handdator

Visa fullständig version : Styrkelyft!


Ante24
2004-04-27, 14:01
Tjena!

Heter Andreas och har tävlat i tyngdlyftning. Har sedan några år bara kört styrkelyftsträning med en ambition att börja tävla i det så småningom.

Någon som har några bra tips på program för styrkelyft med inriktning på tävling. I detta menar jag ju självklart också en bra grundträningsperiod mellan tävlingsperioderna.

Jag kör på men det går segt och tror att jag behöver lite tips.
Undrar också hur mycket kardioträning en styrkelyftare kör under året.
Antal pass/vecka?

MVH Andreas
:bpump:

Tricklev
2004-04-27, 14:05
http://www.ojebyak.com/artiklar/artiklar_traning.htm är en klubb iaf. står lite där om man är intresserad er hur det kan se ut.

randig
2004-04-27, 14:44
ante va tar du då?

Pinglan
2004-04-27, 14:49
Originally posted by Ante24
Tjena!

Heter Andreas och har tävlat i tyngdlyftning. Har sedan några år bara kört styrkelyftsträning med en ambition att börja tävla i det så småningom.
Jag tycker du ska återuppta tyngdlyftningen istället ;) Seniorlaget behöver ju all förstärkning de kan få vetja :D

Mvh Ingela :thumbup:

Ante24
2004-04-27, 21:43
Tja Ingela!

Jag är ny här men det tog inte lång tid innan jag hittade bilderna på dig:D

Jag har ingen lust att sätta igång med tyngdlyftningen igen.
Ska vi inte börja med styrkelyft istället? Det skulle vara skitkul att prova.

/Ante

Ante24
2004-04-27, 21:48
Hallå där!

Jag tar inget och har aldrig tagit något. Måste erkänna att man har varit sugen de perioder när det går trögt.

Det blir ju lite mer kvalitet om man kör utan.:thumbup: Det är ju skönt också om man kan slippa hjärtinfarkter och taskiga inre organ när man är 35.

Vad tar du då?:MrT:

Nils
2004-04-27, 21:52
Originally posted by Ante24
Hallå där!

Jag tar inget och har aldrig tagit något. Måste erkänna att man har varit sugen de perioder när det går trögt.

Det blir ju lite mer kvalitet om man kör utan.:thumbup: Det är ju skönt också om man kan slippa hjärtinfarkter och taskiga inre organ när man är 35.

Vad tar du då?:MrT:
HHmm, märkliga associationer du får när någon frågar hur mycket du lyfter...:smash:

Ante24
2004-04-27, 21:59
Originally posted by Tricklev
http://www.ojebyak.com/artiklar/artiklar_traning.htm är en klubb iaf. står lite där om man är intresserad er hur det kan se ut.

Tackar Tackar!
Mycket intressant läsning:thumbup:
Ska pröva det programmet. Kul med lite bra bakgrund till varför man tränar som man gör!

/Ante

Ante24
2004-04-27, 22:05
Originally posted by Nils

HHmm, märkliga associationer du får när någon frågar hur mycket du lyfter...:smash:

Oj ursäkta mig, Det finns så mycket skit ute och eftersom jag är ny här vet man ju inte riktigt vad det är för folk här:em:

Jag gör 145 i bänk med stopp
205 i böj och i mark är jag osäker men tror jag ligger kring 230-240.
Och det är utan dräkter och lindor. Så man har ju en bit kvar om man ska ha något att säga till om.:bpump:

Nils
2004-04-27, 22:12
Originally posted by Ante24


Oj ursäkta mig, Det finns så mycket skit ute och eftersom jag är ny här vet man ju inte riktigt vad det är för folk här:em:

Jag gör 145 i bänk med stopp
205 i böj och i mark är jag osäker men tror jag ligger kring 230-240.
Och det är utan dräkter och lindor. Så man har ju en bit kvar om man ska ha något att säga till om.:bpump:
Jag har i alla fall aldrig läst någon fråga till någon på forumet om vad för olagligt preparat de tar. Det är inte riktigt ett sådant forum.

Men du lyfter bra mycket :thumbup:
Om du inte är tung så kan du väl ta riktigt ok tävlingsvikter med lite mer träning med dräkt, bänktröja och lindor? Hur bra hade du tänkt dig vara egentligen INNAN du börjar tävla?

