handdator

Visa fullständig version : Är ni förberedda på en terroristattack i ett köpcenter?


Tristan1
2017-04-12, 19:49
Ja, det är väl bara en tidsfråga till det händer igen? Vad hade ni gjort i det läget?

Själv hade jag sprungit till närmsta nödutgång och varnat andra..

smerk
2017-04-12, 19:52
Man är väl aldrig förberedd? Finns liksom inget att göra..

Tristan1
2017-04-12, 19:53
Man är väl aldrig förberedd? Finns liksom inget att göra..

Så du hade inte agerat alls? Bara stått där som ett mongo?

Magnus N
2017-04-12, 19:55
Vem vet hur man agerat

Lite beroende på situationen är där man står.

Men man kan ju hoppas man agerat rationellt

smerk
2017-04-12, 19:56
Så du hade inte agerat alls? Bara stått där som ett mongo?

Agerat hade jag gjort, antagligen inte rationellt. Sannolikast försökt ta mig därifrån. Svarade på din titel i förra inlägget, det är inte så att jag går runt och lite smått väntar mig en attack

Tristan1
2017-04-12, 19:59
Såg på en video där man fick tips av FBI: om man var långt ifrån attacken skulle man springa till närmsta nödutgång/gömt sig i en butik och om man var på nära håll var det bästa att gå till motstånd annars var det liten chans att överleva

ApexProcyon
2017-04-12, 20:00
Så du hade inte agerat alls? Bara stått där som ett mongo?
Csi0_W1pB9w

Tristan1
2017-04-12, 20:02
Agerat hade jag gjort, antagligen inte rationellt. Sannolikast försökt ta mig därifrån. Svarade på din titel i förra inlägget, det är inte så att jag går runt och lite smått väntar mig en attack

Tycker man ändå ska tänka att risken finns nu speciellt under påskhelgen men sen om det händer i Stockholm, GBG, Malmö etc vet man ju aldrig

Bärsärk
2017-04-12, 20:06
Skulle försöka ta mig under jord, typ ner i en källare eller liknande.

blåvitt
2017-04-12, 20:07
Tänker inte hålla på att nojja över sånt. Om det händer där jag befinner mig är det inget jag kan förutse, och hur mkt man än kollar yt-videos kommer det inte påverka ens agerande när paniken slår in. Keep calm and carry on, det är när vi börjar nojja över vardagslivet som terroristerna vinner mark

Yes
2017-04-12, 20:21
Såg på en video där man fick tips av FBI: om man var långt ifrån attacken skulle man springa till närmsta nödutgång/gömt sig i en butik och om man var på nära håll var det bästa att gå till motstånd annars var det liten chans att överleva
Och sen då, om det på nära håll detoneras en bomb eller det vid nödutgången står en 'Durka-Durka' och väntar med sin AK47;a?

Diomedea exulans
2017-04-12, 20:23
Ja, jag har fyllt i mitt donationskort.

Tobbey
2017-04-12, 20:26
Händer det så händer det inget att gå runt och oroa sig över. När jag väl bestämmer mig för att bomba ett köpcenter så gör jag bara det.

Bob90
2017-04-12, 20:32
Beroende på hur attacken ser ut så hade man ju (vid sinnesnärvaro i alla fall) reagerat olika. Är det någon som ska spränga sig själv så har man ju inte en enda chans om man är nära.

Är det någon som skjuter på avstånd så bör man ju springa därifrån eller ta skydd.
Är man jäkligt nära den som skjuter (typ 1-3 meter) så har man nog större chans om man har sinnesnärvaron att göra ett angrepp istället. Finns ju inte en chans att fly från det. I värsta fall så kanske man räddar någon/några och i bästa fall lyckas man faktiskt stoppa situationen (förutsatt att det är en ensam förövare eller att flera "offer" reagerar likadant).

Är det någon som bara har ett tillhygge, så kan man ju plocka upp och kasta allt man hittar på vägen och hoppas att flera kommer på samma idé. Jag skulle inte vilja bli nermejad av kastruller eller konservburkar av en panikslagen folkmassa :d

Men det är nog väldigt svårt att föreställa sig hur man reagerar i en sån situation om man inte tränat för det eller har upplevt det förut. Vilket väldigt få har, mig inkluderad.

