handdator

Visa fullständig version : Vad gör jag för fel med min diet + förslag på ny?


Severus
2017-04-16, 14:06
Det känns som om att min viktnedgång bara gör mig smalfet. Är det något fel med följande diet? Väger 77 kg, 178 cm.

Frukost: 200 g keso, 4 äggvitor, 2 msk russin

Mellanmål: 250 g kvarg, 1 dl havregryn, 1 dl jordgubbar, 1 skopa vassle

Lunch: Pastasallad. 150 g tonfisk, 200 g sallad, tomat, lök osv, 100 g pasta.

Postworkout: 200 g ris, 150 g kyckling, 1 sopa vassle

Kvällsmål: 250 kvarg, 1 dl bär

_______________


Tar gärna emot förslag på något annat dietschema.

Tristan1
2017-04-16, 14:27
Räknar du kalorier? Jag rekommenderar MyFitnessPal.
räkna ut hur mycket kalorier du behovet per dag minus ~250 kalorier och sen när du når en platå så minska kalorierna ytterligare

xan
2017-04-16, 14:30
Nej det är inget fel på det du äter.

Du styrketränar väl? Det är det som gör att du bevarar muskelmassa, och tappar fett i stället.

AlexGBG
2017-04-16, 14:47
Det känns som om att min viktnedgång bara gör mig smalfet. Är det något fel med följande diet? Väger 77 kg, 178 cm.

Frukost: 200 g keso, 4 äggvitor, 2 msk russin

Mellanmål: 250 g kvarg, 1 dl havregryn, 1 dl jordgubbar, 1 skopa vassle

Lunch: Pastasallad. 150 g tonfisk, 200 g sallad, tomat, lök osv, 100 g pasta.

Postworkout: 200 g ris, 150 g kyckling, 1 sopa vassle

Kvällsmål: 250 kvarg, 1 dl bär

_______________


Tar gärna emot förslag på något annat dietschema.

Frukost: Typ 200 kcal

Mellanmål: 400 kcal

Lunch typ 700 kcal

Postworkout: 550 kcal

Kvällsmål typ 550 kcal

Totalt 2400 kcal lite snabbt uträknat känns inte sådär jättelågt heller...

AlexGBG
2017-04-16, 15:45
Frukost: Typ 200 kcal

Mellanmål: 400 kcal

Lunch typ 700 kcal

Postworkout: 550 kcal

Kvällsmål typ 550 kcal

Totalt 2400 kcal lite snabbt uträknat känns inte sådär jättelågt heller...

Såg nu din bild i bildtråden och du är ju rätt bitig ändå, så 2400 kcal kanske inte är så mycket för dig ändå :)

Severus
2017-04-16, 16:07
Såg nu din bild i bildtråden och du är ju rätt bitig ändå, så 2400 kcal kanske inte är så mycket för dig ändå :)

Haha tack! Vägde kanske runt 2-3 kg mer där än vad jag gör nu.

Mitt största problem är att jag spårar ur rätt mycket från kosten. Typ käkar en lunchbuffé på jobbet eller klämmer en chipspåse.

Min strategi nu kommer vara att låta bli det och att lägga in morgonpromenader (ca 40 min långa).

Men det finns ingenting med kosten du tycker är värt att anmärka på? Exempelvis att min frukost är väldigt snål på kolhydrater? Eller att jag äter jasminris som största kolhydratkälla? Kanske vore bättre med hederlig potatis?

King Grub
2017-04-16, 16:32
Det är inte valet av kolhydratkällor dom är problemet. Det är dina "urspårningar" och det faktum att du antagligen äter för mycket.

Severus
2017-04-16, 16:36
Det är inte valet av kolhydratkällor dom är problemet. Det är dina "urspårningar" och det faktum att du antagligen äter för mycket.

Det suger verkligen att dieta.

Ok så jag tjänar ingenting till att börja äta mer typiska "dietmåltider" som en skål med havregryn, proteinpulver och blåbär "nukad" i mikron?

King Grub
2017-04-16, 16:40
Inte om det totala energiintaget och makronutrientfördelningen inte förändras av det.

AlexGBG
2017-04-16, 16:50
Jag hade bara ätit mindre, och färre måltider.

Jag kör två måltider, en enbart bestående av sallad på runt 250-300g med vinegrettdressing med en skvätt olivolja till lunch, ibland ett par kuber fetaost och så några proteinshakes under dagen.

Att valet faller på sallad beror dels på att jag vill få i mig en massa grönsaker med alla vitaminer/mineraler/fibrer, dels går det snabbt att äta och tillredningstiden är nära noll, otroligt kalorisnålt men ändå relativt mättande.

På detta står jag mig till på kvällen äter jag oftast "riktig mat", en eller två kycklingfileer, eventuellt 150g sallad till, ris, pasta eller potatis till detta, och en kalorisnål sås.
Tyvärr har jag nog legat lite väl högt med kolhydraterna på sistone så vikten har i princip stått stilla, men ska ändra på det nu :D

Ibland lägger jag till ett par riskakor med smör och ost bara för att få äta lite mer om jag är riktigt hungrig, och sen avslutar jag med en kaseinshake.

Mitt totala dagsintag idag ligger på runt 1300-1400kcal så det är ett rätt stort underskott, och jag är ändå mätt nu vid läggdags.

Tränar gym 5-7 ggr i veckan och går runt 7km per dag, en gång på morgonen innan gymmet och sen efter jobbet när jag ska hem.

Och ja, det suger att dieta :/

Severus
2017-04-16, 17:03
Jag hade bara ätit mindre, och färre måltider.

Jag kör två måltider, en enbart bestående av sallad på runt 250-300g med vinegrettdressing med en skvätt olivolja till lunch, ibland ett par kuber fetaost och så några proteinshakes under dagen.

Att valet faller på sallad beror dels på att jag vill få i mig en massa grönsaker med alla vitaminer/mineraler/fibrer, dels går det snabbt att äta och tillredningstiden är nära noll, otroligt kalorisnålt men ändå relativt mättande.

På detta står jag mig till på kvällen äter jag oftast "riktig mat", en eller två kycklingfileer, eventuellt 150g sallad till, ris, pasta eller potatis till detta, och en kalorisnål sås.
Tyvärr har jag nog legat lite väl högt med kolhydraterna på sistone så vikten har i princip stått stilla, men ska ändra på det nu :D

Ibland lägger jag till ett par riskakor med smör och ost bara för att få äta lite mer om jag är riktigt hungrig, och sen avslutar jag med en kaseinshake.

Mitt totala dagsintag idag ligger på runt 1300-1400kcal så det är ett rätt stort underskott, och jag är ändå mätt nu vid läggdags.

Tränar gym 5-7 ggr i veckan och går runt 7km per dag, en gång på morgonen innan gymmet och sen efter jobbet när jag ska hem.

Och ja, det suger att dieta :/

Har prövat några gånger att övergå till färre stora måltider, i stil med periodisk fasta. Det passar mig inte alls däremot. Under tiden jag fastar är jag extremt frusen och har svårt att fokusera mig. Sen blir måltiderna för stora.

Acetyl
2017-04-17, 08:59
Ett alternativ är att lära sig räkna kalorier. Dvs. väga upp allt du äter. Då kan du fortfarande äta mat du gillar, men i mindre former. Jag äter fortfarande mat jag gillar och får fortfarande in det i mina macros (200p/200c/45f = 2005kcal). Detta hjälper mig mot cravings.

Henke78
2017-04-17, 17:12
Lite fett i kosten hade inte skadat direkt. Lägg kolhydraterna i nåt mål eller två innan passet för det är där du behöver dom som mest.