handdator

Visa fullständig version : Samband mellan Mortons neurom och lyftarskor? (Hur blir jag av med smärtan?)


catus
2017-04-19, 19:14
Jag skaffade ortopediska inlägg för ca ett halvår sedan. Detta blev jag rekommenderad till pga plattfothet och snedhet/vridning i höften. Jag upplever förvisso en enorm skillnad med inläggen, känns som om hela kroppen kollapsar utan dem, MEN med det sagt så menar jag inte att jag inte fortfarande dras med fysiska problem. Nu har jag till exempel börjat känna av en extrem jävla smärta i framfoten (mortons neurom?) så fort jag försöker mig ut på promenad. Jag har googlat runt lite och tänker att det kanske beror på att jag i samband med när jag skaffade inläggen även började köra med lyftarskor (blev rekommenderad att använda lyftarskor pga att det är "hårda och stabila").
Vad har ni för tankar om det? En anledning till mortons neurom tycks ju vara pga användning av klackskor.. Och vad bör jag göra för att rätta till problemet? Sluta med lyftarskor? Skaffa en "pelottsula"? Och i så fall, ska jag använda både pelottssula OCH mina ortopediska inlägg då?

therunningman
2017-04-20, 15:11
Om det är mortons finns det egentligen ingen anledning att peka ut lyftarskorna. Det kan lika gärna vara inläggen. Försök hitta någon som kan hjälpa dig bedöma rörlighet i fot och som vid behov kan manipulera fotens ben. Undvik allt som smärtar om du tror att det är mortons tills du är undersökt och fått en diagnos.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk