handdator

Visa fullständig version : Vilken typ av hörlurar för träning?


steffeeh
2017-04-17, 18:22
Hade tänkt skaffa mej ett par in-ear hörlurar som sitter bättre på plats i öronen när man tränar (gym samt lätt till medel kondition).
Har inte haft så bra koll på marknaden för hörlurar på bra länge så vet inte vad man ska skaffa, men har lagt märke till att en ny formfaktor verkar finnas nu för in-ear, som har en liten bygel, t ex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2679541

Förr var de mer vanligt dom man hade lurar som gick bakom ytterörat, t ex:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2969557

Kommer man långt på den nya formfaktorn när man tränar, eller skulle ni fortfarande rekommendera dom som sitter bakom ytterörat?

Sohlsken
2017-04-17, 19:29
Jag tycker att de som sitter i orat ar mycket battre. De skaver inte pa ytterorat, och sitter trevligare.

Annars skulle jag sjalv hellre ha bluetoothlurar sa att sladden inte fastnar i vikterna :)

Termy
2017-04-17, 19:33
Jag kör med jaybird bluebuds och är nöjda med dem. Vettefan om de är speciellt ljudisolerande, men de sitter som ett smäck i alla fall. Med varianten med sladden ovanför örat så glömmer man bort att man ens har in-ears på sig.

kaban97
2017-04-17, 23:59
Kan inte detta vara skadligt för hörseln att både höra musiken från lurarna och den som spelas på gymmet? Eller isolerar dessa lurar bort all bakgrundsmusik?

steffeeh
2017-04-18, 00:27
Rent tekniskt är de inte skadligare då bakgrundsmusiken bara höjer "noise floor", den påverkar inte dynamiken i ljudet.
Däremot kan de bli mer skadligt långsiktigt om man pga de har en tendens att höja volymen.

Dock i denna tråden är jag mer ute efter vilken formfaktor som sitter bäst i öronen vid träning :)

beckman88
2017-04-18, 01:26
Jag kör med jaybird bluebuds och är nöjda med dem. Vettefan om de är speciellt ljudisolerande, men de sitter som ett smäck i alla fall. Med varianten med sladden ovanför örat så glömmer man bort att man ens har in-ears på sig.

+1!

Har själv haft säkert 30-40 olika hörlurar genom åren. Köpte jaybird 2.0 i julas och kommer krävas mycket innan jag byter till nya! man glömmer verkligen bort att man har dem på sig! Har dem vid all typ av träning och kan ha telefonen i träningsväskan på gymmet och gå runt fritt över hela gymmet utan minsta trassel med ljudet! Vill man ljudisolera dem mera kan man köpa nya "pluppar" på tex teknikmagasinet som passar till alla "in-ear"

Toni Radanov
2017-04-18, 11:45
jaybird bluebuds kör jag, jaybird freedom kör frugan. Freedom har bästa ljudet jag hört i en lur men kan vara lite klumpiga pga kontrollern som är stor i relation till lurarna.

Såhär dags är det vida känt att Jaybird lurarna (x3 kommer snart om inte redan i Sverige) har bäst ljud av träningslurar såattt.....

Nej olika ljudkällor är aldrig farligt, volymer och frekvenser är. Spelar inge roll om du så hör 100000 saker med/utan lurar så länge de inte är för höga ljud och frekvenser i kombination.

Finns lurar som däremot kan släppa in extra ljud utifrån så man inte blir helt isolerad men asså lurar som sitter rätt är = Öronproppar. Hör du skit utifrån så har du valt fel combo av gummipluppar osv.

Själv väntar jag på helt trådlösa lurar men de låter mest skit när man är van vid Jaybird standard så det lär ta minst ett år till och kosta skjortan. Vill slippa kablar helt, även mellan lurarna!

Arne Persson
2017-05-16, 21:17
Jag har köpt Apples Airpods. Måste säga att jag är minst sagt överraskad över ljudet och smidigheten samt som telefonlurar. Laddas på nolltid i den lilla diskreta behållaren. Helt trådlösa. Perfekt att träna med!
Väl värda sitt pris enligt mig!

leee
2017-05-16, 21:49
Jag har köpt Apples Airpods. Måste säga att jag är minst sagt överraskad över ljudet och smidigheten samt som telefonlurar. Laddas på nolltid i den lilla diskreta behållaren. Helt trådlösa. Perfekt att träna med!
Väl värda sitt pris enligt mig!

Men är noll ljudisolerande så man får ha högsta volym för att slippa omgivande ljud/musik.

Arne Persson
2017-05-16, 22:32
Men är noll ljudisolerande så man får ha högsta volym för att slippa omgivande ljud/musik.

Inga problem med det på gymet. Behöver inte maxa alls. Noterade vissa monsterhörlurar idag med sladdar. Inget för mig.🙂