Visa fullständig version : Fullkornsris?
Uncle Bens Fullkornsris har en koktid på 10 min medans
ICA:s Fullkornsris har en kok tid på ca 25 min!
1 - hur kommer det sig att det kan skilja så mycket i koktid?
2 - Har Uncle Bens Fullkornsris högre GI än ICA:s pågrund av detta eller? någon som har nån vettig förklaring?
King Grub
2004-04-27, 16:24
Antagligen är det ena förkokt med förkortad koktid som följd. Och nej, det innebär inte högre GI. Snarare tvärtom.
Vilket GI har fullkornsris?
King Grub
2004-04-27, 18:22
Originally posted by Yooo
Vilket GI har fullkornsris?
Kring 80-strecket.
Och rekommenderas detta möjligen som en "mat" (kom inte på ordet) att använda sig av vid styrketräning?
King Grub
2004-04-27, 19:41
Originally posted by Zakath
Och rekommenderas detta möjligen som en "mat" (kom inte på ordet) att använda sig av vid styrketräning?
Ris är en alldeles utmärkt kolhydratbas, att användas på samma sätt som pasta, gröt, flerkornsbröd, korngryn, matvete och kokt potatis.
King Grub så du menar att t ex Uncle Bens fullkornsris är ett bättre alternativ med koktid på 10 min?
King Grub
2004-04-27, 19:46
Likvärdigt.
Parboiled ris hör man ju talas om titt som tätt, både i GI tabeller och här på forumet. Men vad är det egentligen, en sort som finns att köpa som heter ''Parboiled ris''? Förkokt ris? Har kikat efter det i affären, men hittar bara långkornigt ris, jasmin, fullkorn...
Eller har jag missuppfattat något?
King Grub
2004-04-27, 20:16
Parboiled har det lägsta GI:t, mycket på grund av den stora andelen resistent stärkelse och variationer i andelen amylos i olika rissorter.
Parboiled betyder ju bara "förkokt" med en viss process, så visst kan fullkornsris också vara förkokt, liksom polerat ris kan vara det. Polerat parboiled ris kan alltså ha lägre GI än fullkornsris som inte är parboiled, men det polerade riset är ändå inte lika nyttigt, eftersom många näringsämnen har gått förlorade när skalet polerats bort.
Som tur är betyder inte GI automatiskt samma sak som nyttigt.
Parboiled ris finns i alla märken.
Mitt favorit:
http://www.frebaco.se/_img/raris.jpg
Risenta har avorioris som är parboiled. De har även ett råris men den långa koktiden på en 45min har hållit mig borta för det mesta.
Det grub tipsade om verkar ju perfekt då jag sällan orkar vänta på ris men 10min kan jag väl klara av.
annars brukar det bli basmatiråris, basmatiris är imho mycket godare än vanligt ris, och basmatiråriset verkar bli färdigkokt på en 20-25min så varför inte :)
Kan man käka 100gram (okokt vikt) fullkornsris utan att få en inslulintopp?
King Grub
2004-04-29, 15:26
Originally posted by Yooo
Kan man käka 100gram (okokt vikt) fullkornsris utan att få en inslulintopp?
JA! Insulinnojan börjar nå sanslösa proportioner. Ris har lågt II.
Originally posted by King Grub
JA! Insulinnojan börjar nå sanslösa proportioner. Ris har lågt II.
håller med :(
/ en ung man som konsumerar 3liter mjölk per dag:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.