handdator

Visa fullständig version : Ta bort underkroppsträning i en tid framöver - Dumt?


droau2
2017-04-18, 14:49
Känner att min tid börjar bli väldigt begränsad till vardags för träningen. Jag vill klämma in mina 4 pass i veckan, men jag har märkt att det går inte längre. Har för mycket att göra, med studier, jobb med mera.

Kör:

Pass 1: Överkropp
Pass 2: Knäböj
Pass 3: Överkropp
Pass 4: Mark

Funderar på att hoppa över knäböjen och köra 3 dagar i veckan kanske istället eller bara köra överkropp i 2 månader framöver. Är det väldigt dumt? Om ni fick välja själv, skulle ni hoppa över mark eller knäböjen om ni var tvungna?

Jag gillar övningarna, men känner att jag har utvecklats sämst på överkroppen gentemot de andra två. Så kan detta funka att bara köra Överkropp i 2 månaders tid ungefär?

Rabiat
2017-04-18, 15:04
Du kanske borde byta split?

Dag 1: Knäböj, press, marklyft
Dag 2: Knäböj, bänkpress, rodd

Rinse and repeat.

baktung
2017-04-18, 15:06
Kör bara ett underkroppspass i veckan. Det funkade bra för mig förut. Blev starkare. Ena veckan tung böj följt av lättare mark och andra veckan tung mark följt av lättare böj.

Tap3worm
2017-04-18, 15:11
Kör bara ett underkroppspass i veckan. Det funkade bra för mig förut. Blev starkare. Ena veckan tung böj följt av lättare mark och andra veckan tung mark följt av lättare böj.
+

Kör också ofta böj och mark på samma pass, inga problem!

Alternativt skippa underkroppen om det inte är så att du tränar för något speciellt och känner att du verkligen behöver de passen. Alltid retar det någon att inte köra ben.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

ARMSTARK
2017-04-18, 15:17
Om det verkligen är så att dina ben ligger före överkroppen kan du gott träna benen en gång i veckan, typ som ovan förslag, mark och böj samma dag. Men låt inte benträningen försvinna helt så du står där med ghetto-ben en dag.

RassK
2017-04-18, 16:55
Jag tränade bara överkropp i somras (utomhus/calisthenics). Inget farligt händer. Böjde mer när jag kom tillbaka på hösten. Det var som att ha semester!

Ahlnold
2017-04-19, 12:47
Jag tränade bara överkropp i somras (utomhus/calisthenics). Inget farligt händer. Böjde mer när jag kom tillbaka på hösten. Det var som att ha semester!


Fan va skönt.. ;)

Mats J
2017-04-19, 13:48
Är ju skitsamma I längden, jag skippade benträningen I ett år helt. Visst tappade en del I massa, byxorna kändes betydligt mer rymliga. Men efter 1-2 månader var jag tillbaka när jag väl satt igång igen. Du kommer förr eller senare nå upp till en nivå där det knappt händer något hur du än gör och tränar. Tränar du hårt 10 år och skiter I ben 5 av dessa kommer det ändå inte göra någon direkt skillnad.

ARMSTARK
2017-04-19, 13:54
Var och en tränar som de vill, men det finns risk att benen inte hänger med i utvecklingen. Normalt är det svårt att få en snygg balans utan benen släpar, och är det något som ser löjligt* ut så är det spinkiga ben.

*= Äckligt *spy*

Diomedea exulans
2017-04-19, 14:22
Jag skulle inte sluta träna benen helt eftersom jag skulle vara rädd att få onda knän eller något då

baktung
2017-04-19, 14:46
Är ju skitsamma I längden, jag skippade benträningen I ett år helt. Visst tappade en del I massa, byxorna kändes betydligt mer rymliga. Men efter 1-2 månader var jag tillbaka när jag väl satt igång igen. Du kommer förr eller senare nå upp till en nivå där det knappt händer något hur du än gör och tränar. Tränar du hårt 10 år och skiter I ben 5 av dessa kommer det ändå inte göra någon direkt skillnad.

Då skulle han ju lika gärna kunna skita i överkroppsträningen också varannan vecka så slipper han slösa ännu mer tid på gymmet.

#suchabrajtfakkinidea

mangemani
2017-04-19, 15:07
ta bort den viktigaste träningen? väldigt dum ide, då är det väl mycket bättre att du drar ned på överkroppsträningen, det är långt ifrån lika viktig som att ha starka ben och bål.

Starke75an
2017-04-19, 16:48
ta bort den viktigaste träningen? väldigt dum ide, då är det väl mycket bättre att du drar ned på överkroppsträningen, det är långt ifrån lika viktig som att ha starka ben och bål.

Håller med helt.