Ante24
2004-04-27, 22:18
Originally posted by Nils

Jag har i alla fall aldrig läst någon fråga till någon på forumet om vad för olagligt preparat de tar. Det är inte riktigt ett sådant forum.

Men du lyfter bra mycket :thumbup:
Om du inte är tung så kan du väl ta riktigt ok tävlingsvikter med lite mer träning med dräkt, bänktröja och lindor? Hur bra hade du tänkt dig vara egentligen INNAN du börjar tävla?

Jag väger nästan exakt 100 och fettprocenten ligger kring 16 så det är jag nöjd med. Man kan ju börja tävla nu men jag känner att jag skulle vilja komma upp lite till innan jag börjar tävla. Kanske är löjligt att tänka så :) Tränar du mycket själv?

Mart|n
2004-04-28, 07:43
Hmm... Jag har själv hållt på med SL i nästan exakt 1 år nu! Så jag kan inte säga alltför mycket om olika program och sådant...

Men kan iaf visa hur jag tränat några månader som funkat bra!

Måndag:

Knäböj
SNABB bänkpress

Onsdag:

Marklyft

Fredag

SNABB knäböj
Bänkpress

Pinglan
2004-04-28, 10:10
Originally posted by Ante24
Tja Ingela!

Jag är ny här men det tog inte lång tid innan jag hittade bilderna på dig:D

Jag har ingen lust att sätta igång med tyngdlyftningen igen.
Ska vi inte börja med styrkelyft istället? Det skulle vara skitkul att prova.

/Ante
Nej jag vet ju vad du tycker om tyngdlyftningen, skojade lite bara ;) Angående styrkelyft: du vet ju vad som hände senast jag körde marklyft :em: :D Nämen ärligt talat, visst är jag sugen på SL jag också men jag tror jag satsar 100% på OL ett tag till (förutom nu fram till KM såklart, nu blir det ju lite SL på programmet förstås! :D )

O.W.
2004-04-28, 10:15
Originally posted by Ante24
Tjena!

Jag kör på men det går segt och tror att jag behöver lite tips.
Undrar också hur mycket kardioträning en styrkelyftare kör under året.
Antal pass/vecka?

MVH Andreas
:bpump:

Jag tror Finnpower kan svara på hur man optimerar sin kardioträning för att öka styrkan bäst :angel:

I varje fall har han nog tips på hur man ökar styrkan:bpump:

z_bumbi
2004-04-28, 10:42
Mart|ns upplägg ser ju bra ut och ger resultat.

Så här delar en hel del andra in det

Böj och andra benövningar.

Bänk och olika varianter därav.

Mark, rygg överhuvudtaget.

Lätt bänk, axlar, triceps

Men exakt hur man tränar är väl som alla annan träning en anpassning till hur mycket tid man har samt hur det funkar för en själv.

Finns ett norskt program som Olof vet mer om, ligger en länk i en av trådarna i tävlingsavdelningen eller så kolla i Fredik S träningsjournal så finns det en länk där.
Man kör bänk, böj och mark tre gånger per vecka i det för mer erfarna i alla fall och ökar efter en given procentsumma av 1rm.

Konditionsträning är nog underskattat av styrkelyftare, två till tre korta pass per vecka är bra för återhämtningen och grundkonditionen. Ska man försöka få något vetenskapligt bakom så variera mellan olika typer träning så man inte heller tiden belastar samma muskler med konditionsträningen (Uthålliga muskler kontra snabba.), iofs tror jag inte man märker någon större skillnad i praktiken men variation är ju bra i alla fall. :)

Ante24
2004-04-28, 12:08
Tack för alla tips:) !

Vore kanske bra att skriva lite om hur jag tränar nu:

Mån: knäböj 3*6 80%
bänk 3*6 80%
en bröstövning 5*5 t.ex flies
+ nån övning vader samt några övningar mage
Tisdag: raka marklyft 5*5 inte allt för tungt
2 övningar triceps+ lite latsdrag eller nån roddövning
Torsd: knäböj 2*3 90%
bänk detsamma som i knäböj+ 5*5 i smal bänk
Lördag: vanliga marklyft2*3 på 90%
2 övningar triceps samt latsdrag eller chins

Detta är det program som jag ökar bäst med och då går det i stort sett uppåt hela tiden men man blir lite sliten efter ett tag så nu har jag ändrat mitt program till 3 pass per vecka:
Måndag: knäböj 5*5 djupa
bänk 4*4
latsdrag
Onsdag: Marklyft stående på två 25 plattor 5*5
Raka marklyft 4*4 stående på marken
Fredag: Knäböj+ bänk 5*5 ( lättare vikt)

Jag kör lite små övningar som hantelcurl och triceps någon gång per vecka.