Fordon
2017-04-12, 20:46
Jag hade slitit av mig tröjan och blivit dagens hjälte som räddade allihopa.

Tristan1
2017-04-12, 20:47
Och sen då, om det på nära håll detoneras en bomb eller det vid nödutgången står en 'Durka-Durka' och väntar med sin AK47;a?

ja... inte mycket man kan göra då inte

Starke75an
2017-04-12, 20:55
ja... inte mycket man kan göra då inte

Jodå, man kan ha sin skottsäkra utrustning på sig redan...

Tobbey
2017-04-12, 20:58
Vi borde få bära vapen som i USA.

Tristan1
2017-04-12, 21:01
Vi borde få bära vapen som i USA.

Hmm....

Tristan1
2017-04-12, 21:02
Jodå, man kan ha sin skottsäkra utrustning på sig redan...

Tror du det hjälper mot ak47:a?

panzerpig
2017-04-12, 21:03
Vi borde få bära vapen som i USA.

För det har satt stopp för alla terrordåd i USA?

Rikard Jansson
2017-04-12, 21:03
"Under pressure, you don't rise to the occasion, you sink to the level of your training"

Kanske. Inte vet jag :)

BelowAverage
2017-04-12, 21:04
Tänker inte hålla på att nojja över sånt. Om det händer där jag befinner mig är det inget jag kan förutse, och hur mkt man än kollar yt-videos kommer det inte påverka ens agerande när paniken slår in. Keep calm and carry on, det är när vi börjar nojja över vardagslivet som terroristerna vinner mark

Lite det här.
Sen är jag dum nog att avnjuta bra musik i lurarna närmast hela tiden, så antagligen är jag den sista som hör faran på färde.
Allvarligt talat vet jag inte. Vill tro jag skulle hjälpa de jag kunde. Tror inte jag skulle stå handfallen, men har aldrig hamnat i en så chockernade situation som skottlossning eller bomber.
Säkert bra att fundera på i förväg och ha "en plan". Både för HLR, fallskador eller skottlossning. Har man spelat scenarion i tankarna blir man imo bättre förberedd.
Men sannolikheten är försvinnande liten. Å andra sidan händer det ju alltid *någon*.

Sohlsken
2017-04-12, 21:16
Om jag ar for nara for att overleva vete fan. Jag vill saga att jag skulle forsoka overrumpla terroristen, typ dramma till dem hart i huvudet och hoppas att hen mister medvetandet. Annars skulle jag mest troligt fly for glatta livet. Jag har for mycket att leva for, och for manga jag alskar, for att leka hjalte.

Jag arbetar pa en amerikansk skola och vi har regelbundna "code red"-ovningar. Jag har varit i skolor nar det har varit skottlossning i narheten. Det ar for javligt att behova oroa sig for skjutvapen i vardagen. Dock funderar jag pa att skaffa en "concealed carry"-licens p.g.a. samma anledning.

Moment 22, nagon?

Vi borde få bära vapen som i USA.

Nej. Folk skjuter oftare offer an forovare vid paniksituationer, alternativt blir skjutna for att polisen inte vet vem forovaren ar och du har ett vapen framme.

Folk som har "concealed carry" licenser far panik lika mycket som andra manniskor. Om man inte har hundratals eller tusentals timmar av traning gallande hur man ska reagera i en terrorsituation sa ar det en statistiskt sett obefintlig mangd manniskor som faktiskt skulle reagera "ratt" nar det galler.

Det ar ett svart amne att diskutera da det finns sa otroligt mycket som spelar in, men gemene man ar inte kapabel att agera "ratt" i nodsituation. Det hjalper absolut inte att ha ett skjutvapen.

Tristan1
2017-04-12, 21:16
Jag hade slitit av mig tröjan och blivit dagens hjälte som räddade allihopa.

Ja eller skrikit Allahu akbar och gett en tumme upp till terroristerna så kanske man skonas

Bob90
2017-04-12, 21:19
Ja eller skrikit Allahu akbar och gett en tumme upp till terroristerna så kanske man skonas

Och om terroristen är av typen Breivik?

Sohlsken
2017-04-12, 21:22
Ja eller skrikit Allahu akbar och gett en tumme upp till terroristerna så kanske man skonas

De skulle mest troligt forutsatta att du gladeligen dor for Allah.

