handdator

Visa fullständig version : Att tugga och spotta ut mat


Jansson31
2017-04-14, 20:59
Jag har som mål att gå ner till 55 kg (ca 5 kg) innan sommaren men har lite svårt att låta bli sötsaker helt. Tar kroppen upp nämnvärt med kalorier om man tuggar på godis, chips etc och sedan spottar ut det? Känns som det gör det lättare att inte äta onyttigt om man får tugga lite på nåt gott i alla fall. :) Brukar försöka spotta flera gånger och skölja munnen så man inte får i sig något men lite får man väl i sig ändå antar jag(?).

An Iron Soul
2017-04-14, 21:07
Ta det inte personligt. Men enligt mig är det ett anorektiskt självskadebeteende. Det är inte normalt. Sök professionell hjälp.

Jansson31
2017-04-14, 21:15
Ta det inte personligt. Men enligt mig är det ett anorektiskt självskadebeteende. Det är inte normalt. Sök professionell hjälp.

Jag spyr inte upp maten eller så.. men tänker att det kan vara en bra ide att göra så istället för att undvika sötsaker helt som mest bara slutar i att det blir hetsätning och ångest.. och jag går upp i vikt.

King Grub
2017-04-14, 21:18
Tugga tuggummi istället.

Jansson31
2017-04-14, 21:21
Tugga tuggummi istället.

Jo det har jag väl testat men de innehåller ju typ 7 kalorier per tuggummi och finns ju dessutom inte i choklad- eller chipssmak. ;)

Eller var du ironisk? :em:

Delirium
2017-04-14, 21:24
Skärp dig.. ge fan i möget bara... låter som en knarkare.. jag sätter bara i nålen, jag sprutar inte in något

Jansson31
2017-04-14, 21:30
Skärp dig.. ge fan i möget bara... låter som en knarkare.. jag sätter bara i nålen, jag sprutar inte in något

Osäker vad ""möget"" betyder. :)

Ja jag antar jag borde undvika det helt istället.. men tycker det är svårt. Är väl en känsloätare antar jag. :)

Delirium
2017-04-14, 21:34
Osäker vad ""möget"" betyder. :)

Ja jag antar jag borde undvika det helt istället.. men tycker det är svårt. Är väl en känsloätare antar jag. :)

oh sorry.. mög= skräp.. skånskan hamnade i texten också

King Grub
2017-04-14, 21:35
Jo det har jag väl testat men de innehåller ju typ 7 kalorier per tuggummi och finns ju dessutom inte i choklad- eller chipssmak. ;)

Svälj inte tuggummit...

Och själva tuggandet förbrukar mer energi än tuggummit innehåller i vilket fall som helst.

Jansson31
2017-04-14, 21:38
Svälj inte tuggummit...

Och själva tuggandet förbrukar mer energi än tuggummit innehåller i vilket fall som helst.

Jo brukar oftast undvika att svälja tuggummin....

Ok, känns inte så men du har säkert rätt. :)

Jansson31
2017-04-14, 21:40
Vore dock skönt att få ett svar på ursprungsfrågan. Nån? :)

An Iron Soul
2017-04-14, 21:41
Hade jag varit mod så hade jag låst tråden omedelbart. Fört en vidare diskussion med TS om grundproblemet. Kanske erbjuda hjälp?
Pinsamt att vara en del av Kolozzeum när det sköts såhär oproffsigt. Det är inte första gången heller. Ni har ett ansvar.

Om jag blir varnad för det här vill jag bara säga att jag tycker att det var värt det.

Obolensky
2017-04-14, 21:52
Du tar upp energi även om du inte sväljer allt. Det finns en anledning till att det finns särskilda livsmedel avsedda för detta (att tuggas utan att sväljas).

Hade jag varit mod så hade jag låst tråden omedelbart. Fört en vidare diskussion med TS om grundproblemet. Kanske erbjuda hjälp?
Pinsamt att vara en del av Kolozzeum när det sköts såhär oproffsigt. Det är inte första gången heller. Ni har ett ansvar.

Om jag blir varnad för det här vill jag bara säga att jag tycker att det var värt det. Men TS behöver inte vara anorektiker eller ha självskadebeteende. Den här tråden bevisar inte något sådant i alla fall. Bara att TS är väldigt, väldigt hungrig.

Sluta larva dig.

An Iron Soul
2017-04-14, 22:00
Du tar upp energi även om du inte sväljer allt. Det finns en anledning till att det finns särskilda livsmedel avsedda för detta (att tuggas utan att sväljas).

Men TS behöver inte vara anorektiker eller ha självskadebeteende. Den här tråden bevisar inte något sådant i alla fall. Bara att TS är väldigt, väldigt hungrig.

Sluta larva dig.
Läs igenom den här tråden så kanske du får en annan uppfattning.

Snabbaste vägen för mig till en snygg kropp? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219783)

1x0
2017-04-14, 22:26
Jag har som mål att gå ner till 55 kg (ca 5 kg) innan sommaren men har lite svårt att låta bli sötsaker helt. Tar kroppen upp nämnvärt med kalorier om man tuggar på godis, chips etc och sedan spottar ut det? Känns som det gör det lättare att inte äta onyttigt om man får tugga lite på nåt gott i alla fall. :) Brukar försöka spotta flera gånger och skölja munnen så man inte får i sig något men lite får man väl i sig ändå antar jag(?).