Man brukar få en liten extra skjuts när man byter från fyra till tre pass per vecka. Det här är ju grundträningsperiod båda programmen.:kickass:

Mart|n
2004-04-28, 14:21
Originally posted by Ante24
Tack för alla tips:) !

Vore kanske bra att skriva lite om hur jag tränar nu:

Mån: knäböj 3*6 80%
bänk 3*6 80%
en bröstövning 5*5 t.ex flies
+ nån övning vader samt några övningar mage
Tisdag: raka marklyft 5*5 inte allt för tungt
2 övningar triceps+ lite latsdrag eller nån roddövning
Torsd: knäböj 2*3 90%
bänk detsamma som i knäböj+ 5*5 i smal bänk
Lördag: vanliga marklyft2*3 på 90%
2 övningar triceps samt latsdrag eller chins

Detta är det program som jag ökar bäst med och då går det i stort sett uppåt hela tiden men man blir lite sliten efter ett tag så nu har jag ändrat mitt program till 3 pass per vecka:
Måndag: knäböj 5*5 djupa
bänk 4*4
latsdrag
Onsdag: Marklyft stående på två 25 plattor 5*5
Raka marklyft 4*4 stående på marken
Fredag: Knäböj+ bänk 5*5 ( lättare vikt)

Jag kör lite små övningar som hantelcurl och triceps någon gång per vecka.

Man brukar få en liten extra skjuts när man byter från fyra till tre pass per vecka. Det här är ju grundträningsperiod båda programmen.:kickass:

Knäböjar ska väl alltid vara djupa? :P Annars är det väl grunda knäböjar? :D

Nils
2004-04-28, 16:16
Originally posted by Ante24

Jag väger nästan exakt 100 och fettprocenten ligger kring 16 så det är jag nöjd med. Man kan ju börja tävla nu men jag känner att jag skulle vilja komma upp lite till innan jag börjar tävla. Kanske är löjligt att tänka så :) Tränar du mycket själv?
Jag tycker att de flesta verkar vänta onödigt länge med att tävla i SL. Har man väl bestämt sig så kan det väl knappast skada att få lite mer erfarenhet av SL tävlingar inklusive den bedömning och material som används?
Förutom den sporre tävlande ger i sig.

Jag tränar själv varje dag växlande mellan grepp och kropp. Men jag tränar inte för tävling även om jag eventuellt kan tänka mig någon grepptävling i framtiden.

Jag har kassa knän, ett antal viktiga muskler i bålen avskurna och taskigt ihopsydda, mer eller mindre fel på nästan alla inre organ inklusive testosteron produktionen efter några cellgift och strålbehandlingar så jag tränar för att inte se ut och känna mig som det vrak jag egentligen ”borde” vara. Tävlingsklass har jag inte nått och kommer inte att nå.
Men det är kul med sådana som tävlar och deras träningssätt och tävlingar!

Ante24
2004-04-29, 10:35
Originally posted by Mart|n


Knäböjar ska väl alltid vara djupa? :P Annars är det väl grunda knäböjar? :D

Jo jag vet men det är två olika program och jag kör alltid djupa knäböj och använder aldrig bälte förutom vid maxning och kanske om jag kör tunga tvåor upp mot 95%.
Jag känner att man blir jävligt stark i ländryggen av det.
Något jag också tycker funkar bra är att köra marklyft med (nästan raka) ben 5*5 utan bälte, det blir man riktigt stark av och bältet kan stanna kvar i väskan ett tag till när man kör knäböj.:kickass:

Ante24
2004-04-29, 10:45
Originally posted by Nils

Jag tycker att de flesta verkar vänta onödigt länge med att tävla i SL. Har man väl bestämt sig så kan det väl knappast skada att få lite mer erfarenhet av SL tävlingar inklusive den bedömning och material som används?
Förutom den sporre tävlande ger i sig.

Jag tränar själv varje dag växlande mellan grepp och kropp. Men jag tränar inte för tävling även om jag eventuellt kan tänka mig någon grepptävling i framtiden.

