handdator

Visa fullständig version : Ens nån idé att jag kör militärpress?


Depzon
2017-04-19, 19:13
Förut var militärpress något av en favoritövning. Dock skadade jag mig på så sätt att proximala bicepsfästet gick av (under just den övningen) och nu är det fastskruvat framför axeln.

Efter att ha kommit tillbaka i form igen efter skadan/operationen har jag dock haft väldigt svårt att komma upp i vikter i militärpress igen. Har tagit det metodiskt och varit väldigt strikt i axelövningarna, har kört på kring 10-12 reps och successivt byggt upp styrka i nästan två år. I hantelpress har jag nu kommit tillbaka rätt bra, jag förflyttar dessutom betydligt mer vikt med två hantlar än jag gör med en stång. Jag gör t.ex. 10 reps på 30-kiloshantlar men 5 reps med en 60-kilosstång. Tidigare gjorde jag kring 5 på 75. Hantelpress känns dessutom mycket skönare för axlarna. Förut var det tvärtom.

Bör jag strunta i militärpress? Jag tänker alltså utifrån perspektivet: Kommer jag öka/bibehålla muskelmassa bättre med 4 set hantelpress som jag trivs bra med och lyfter mycket vikt med, än 2 set hantelpress och 2 set militärpress under dessa förutsättningar (som verkar så svåra att arbeta sig förbi)?

Annars, nåt bra tips på hur jag kan komma tillbaka i militärpress? Om vikten är lätt kan jag klämma ur mig många reps, alltså i relativa termer mycket mer än då jag kör på tung vikt. Jag är för övrigt inte rädd för övningen. Bara förbryllad.

Kan passa på att fråga en annan grej som rör samma region och styrkeförlust. Förut körde jag ofta tunga stångshrugs för trapezius. Sen började jag bli svagare och svagare i det, innan ovan nämnda skada. Jag gick från att ha kört på 180 kg till kanske 130 på ett par år. Nu två år efter skadan så kör jag på c:a 80! Det är ju en så sjuk styrkeförlust i just den övningen och jag förstår inte hur det kommer sig. Nästan så att jag misstänker att det var det tunga shruggandet som till slut nötte ner min biceps och att kroppen känner instinktivt att nej, den där övningen ska vi inte hålla på med. Nån som har nån teori kring den styrkeförlusten och vad jag kan göra för att fortsätta underhålla trapezius? (blivit svag i hantelshrugs också)

King Grub
2017-04-19, 22:05
Hantelpress aktiverar axelmuskulaturen på ett mer effektivt sätt än press med skivstång och bygger bättre. Särskilt stående.

Ozziking
2017-04-20, 06:45
Hantelpress aktiverar axelmuskulaturen på ett mer effektivt sätt än press med skivstång och bygger bättre. Särskilt stående.

Hantel eller skruv/arnoldpress?

Depzon
2017-04-20, 08:51
Hantelpress aktiverar axelmuskulaturen på ett mer effektivt sätt än press med skivstång och bygger bättre. Särskilt stående.

Tycker mig ha börjat märka det ja. Dock känner jag att jag vill stoppa rörelsen lite tidigare än jag tror de flesta gör. Om jag sträcker ut armarna (dock inte till låsning) så känns det inte helt riskfritt, så jag vänder gärna rörelsen innan dess.

Shqypnia
2017-04-20, 08:52
Om du inte känner dig bekväm med militärpress så ska du absolut inte köra den. Hålla dig skadefri är den bästa presenten du kan ge din kropp.

exevision
2017-04-20, 10:01
Hur skadar man bicepsfästet i militärpress?

1x0
2017-04-20, 10:05
Hur skadar man bicepsfästet i militärpress?
Slog mig också. Hade förstått mer om det vore med hantlar, för då hade man kunnat råka få en vridning i toppläget på handen - men det går inte när du håller i en stång.

Slarvig uppvärmning?

Rikard Jansson
2017-04-20, 10:18
Om man har armbågarna framför kroppen så aktiverar man (långa?) biceps. Inte alls svårt att tänka sig att man kan få ont i övre fästet.

Depzon
2017-04-20, 10:32
Jag var på sluttampen av ett set och hade stången framför ansiktet. Då började stången fara framåt lite. När jag drog för att få tillbaka stången i rätt läge och inte tappa den framåt (alltså mer eller mindre omvänd bicepscurl med 75 kg-stång) så hörde jag ett ljud från axeln. Fick inte ont, men märkte i efterhand vad som hade hänt. Ortopeden sa (efter att ha sett anatomin under operationen) att senan förmodligen nötts under lång tid och varit uttunnad och att det var därför det knappt kändes.

Nu har jag ju inte någon bicepssena i axeln som förut och därav lite förändrade förutsättningar, men jag tycker iaf själv att stabiliteten blev bra efter rehaben osv.

Ett Orm
2017-04-20, 12:31
Hantelpress aktiverar axelmuskulaturen på ett mer effektivt sätt än press med skivstång och bygger bättre. Särskilt stående.

Njaeee, det där får du gärna utveckla.
Jag skulle nog också klassa hantlar som generellt bättre, men effektivare i byggning kan jag inte se varför det skulle vara.
Sen skulle jag nog hellre se sittande utan ryggstöd för mindre hjälp av benen men fortfarande viss rörelsefrihet för överkroppen.

