man skriver mycket på tangentbord. Det är mycket skönare att använda dvorak än med qwerty.

Men det kräver ju sitt tålamod att byta, det är sant. För mig tog det nog runt ett halvår att komma upp i samma hastighet som jag haft innan med qwerty. Efter 10+ år med qwerty var det inte lätt direkt. Men tveklöst värt det :P

Yes
2017-04-21, 15:43
Jag har för egen del svårt att se fördelen med att ha så stort fokus på mittenraden och dominanta fingrar. Tanken låter för all del god men det är också de mest lättskrivna orden jag skriver mest fel på. Bokstäverna blir lätt omkastade när det går fort.

Snobbe
2017-04-21, 16:32
Jag tror säkert det finns en mer ultimat tangentbordslayout. Men att vänja sig vid något som inte är standard känns otroligt dumt.

HMS Laestander
2017-04-21, 18:48
Använder QWERTY, och ser faktiskt ingen mening med att byta ifrån det heller. Är uppe i 120-140 WPM på typeracer och andra liknande hemsidor och skriver ändå inte så pass mycket att det gör en väsentlig skillnad för en själv att byta till något annat.

Plus allt blaj med att "lära" om sig för att kunna skriva med den nya layouten. :)

Agitator
2017-04-21, 20:41
Det var inget dåligt flås i fingrarna HMS.

Vad får du på svenska utan massa komman och punkter? Känns nästan som du borde göra snabbare resultat där.

https://10fastfingers.com/typing-test/swedish

HMS Laestander
2017-04-21, 22:05
Det var inget dåligt flås i fingrarna HMS.

Vad får du på svenska utan massa komman och punkter? Känns nästan som du borde göra snabbare resultat där.

https://10fastfingers.com/typing-test/swedish

Kom precis hem efter att ha varit ute en sväng, första skrivandet denna sittning:

https://i.gyazo.com/1f6ce5cec1c4fa157951be79e0921d94.png

ApexProcyon
2017-11-11, 16:14
Efter ungefär sex år med colemak på ett tangentbord med amerikansk layout så håller jag nu på att backa tillbaks till qwerty med svensk layout av praktiska skäl.

En smått plågsam resa för att bevara familjefriden och kunna skifta till andra datorer utan att bli handikappad. Det känns tråkigt att byta från en närmast optimal layout till en mindre optimal sådan när man väl har gjort övergången en gång tidigare.

Jag längtar tills den dagen då mänskligheten unisont skiftar till dvorak, colemak eller något annat vettigt som gemensam layout.

+1

Visste inte ens att det fanns alternativa layouter. Menar ni att man ska lära om något som suttit i märgen sen man var åtta bast? Jag som tyckte det var ett tillräckligt elände att behöva lära om min egen namnteckning när jag bytte efternamn. Blandade länge ihop dem. Har ni verkligen inget vettigare att lägga tiden på? Nä, det här känns bara lika autistiskt som Linux.

Dags för en till autistisk resa!

wred
2017-11-11, 18:33
Beror också på vilket språk man skriver mest. Colemak på engelska är jkla skönt, bara rulla med fingrarna på mittenraden. Om man är lite lätt autistisk (på linux) så byter man lätt åäö till platserna för qwertys altgr+sdf.

ApexProcyon
2017-11-11, 18:55
Beror också på vilket språk man skriver mest. Colemak på engelska är jkla skönt, bara rulla med fingrarna på mittenraden. Om man är lite lätt autistisk (på linux) så byter man lätt åäö till platserna för qwertys altgr+sdf.

För att slå ännu ett slag för Linux så tenderar colemak att följa med som alternativ när man installerar operativsystemet. Microsoft är lite bakåtsträvande där.

Flytet med colemak där man rullar fram och tillbaks är magiskt. Att backspace flyttas till capslock istället för "backspace" känns dessutom mycket bättre, man slipper sträcka sig efter halva tangentbordet för en knapp man använder regelbundet. Vem använder egentligen capslock under några som helst omständigheter?

tossefar
2017-11-12, 09:54
För att slå ännu ett slag för Linux så tenderar colemak att följa med som alternativ när man installerar operativsystemet. Microsoft är lite bakåtsträvande där.

Flytet med colemak där man rullar fram och tillbaks är magiskt. Att backspace flyttas till capslock istället för "backspace" känns dessutom mycket bättre, man slipper sträcka sig efter halva tangentbordet för en knapp man använder regelbundet. Vem använder egentligen capslock under några som helst omständigheter?

Riktiga nördar mappar om esc till capslock för snabbare VIM-ande!