Jag har kassa knän, ett antal viktiga muskler i bålen avskurna och taskigt ihopsydda, mer eller mindre fel på nästan alla inre organ inklusive testosteron produktionen efter några cellgift och strålbehandlingar så jag tränar för att inte se ut och känna mig som det vrak jag egentligen ”borde” vara. Tävlingsklass har jag inte nått och kommer inte att nå.
Men det är kul med sådana som tävlar och deras träningssätt och tävlingar!

Usch det låter som att du har varit med om lite skit:(
Skönt att höra att du inte ger upp, det är nog lätt att det blir så. Men jag tror att om man har tränat mycket och har hållit igång under lång tid så har man den kämparglöd som finns och krävs för att gå vidare. :thumbup:

FinnPower
2004-04-29, 20:04
Originally posted by Olof Wiklund


Jag tror Finnpower kan svara på hur man optimerar sin kardioträning för att öka styrkan bäst :angel:

I varje fall har han nog tips på hur man ökar styrkan:bpump:

Några av grabbarna i min klubb promenerar ett par gånger i veckan, men det är mest för att hålla/minska vikten före tävling. Vi satsar inte så mycket på det där med kardioträning, men det är mest för att vi är så otroligt lata. Man kör hellre ett tungt böjpass än går på en promenad för då VET man att man har nytta av det...

Själv var jag på min senaste promenad för 1,5 år sedan. Det var en kylig höstkväll och det blev en tur på 50 minuter i raskt tempo. Det resulterade i en knäskada som jag fick dras med hela vintern... :insane:

"Aldrig mer..." :nono: :D

Tricklev
2004-04-29, 20:09
Originally posted by FinnPower


Några av grabbarna i min klubb promenerar ett par gånger i veckan, men det är mest för att hålla/minska vikten före tävling. Vi satsar inte så mycket på det där med kardioträning, men det är mest för att vi är så otroligt lata. Man kör hellre ett tungt böjpass än går på en promenad för då VET man att man har nytta av det...

Själv var jag på min senaste promenad för 1,5 år sedan. Det var en kylig höstkväll och det blev en tur på 50 minuter i raskt tempo. Det resulterade i en knäskada som jag fick dras med hela vintern... :insane:

"Aldrig mer..." :nono: :D


så du har lagt av med promenaderna och åker nu scooter iställlet?:D

140kg på en scooter, kan se det framför mig:D

note: inget illa menat ofc, bara ett skämt

Ante24
2004-04-29, 22:18
Originally posted by FinnPower


Några av grabbarna i min klubb promenerar ett par gånger i veckan, men det är mest för att hålla/minska vikten före tävling. Vi satsar inte så mycket på det där med kardioträning, men det är mest för att vi är så otroligt lata. Man kör hellre ett tungt böjpass än går på en promenad för då VET man att man har nytta av det...

Själv var jag på min senaste promenad för 1,5 år sedan. Det var en kylig höstkväll och det blev en tur på 50 minuter i raskt tempo. Det resulterade i en knäskada som jag fick dras med hela vintern... :insane:

"Aldrig mer..." :nono: :D

Såg att du är från Åland. Hur har ni det med styrkelyft där ute?
Är det inte någon kille från Åland som har gjort kring 300 i bänk? Kenta, efternamn kommer jag inte ihåg. Läste något i B&K om det. Jag tror han vann B&K open för några år sen.
Hur fan kan man göra 300 i bänk:kickass: Det är skapligt mycket. Jag förstår inte hur man ens kan lyfta av det från en ställning. Hur mår 300 bänkarna i sina axlar egentligen?:bpump:

hulken
2004-04-29, 22:25
Är det inte någon kille från Åland som har gjort kring 300 i bänk? Kenta, efternamn kommer jag inte ihåg. Läste något i B&K om det. Jag tror han vann B&K open för några år sen.

