handdator

Visa fullständig version : Åsikter om upplägg?


Illustrerade mannen
2017-04-14, 20:12
En träningskompis (från kampsporten) med diverse mindre krämpor vill träna på gym. Jag är absolut ingen "pt" eller liknande, men har tränat en del... Vi har varit på gymet tillsammans ett par gånger och testat vad som fungerar och vad som gör ont/inte fungerar.
"Målet" med träningen är allmänt välbefinnande och om det byggs lite muskler gör det inte så mycket... Två pass i veckan. Man, ca 40 år, 175 cm, ca 70 kg.

Frontböj 4x8-12
Pullups/Chins (varannan gång) 4x6-10
Cabelcross 4x8-12
GHD situps 4x10-12
Ryck/Stöt (varannan gång) 4x8-10

Bänkpress och marklyft fungerar tyvärr inte riktigt, bakböj var "obehagligt". Stark i magen efter miljarder situps i samband med kampsportandet. Assisterade pullups/chins i början (eventuellt) för att komma upp i önskat repsantal. Ryck och stöt var "kul" och gjorde inte ont.
Åsikter?

svenbanan
2017-04-15, 00:52
Kanske lite GH raises (finnen) för hamstrings.

Kanske nån variant av ryggresningar för korsryggen (eventuellt i superset med situpsen).

Kanske lite militärpress för axlarna vore bra också, eller får de träning i cablecrossen?

Kanske nån horisontell rodd också för baksida på axlar och musklerna mellan skulderbladen.

Kanske kan han plocka 1-2 av ovanstående som extraövning varje pass utöver det du redan listat. Det lär bli överdrivet att köra alltihop varje gång...

svenbanan
2017-04-15, 00:53
Kanske lite väl många 'kanske' i den posten... ;)

Rabiat
2017-04-15, 07:54
Jag skulle lägga in press och sälrodd, och kanske istället för ryck/stöt köra frivändning/mark eller stöt/mark.

Frivändningar och stötar är toppen för de flesta kampsporter, men styrkan du bygger med mark och press är också bra, och särskilt i kombination.

svenbanan
2017-04-15, 12:58
Marklyft funkade ju inte.
Iofs konstigt att frivändningar funkar då... Men, men...

Rabiat
2017-04-15, 17:00
Marklyft funkade ju inte.
Iofs konstigt att frivändningar funkar då... Men, men...

Gissningsvis är vikten lite hög och tekniken något bristfällig. Jag har svårt att se hur stöten ska funka när inte marklyft gör det :)

Illustrerade mannen
2017-04-15, 20:34
Jag gissar att obehaget berodde på att det var svårt med marklyft och att det är lättare att göra "stöt" med stången än mark med 60 kg. Plus att jag är petigare med ryggens position vid mark än vid "stöt". Stöt kanske inte en tyngdlyftare skulle kalla det - mer en frivändning med pushpress...

baktung
2017-04-16, 05:47
en frivändning med pushpress...

En "Thruster" på crossfit-jargong. Eller ja, åtminstone om han hade gått direkt från sittande till raka armar utan att vila på bröstet...

Rabiat
2017-04-16, 10:12
Jag gissar att obehaget berodde på att det var svårt med marklyft och att det är lättare att göra "stöt" med stången än mark med 60 kg. Plus att jag är petigare med ryggens position vid mark än vid "stöt". Stöt kanske inte en tyngdlyftare skulle kalla det - mer en frivändning med pushpress...

En "Thruster" på crossfit-jargong. Eller ja, åtminstone om han hade gått direkt från sittande till raka armar utan att vila på bröstet...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clean_and_press