handdator

Visa fullständig version : Kroppfett och testosteron


Walsoe
2017-04-18, 15:21
Jag har suttit och läst på olika ställen om testosteron, bland annat om symptom på låg halt och hur man kan höja halten naturligt. Något jag blev intresserad av var att mycket kroppsfett relativt muskelmassa sänker testosteronet och ökar produktionen av östrogen [1]. Tråkigt nog har jag inte hittat några detaljer eller vetenskapliga artiklar om mekanismerna bakom detta fenomen. Någon som vet mer om detta? :hbang:

Det jag undrar mest är hur mycket kroppsfett som ökar risken för testosteronbrist, dvs börjar den sänkas om man t.ex. har >20% eller är det ett linjärt samband mellan testo och kroppsfett. Vidare vore det intressant om bukfett bidrar mer till detta fenomen.



[1] - https://www.mathiaszachau.com/25-satt-att-oka-testosteronet-naturligt-for-man-som-vill-ha-mer-muskelmassa-mindre-kroppsfett-ett-battre-sexliv/

Rabiat
2017-04-18, 15:38
Jag har suttit och läst på olika ställen om testosteron, bland annat om symptom på låg halt och hur man kan höja halten naturligt. Något jag blev intresserad av var att mycket kroppsfett relativt muskelmassa sänker testosteronet och ökar produktionen av östrogen [1]. Tråkigt nog har jag inte hittat några detaljer eller vetenskapliga artiklar om mekanismerna bakom detta fenomen. Någon som vet mer om detta? :hbang:

Det jag undrar mest är hur mycket kroppsfett som ökar risken för testosteronbrist, dvs börjar den sänkas om man t.ex. har >20% eller är det ett linjärt samband mellan testo och kroppsfett. Vidare vore det intressant om bukfett bidrar mer till detta fenomen.



[1] - https://www.mathiaszachau.com/25-satt-att-oka-testosteronet-naturligt-for-man-som-vill-ha-mer-muskelmassa-mindre-kroppsfett-ett-battre-sexliv/

Det finns ett samband mellan bukfetma och lågt testosteron, men det är osäkert vilket som orsakar vilket. TRT har visat sig leda till markant minskning av visceralt fett, och andra studier tyder på att mer visceralt fett leder till lägre testosteron. Kortisol leder till minskade testosteronhalter och ökad visceral fettinlagring.

Det är inte riktigt så enkelt som att "X% kroppsfett = Y ug/h testosteron", särskilt som träning och livsstilsförändringar som leder till minskningar i det ena också leder till ökningar i det andra.

Walsoe
2017-04-18, 15:54
Så pekar studierna på att det är det viscerala fettet som är avgörande och inte annat fett?

Rabiat
2017-04-18, 16:02
Så pekar studierna på att det är det viscerala fettet som är avgörande och inte annat fett?

De pekar på ett samband mellan visceralt fett och testosteron, men de säger inte så mycket om vilket som orsakar vad. Testosteronbrist kan orsaka ökad inlagring av visceralt fett, eller så kan den ökade mängden orsaka sänkt testosteronproduktion.

Men ja, sambandet mellan visceralt fett och testosteronproduktion är tydligare än det mellan subkutant fett och testosteronproduktion.

Prost
2017-04-18, 18:37
Finns säkert en lägsta gräns när det gäller kroppsfettnivån då man istället får lägre testosteronnivåer och det lär vara väldigt individuellt.

Mjuggen
2017-04-18, 20:19
Detta är väldigt individuellt tror jag. Ett för lågt kroppsfett är inte gynnsamt för testosteronet heller, det finns ju en del mätningar på folk som tar ner sig i kroppsfett till byggartävlingar och får rätt rejäla konsekvenser. Värden som testosteron, T4, T3, Kortisol b.la., ballar ur helt.
Kroppen skall vara i balans, extremer åt något håll är inte bra under en längre tid.

viringer
2017-04-19, 09:03
Du behöver inte bry dig om testosteronet i din kropp. Så länge du inte ligger under gränsen för vad som är normalt (Då du ska få behandling) eller ligger på superfysiologiska nivåer (det når du inte utan att dopa dig) så gör det ingen skillnad. Att förändra sitt värde inom den fysiologiska normala ramen gör ingen skillnad. Kanske för sexdrift, det har jag ingen information om men inte för muskelmassa.