Hehehe,ja du Ante24,ett tips...Finnpower kommer från Åland och hans namn börjar med K och har bänkat 3.......... kg

Mart|n
2004-04-30, 09:00
Ante24: Om det inte kom fram det hulken skrev så är FinnPower just denna Kenta. Som för övrigt ät mycket trevlig! Iaf det lilla vi pratade med varandra på U/J-NM :thumbup:

FinnPower
2004-05-01, 10:56
Originally posted by Ante24


Såg att du är från Åland. Hur har ni det med styrkelyft där ute?
Är det inte någon kille från Åland som har gjort kring 300 i bänk? Kenta, efternamn kommer jag inte ihåg. Läste något i B&K om det. Jag tror han vann B&K open för några år sen.
Hur fan kan man göra 300 i bänk:kickass: Det är skapligt mycket. Jag förstår inte hur man ens kan lyfta av det från en ställning. Hur mår 300 bänkarna i sina axlar egentligen?:bpump:

Öhh..jo, det var nog jag det.
Vi lyftare och klubben mår nog bara bra här på kobben. Förutsättningarna är fina, vi har ett bra gym, och antalet tävlingsaktiva lyftare ökar hela tiden. Både nya juniorer samt "gamla" rävar som inte har tävlat på 10 år men fått upp suget igen tack vare klubbens framgångar och goda sammanhållning.

Vi har förresten snart en kille till i 300-klubben, Ove Lehto. Han har bänkat 300 på träning men inte ännu lyckats få det på tävling, men det kommer...

Mina axlar mår sådär... men det är en gammal skada från mitt första träningsår. Ung, dum, oförsiktig och körde med för tunga vikter i axelpress. Både i smithen och med hantlar. Jag får lida lite för det ännu men det är inget som stoppar mig, men jag är ganska försiktig med att köra på maxvikter utan skjorta.

Mart|n, kul att träffas! Jag lär väl springa på dig igen i framtiden. Kanske vi tävlar mot varandra nån dag? :bpump:

Mart|n
2004-05-01, 14:16
FinnPower: Ja det var det! Vi kommer nog träffas igen. Finns risk för det iaf :cool: Men det kommer nog ta ett tag till innan vi strider mot varandra, OM vi gör det! :)

Ante24
2004-05-01, 15:06
Originally posted by FinnPower


Öhh..jo, det var nog jag det.
Vi lyftare och klubben mår nog bara bra här på kobben. Förutsättningarna är fina, vi har ett bra gym, och antalet tävlingsaktiva lyftare ökar hela tiden. Både nya juniorer samt "gamla" rävar som inte har tävlat på 10 år men fått upp suget igen tack vare klubbens framgångar och goda sammanhållning.

Vi har förresten snart en kille till i 300-klubben, Ove Lehto. Han har bänkat 300 på träning men inte ännu lyckats få det på tävling, men det kommer...

Mina axlar mår sådär... men det är en gammal skada från mitt första träningsår. Ung, dum, oförsiktig och körde med för tunga vikter i axelpress. Både i smithen och med hantlar. Jag får lida lite för det ännu men det är inget som stoppar mig, men jag är ganska försiktig med att köra på maxvikter utan skjorta.

Mart|n, kul att träffas! Jag lär väl springa på dig igen i framtiden. Kanske vi tävlar mot varandra nån dag? :bpump:

Jaså det är du som är Kenta, måste säga att jag är jävligt imponerad av dom vikterna du är uppe på:eek:
Ove Lehto är ett namn jag känner igen. Han har varit med på mästarmötet i Örebro några gånger.
Det är inte ofta man är på styrkelyftstävling tyvärr. Den senaste var EM i Eskilstuna för två år sen. Men man blir lika sugen på att tävla varje gång man är på tävling. Själv tävlar jag bara en gång om året på Klubbmästerskapet i Norrköpings AtletKlubb:bpump:

FinnPower
2004-05-01, 15:21
Originally posted by Ante24


Jaså det är du som är Kenta, måste säga att jag är jävligt imponerad av dom vikterna du är uppe på:eek:
Ove Lehto är ett namn jag känner igen. Han har varit med på mästarmötet i Örebro några gånger.
Det är inte ofta man är på styrkelyftstävling tyvärr. Den senaste var EM i Eskilstuna för två år sen. Men man blir lika sugen på att tävla varje gång man är på tävling. Själv tävlar jag bara en gång om året på Klubbmästerskapet i Norrköpings AtletKlubb:bpump:

Tack för det! :)

Ove trivdes i Örebro och han sade för nåt år sedan att det var den bäst arrangerade tävling han nånsin varit med i.
Om du bor i Norrköping har du ju läge att åka till Stockholm i början på december nästa år och kolla på bänk-VM. Jo, jag vet att det är länge dit men du kan ju lägga det på minnet...