Starke75an
2017-04-13, 04:09
Tror du det hjälper mot ak47:a?


Om den är gjort för den typ av vapen ja.

Snobbe
2017-04-13, 05:44
4TuEWtXBT_0

ApexProcyon
2017-04-13, 06:21
Och om terroristen är av typen Breivik?

Då hade jag gjort frimurartecknet och sedan den hemliga handskakningen.

ApexProcyon
2017-04-13, 06:25
Jag arbetar pa en amerikansk skola och vi har regelbundna "code red"-ovningar. Jag har varit i skolor nar det har varit skottlossning i narheten. Det ar for javligt att behova oroa sig for skjutvapen i vardagen. Dock funderar jag pa att skaffa en "concealed carry"-licens p.g.a. samma anledning.

Moment 22, nagon?



Om jag inte missminner mig så sker mer skjutningar vid områden där vapen är förbjudna enligt lag. Det är inte laglydiga och snälla personer som respekterar lagen som begår vansinnesdåd, dessa galningar får tag i vapen och använder dessa där de behagar - oavsett lagstiftning.

Concealed carry kan helt klart vara vettigt.

supercharge
2017-04-13, 06:47
Om jag inte missminner mig så sker mer skjutningar vid områden där vapen är förbjudna enligt lag. Det är inte laglydiga och snälla personer som respekterar lagen som begår vansinnesdåd, dessa galningar får tag i vapen och använder dessa där de behagar - oavsett lagstiftning.

Concealed carry kan helt klart vara vettigt.

Om det upplevs som att man inte längre kan upprätthålla säkerheten från statens sida eftersom de aldrig är tillräckligt snabbt på plats är det förmodligen åt det hållet det kommer gå. Att det sker terrordåd är en sak men att laglydigt folk efter alla dåd bara ska knalla runt som en fårskock där staten tagit ifrån dem alla möjligheter att försvara sig. Det funkar liksom inte.

Alla lagar och regler vi har i samhället uppkommer inte i ett vakum utan präglas av den tid vi lever i. Om den tiden är otrygg och våldsam så kommer också förhållandet till denna otrygghet att förändras.

ApexProcyon
2017-04-13, 06:53
Om det upplevs som att man inte längre kan upprätthålla säkerheten från statens sida eftersom de aldrig är tillräckligt snabbt på plats är det förmodligen åt det hållet det kommer gå. Att det sker terrordåd är en sak men att laglydigt folk efter alla dåd bara ska knalla runt som en fårskock där staten tagit ifrån dem alla möjligheter att försvara sig. Det funkar liksom inte.

Alla lagar och regler vi har i samhället uppkommer inte i ett vakum utan präglas av den tid vi lever i. Om den tiden är otrygg och våldsam så kommer också förhållandet till denna otrygghet att förändras.

Instämmer helt.

Regler är skapta för att tjäna människan, inte tvärtom. Även polisen är avlönade för att skydda medborgarna; när de inte längre kan utföra sitt jobb på ett adekvat sätt så har folket en moralisk rätt att freda sig själva istället.

Folk agerar som ifall Svea Rikes Lag vore Guds egna ord.

ARMSTARK
2017-04-13, 07:08
Jag hade sprungit in i en järn/vapen butik och tejpat ihop en hagelbössa, en AK-47 och en motorsåg och sen bara "Seh hello to ma littl frend!"

Snobbe
2017-04-13, 09:25
Concealed carry kan helt klart vara vettigt.

Att man inte kan kolla på USA o se att det skulle vara det korkaste vi kan göra?

ApexProcyon
2017-04-13, 09:29
Att man inte kan kolla på USA o se att det skulle vara det korkaste vi kan göra?

Jag utgick från USA då personen jag svarade bor där.

Men, jag kollar på Schweiz och inser att det inte är en dålig idé alls att låta folket bära vapen så länge det sker under ansvar. Det första kommunistiska regeringar gör vid maktövertag är att avväpna folket. En regering som tjänar folket fruktar inte sina medborgare.

Snobbe
2017-04-13, 09:49
Jag utgick från USA då personen jag svarade bor där.