Men om man kör med stång har iaf jag lättare att hålla en bra position på över/undrerarm med suprinerat grepp.

Trapz
2017-04-20, 15:01
Hantelpress aktiverar axelmuskulaturen på ett mer effektivt sätt än press med skivstång och bygger bättre. Särskilt stående.



Varför är stående bättre än sittande?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Old Nick
2017-04-20, 21:08
Varför är stående bättre än sittande?

Skulle jag också vilja veta.

Agitator
2017-04-20, 21:13
För man antagligen måste ha "vikten" mer över kroppen för balansens skull än att hålla den lite framför en som det lätt blir med sittande, ergo, mer axlar när man står upp på grund av balansfaktorn än att sitta och pressa lite mer framför och aktivera mer biceps.

Är min spontana tanke, men den kanske är helt felaktigt, så ta inte min tanke om det hela på för stort allvar.

Old Nick
2017-04-20, 21:26
För man antagligen måste ha "vikten" mer över kroppen för balansens skull än att hålla den lite framför en som det lätt blir med sittande, ergo, mer axlar när man står upp på grund av balansfaktorn än att sitta och pressa lite mer framför och aktivera mer biceps.

Är min spontana tanke, men den kanske är helt felaktigt, så ta inte min tanke om det hela på för stort allvar.

Som jag upplever det är det när man står upp som det blir lätt att luta sig tillbaka och bröstpressa. Striktast blir sittande utan ryggstöd.

Kamp
2017-04-21, 09:21
som jag upplever det är det när man står upp som det blir lätt att luta sig tillbaka och bröstpressa. Striktast blir sittande utan ryggstöd.

+1

Depzon
2017-04-22, 08:26
Som jag upplever det är det när man står upp som det blir lätt att luta sig tillbaka och bröstpressa. Striktast blir sittande utan ryggstöd.

Jo jag har märkt att det kan bli så när man står och det är någorlunda tunga vikt, var länge sen jag provade sittande utan ryggstöd, ska testa stående samt det nästa gång.

F Ultra
2017-04-27, 19:19
Jag var på sluttampen av ett set och hade stången framför ansiktet. Då började stången fara framåt lite. När jag drog för att få tillbaka stången i rätt läge och inte tappa den framåt (alltså mer eller mindre omvänd bicepscurl med 75 kg-stång) så hörde jag ett ljud från axeln. Fick inte ont, men märkte i efterhand vad som hade hänt. Ortopeden sa (efter att ha sett anatomin under operationen) att senan förmodligen nötts under lång tid och varit uttunnad och att det var därför det knappt kändes.

Nu har jag ju inte någon bicepssena i axeln som förut och därav lite förändrade förutsättningar, men jag tycker iaf själv att stabiliteten blev bra efter rehaben osv.

Sånt där kan ju få en fullvuxen man att ligga sömnlös om natten. Hade du inga som helst indikationer/känningar på att senan var på väg åt pipsvängen?

Depzon
2017-04-28, 10:12
Sånt där kan ju få en fullvuxen man att ligga sömnlös om natten. Hade du inga som helst indikationer/känningar på att senan var på väg åt pipsvängen?

Nej, inte ett dugg. Han, och hans sjukgymnastkollega, sa att det var väldigt ovanligt att inte känna någonting. Jag kände ingen smärta efter operationen heller, har fasen inte känt nånting ont rörande det där någonsin.
Men jag hade väl inte varit särskilt snäll mot kroppen, har alltid kört tungt med få reps, förmodligen tveksamt utförande i en del övningar.

Börjar tänka om det är mitt myckna stångshruggande förut som bidragit till det här. Att stå ofta med väldigt tung stång med raka armar. Å andra sidan finns det ju många som marklyfter tungt ofta.

Tree Fiddy
2017-04-28, 10:43
Trådkapning

Aktiverar militärpress bakom nacke baksida axlar mer än vanlig?

Agitator
2017-04-28, 17:41
Trådkapning

Aktiverar militärpress bakom nacke baksida axlar mer än vanlig?

Låter som en bra start för Arne Persson vs Pez, rond 783, i år.

*popcorn**popcorn*

Hemi
2017-04-28, 18:22
...Ortopeden sa (efter att ha sett anatomin under operationen) att senan förmodligen nötts under lång tid och varit uttunnad och att det var därför det knappt kändes.

...

Känner minst en person med detta problem, kanske fler. Oklart för mig vad som åstadkom detta hos dem.

F Ultra
2017-04-29, 00:17
Nej, inte ett dugg. Han, och hans sjukgymnastkollega, sa att det var väldigt ovanligt att inte känna någonting. Jag kände ingen smärta efter operationen heller, har fasen inte känt nånting ont rörande det där någonsin.
Men jag hade väl inte varit särskilt snäll mot kroppen, har alltid kört tungt med få reps, förmodligen tveksamt utförande i en del övningar.

Börjar tänka om det är mitt myckna stångshruggande förut som bidragit till det här. Att stå ofta med väldigt tung stång med raka armar. Å andra sidan finns det ju många som marklyfter tungt ofta.

Med tanke på vart din sena small så låter det ju mer som att det är någon form av inklämning i axelleden (säger jag sådär helt utan vidare anatomikunskaper :) )