1x0
2017-04-19, 17:58
Tränar du hårt 10 år och skiter I ben 5 av dessa kommer det ändå inte göra någon direkt skillnad.
Aa fast ne.
___

ONT:
Kör något minimalistiskt för böjen som det snackas om. Äter du på energibalans, marklyfter, så borde väl 60% av ditt max några set och reps med kort setvila långt ifrån failure räcka för underhålla. Gå upp och gör några reps på 60% tar max 15 minuter - om du inte är Ray Williams. :P

LillisJ
2017-04-19, 18:20
ta bort den viktigaste träningen? väldigt dum ide, då är det väl mycket bättre att du drar ned på överkroppsträningen, det är långt ifrån lika viktig som att ha starka ben och bål.

Allvarligt, viktigt för vad? Den inre styrkan?

Han säger ju att benen är betydligt bättre.

Jag hade avlagt 40 min i veckan till benen, högrep böj och superset spark/curl

mangemani
2017-04-19, 19:15
överkropps styrka och muskler behöver man inte till något viktigt, därmed så bör det inte prioriteras om nu något måste skäras ned.
den nedre delen är betydligt mycket viktigare att vara stark i då den bör upp överkroppen och är med i så gott som allt som man gör och ja, vet att du var hånfull, men ja, den inre styrkan är fruktansvärt viktig, betydligt viktigare än större biceps, större bröst, större triceps och annat onödigt, för allvarligt, vad för viktigt behöver man DET till.

Starke75an
2017-04-19, 19:29
Exakt. Sällan man ser en äldre pensionär inte orka dricka kaffe, men däremot vanligt att ha svårt att resa sig upp från en stol.

Pullups kan vara bra att kunna, om Charles Bronson kommer förbi med en helikopter och du måste svinga dig in förvisso.

Tobbey
2017-04-19, 21:23
Jag böjde ingenting på 6 veckor i år, tappa från 190 till 140 :P Now you know what happens.

frys
2017-04-19, 22:07
Det krävs så lite för att få ok benträning, lite böj och mark 2ish ggr i veckan med något topset och lite backoff, behöver inte ens vara jobbigt.

Så gör jag för att undvika att köra typ högreps i benövningar med typ 30s vila xD

OT: detta är nog första gången mange har svarat efter han lämnat sin oneliners, hade hoppats på att han skulle roasta lillis

waspen123
2017-04-20, 03:12
Kör enbart sumo mark ett tag annars, då får du mer tid över till annat medans du ändå kan piska benen rätt hårt.

Mats J
2017-04-20, 08:25
Aa fast ne.


Jo I längden så, tränar du 10 år seriöst, kommer du inte få släpande muskelgrupper för att du skippar att träna dessa under några månader eller år.

Slarvar du med någon muskelgrupp under väldigt lång tid så kommer det så klart visas på resultatet.

Mats J
2017-04-20, 08:31
Då skulle han ju lika gärna kunna skita i överkroppsträningen också varannan vecka så slipper han slösa ännu mer tid på gymmet.

#suchabrajtfakkinidea

Ja visst, men då slarvar han ju med all träning och kommer I bästa fall hålla det han har. Gör han så I 2-3 år för att sedan köra seriöst I något år så kommer det ändå inte vara någon större skillnad än om han kört seriöst alla dessa år.

Shqypnia
2017-04-20, 08:42
Fight Club rule number one - never skip leg day. Never.

LillisJ
2017-04-20, 08:55
överkropps styrka och muskler behöver man inte till något viktigt, därmed så bör det inte prioriteras om nu något måste skäras ned.
den nedre delen är betydligt mycket viktigare att vara stark i då den bör upp överkroppen och är med i så gott som allt som man gör och ja, vet att du var hånfull, men ja, den inre styrkan är fruktansvärt viktig, betydligt viktigare än större biceps, större bröst, större triceps och annat onödigt, för allvarligt, vad för viktigt behöver man DET till.

Du har fortfarande inte svarat på varför det är så viktigt att man inte kan lägga ned det i två månader. Otränade ben orkar bära upp ens kropp också. Sen är jag ganska säker på att jag använder mer av biceps när jag bär tre matkassar än vad jag använder quadriceps :p

Diomedea exulans
2017-04-20, 10:06
I egenskap av semi-bondpojk skulle jag vilja dela upp "muskler man har nytta av" på följande sätt:

Grepp - 90 %.
Axlar - 5 %.
Biceps - 4 %.
Resten av kroppen - 1 %.

Shqypnia
2017-04-20, 10:57
I egenskap av semi-bondpojk skulle jag vilja dela upp "muskler man har nytta av" på följande sätt:

Grepp - 90 %.
Axlar - 5 %.
Biceps - 4 %.
Resten av kroppen - 1 %.