Men, jag kollar på Schweiz och inser att det inte är en dålig idé alls att låta folket bära vapen så länge det sker under ansvar. Det första kommunistiska regeringar gör vid maktövertag är att avväpna folket. En regering som tjänar folket fruktar inte sina medborgare.

Efter en snabb koll enligt wiki så har Schweiz dubbelt så många "firearm-related deaths" mot Sverige per capita.

Jag misstänker att de e större risk att jag skulle bli skjuten på gatan av någon idiot än att Sverige blir kommunistiskt bara sådär. Jag fruktar inte regeringen jag fruktar en medborgare med en pistol på sig. Oavsett vilka intentioner han/hon har.

ApexProcyon
2017-04-13, 09:57
Efter en snabb koll enligt wiki så har Schweiz dubbelt så många "firearm-related deaths" mot Sverige per capita.

Jag misstänker att de e större risk att jag skulle bli skjuten på gatan av någon idiot än att Sverige blir kommunistiskt bara sådär. Jag fruktar inte regeringen jag fruktar en medborgare med en pistol på sig. Oavsett vilka intentioner han/hon har.

Folk som väljer att döda någon eller skada någon svårt kommer att göra det med eller utan vapen. UK har stenhårda vapenlagar men har ändå vansinnigt mycket våldsbrott. Man tager vad man haver.

Snobbe
2017-04-13, 10:09
Folk som väljer att döda någon eller skada någon svårt kommer att göra det med eller utan vapen. UK har stenhårda vapenlagar men har ändå vansinnigt mycket våldsbrott. Man tager vad man haver.

United Kingdom har lägre "firearm death rate" än Sverige har. Så det visar väl isåfall på att deras stenhårda lagar fungerar?

Rikard Jansson
2017-04-13, 10:11
Att tro att det hjälper att utrusta civila utan träning med vapen tyder på okunnighet. Om man däremot var tvungen att gå motsvarande utbildning först på säg 3-12 månader så visst.

z_bumbi
2017-04-13, 10:32
Men, jag kollar på Schweiz och inser att det inte är en dålig idé alls att låta folket bära vapen så länge det sker under ansvar.

Har de ändrat lagarna nyligen? För vapnen i Schweiz är väl mestadels militära vapen som de får förvara i hemmet (lite som hemvärnet gjorde förr i Sverige) och de får inte ha ammunition. Antal jaktvapen förvarad i hemmet lär inte vara i närheten av antalet som finns i Sverige. Sen kommer det alltid finnas folk som tar hem några patroner från någon övning så ett antal av deras AK lär ha patroner tillgängliga men det är inte tillåtet.

ApexProcyon
2017-04-13, 11:30
Har de ändrat lagarna nyligen? För vapnen i Schweiz är väl mestadels militära vapen som de får förvara i hemmet (lite som hemvärnet gjorde förr i Sverige) och de får inte ha ammunition. Antal jaktvapen förvarad i hemmet lär inte vara i närheten av antalet som finns i Sverige. Sen kommer det alltid finnas folk som tar hem några patroner från någon övning så ett antal av deras AK lär ha patroner tillgängliga men det är inte tillåtet.

Jag kände inte till att Schweizare inte fick ha ammunition i hemmet, då blev den jämförelsen inte helt rättvis.

Då vore det kanske rimligare att jämföra hur ofta skjutningar sker per capita i områden där den legala vapentätheten är hög i jämförelse med där den är låg. Eller något åt det hållet.

leee
2017-04-13, 11:42
Automatvapen används ibland i Sverige så det kan nog även några terrorister få tag i och nu i påsk så är det ju en stor motormässa i Jönköping med väldigt mycket folk och hur ska polisen ta sig fram med igenkorkade vägar om det händer något worst case scenario.

Shqypnia
2017-04-13, 12:18
Förhoppningsvis händer det aldrig men jag är väl förberedd.

1. Hade börjat med säga Selam Aleykom broder alhamdulillah.
2. Slagit ner jäveln.

Om idioten redan har börjat skjuta (eller dylikt) skulle jag letat efter utgångar och försökt hjälpa andra på vägen ut.

PS. Om det är en Breivik/Anton/Lasermannen typ skulle jag heilat White Power!

