handdator

Visa fullständig version : Smärta i Peroneus Longus


catus
2017-04-14, 14:18
Hej,

jag har ont precis där Peroneus Longus visas i bilden (längst upp på utsida smalbenet). Försöker nu vila från knäböj och annat som skapar belastning på benet. Har smörjt området med voltaren gel och masserat, men upplever bara att smärtan blir värre efter massage...

Någon som vet vad jag bör göra för att smärtan ska avta, och vad den eventuellt kan bero på?

http://i.imgur.com/zkSYqEr.jpg

Rahf
2017-04-14, 14:23
Det är inte säkert att lokaliserad smärta beror på problem i just den zonen. Jag har liknande smärta, fast värre, och för min del beror det på en uppretad nerv som inte ska masseras.

Försök inte vila från övningar som retar det. Vila bara. Och uppsök sjukgymnast.

catus
2017-04-14, 14:41
Det är inte säkert att lokaliserad smärta beror på problem i just den zonen. Jag har liknande smärta, fast värre, och för min del beror det på en uppretad nerv som inte ska masseras.

Försök inte vila från övningar som retar det. Vila bara. Och uppsök sjukgymnast.
Ojdå, tack för svaret! Har du varit hos en sjukgymnast för ditt problem? Vet du nånting om hur lång tid det kommer att ta innan smärtan går över?

Rahf
2017-04-14, 14:42
Ja, jag går regelbundet till sjukgymnast. Och som så många andra skador är det en lång rehabtid som gäller. Men samtidigt kan ditt problem vara litet och lätt åtgärdat.

Oavsett hur du gör så ska inga övningar som provocerar smärta genomföras, åtminstone inte tills du får en preliminär diagnos.

Scratch89
2017-04-14, 14:43
Vad är det som provocerar smärtan? Vad gör det bättre och/eller sämre?

catus
2017-04-14, 15:02
Vad är det som provocerar smärtan? Vad gör det bättre och/eller sämre?
Jag har inte lyckats hitta vad exakt som provocerar eller lindrar smärtan. Den bara dök upp en vacker dag, och känns liksom lite hela tiden fastän jag i princip bara sitter still. Men den blir väl något intensivare när jag böjer eller när jag går, och framförallt gör det ont efter att jag har masserat, så det har jag slutat med nu... Har inga problem att exempelvis stå på tå...

Scratch89
2017-04-14, 15:13
Jag har inte lyckats hitta vad exakt som provocerar eller lindrar smärtan. Den bara dök upp en vacker dag, och känns liksom lite hela tiden fastän jag i princip bara sitter still. Men den blir väl något intensivare när jag böjer eller när jag går, och framförallt gör det ont efter att jag har masserat, så det har jag slutat med nu... Har inga problem att exempelvis stå på tå...

Då kan det kanske vara refererad smärta och/eller nervpåverkan. Jag hade sökt hjälp för det.