Go home Dio, you're drunk. *cupid*

King Grub
2017-04-20, 12:01
Är man inte intresserad av benens utseenden behöver man knappast träna dom något speciellt, om alls. Om man inte tränar överkroppen med övningar där benstyrka utöver det normala är ett krav. Normalstarka men inte specifikt styrketränade ben är fullt tillräckliga för alla krav som ställs i vardagslivet.

ARMSTARK
2017-04-20, 12:06
Är man inte intresserad av benens utseenden behöver man knappast träna dom något speciellt, om alls. Om man inte tränar överkroppen med övningar där benstyrka utöver det normala är ett krav. Normalstarka men inte specifikt styrketränade ben är fullt tillräckliga för alla krav som ställs i vardagslivet.

Det är just fetade som är det viktigaste med benträning om du frågar mig, förr eller senare kommer man att ha kortbraller på sig och då står man där omgiven av fnissande människor. :em:

Diomedea exulans
2017-04-20, 12:06
Go home Dio, you're drunk. *cupid*

Har du någonsing flyttat möbler? Grävt en grop med spade? Dragit ris? Sågat med handsåg? Slipat en bräda?

Inte fan blir man trött i framsida lår.

Det är just fetade som är det viktigaste med benträning om du frågar mig, förr eller senare kommer man att ha kortbraller på sig och då står man där omgiven av fnissande människor. :em:

Nej, det gör man inte, för ingen icke-byggarskadad individ bryr sig.

HenrikJ
2017-04-20, 12:31
Nej, det gör man inte, för ingen icke-byggarskadad individ bryr sig.

Det beror på. Är man jämntunn över hela kroppen kommer ingen som inte är byggarskadad bry sig. En jätteöverkropp på ett par sugrör till ben ser dock märkligt ut i ögonen på de flesta människor.

baktung
2017-04-20, 12:37
Sägs ju att man inte är starkare än sin svagaste länk så varför skulle man vilja hoppa över nån muskelgrupp? Har man mindre tid får man väl göra färre övningar överlag och splitta smartare. En timmes stångövningar ett par dar i veckan kommer man tillräckligt långt på för att inte säcka ihop.

Annars brukar det väl vara ryggen, lite överallt, och axlarna som folk med tilltagande ålder börjar gnälla först på. Höfterna vid för kraftig övervikt.

Danieldanne
2017-04-20, 13:08
Googla "don't skip leg day" och bestäm själv;) Om det är tidsbrist eller liknande kanske det räcker med att dra ner på det och kanske bara köra ett par pass böj på något pass i veckan, då behöver du i alla fall inte tappa för mycket i styrka i underkroppen

ARMSTARK
2017-04-20, 13:41
Har du någonsing flyttat möbler? Grävt en grop med spade? Dragit ris? Sågat med handsåg? Slipat en bräda?

Inte fan blir man trött i framsida lår.



Nej, det gör man inte, för ingen icke-byggarskadad individ bryr sig.

Det är just vad de gör, de är de första som högljutt kommenterar Arnold-torso och storkben, för de tror att alla som tränar på gym tränar så.

Tobbey
2017-04-20, 21:11
Såhär kan det bli:

http://i.imgur.com/05tSaeM.jpg

Old Nick
2017-04-20, 21:20
Det är just vad de gör, de är de första som högljutt kommenterar Arnold-torso och storkben, för de tror att alla som tränar på gym tränar så.

Man måste dock vara totalt obevandrad inom styrketräningsvärlden om man inte begriper att folk med Arnols-torso och storkben inte fått de proportionerna bara för att de skippat benträning ett par månader. Bilderna man ser på alla dessa "Friends don't let friends skip legday"-memes föreställer alltsomoftast folk som suttit i rullstol och varit totalt immobiliserade i underkroppen av någon anledning. Inte sådana som slarvat med knäböjen.

Vad Dio menar är att vanliga discogymmare oftast har helt normala ben. Och lite mer kött på överkroppen. Och brudarna faller som furor ändå. Trots att vi som är insnöade på byggande kan se att quadsen släpar lite grann i jämförelse med pecsen. Men det är som sagt bara vi som ser det.

Och till trådstartaren: Att hoppa över benträningen i ett par månader gör varken från eller till i det stora hela. Oftast är det ett skönt break och ibland kommer man tillbaka starkare än någonsin. Gör hur du vill. Du kommer inte att tappa mycket, och om du gör det så tar du tillbaka det snabbt.

Jocke67
2017-04-22, 09:03
Varför inte köra i alla fall knäböj en gång i veckan, då lär du knappt tappa nånting tror jag.

Starke75an
2017-04-22, 09:11
Tycker mig se att jag lättare tappar muskelmassa i benen än överkroppen då jag inte tränar.