WHITEFOLKS
2017-04-13, 12:31
Om jag inte missminner mig så sker mer skjutningar vid områden där vapen är förbjudna enligt lag. Det är inte laglydiga och snälla personer som respekterar lagen som begår vansinnesdåd, dessa galningar får tag i vapen och använder dessa där de behagar - oavsett lagstiftning.

Concealed carry kan helt klart vara vettigt.

Ett problem med det här argumentet är att sådan lagstiftning har ofta införts i problemområden t.ex. Washington DC och Chicago som ett sätt att försöka minska skjutningar så flödet det har gått skjutningar -> restriktioner -> fortfarande skjutningar. Hur det hade varit i samma område med andra vapenlagar är omöjligt att veta.

Yes
2017-04-13, 12:54
Att tro att det hjälper att utrusta civila utan träning med vapen tyder på okunnighet. Om man däremot var tvungen att gå motsvarande utbildning först på säg 3-12 månader så visst.
Måste vara därför så många galningar stoppats av civila som varit beväpnade...

baktung
2017-04-13, 13:06
Jag hade förstås tagit fram mobilen och börjat filma händelsen. Kanske gjort en spontanintervju: "Kan det vara så att vår skjutglade lille skägglurk vill framföra en hälsning till nån därhemma?"

Eller så hade jag utlöst min färgpåse med röd färg som jag har förberett i jackfickan och sen lagt mig som i en böghög med redan nermejade och spelat död.

Rikard Jansson
2017-04-13, 13:09
Måste vara därför så många galningar stoppats av civila som varit beväpnade...

Hade ju varit optimalt om en 30-40 personer började skjuta vild korseld på Drottninggatan mot lastbilen, då hade säkert inget alls dåligt hänt. Men fortsätt gärna drömma fram optimala situationer där du, utan någon som helst utbildning i att hantera vapen, räddar dagen! Det är åtminstone underhållande att läsa :)

Yes
2017-04-13, 13:21
Hade ju varit optimalt om en 30-40 personer började skjuta vild korseld på Drottninggatan mot lastbilen, då hade säkert inget alls dåligt hänt. Men fortsätt gärna drömma fram optimala situationer där du, utan någon som helst utbildning i att hantera vapen, räddar dagen! Det är åtminstone underhållande att läsa :)
Du kan ju börja med att plocka fram fall där det varit ett problem innan du försöker svinga den Janssonska pistolpenisen.

Starke75an
2017-04-13, 14:04
Att tro att det hjälper att utrusta civila utan träning med vapen tyder på okunnighet. Om man däremot var tvungen att gå motsvarande utbildning först på säg 3-12 månader så visst.


Exakt vad ska man träna på i 3-12 månader? Räcker väl med ett skjutprov?

trädgårdsmöbel
2017-04-13, 15:11
Jag hade i affekt kallat terroristen för något rasistiskt tillmäle på sociala medier och för detta blivit mer avskydd än köpcentrumterroristen som dödade 212 och sårade 300.

BelowAverage
2017-04-13, 15:18
Jag hade i affekt kallat terroristen för något rasistiskt tillmäle på sociala medier och för detta blivit mer avskydd än köpcentrumterroristen som dödade 212 och sårade 300.

Ditt svin! *slap*

Snobbe
2017-04-13, 15:19
När polis väl kommer till plats o de står 5 pers som skjuter mot varandra. Hur ska man veta vilka som är civila o vilka som är terrorister?

Tobbey
2017-04-13, 15:21
När polis väl kommer till plats o de står 5 pers som skjuter mot varandra. Hur ska man veta vilka som är civila o vilka som är terrorister?

Skjut alla som skjuter.

Tristan1
2017-04-13, 15:47
Skjut alla som skjuter.

Det hade nog inte hänt, inte i Sverige

Jorgen
2017-04-13, 16:19
Ja, det är väl bara en tidsfråga till det händer igen? Vad hade ni gjort i det läget?

Själv hade jag sprungit till närmsta nödutgång och varnat andra..

Lyssna på gästen i dagens Morgonpasset i P3. Handlar bla om just detta.
http://t.sr.se/2o92HQH

LoveMachine
2017-04-13, 16:29
Exakt vad ska man träna på i 3-12 månader? Räcker väl med ett skjutprov?

Pistolskytte är svårare än det ser ut och definitivt svårare än gevärsskytte. Det kräver en del träning för att bli en bra skytt, men det är inget som är omöjligt för gemene man.