Jo det har jag väl testat men de innehåller ju typ 7 kalorier per tuggummi och finns ju dessutom inte i choklad- eller chipssmak. ;)

Eller var du ironisk? :em:

Osäker vad ""möget"" betyder. :)

Ja jag antar jag borde undvika det helt istället.. men tycker det är svårt. Är väl en känsloätare antar jag. :)

Jag spyr inte upp maten eller så.. men tänker att det kan vara en bra ide att göra så istället för att undvika sötsaker helt som mest bara slutar i att det blir hetsätning och ångest.. och jag går upp i vikt.

Kör klassikern: Sök hjälp.
Eller skrota förbjudna livsmedelstänket och börja med flexible dieting/IIFYM. "xD"

Jansson31
2017-04-14, 22:36
Hade jag varit mod så hade jag låst tråden omedelbart. Fört en vidare diskussion med TS om grundproblemet. Kanske erbjuda hjälp?
Pinsamt att vara en del av Kolozzeum när det sköts såhär oproffsigt. Det är inte första gången heller. Ni har ett ansvar.

Om jag blir varnad för det här vill jag bara säga att jag tycker att det var värt det.

Jag vill bara ha tips för att få en snygg kropp.. som resten av det här forumet också är ute efter. Jag har kanske ingen jättesund inställning till mat men det är det nog få här som har. Det är deff hit och deff dit. Jag pratar som sagt inte om att spy upp mat.

Jansson31
2017-04-14, 22:41
Kör klassikern: Sök hjälp.
Eller skrota förbjudna livsmedelstänket och börja med flexible dieting/IIFYM. "xD"

Jag har inte bulimi så söka hjälp är inte aktuellt.

Googlade på flexible dieting. Kan nog passa mig.

xan
2017-04-14, 22:44
Man får starka ätstörningsvibbar av dig, och det låter som att du är i förnekelse. Men vad vet jag.

1x0
2017-04-14, 23:30
Jag vill bara ha tips för att få en snygg kropp.. som resten av det här forumet också är ute efter. Jag har kanske ingen jättesund inställning till mat men det är det nog få här som har. Det är deff hit och deff dit. Jag pratar som sagt inte om att spy upp mat.
Kör en Ging Krub: Inkorrekt.
Jag har inte bulimi så söka hjälp är inte aktuellt.
*jorgen*
Googlade på flexible dieting. Kan nog passa mig.
Ja.
Täck protein-, fett- och mikronutrientbehovet (vitaminer&mineraler). Sedan kan du inkludera dina cravings på daglig basis så länge du inte överstiger dagskalorimålet.
(Jag äter protein+grönsaker som första-måltid (täcker protein och mikronutrientbehovet) -
sedan vad jag vill till kvällsmat. Socker är livet.)

Stoltz
2017-04-15, 05:22
Hej Jansson31.

Jag växte upp väldigt nära någon med ätstörningar, och även om bullimi och anorexi är de mest kända problemen så är inte ätstörningar begränsat till just dessa två.

Vad som är ett sunt förhållande till mat och inte är ofta svårt för många människor, men när du påpekar "deff hit, deff dit" som tecken på dåligt förhållande till mat (även om det så klart finns sådana också) så låter det som att du snarare ser deff genom negativ synvinkel eftersom din grundinställning till det är relativt negativ.

Jag vill inte säga att du har eller inte har ätstörningar, men när du pratar om att tugga mat/godis och sedan spotta ut det, och sen oroar dig för 7kcal i ett tuggummi - Det har jag inte sett i en defftråd, det såg jag i många år i hemmet, och det är inte sunt tänkande kring mat oavsett hur mycket man förnekar det (vilket också ofta sker kring ätstörningar...)

Så för att inte repetera så säger jag så här - Om du inte vill söka hjälp så försök ändra din inställning till din viktminskning.
Gå ner i vikt smart, alldeles för många har hetsdietat inför "Beach 2k17" och ser redan ut som skräp jämfört med deras mål, och mår ännu mer skräp därtill.

Lycka till.

ApexProcyon
2017-04-15, 06:25
Jag vill bara ha tips för att få en snygg kropp.. som resten av det här forumet också är ute efter. Jag har kanske ingen jättesund inställning till mat men det är det nog få här som har. Det är deff hit och deff dit. Jag pratar som sagt inte om att spy upp mat.

Om du är ute efter en stödgrupp för människor med ett dåligt förhållande till mat så får du nog leta vidare.

Vill du inte äta mer på grund av att du vill gå ned i vikt så får du helt enkelt sluta äta efter det att din matkvot är uppfylld. Ett alternativ skulle kunna vara att äta mer energisnål mat för bukfylla, grönsaker o.s.v.

Shqypnia
2017-04-15, 08:36
Det är som att börja snusa när du ska sluta röka. Idiotiskt att bara 'tugga' på mat och spotta ut det..

Sparven från Minsk
2017-04-16, 10:57
För att svara på TS fråga (utifrån min lilla kompetens).
Maten börjar spjälkas redan i munhålan. Tror inte några kalorier kan tas upp där dock.

Som många påpekat så låter din "plan" lite väl likt ett tvångsbeteende. Antingen kör du för hård diet eller så är du helt enkelt för viljesvag för att dieta.

Kör du för hård diet, så ditt sug efter godis och chips är så stort att du kommer på en sådan knäpp ide som att tugga och spotta....ja då bör du lätta lite på dieten eller lägga in någon re-feed day.

Det lättaste enligt mig är att jobba på sin målbild, vad du vill uppnå och helt enkelt ge tusan i godis och skit överlag. Kör en bra diet, ät dig mätt på grönsaker och kör hårt! :)

sailaways
2017-04-30, 12:37
Ät OLW dip-krydda. Sourcream & Onion...