Problemet är att situation inte är som att skjuta en guldserie på banan. Det är snarare som att först springa 3km i maxtempo, sen fösas in i ett okänt rum, med skygglappar och förväntas träffa ETT rörligt mål bland otaliga andra rörliga mål. Stresspåslaget i en skarp situation gör att allt blir 10 gånger svårare utöver att det redan är en komplicerad situation. Faktum är att världens försvarsmakter har gjort omfattande forskning för att förstå hur man överhuvudtaget får tränade soldater att skjuta på fienden, och inte bara i fiendens riktning. Så jag får hålla med Rickard Jansson, och det är inte ofta det händer.

Att tro att det hjälper att utrusta civila utan träning med vapen tyder på okunnighet. Om man däremot var tvungen att gå motsvarande utbildning först på säg 3-12 månader så visst.

trädgårdsmöbel
2017-04-13, 16:42
Pistolskytte är svårare än det ser ut och definitivt svårare än gevärsskytte. Det kräver en del träning för att bli en bra skytt, men det är inget som är omöjligt för gemene man.

.

Pistolskytte är ganska enkelt på vissa sätt. Jag tror att de flesta människor skulle kunna räkna ut hur man laddar, siktar, och skjuter en revolver på en halvtimme UTAN instruktion.

Bara en revolver och ammunition i en ask framför dig, och även om du aldrig sett en revolver förut så skulle du så fort kunna lära dig hur du skall göra för att ha ett dödligt fungerande skjutvapen i händerna på 30 minuter.

Samma vad gäller dubbelpipiga hagelgevär. De är också väldigt okomplicerade.

Nu finns det ju mer avancerade modeller som säkerligen är svårare på det sättet, med fler delar. osv, och de skulle vara svåra att få ihop om de var isärplockade, men just en vanlig revolver som inte är isärplockad är skrämmande lätt att lära sig att använda (att använda bra och effektivt är en annan sak, men jag menar själva hanteringen)

Jorgen
2017-04-13, 16:43
Pistolskytte är ganska enkelt på vissa sätt. Jag tror att de flesta människor skulle kunna räkna ut hur man laddar, siktar, och skjuter en revolver på en halvtimme UTAN instruktion.

Bara en revolver och ammunition i en ask framför dig, och även om du aldrig sett en revolver förut så skulle du så fort kunna lära dig hur du skall göra för att ha ett dödligt fungerande skjutvapen i händerna på 30 minuter.

Samma vad gäller dubbelpipiga hagelgevär. De är också väldigt okomplicerade.

Nu finns det ju mer avancerade modeller som säkerligen är svårare på det sättet, med fler delar. osv, och de skulle vara svåra att få ihop om de var isärplockade, men just en vanlig revolver som inte är isärplockad är skrämmande lätt att lära sig att använda (att använda bra och effektivt är en annan sak, men jag menar själva hanteringen)
Att klura ut hur man gör för att skjuta är en sak.

Att träffa rätt mål är en helt annan sak. Och lägg till en hotbild, stress och oskyldiga som inte skall träffas.

Delirium
2017-04-13, 16:54
Pistolskytte är ganska enkelt på vissa sätt. Jag tror att de flesta människor skulle kunna räkna ut hur man laddar, siktar, och skjuter en revolver på en halvtimme UTAN instruktion.

Bara en revolver och ammunition i en ask framför dig, och även om du aldrig sett en revolver förut så skulle du så fort kunna lära dig hur du skall göra för att ha ett dödligt fungerande skjutvapen i händerna på 30 minuter.

Samma vad gäller dubbelpipiga hagelgevär. De är också väldigt okomplicerade.

Nu finns det ju mer avancerade modeller som säkerligen är svårare på det sättet, med fler delar. osv, och de skulle vara svåra att få ihop om de var isärplockade, men just en vanlig revolver som inte är isärplockad är skrämmande lätt att lära sig att använda (att använda bra och effektivt är en annan sak, men jag menar själva hanteringen)

Du har aldrig hållt i en riktig pistol, eller hur?
Skjuta är inte svårt.. det är det här med att träffa som gör det lite knepigare..
Som redan nämnts, på bana är det en sak, gör det under akut stress med maxpuls är en helt annan...

trädgårdsmöbel
2017-04-13, 16:57
Att klura ut hur man gör för att skjuta är en sak.

Att träffa rätt mål är en helt annan sak. Och lägg till en hotbild, stress och oskyldiga som inte skall träffas.

Jo givetvis, men jag tänker på vissa vapen och hur logiska och enkla de kan vara, inte att konstruera för det kräver ett snille, men själva processen innan du råkar skjuta grannen eller hunden istället för inbrottstjuven med det.

Vinter
2017-04-13, 17:23
Helt förberedd. Håller mig alltid nära kassorna. Jag räknar med att jag har minst 3min på mig att trycka i mig så mycket som möjligt av valfri godsak.

Tristan1
2017-04-13, 17:46
Alternativt att man ringer in till aftonbladet för att vara med på Aftonbladet Live :naughty:

Sohlsken
2017-04-13, 18:03
Om jag inte missminner mig så sker mer skjutningar vid områden där vapen är förbjudna enligt lag. Det är inte laglydiga och snälla personer som respekterar lagen som begår vansinnesdåd, dessa galningar får tag i vapen och använder dessa där de behagar - oavsett lagstiftning.

Concealed carry kan helt klart vara vettigt.

Se WHITEFOLKS nedan. Han forklarar det bra.

Folk som väljer att döda någon eller skada någon svårt kommer att göra det med eller utan vapen.

Skillnaden mellan typ en kniv/svard/kastknivar/motorsag gentemot skjutvapen (eller automat/semiautomatiska vapen, vilket inte borde saljas till gemene man overhuvudtaget) ar att du hinner gora en mycket storre skada pa samma tid. Det ar svart att hugga nagon med kniv om den springer som fan, men det ar (relativt) enkelt att skjuta personen ifraga.

Det handlar inte om skjutvapen i sig. Om extremister (vanster, hoger, och sa vidare, och sa vidare) far laglig tillgang pa skjutvapen lar de anvanda dem pa sina hatobjekt. Jag ponerar att det fortfarande sker, men inte alls i lika stor utstrackning.

Ett problem med det här argumentet är att sådan lagstiftning har ofta införts i problemområden t.ex. Washington DC och Chicago som ett sätt att försöka minska skjutningar så flödet det har gått skjutningar -> restriktioner -> fortfarande skjutningar. Hur det hade varit i samma område med andra vapenlagar är omöjligt att veta.

Detta ar lite problemet som USA star infor. Om vi nu, idag, skulle forbjuda skjutvapen skulle det fortfarande vara en extrem mangd skjutvapen som cirkulerar i samhallet, och da blir laglydiga medborgare troligt mer utsatta an de som inte brydde sig till att borja med.

Hemi
2017-04-13, 18:05
Har skjutit en hel del ak och gevär med lång och kort pipa och tycker jag är duktig på 30m 30m plus nånting men kort pipa är nåt annat. Kolven skall sitta bra i handen och den korta pipan bli väldigt vickig, känns som kulorna far okontrollerat ut i luften. Lätt att känna sig säker kanske men en pistol är som en lång värja ungefär....en annan sport.

Hemi
2017-04-13, 18:08
.............
Detta ar lite problemet som USA star infor. Om vi nu, idag, skulle forbjuda skjutvapen skulle det fortfarande vara en extrem mangd skjutvapen som cirkulerar i samhallet, och da blir laglydiga medborgare troligt mer utsatta an de som inte brydde sig till att borja med.

Håller med om det....

Bärsärk
2017-04-13, 19:22
Jag förbereder mig genom att gå ner i vikt och löpträna, tänker mig att om man får upp en snabb tid på 2 KM så borde man kunna ta sig ur de flesta situationer med råge.

Det och att alltid ha på sig löpdojor, lite som Steve Jobs.

Mjukisbyxor och löpskor är ju redan något som var och varannan människa går runt i så det borde inte vara några problem att bara ha på sig det så man alltid är mer eller mindre redo.

LoveMachine
2017-04-13, 19:31
Jag förbereder mig genom att gå ner i vikt och löpträna, tänker mig att om man får upp en snabb tid på 2 KM så borde man kunna ta sig ur de flesta situationer med råge.

Löpning är den enda form av självförsvar som jag rekommenderar folk att lära sig. Det är det enda som ger resultat nog snabbt. Den tid det tar att lära sig en kampsport så pass att man kan reagerar rätt, innan dess reagerar man fel och sätter sig i större risk, är längre än gemene man är beredd att lägga ner. Att kampsport sen är kul och bra för hälsan är en annan femma.

Löpträning och en datorspelshobby håller dig säker från det mesta.

Bärsärk
2017-04-13, 19:38
Löpning är den enda form av självförsvar som jag rekommenderar folk att lära sig. Det är det enda som ger resultat nog snabbt. Den tid det tar att lära sig en kampsport så pass att man kan reagerar rätt, innan dess reagerar man fel och sätter sig i större risk, är längre än gemene man är beredd att lägga ner. Att kampsport sen är kul och bra för hälsan är en annan femma.

Löpträning och en datorspelshobby håller dig säker från det mesta.

Knuffa bort någon och sen springa tror jag är det bästa, det är också vad jag har hört folk säga är bra med :)

Folk kommer försöka springa efter men det är inte lätt att ta tag i någon som springer och om man kan springa 2 KM i högt tempo tror jag man är ganska säker mot de flesta "svenssons" och IS krigare man kan stöta på.

Rolfarsson
2017-04-13, 21:01
Ett köpcenter tror jag inte att det kommer att ske i, vill dom verkligen få med så många som möjligt så bör dom sikta på någon stor demonstration, som på t.ex. Sergels torg efter valet 2018.

Yes
2017-04-13, 21:06
Ett köpcenter tror jag inte att det kommer att ske i, vill dom verkligen få med så många som möjligt så bör dom sikta på någon stor demonstration, som på t.ex. Sergels torg efter valet 2018.
Vi ska alla vara tacksamma för att de är dumma i huvudet och inkompetenta. Om det varit Breivik-kaliber på dem hade vi sett många fler döda. Vad vi inte får glömma är dock att deras mål även är att sprida skräck. På så vis skulle ett attentat mot exempelvis MoS få stor effekt.

micke81
2017-04-14, 10:15
"Under pressure, you don't rise to the occasion, you sink to the level of your training"

Kanske. Inte vet jag :)

Detta är nog så nära sanningen vi kommer i den här tråden även om det säkerligen finns undantag.

Och inte för att vara ordnazist men vi bör nog lite generellt fundera över skillnaden mellan de två orden agera och reagera,skillnaden är som natt och dag.

Vet inte hur jag själv skulle reagera,jag hoppas dock att jag skulle ta rätt beslut i rätt tid.Jag hoppas att motstånd/motangrepp kan göras om avståndet är rimligt,anser att rimligt avstånd är väldigt beroende på andra förhållanden men det är helt klart längre än några få meter.

Angående Kroppsskydd som stoppar AK47/74/M så finns det,men dessa är sannerligen inget man frivilligt går omkring med som civilist i fred.

Starke75an
2017-04-14, 10:19
Tränar på att spela död.

Diomedea exulans
2017-04-14, 10:26
Löpning är den enda form av självförsvar som jag rekommenderar folk att lära sig. Det är det enda som ger resultat nog snabbt. Den tid det tar att lära sig en kampsport så pass att man kan reagerar rätt, innan dess reagerar man fel och sätter sig i större risk, är längre än gemene man är beredd att lägga ner. Att kampsport sen är kul och bra för hälsan är en annan femma.

Löpträning och en datorspelshobby håller dig säker från det mesta.

Jag vill tillägga två jävligt bra sorters självförsvar: Att se någorlunda normal ut (inte ha konstig frisyr t ex) och att vara bra på att säga förlåt. Det sistnämnda har räddat mig från flera krogslagsmål.

JamesD
2017-04-14, 10:33
Vad sysslar du med som måste gå omkring och be om förlåtelse på krogen?

Diomedea exulans
2017-04-14, 10:33
Vad sysslar du med som måste gå omkring och be om förlåtelse på krogen?

Har du aldrig varit full?

caelus
2017-04-14, 14:12
https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2015/11/23/youre-more-likely-to-be-fatally-crushed-by-furniture-than-killed-by-a-terrorist/?utm_term=.a8e525990b8a